Advies gevraagd: Nieuwe GPS

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Inmiddels MTB ik reeds vele jaren met een Garmin eTrex Vista HCX. Een oudje onder de GPSapparaten maar ik kan er mijn weg nog steeds mee vinden. Omdat er toch ook beperkingen zijn (max 500 track punten bv.), ben ik zoekende naar een nieuw GPS device. Maar ondanks het vele lezen, her en der vragen etc. ben ik er nog niet uit wat voor mij nou de juiste oplossing is. Wat ik wel weet: het moet Garmin zijn.

Wat doe ik er mee / wat wil ik.

- Tracks die ik zelf rijd moeten worden gelogd / opgeslagen etc. zodat ik deze via de Garmin software weer kan exporteren naar .gpx file.
- Tevens wil ik de mogelijkheid hebben om GPX files / tracks in te laden om deze na te kunnen rijden (dit voor met name in het buitenland). M.a.w. een lijntje op de kaart volgen.
- Het automatisch navigeren wil ik juist niet. Is ook kansloos in bossen etc.
- Ik heb geen zin om veel handelingen en workarounds te volgen voordat je bovenstaande steeds kunt doen.

Kaarten voor de Garmin heb ik al dus dat is makkelijk.

Kan ik met een Edge 500 serie uit de voeten, of juist een 800 of 1000 serie? En waarom? Wat zijn jou ervaringen met bepaalde types.
Of moet ik meer gaan kijken naar een (oudere) Oregon versie?

Thanx..
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik heb geen ervaring met de edge-series.
Wel heb ik een Etrex Touch 35. En alles wat jij wil kan eenvoudig met dit apparaat. Met een usb kabeltje kun je zo gpx erop zetten om ze te gebruiken als track om na te rijden op je scherm.
En gereden tracks worden automagisch opgeslagen als GPX en/of FIT. En met Garmin Connect kunnen de tracks ook nog gesynchroniseerd worden met bijvoorbeeld Strava.

Voordeel is ook dat je er gewone penlite-batterijen in kan doen, ideaal voor langere tochten en als je even je gps niet kan opladen. Nadeel is wel dat het apparaat hierdoor wat minder gestroomlijnd eruit zit.
Nadeel is wel dt touch-screen bij nat weer minder goed reageerd.

ps. deze vraag staat eigenlijk in het verkeerde forumonderdeel, 1 onderdeel hieronder is het subforum voor GPS-vragen. :)
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

Ik gebruik een Oregon, super toestel!
De nieuwe Oregon 700, schijnt goed te zijn!
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Er is zoveel moois te krijgen vandaag de dag dat je ook best eens buiten Garmin kan kijken. Wie weet kom je iets tegen wat je veel beter past voor minder geld.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Jer_81 schreef:Er is zoveel moois te krijgen vandaag de dag dat je ook best eens buiten Garmin kan kijken. Wie weet kom je iets tegen wat je veel beter past voor minder geld.
Eens, maar ik kies bewust voor Garmin. Ik heb meer Garmin spullen en dat combineert dan mooi.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pascal Rijzinga schreef:Inmiddels MTB ik reeds vele jaren met een Garmin eTrex Vista HCX. Een oudje onder de GPSapparaten maar ik kan er mijn weg nog steeds mee vinden. Omdat er toch ook beperkingen zijn (max 500 track punten bv.), ben ik zoekende naar een nieuw GPS device. Maar ondanks het vele lezen, her en der vragen etc. ben ik er nog niet uit wat voor mij nou de juiste oplossing is. Wat ik wel weet: het moet Garmin zijn.

Wat doe ik er mee / wat wil ik.

- Tracks die ik zelf rijd moeten worden gelogd / opgeslagen etc. zodat ik deze via de Garmin software weer kan exporteren naar .gpx file.
- Tevens wil ik de mogelijkheid hebben om GPX files / tracks in te laden om deze na te kunnen rijden (dit voor met name in het buitenland). M.a.w. een lijntje op de kaart volgen.
- Het automatisch navigeren wil ik juist niet. Is ook kansloos in bossen etc.
- Ik heb geen zin om veel handelingen en workarounds te volgen voordat je bovenstaande steeds kunt doen.

Kaarten voor de Garmin heb ik al dus dat is makkelijk.

Kan ik met een Edge 500 serie uit de voeten, of juist een 800 of 1000 serie? En waarom? Wat zijn jou ervaringen met bepaalde types.
Of moet ik meer gaan kijken naar een (oudere) Oregon versie?

