Te weinig bereik 1x11

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ThaSingleTrackMastah schreef: di 23 oktober 2018, 22:06 Dit topic bewijst ook dat fabrikanten gelijk hebben als ze 2x11 kiezen voor een bike.
Ik rij ook 2x11, bewust voor gekozen omdat ik ook soms duurritjes rijdt op asfalt. Met wind mee in de polder kan ik gewoon vol blijven doortrappen.
Leuk zo'n singlespeed, maar met 2x word je bereik gewoon een stuk groter. Daarnaast is 2x11 verrekte handig als je (bij op B'hoek) na een snelle afdaling gelijk een steile klim krijgt.
Je kan dan op het buitenblad vol doortrappen tot net voor de klim, links 1 keer klikken en je staat gelijk op licht verzet in de klim. Erg prettig moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Prulleman schreef: di 23 oktober 2018, 09:28 Niks mis met 1x11, maar met name voor NL bossen. Als je meer bereik nodig hebt moet je aan enorme cassettes (liefst in 12 speed) of gaan wisselen met voorbladen, of dat opweegt tegen de voordelen van 1x moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Als je veel op de weg rijdt is 1x een minder goede keuze, het is niet voor niks dat je geen 1x racefietsen ziet, op de weg wil je wat zwaarder kunnen trappen in combinatie met kleinere tussenstapjes (zodat je de ideale cadans kan rijden), met een groot voorblad en kleine stapjes zou je bij 1x geen lichte verzetten overhouden, dus rijdt iedereen op de weg met minstens een dubbel.

In het bos vind ik de grotere stappen van een 1x11 setup (11-42 ivm met een 34T oval) ideaal, je zit eigenlijk altijd met 1-2 of 3 klikjes in een acceptabel verzet en je hoeft minder na te denken over de voorkant, moet je echt snel van zwaar naar licht, dan is dat ook zo gebeurd met 2 lange halen aan de shifer.

Mocht je toch een 38T (oval of rond) willen, kan je ook bij garbaruk kijken, die passen de offset een beetje aan zodat je makkelijker een groter blad kwijt kan (ten koste van je chainline natuurlijk, maar als je voornamelijk op de 11T en 13T fietst wordt die in dat geval alleen maar beter.

(klopt je titel wel, je geeft aan dat je meer bereik wilt, maar volgens mij bedoel je dat je je bereik wilt verschuiven naar de zware kant, meer bereik zou betekeken dat je de cassette moet vervangen, bv van een 11-42 naar een 11-50, of een 10-50 als je je body ook wilt vervangen)
Krult een blad van Garbaruk naar buiten dan? Ik heb nu een 36T absulute black oval maar er is tov mijn achterbrug echt geen ruimte meer om groter te gaan. Hoe maakt Garbaruk dat wel mogelijk ?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Yep, variable chainline technology (VCLT) noemen ze het
Afbeelding

Ik heb een 30 en 34 oval en je ziet inderdaad een klein verschil, de 30 is wat meer paraplu zeg maar (met de tanden meer naar binnen tov de direct mount montage) en de 34 is wat vlakker.
Ik heb dus direct mount bladen, voor zover ik kan zien hebben ze dit niet voor de spider /BCD* bladen
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Maar in een 1 x 11 setup steekt de Garbaruk dus meer naar buiten dan een Absoluteblack Narrow Wide ?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Voor SRAM met direct mount blijkbaar wel, maar de 4-bouts bevestiging van Shimano staat dat blijkbaar niet toe.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 24 oktober 2018, 13:58 Voor SRAM met direct mount blijkbaar wel, maar de 4-bouts bevestiging van Shimano staat dat blijkbaar niet toe.
inderdaad, zo begrijp ik het ook, ik heb 2 cannondale direct mount bladen en daar zie je inderdaad dit verschil en op de site staat er ook bij de specs dat er VCLT wordt toegepast, bij alle niet direct mount bladen heb je dit niet, afhankelijk van de opbouw van je spider zou je met spacers kunnen werken om je chain line verder naar buiten te brengen, maar dat is misschiet niet bij alle cranks mogelijk, bij een XT lukt dit volgens mij al niet
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Prulleman schreef: wo 24 oktober 2018, 14:02
Kapitein Iglo schreef: wo 24 oktober 2018, 13:58 Voor SRAM met direct mount blijkbaar wel, maar de 4-bouts bevestiging van Shimano staat dat blijkbaar niet toe.
inderdaad, zo begrijp ik het ook, ik heb 2 cannondale direct mount bladen en daar zie je inderdaad dit verschil en op de site staat er ook bij de specs dat er VCLT wordt toegepast, bij alle niet direct mount bladen heb je dit niet, afhankelijk van de opbouw van je spider zou je met spacers kunnen werken om je chain line verder naar buiten te brengen, maar dat is misschiet niet bij alle cranks mogelijk, bij een XT lukt dit volgens mij al niet
Laat ik nou net XT hebben :oops:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

