Te weinig bereik 1x11

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
whitecobra87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 september 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Bergamont Revox

Op dit moment rijd ik met een 1x11 xt groep. Onlangs heb ik mijn voorbladen (2x) vervangen voor een 34t oval black. Echter merk ik dat ik eigenlijk alleen maar op de 2 kleinste achter bladen blijf rijden.
Om het bereik wat meer te verdelen dacht ik aan een groter voorblad omdat 80% van de tijd op de weg rijd.
Is het verschil van 34 naar 36 tanden te merken of gaat die niet veel uithalen.
Als ik mijn frameruimte bekijk zal een 38 niet gaan passen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Toevallig ben ik hier nu net zelf mee bezig om mijn ideale tandwielverhouding te bepalen, en eigenlijk is het een hele simpele berekening:

Code: Selecteer alles

voortandwiel : achtertandwiel = versnelling (b.v. 22:18 = 1,222222)

versnelling x omtrek achterwiel = afgelegde afstand na één omwenteling (b.v. 1,222 * 2,16m  = 2,64m)

aantal omwentelingen per minuut * afgelegde afstand * 0,06 (naar uur en naar km) = snelheid (b.v. 30 * 2,64 * 0,06 = 4,75km/u)
Dus in jouw geval, stel dat je achtertandwiel 12 is, dan ga je bij een gelijkblijvend aantal omwentelingen van b.v. 11,06km/u naar 11,66km/u

Ik heb hier 2,16m (zo groot is mijn 26" achterwiel) en 30rpm gebruikt, maar natuurlijk kunnen die waarden anders zijn, maar de verhouding zal hetzelfde blijven.
Effectief schiet je er dus niet heel veel mee op. Je gaat van een verhouding van 2,83 naar 3 (als je achtertandwiel 12t is)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ritzelrechner.de

Vertelt je alles!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

36 scheelt wel iets, maar als je zoveel op de weg rijdt heb je de verkeerde fiets ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

whitecobra87 schreef: ma 22 oktober 2018, 18:34Onlangs heb ik mijn voorbladen (2x) vervangen voor een 34t oval black...
Volgens mij is de oplossing van je 'probleem' nabij. Een enkel voorblad kan voordelen hebben maar in dit geval wegen die niet op tegen de nadelen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik begrijp echt niet waarom iedereen nu perse over moet schakelen naar een 1x11/12 groep. Is dat gewoon om er bij te horen?
Ik zie dit zo vaak, mensen willen switchen maar weten eigenlijk niet eens of het voor ze uit komt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

japie carbon schreef: ma 22 oktober 2018, 19:13 Ik begrijp echt niet waarom iedereen nu perse over moet schakelen naar een 1x11/12 groep. Is dat gewoon om er bij te horen?
Ik zie dit zo vaak, mensen willen switchen maar weten eigenlijk niet eens of het voor ze uit komt.
Is dat een vraag aan TS :bier: ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
whitecobra87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 september 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Bergamont Revox

Heb even gerekend via Ritzelrechner.de
En het maakt inderdaad niet zo veel uit. En veranderen zal ik waarschijnlijk niet veel van merken. Dan maar iets minder hard willen fietsen 😂.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

japie carbon schreef: ma 22 oktober 2018, 19:13 Ik begrijp echt niet waarom iedereen nu perse over moet schakelen naar een 1x11/12 groep.
2x10 is zo gek nog niet.
3x9 ook niet.
3x8 ook niet.

1x1 ook niet :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

japie carbon schreef: ma 22 oktober 2018, 19:13 Ik begrijp echt niet waarom iedereen nu perse over moet schakelen naar een 1x11/12 groep. Is dat gewoon om er bij te horen?
Ik zie dit zo vaak, mensen willen switchen maar weten eigenlijk niet eens of het voor ze uit komt.
Ik ben over gestapt naar 1x11 omdat ik met de 2x10 langzamerhand ging merken dat ik vrij constant ging rijden, en het eigenlijk onnodig vond om langer met meer delen te rijden dan eigenlijk op zo'n moment nodig zijn :-D ....dus nu maak ik voor de rit die ik ga rijden de bike klaar, en pas 'm gelijk aan, en........Go!!!!!!! :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Maar ik rij nu alweer een aantal maanden met 3x9.... :D :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ach, het is voor iedereen verschillend.
Zelf vind ik 1x11 heerlijk en ga bij een volgend project 1x12 proberen.
Ik heb het geluk dat ik alles (om)bouw zoals ik zelf wil. Ook al is het alleen maar om het te ervaren.
Maar wanneer je dat niet kunt ben je meer veroordeeld tot het modelletje wat in de showroom staat of je loopt tegen een hoop kosten aan.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik rij nog met 3x10 zoals de bike geleverd is.
Ik kom in de Alpen overal omhoog, kan mij prima uitleven op de UHR en rij er ook duurtrainingen mee op de weg.
Geen gezeur met telkens ombouwen van cassettes of voorbladen. Gewoon fiets pakken en rijden maar. :-D
Maar het kan best dat de volgende fiets 2x11 wordt. :wink:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Niks mis met 1x11, maar met name voor NL bossen. Als je meer bereik nodig hebt moet je aan enorme cassettes (liefst in 12 speed) of gaan wisselen met voorbladen, of dat opweegt tegen de voordelen van 1x moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Als je veel op de weg rijdt is 1x een minder goede keuze, het is niet voor niks dat je geen 1x racefietsen ziet, op de weg wil je wat zwaarder kunnen trappen in combinatie met kleinere tussenstapjes (zodat je de ideale cadans kan rijden), met een groot voorblad en kleine stapjes zou je bij 1x geen lichte verzetten overhouden, dus rijdt iedereen op de weg met minstens een dubbel.

In het bos vind ik de grotere stappen van een 1x11 setup (11-42 ivm met een 34T oval) ideaal, je zit eigenlijk altijd met 1-2 of 3 klikjes in een acceptabel verzet en je hoeft minder na te denken over de voorkant, moet je echt snel van zwaar naar licht, dan is dat ook zo gebeurd met 2 lange halen aan de shifer.

Mocht je toch een 38T (oval of rond) willen, kan je ook bij garbaruk kijken, die passen de offset een beetje aan zodat je makkelijker een groter blad kwijt kan (ten koste van je chainline natuurlijk, maar als je voornamelijk op de 11T en 13T fietst wordt die in dat geval alleen maar beter.

(klopt je titel wel, je geeft aan dat je meer bereik wilt, maar volgens mij bedoel je dat je je bereik wilt verschuiven naar de zware kant, meer bereik zou betekeken dat je de cassette moet vervangen, bv van een 11-42 naar een 11-50, of een 10-50 als je je body ook wilt vervangen)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

japie carbon schreef: ma 22 oktober 2018, 19:13 Ik begrijp echt niet waarom iedereen nu perse over moet schakelen naar een 1x11/12 groep. Is dat gewoon om er bij te horen?
Ja.

Ik reed zelf jaren met 3x9 en gebruikte enkel 1x9. Dus bij de komst van 1x11 was ik snel om. Met 36 11-42 kwam ik soms net wat te kort (wisselde dan voor naar 32), nu met 11-46 ben ik happy.

In jou geval zou ik een fiets voorop de weg aanschaffen.
Plaats reactie