Thanx..
Als je tot nu toe een oude Etrex hebt gebruikt, dan ligt de keuze voor een nieuwe Etrex voor de hand, bijv de, 30x.
Die doet alles (en meer) wat de Vista doet, maar beter.

De Edge (en alle soortgenoten van andere merken) zijn een compleet andere wereld.
Strava, Garmin Connect, training, fitness, powermeters enz.
Als dat je ding is, prima.
Is het niet je ding, dan ga je die oude Etrex nog missen.

De Etrex35 is een soort best of both worlds, maar ik vond m tegenvallen.
Touchscreen was niet met handschoenen of in de regen te bedienen, batterij snel leeg, ontvangst (en dus alle gegevens) onnauwkeurig, in vergelijk met de 30.

Er zit een nieuwe Edge Explorer aan te komen, maar daarvan is nog net te weinig bekend.
Tot die tijd zou mijn keuze wat betreft Garmin Edge vallen op de kale 520 of de overcomplete 1030.
Verder biedt de Polar V650 veel voor nog geen €200.

Wahoo heeft heldere zw schermen, vind ik zelf een plus. Eenvoudig maar duidelijk.
Bryton ook, maar die laten je spartelen met (geen) software updates.
Rox heeft een nieuw toestel, de 12.
Schijnt goed te zijn, maar groot.

Zelf toch wel fan van Garmin, veel (gratis!) info, tooltjes, tips&tricks, software, kaartmateriaal enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Duidelijk verhaal @ThaSingleTrackMastah
Mijn idee was ook al een beetje om bij de Etrex serie (of variant) te blijven en vroeg me af of dit dan wel slim / juist is t.o.v. de Edge series.
De Edge lijkt voor wat ik er mee wil niet afdoende. Heb er wel eens mee gespeeld, maar vond het een vrij onhandig apparaat t.o.v. mijn huidige Etrex

Je hebt dus ook de Etrex Touch 35. En daar hoor en lees ik best goede berichten over. De nadelen van de regen en handschoenen vind ik minder interessant.
Ik heb o.a. een Garmin sporthorloge en wil alleen daarom al bij Garmin blijven. Ook mijn huidige kaarten etc. kan ik dan snel een eenvoudig weer uitwisselen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, de Etrex touch 35 heb ik weggedaan, lees in mijn post waarom.
De Etrex 30 is mijn favoriet.
Goede ontvangst, waardoor alle data zinnig is, ook zonder wielsensor.
Nadeel is dat er bij de 30(x) geen BT heeft, alleen Ant+. Dus geen koppeling met je phone, met alle bijbehorende mogelijkheden.
Strava en GarminConnect kan wel, maar via usb kabeltje en pc.
De 30(x) registreert wel je hartslag, maar analyseert niets, daar heb je extra software voor nodig.
Maar navigeren in onbekend terrein, naar een punt op de kaart of een POI of waypoint, dat doet zo 'n outdoor toestel beter dan een fietsgps als bijv de Edge.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Dat is dan weer een voordeel van de 35 touch. Die heeft wel BT om te connecten met je telefoon.
Met goede oplaadbare batterijen kun je best lang doen op 1 setje.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geloof me, ik heb hele goede oplaadbare batterijen.
Vergeleken met de 30 doet de 35 maar 1/2 tot 1/3 met dezelfde batterijen.
Omdat je door het wazige scherm eerder de achtergrond verlichting nodig hebt, zit je in de praktijk op 1/3 (= 10 uur)
Tel daarbij op de matige gps ontvangst, met plaatsbepaling "all over the place" en je hebt een toestel dat wel heel veel kan, maar eigenlijk niets echt goed doet...

En vergeleken bij de Etrex 30(x) is de 35 een behoorlijke baksteen op je stuur of stuurpen. (maar een Edge 1030 is ook groot)
Mijn Etrex 30 op een 60mm pen.
(crappy cellphone picture alert)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Ik ben er inmiddels wel uit dat het weer een outdoortoestel gaat worden, maar nog niet welk type.
Er zijn meer mensen die me n.a.v. deze toppic waarschuwen voor de problemen met de Touch 35.
Op internet lees je er zowel positieve als negatieve berichten over. Met name over het spontane en vele vastlopen lees ik toch wel teleurstellende berichten.