streetracer schreef: wo 24 oktober 2018, 14:27
Prulleman schreef: wo 24 oktober 2018, 14:02

inderdaad, zo begrijp ik het ook, ik heb 2 cannondale direct mount bladen en daar zie je inderdaad dit verschil en op de site staat er ook bij de specs dat er VCLT wordt toegepast, bij alle niet direct mount bladen heb je dit niet, afhankelijk van de opbouw van je spider zou je met spacers kunnen werken om je chain line verder naar buiten te brengen, maar dat is misschiet niet bij alle cranks mogelijk, bij een XT lukt dit volgens mij al niet
Laat ik nou net XT hebben :oops:
dan zit je blad aan de binnenkant bevestigd, dus dan zou je alleen verder naar binnen kunnen spaceren... andere crank (met DM) is dan nog een optie, wellicht hoeft het niet veel te kosten als je de XT ook weer verkoopt, met fatsoenlijke tandwielen erop krijg je daar nog best wat voor denk ik.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Wat voor een cranks zouden dan een optie kunnen zijn ?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

streetracer schreef: do 25 oktober 2018, 00:33 Wat voor een cranks zouden dan een optie kunnen zijn ?
Als je bij garbaruk kijkt naar de DM bladen, dan heb je keuze uit de volgende:
- SRAM
- Rotor
- Clavicula (...??), zelfde interface volgens mij als Tune, S-works, en sommige race face cranks
- Race Face
- e-thirtheen
- cannondale

de eigen site ligt er nu uit, maar hier staat ook een hele lijst: https://r2-bike.com/Chainrings-for-Direct-Mount

deze zou bv kunnen: https://r2-bike.com/RACE-FACE-Crank-Set ... black-2018
maar een sram gx crank heb je ook al voor 130

natuurlijk ook afhankelijk van je huidige BB..
Gebruikersavatar
whitecobra87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 september 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Bergamont Revox

Prulleman schreef: di 23 oktober 2018, 09:28
(klopt je titel wel, je geeft aan dat je meer bereik wilt, maar volgens mij bedoel je dat je je bereik wilt verschuiven naar de zware kant, meer bereik zou betekeken dat je de cassette moet vervangen, bv van een 11-42 naar een 11-50, of een 10-50 als je je body ook wilt vervangen)
Titel is inderdaad een beetje verkeerd gekozen. Ik heb geen moeite met de lichte verzetten. Enkel dat ik voornamelijk op de 34t op 11t blijf rijden en hierdoor heb ik veel meer slijtage op het kleine 11 blad, terwijl de rest van de cassette onversleten blijft. En voor mijn gevoel kan ik harder (30km/u+) rijden maar staat mijn huidige groep dit niet toe.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

11-50 én een groter voorblad?
Of misschien wel een racefiets cassette?
Maar 1x11(of 12) werkt niet echt op het vlakke fietspad.
Je moet accepteren dat je op straat niet lekker uit de voeten kunt.
In het bos gaat het beter en in de heuvels is het top.
Maar je kunt niet met 5kmh klimmen in de Alpen én in de polder achter de racefietsers aan, met dezelfde setup.
Als je dat wilt, dan moet je terug naar 2x of 3x.
Misschien wel een andere fiets?
Bijv. een gravelracert of een koersfiets?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Je gebruikt 34t ovaal.....nu heb ik hier op het forum (niet lang geleden) gelezen :-D dat een ovaalkettingblad lichter trapt dan een standaard rond kettingblad en dan wel twee tanden lichter ....dus dan rij je nu eigenlijk met een 32t standaard kettingblad :D zo zou je het moeten zien :-D nu lijkt mij gewoon terug naar normaal rond en gelijk 36t monteren....dan ben je in theorie 4t groter......dat zou je echt wel merken denk je niet.... :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nee, de theorie is dat het voelt als 2 tanden lichter (dat klopt overigens niet) Op het sterkste punt van je pedaalslag heb je het kracht arm van een 36 blad en op het dode punt de kracht arm van een 32 blad. Daarom zou het geheel wat soepeler moeten verlopen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zelf heb ik standaard rond :-q ....dus voor mij blijft hoe dan ook theorie :-D ...maar het effect van het anders trappen wat ovaal je geeft, zou een benaming moeten hebben neem ik aan... :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie