Banden schwalbe .. voor of achter?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hecoll
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 15 juni 2011, 23:37

Ik heb onlangs mijn achterband aan puin gereden. Racing Ralph.
Ik ben nu aan t kijken naar een vervanger.
Daarbij stuitte ik op de racing ray.
Zou dit een waardige vervanger zijn?
Ik lees dat het voornamelijk als voorband word ingezet.
Voorop op nu de rocket Ron .
Kan ik die beter achterop zetten en dan voor de Ray?
Of beter naar wat anders kijken?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als ik kijk naar de profielen van de verschillende banden, is de racing Ray een iets lichtere versie van de rocket Ron, met betere bochten noppen.
Zal dus wat vlotter rollen..
De nieuwe Racing Ralph is duidelijk als achterband ontworpen. Veel tractie in het midden voor aanzetten en remmen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Rocket Ron zal nu in het komende seizoen (met - hopelijk - wat nattigheid) aan de voorkant de betere band zijn. Die noppen heb je momenteel nauwelijks nodig en voor nu zal een Racing Ray aan de voorkant prima voldoen.

Aan de achterkant is het een zelfde verhaal: wordt het iets natter, dan heb je met een Racing Ralph wat minder grip en is een Rocket Ron wederom beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Hecoll
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 15 juni 2011, 23:37

Heel zwart wit gezien is het beter om ze om te wisselen. Dus de Ron achter en de ray voorop?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ron is in mijn ervaring een voorband, in de meeste gevallen te zwak/slap als achterband.
Met Ron voor en Ralph achter kom je in NL het hele jaar goed weg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

De Ray is een door ontwikkeling van de Racing Ralph naar een voorband. Ray en Ralph zijn dus gelijkaardig maar waarbij Schwalbe zelf aangeeft de Ray als voorband te gebruiken en de Ralph als achterband. Het blijft een goed-weer-band, gericht op snelheid. Rocket Ron vooraan en Racing Ralph achteraan is inderdaad een vlotrijdende combinatie waarmee je het grootste deel van het jaar kan rijden. Hiermee heb ik zelfs Ardennen marathons gereden, zolang het niet zeer nat ligt. Uiteraard hangt je bandenkeuze ook wat af van je dosis techniek en vertrouwen, dit is niet voor iedereen gelijk.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden van de Specialized Fast Trak als voorband. Bolt snel maar is toch zeer breed inzetbaar.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dus als het wat natter wordt is Rocket Ron een betere keuze dan de Racing Ray?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Als vuistregel hanteren toch veel mensen om de band met het grofste profiel voorop te leggen, zeker als het wat natter wordt wil je aan de voorkant de meeste grip hebben. De achterkant kun je altijd wel corrigeren.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

In mijn ervaring heeft de Ray veel meer grip en geeft de band meer vertrouwen dan de Ron. Met het oog op grip en balans, Ray dus voor en Ron achter. Maar de Rocket Ron is minder stevig. Voor mijn inzet bijvoorbeeld te slap als achterband (snakeskin versie). Bij lage druk rolt de band gemakkelijk om. De Ray is wat steviger. Dus wat dat betreft zou het andersom moeten. Als je niet al te veel van je banden vergt, is de beste optie om de Ron achter te leggen, wellicht op iets hogere bandenspanning.

De Ray heeft duidelijk een grover noppenprofiel dan de Ralph. De band is redelijk breed maar toch stevig op een smalle velg. Superlicht loopt ie niet, maar ook weer niet zwaar. Wat nieuw is, zijn de noppen die in de langsrichting wat langer zijn. De band spoort heel goed. In mul zand lijkt ie beter te sporen en minder zoekerig dan de Ron. Prima dus als voorband. Volgens mij zijn er nog geen ervaringen met de Ray op natte ondergrond en modder. Maar het zou zomaar kunnen dat die het daar ook prima gaat doen, als allround band dan wel, vooral omdat de spanning laag kan. Ik vond de Ron in natte omstandigheden vrij slecht qua grip ondanks het open profiel.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Sorry misschien beetje offtoppic
Maar kan je dan niet beter nobi nic voorop gooien?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

of je pakt nu de nieuwe (verbeterde) ralph achter en na de winter de nieuwe ray voorop.

Ik heb 2x de oude ralph, maar achter is het profiel niet al te best meer, ik ga denk ik mijn oude ralph van voor naar achter verhuizen en de nieuwe ray voor, en als dan de oude ralph weer versleten is een nieuwe ralph. De huidige set bevalt me wel, en met de nieuwe combi zal het alleen maar beter worden.
Plaats reactie