Als ik dan kijk naar mijn huidige Etrex Vista HCX en de Touch 35 dan lijk het wel of ik er op achter uit ga. Mijn Vista HCX loopt nooit vast, doet het lang op batterijen en is ook nog eens nauwkeurig.
Misschien dan toch voor een Oregon 600 / 700 gaan?

Waarom dan de Etrex Vista weg doen? Nou, ondersteuning wordt minder, met name voor het installeren van kaarten kan ik Basecamp al niet meer gebruiken. Verder kan hij max 500 trackpunten aan, wat steeds geknutsel is met kaarten op de GPS zetten. Het beestje is behoorlijk traag als je wat wilt zoeken. MAar goed, ding is ook al vele jaartjes oud.

Dat het een baksteen is op je stuur, heb ik ook geen moeite mee. Valt ook reuze mee trouwens.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb zelf de Garmin Edge 800 in combinatie met een cadans/snelheids sensor en hardslagsensor. Voor het mountainbiken voldoet het ruim. Persoonlijk zou ik kiezen tussen de Edge 800 serie en de Edge 1000 serie, Het grote verschil is dat de Edge 1000 serie een grotere scherm heeft.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pascal Rijzinga schreef:Ik ben er inmiddels wel uit dat het weer een outdoortoestel gaat worden, maar nog niet welk type.
Er zijn meer mensen die me n.a.v. deze toppic waarschuwen voor de problemen met de Touch 35.
Op internet lees je er zowel positieve als negatieve berichten over. Met name over het spontane en vele vastlopen lees ik toch wel teleurstellende berichten.

Als ik dan kijk naar mijn huidige Etrex Vista HCX en de Touch 35 dan lijk het wel of ik er op achter uit ga. Mijn Vista HCX loopt nooit vast, doet het lang op batterijen en is ook nog eens nauwkeurig.
Misschien dan toch voor een Oregon 600 / 700 gaan?

Waarom dan de Etrex Vista weg doen? Nou, ondersteuning wordt minder, met name voor het installeren van kaarten kan ik Basecamp al niet meer gebruiken. Verder kan hij max 500 trackpunten aan, wat steeds geknutsel is met kaarten op de GPS zetten. Het beestje is behoorlijk traag als je wat wilt zoeken. MAar goed, ding is ook al vele jaartjes oud.

Dat het een baksteen is op je stuur, heb ik ook geen moeite mee. Valt ook reuze mee trouwens.
De 35 zou ik overslaan, dan maar wat meer geld uitgeven voor een Oregon.
(Vraag Robster eens naar zn ervaringen met de Oregon tov de Vista)
Of gewoon de 30x.
zwaantje schreef:Ik heb zelf de Garmin Edge 800 in combinatie met een cadans/snelheids sensor en hardslagsensor. Voor het mountainbiken voldoet het ruim. Persoonlijk zou ik kiezen tussen de Edge 800 serie en de Edge 1000 serie, Het grote verschil is dat de Edge 1000 serie een grotere scherm heeft.
Pascal Rijzinga schreef:Ik ben er inmiddels wel uit dat het weer een outdoortoestel gaat worden
TS geeft duidelijk aan dat hij een outdoor toestel wil, geen Edge.
Heb je wel eens een outdoor toestel gebruikt, zodat je de verschillen kent?
(En de 800 en 1000 zijn ouderwets, inmiddels opgevolgd door de 820 en 1030)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Sorry hoor, ik weet dat je het niet wilt. Maar als je de kans krijgt zou ik eens een Wahoo Elemnt proberen, het is precies wat je zoekt alleen niet van Garmin. Ik snap je gevoel, ik heb zelf een la vol met Polar spullen ...
Experience comes with the amount of equipment ruined.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ben helemaal wild van wahoo, maar : Niet precies, lastig gpx exporteren, en ongeschikt als enige gps omdat je de kaart niet kunt bewegen.

De nieuwe oregon is in basis een super ding voor dit werk, maar : slurpt batterijen, en doet lastig met zweet en regen druppels, ook voegt het niet zo heel veel toe tov de 30x.

Nadeel 30x : klein scherm, kaart matig te bewegen om bv een alternatieve route te zoeken.

De 1030 lijkt mij zelf wel wat, maar ik weet nog steeds niet of je daar met je telefoon een gpx op kunt zetten.
Batterij schijnt wel echt lang mee te gaan, wat bij de 1000 niet het geval is.

Een lastige dus :-?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie