Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik gebruik de EVOC CC 10L. Prima rugzakje! Een waterzak 2/3 liter, tools en eten. Meer heb ik toch niet nodig... :)
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Totdat je de echte bergen in gaat ;-)
Dan komt daar op z'n minst nog een wind/regenjack bij en wat klein reservemateriaal. Ook zul je wat meer eten mee willen nemen dan op een lokale ronde, een klein EHBO-setje, binnenband, pompje, misschien nog een droog ondershirt (boven de 2.000m wordt het voelbaar kouder en je bent zeiknat na 1,5 uur klimmen) en knieprotectoren voor de afdalingen?

De benodigde inhoud hangt logischerwijs ook van het gebruiksdoel af.
Ik heb al zoveel tot bijna barsten toe volgepropte rugzakjes gezien tijdens mijn mtb-vakanties, met rugpanden die zo bol staan dat het echt niet meer comfortabel kan zitten.

Het gekste wat ik op dat gebied meegemaakt heb was iemand die z'n rugzakje bij het vertrek van een dagtocht (!) nog snel even terug binnen zette, want het was mooi weer, dat ding was maar irritant en aan een bidon en wat eten in zijn shirtzakken had hij toch wel genoeg... :lol: (zijn vrienden waren minder blij met die beslissing want die konden later op de dag hun drank met hem gaan delen, haha).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
The Pwep
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 SL

Ik heb in m'n eerste Alpenweek ook met een strak bollende rugzak gereden. Waterzak helemaal gevuld met 3 liter. Tools, binnenband, brood, gelletjes, reepjes , zwembroekje en extra kleding. Gaandeweg geleerd dat ik het met een stuk minder spullen vaak ook wel red.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, meestal heb je je reservedelen niet nodig, je regenjack soms ook niet en waarschijnlijk heb je ook nog wat repen over.

Maar het weer kan ineens omslaan in de bergen, je kunt pech krijgen en beter vier repen over dan een tekort en het laatste uur met een hongerklop zien door te komen... met andere woorden: je kunt het niet exact voorspellen. En het is heel wat anders om op 2.500 meter hoogte een probleem te hebben dan op je thuisrondje.
Veel laaglanders gaan (te) slecht voorbereid het hooggebergte in, niet alleen bikers maar ook wandelaars.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Vroeger reed ik met een camelbak. Zo minimaal mogelijk.
Na een pauze van 10 jaar ben ik weer begonnen en een Camelbak Rogue gekocht. Was iets ruimer.
Prima ding. Maar uiteindelijk vond ik de drinkzak te klein en wilde toch wat meer spulletjes meenemen.
Als Camelbak fan overgestapt op een Charge. Daar zat de drinkzak laag, best prima.
Maar nadat deze begon te lekken (Na een paar jaar) rondgekeken naar een zak met protectie en meer ruimte.

Uiteindelijk gekozen voor een Evoc Enduro FR. Met een backprotectie, veel ruimte en een aparte drinkzak van 3 liter. Voor mij een prima ding. Zit stevig. Wel warm, maar dat is volgens mij alles wat je op de rug hangt wel. Ruimte voor een helm (als ik die zou willen afdoen), ruimte voor knie beschermers enz.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

The Pwep schreef: zwembroekje

:roll:

Waarom zou je een zwembroek in je rugzak stoppen als je gaat fietsen?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Voor bij dat alpine meertje waar je langs fietst. Dan kun je even een frisse duik nemen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Dat doe je toch gewoon in de blote bips..? Of in je chammy, als het zo warm is dat je in een bergmeertje kan zwemmen droogt die ook wel weer.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zou ik ook doen, maar is het enige wat ik me kan bedenken.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DuReal schreef:Of in je chammy, als het zo warm is dat je in een bergmeertje kan zwemmen droogt die ook wel weer.
Dat valt erg tegen als je direct daarna nog een flink stuk in het zadel hebt af te leggen, niet aan te raden kan ik uit ervaring melden...
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Scottie2000 schreef:Vroeger reed ik met een camelbak. Zo minimaal mogelijk.
Na een pauze van 10 jaar ben ik weer begonnen en een Camelbak Rogue gekocht. Was iets ruimer.
Prima ding. Maar uiteindelijk vond ik de drinkzak te klein en wilde toch wat meer spulletjes meenemen.
Als Camelbak fan overgestapt op een Charge. Daar zat de drinkzak laag, best prima.
Maar nadat deze begon te lekken (Na een paar jaar) rondgekeken naar een zak met protectie en meer ruimte.

Uiteindelijk gekozen voor een Evoc Enduro FR. Met een backprotectie, veel ruimte en een aparte drinkzak van 3 liter. Voor mij een prima ding. Zit stevig. Wel warm, maar dat is volgens mij alles wat je op de rug hangt wel. Ruimte voor een helm (als ik die zou willen afdoen), ruimte voor knie beschermers enz.
Er zit levenslange garantie op de drinkzakken, ik heb een nieuwe gekregen van Camelbak.
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Wat is nu eigenlijk een goede eerste rugzak? Om ook een beetje aan zo'n ding te kunnen wennen, maar wel eentje die meteen redelijk goed is. Valt de MTB520 van de Decathlon hier bijvoorbeeld onder? Of kan je beter net wat meer uitgeven?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat laatste... toevallig heb ik zo'n Decathlon ding ooit in een opruiming mee kunnen grissen voor 12,95. Dus ik kan hem uit eigen ervaring vergelijken met duurdere rugzakken (in allerlei formaten). En dan valt het draagcomfort toch aardig tegen, in elk geval als je er wat in hebt zitten. Het rugpand is erg dun en slap, en gaat snel bol staan.

Voor tegen de 60 euro heb je bijvoorbeeld een Deuter EXP race:
https://www.google.nl/search?dcr=0&sour ... hKHhQ8CmDY" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een hoogwaardig rugzakje, licht, met ademende schouderbanden, ingebouwde regenhoes en zelfs ruimte genoeg voor een dagtochtje. Helaas zonder reservoir, maar daarvoor zou je dan weer wel bij de Decathlon kunnen shoppen want hun reservoirs zijn niet slecht (mits je het mondstukje vervangt door bijvoorbeeld eentje van Camelbak). De 2 liter versie past met zekerheid in die Deuter, die combinatie heb ik namelijk in gebruik ;-)

Dit is maar één voorbeeld van een kwalitatief prima rugzakje in medium formaat. Maar je zou ook kunnen kijken bij Camelbak, Osprey, Vaude, Evoc, Ergon en ongetwijfeld nog wat merken waar ik zo niet op kom. En dan vooral ook naar aanbiedingen speuren, of misschien een goede tweedehandse via het forum...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Nja ik heb niet echt zin om zelfs voor de rugzak meerdere dingen te combineren. Dat klinkt als overbodig, maar echt veel kan ik daar niet over zeggen natuurlijk. Ik geloof jou ;)

Maar dan blijf ik wel even weg van die van de Decatlhon. Ga ik zelf nog even zoeken en dan kom ik hier terug :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Camelbak levert meestal inclusief drinkreservoir, en de kwaliteit daarvan is ook goed.
Osprey meen ik ook, maar bijvoorbeeld Ergon wordt zonder reservoir geleverd dus dan moet je zelf nog wat kopen. Geeft je de keus, maar het totaal valt vaak net wat duurder uit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie