nieuwe wielset voor Epic

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ivocare schreef:Nou nou, dat mag best wat liever hoor.
We proberen iemand te helpen, maar zonder medewerking van de persoon is dat erg lastig. Als er dan gevraagd wordt om info en die komt nauwelijks, dan kun je of afhaken of hints gaan geven... :kiss: (dat zou je negatief op kunnen vatten, maar is toch echt in het belang van de vraagsteller :winkie: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Hehe, ik vind je nog steeds lief hoor. :kiss: :bier:
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Even terug on topic. De reacties lezende weegt een wielset op basis van dt swiss 391 met dt swiss 350 naven en competition spaken met messing nippels zo rond de 1800-1850 gram. Dit blijkt ook uit de website van Frieke.

Nu stelt een andere wielbouwer dat hij dezelfde set met dezelfde specs voor 1650 gram kan leveren. Is dit dan een jokkebrok of zie ik iets over hoofd? Dit was wel mijn vertrekpunt, Ik ga er vanuit dat een dergelijke professional de gegevens accuraat heeft. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Erik76 schreef:Even terug on topic. De reacties lezende weegt een wielset op basis van dt swiss 391 met dt swiss 350 naven en competition spaken met messing nippels zo rond de 1800-1850 gram. Dit blijkt ook uit de website van Frieke.

Nu stelt een andere wielbouwer dat hij dezelfde set met dezelfde specs voor 1650 gram kan leveren. Is dit dan een jokkebrok of zie ik iets over hoofd? Dit was wel mijn vertrekpunt, Ik ga er vanuit dat een dergelijke professional de gegevens accuraat heeft. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Naven: 475 gram (6 bout steekas)
Velgen: 880 + 40 (washers!) = 920 gram
Spaken: (64 stuks) 400 gram
Nippels: 75 gram (64x messing)

Totaal ongeveer dus 1870 gram. Met alu nippels 50 gram minder.

Misschien als je 26" neemt, 28 gaats met de lichtste spaken en de lichtste variant van de naven, dat je op 1650 gram zit.

Realistisch dus ruim 1800 gram in jouw geval, maar de andere wielbouwer liegt niet... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:
Erik76 schreef:Even terug on topic. De reacties lezende weegt een wielset op basis van dt swiss 391 met dt swiss 350 naven en competition spaken met messing nippels zo rond de 1800-1850 gram. Dit blijkt ook uit de website van Frieke.

Nu stelt een andere wielbouwer dat hij dezelfde set met dezelfde specs voor 1650 gram kan leveren. Is dit dan een jokkebrok of zie ik iets over hoofd? Dit was wel mijn vertrekpunt, Ik ga er vanuit dat een dergelijke professional de gegevens accuraat heeft. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Naven: 475 gram (6 bout steekas)
Velgen: 880 + 40 (washers!) = 920 gram
Spaken: (64 stuks) 400 gram
Nippels: 75 gram (64x messing)

Totaal ongeveer dus 1870 gram. Met alu nippels 50 gram minder.

Misschien als je 26" neemt, 28 gaats met de lichtste spaken en de lichtste variant van de naven, dat je op 1650 gram zit.

Realistisch dus ruim 1800 gram in jouw geval, maar de andere wielbouwer liegt niet... .
Precies wat ik vorige week zei :wink:
"1500-1600 gram wordt een uitdaging, zeker met DT350 of Hope naven. Die wegen 480-490 gram. Als je dan velgen van 450g neemt (ZTR Arch bijvoorbeeld), 32 DT comp spaken en messing nippels zit je al snel over de 1800 gram. Als je dan lichtere velgen neemt (400g, dat is al heel licht voor brede alu velgen zit je nog over de 1700 gram.
Je kunt nog een beetje besparen door alu nippels te nemen (-40g). Lichtere naven kan ook. Novatec (-50g). Meer besparen wordt kostbaar (DT240 of Newmen naven)."

Raar dat ze de gewichten heel anders voorstellen, dat is voor elke leek gemakkelijk te controleren.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verschil tussen 64 alu nippels en messing is nog geen 40 gram, daar ga je het niet mee winnen.
Verder denk ik dat je van lichtgewicht niet blij wordt op de lange termijn, 1800gr is netjes, hou jezelf niet voor de gek, en laat je niet voor de gek houden. ;)
Realiseer je ook dat het met 29" een stuk lastiger is om lichte betrouwbare wielen te maken, dus maak het jezelf niet te moeilijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ik heb in mijn 2018 epic expert ook andere wielen gestoken.
Ik heb gekozen voor Zeal Houffa 25 wielen.

Carbon DT240 naven Sapim spaken.

Sturen en accelereren als een malle en zijn niet zwaar (1450 gram voor de set)

Design is ook nog eens een keer mooi... En de prijs, Ready to Ride €1399... das dus inclusief banden, en wieltassen...

In mijn optiek echt maximaal waar voor je geld...
Ik ben mij er eentje...
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

China carbon overwogen?
Ik heb een setje van farsports 1320 gram 22mm intern.
Carbon hoepels van farsports
DT aero spaken
DT 350 naven
prijs nog geen 600 euro heb je ze thuis.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

remco1b schreef: Ik heb een setje van farsports 1320 gram 22mm intern.
Carbon hoepels van farsports
DT aero spaken
DT 350 naven.
Terugrekenend wegen de velgen 200 gram per stuk. Dat lijkt me heel bijzonder (uitgaande van DT Aero comp spaken ivm gewicht berijder en alu nippels). Zelfs met Aero light spaken zouden ze 250g per velg wegen. :~ Dus laat je niet gek maken door gewichten die fabrikanten opgeven :wink: .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik heb een setje zelf nagewogen 1345 gram 28/28 spaken. Ik zal eens kijken wat farsports zelf op geeft voor het gewicht van de velgen. Dus gek maken is het niet naar mijn mening.

oja spaken zijn niet DT maar CX ray van sapim.
zie:
https://nl.aliexpress.com/item/FS29C-T- ... autifyAB=0
Ik heb zelf een set.
idd zwaarder dan 1290 gram. Maar die 55 gram kan ik me niet heel druk om maken.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

remco1b schreef:Ik heb een setje zelf nagewogen 1345 gram 28/28 spaken. Ik zal eens kijken wat farsports zelf op geeft voor het gewicht van de velgen. Dus gek maken is het niet naar mijn mening.
Buiten het feit dat voor een rijder van minstens 86 kilo naar mijn mening een wielset met 28 CX-Ray spaken per wiel niet verstandig is, blijft het een bijzondere rekensom.
De genoemde spaken wegen ong. 265g
De genoemde naven wegen ong. 475g
Nippels (uitgaande van alu) ong. 20g
Blijft er voor 2 velgen over: 1320-265-475-20 = 560 gram. Dat is 280 gram per velg. Op hun site geven ze gewichten aan tussen de 350 en 400g per velg aan, wat aannemelijk lijkt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mensen worden graag voor de gek gehouden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lars TB op wo 20 juni 2018, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Jan the Man schreef:
remco1b schreef:Ik heb een setje zelf nagewogen 1345 gram 28/28 spaken. Ik zal eens kijken wat farsports zelf op geeft voor het gewicht van de velgen. Dus gek maken is het niet naar mijn mening.
Buiten het feit dat voor een rijder van minstens 86 kilo naar mijn mening een wielset met 28 CX-Ray spaken per wiel niet verstandig is, blijft het een bijzondere rekensom.
De genoemde spaken wegen ong. 265g
De genoemde naven wegen ong. 475g
Nippels (uitgaande van alu) ong. 20g
Blijft er voor 2 velgen over: 1320-265-475-20 = 560 gram. Dat is 280 gram per velg. Op hun site geven ze gewichten aan tussen de 350 en 400g per velg aan, wat aannemelijk lijkt.

Ciao
Jan
Ik kom voor de naven op 250 + 136 = 386. Wat toch weer wat meer grammen over laat. voor de velgen velgen zijn idd ongeveer 300 gram .

BTW mijn weegschaal liegt niet.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Voordeel van de Zeals... 24,5mm intern ;) en geen china zooi ;)
Ik ben mij er eentje...
Plaats reactie