1 x 10

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jes_the_man
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 april 2016, 17:21

Hallo allemaal,

Mijn winterfiets is een Cube LTD Pro 2015 https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-pro-29-2015
Als vervanging van de oude groep wilde ik hiervan een 1x10 groep maken.

Dit voorblad leek mij wel geschikt:
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod141759" onclick="window.open(this.href);return false;


Deze cassette van Sunrace lijkt mij handig vanwege het grote bereik:
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... rt-488606/

Maar ik vroeg me af of deze cassette wel geschikt is voor mijn Achterderailleur(Shimano XT, RD-M781-DSGSL, Shadow 10-Speed, direct mount). Ik ben bang dat het grootste achterkrans te groot is voor de derailleur. Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen of dit mogelijk is.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Jes_the_man op di 30 januari 2018, 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kan prima.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Anders kan je ook nog een OneUp RADR cage kopen, dat schakelt aanzienlijk beter.
Laatst gewijzigd door George op zo 22 april 2018, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post aangepast, geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Dat voorblad zal wel een geschikte versie bijzitten, zorg alleen dat je de juiste BCD selecteert (en als je nog wilt proberen wat het geschiktste is, die dingen haal je om te proberen voor <10 EUR uit China).
2) Shimano en Sunrace leveren ook een 11-42, maar welk bereik jij nodig hebt voor jouw fysieke gesteldheid voor waar jij fietst weten wij natuurlijk niet.
3) Voor de prijs van een RadR cage koop je een Shimano 11-speed derailleur. Maar normaal gesproken moet je het, eventueel met een langere B-schroef aan de praat kunnen krijgen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Jouw derailleur kan officieel tot 36, maar zoals cheeta aangeeft waarschijnlijk met een langere B-schroef kan het goed gaan.
Ik zou eventueel een 1x11 upgrade setje (SLX of NX) overwegen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Is die 36, niet de capaciteit aan tandjes (verschil min/max voor+achter)? Dan kom je met een 1x ineens een stuk gunstiger uit. De capaciteit bij een 1x met een 11-40 cassette is maar 29T
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

De 36 is inderdaad de tand-verschil capaciteit. Dus 42-11 = 31 en dat gaat op een 1x systeem dus prima
met een derailleur die 36 aan kan. Mijn ervaring is echter dat het schakelen, als je de b schroef van een Shimano 10 speed derailleur zo ver uit schroeft nu niet bepaald geweldig is op de kransjes die je veel gebruikt 13-15-17-19, vandaar mijn suggestie van de RADR cage of zoals ook genoemd een 11 speed Shimano derailleur op het 10 speed systeem.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Prulleman schreef:Is die 36, niet de capaciteit aan tandjes (verschil min/max voor+achter)?
Nee. SGS is de lange kooi versie die zit riant boven de 40 qua capaciteit.

43 volgens Shimano wat geheel toevallig overeenkomt met (36-11) + (42-24). Zeker wanneer je voor lief neemt dat je geen noemenswaardige kettingspanning bij klein-klein hebt (sowieso een non-versnelling), geen chaingrowth hoeft te compenseren op een hardtail, dan zit er daar nog heel wat marge op.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

lang:
- Käfiglänge: SGS
- Maximale Zähnezahl größtes Ritzel: 36 Zähne
- Minimale Zähnezahl größtes Ritzel: 32 Zähne
- Maximale Zähnezahl kleinstes Ritzel: 11 Zähne
- Minimale Zähnezahl kleinstes Ritzel: 11 Zähne
- Maximale Differenz vorn: 22 Zähne
- Gesamtkapazität: 43 Zähne
- Herstellernummern: I-RDM781SGSL (schwarz), I-RDM781SGSS (silbern)

Met andere woorden, de grootste krans van de cassette is max 36
Dus niet het verschil/capaciteit. Deze is hoger omdat het verschil aan de voorkant erbij komt.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ok, duidelijk, sorry voor de verwarring, maar op verschillende plekken wordt de capaciteit verkeerd geïnterpreteerd, hier duidelijk niet het geval.
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

capaciteit geldt niet voor een 1x...
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Allez, geldt wel, maar gaat nooit ofte nimmer problemen geven
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

poeperman schreef:capaciteit geldt niet voor een 1x...
Misschien een slecht voorbeeld, maar voor een 10 of 11-50 cassette heb je toch ook een capaciteit van 39 of 40 nodig.. dat heeft niet elke derrailleur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Medium kan dat wel (=kortste mtb kooi).
Ga je voor echt short, dan kom je bij de 10 speed Zee en Saint.
Dat is een kooi van racefiets afmetingen. Bij mijn weten heeft Sram niet zo’n korte mtb kooi.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie