Beste allemaal,
Nu ik mijn huidge Cube al een tijdje heb, probeer ik steeds meer en meer zelf aan onderhoud te doen. Nu vond ik dat de remmen iets minder werden, dus dacht aan ontluchten/verversen.
Ik heb daarvoor een ontluchtingssetje gekocht met spuitje en trechter en de LHM+ olie. Ik heb de remmen als volgt ontlucht:
Trechter met olie erop, de spuit met slang en olie op de nippel op de klauw drukken, en vervolgens het staafje uit de trechter en de nippel iets open draaien. Toen er ongeveer 3 spuiten met olie doorheen en vaak knijpen tot er geen belletjes meer kwamen.
Tot mijn grote schrik kwam ik er vandaag achter de ik de hendel helemaal in kan trekken en pas bij het laatste stukje mijn wiel gaat slippen. Verder gaat de hendel heel slonzig en langs op en neer. Ik dacht dus dat er nog lucht in zat, dus hele zooitje weer opnieuw. Maar nog steeds zonder resultaat! De voorrem heb ik nog niet gedaan en kan dan ook goed het verschil zien en merken. De achterrem is sponzig, en totaal niet krachtig. Lijkt bijna wel alsof je door de olie heen duwt of de dat de olie niet genoeg gedrukt wordt.
Iemand een idee wat ik fout doe of waar het verkeerd gaat?
Alvast bedankt
Michael
Achterrem blijft sponzig en remt niet goed
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
- Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
Over wat voor remmen hebben we het?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
- Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014
Owja sorry, shimano remmen, zie geen slx of xt staan.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Heb je door 3 spuiten olie er doorheen te jagen niet juist ook lucht in het systeem gebracht.
Aan 1 spuit heb je echt wel voldoende.
Wat anders nog wil helpen is gewoon ontluchten volgens de normale procedure.
Daarna de spuit onder eraf, maar de trechter met olie erin bovenop laten staan en met een ty-rap de hendel vast zetten. Zo een half uurtje laten staan, daarna trechter eraf en dopje erin en ty-rap van de hendel af.
Aan 1 spuit heb je echt wel voldoende.
Wat anders nog wil helpen is gewoon ontluchten volgens de normale procedure.
Daarna de spuit onder eraf, maar de trechter met olie erin bovenop laten staan en met een ty-rap de hendel vast zetten. Zo een half uurtje laten staan, daarna trechter eraf en dopje erin en ty-rap van de hendel af.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
- Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014
Als ik hem alleen ontlucht met de trechter komt er ook echt geen belletje lucht meer uit. Dat trucje met de tyrap heb ook al gedaan, maar geen resultaat. Lijkt bijna alsof de olie niet goed zijn werk doet?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Waarschijnlijk lucht achter je pistons, die eerst even helemaal terug duwen en dan weer normale procedure volgen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
- Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014
Moeten de pistons overigens helemaal vlak liggen of steekt er een mini randje uit ten opzichte van de remklaiw? Heb deze wel terug geduwd maar viel me op dat deze idd een klein beetje terugkwamen maar wel echt maar minimaal
-
- All rounder
- Berichten: 138
- Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
- Mijn mountainbike: Scott Spark 930
Probeer deze handleiding is ben je van alle luchtbellen af.
http://www.epicbleedsolutions.com/blog/ ... no-brakes/
http://www.epicbleedsolutions.com/blog/ ... no-brakes/
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
- Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014
Jup, blokje zat er tussen. Ik ga die handleiding eens doorlopen. Tot nu toe alles hetzelfde gedaan behalve dat met het zakje. Snap hem alleen niet helemaal? Moet je nu de trechter eraf halen, de schroef erop en dan de nippel open en kort op de rem drukken?
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
ik sluit alles aan (spuit en trechter), dan de bleednippel op de klauw open (inbusje bij mij, volgens mij bij oudere remmen ook wel eens een boutje). zorgen dat de trechter niet droog staat en je geen lucht in de slang bij de spuit hebt. Dan met de spuit wat naar olie boven spuiten en met de hendel flipperen (dan druk je weer olie richting de spuit, zorg hierbij dat niet zolang doorgaat dat de trechter droog komt, dan trek je namelijk weer lucht erin). Beetje tikken tegen de klauw, leiding, hendel, nog een keer spuiten, herhalen. en als je denkt dat het klaar is, nippel weer dicht draaien, trechter eraf, druppeltje olie op de poort in de hendel, schroefje terug draaien op de hendel en klaar.
Wat ik de volgende x nog wil proberen is de hendel voor de procedure een nachtje vast zetten, dit helpt namelijk wel (heel kort) om de lucht te verzamelen bovenin het systeem. misschien is het op die manier makkelijker om de (alle..?) lucht eruit te krijgen.
ik ben overigens ook hardleers achter het belang van inremmen gekomen.. Ik kreeg mijn nieuwe blokken van mijn achterrem niet goed, dus na opnieuw bleeden (voor de zekerheid), opnieuw nieuwe blokken en goed inremmen, eindelijk weer genoeg power op de rem. de eerste blokken slepend ingeremd, de 2e met herhaaldelijk een met behoorlijke snelheid hard remmen, net zonder te slippen. Met de eerste blokken ik alleen genoeg remkracht te hebben als de boel goed heet was, maar koud kon ik mijn wiel achterwiel op asfalt niet blokkeren, en op zand met moeite... de 2e set is nu prima te doseren, maar ook te blokkeren op alle ondergronden.
Wat ik de volgende x nog wil proberen is de hendel voor de procedure een nachtje vast zetten, dit helpt namelijk wel (heel kort) om de lucht te verzamelen bovenin het systeem. misschien is het op die manier makkelijker om de (alle..?) lucht eruit te krijgen.
ik ben overigens ook hardleers achter het belang van inremmen gekomen.. Ik kreeg mijn nieuwe blokken van mijn achterrem niet goed, dus na opnieuw bleeden (voor de zekerheid), opnieuw nieuwe blokken en goed inremmen, eindelijk weer genoeg power op de rem. de eerste blokken slepend ingeremd, de 2e met herhaaldelijk een met behoorlijke snelheid hard remmen, net zonder te slippen. Met de eerste blokken ik alleen genoeg remkracht te hebben als de boel goed heet was, maar koud kon ik mijn wiel achterwiel op asfalt niet blokkeren, en op zand met moeite... de 2e set is nu prima te doseren, maar ook te blokkeren op alle ondergronden.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Wat tegenwoordig vaakvoorvaak is dat de achterrem sponzig blijft omdat de remklauw een liggende positie heeft op de achterbrug.
Dan wijst de nippel naar beneden, daardoor blijft er een beetje lucht in de remklauw achter.
Ik draai de remklauw altijd los zodat de nippel naar boven wijst en dan vul ik het geheel.
9 van de 10 keer is het dan opgelost.
Dan wijst de nippel naar beneden, daardoor blijft er een beetje lucht in de remklauw achter.
Ik draai de remklauw altijd los zodat de nippel naar boven wijst en dan vul ik het geheel.
9 van de 10 keer is het dan opgelost.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
- Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014
Ik al straks nog eens alles proberen! Bedankt voor de tips alvast.
Voor wat betreft de bleednippel, deze wijst al naar boven bij mij
Voor wat betreft de bleednippel, deze wijst al naar boven bij mij
-
- Extreme Biker
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
- Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
Dit Is de gouden tipDennis78 schreef:Wat tegenwoordig vaakvoorvaak is dat de achterrem sponzig blijft omdat de remklauw een liggende positie heeft op de achterbrug.
Dan wijst de nippel naar beneden, daardoor blijft er een beetje lucht in de remklauw achter.
Ik draai de remklauw altijd los zodat de nippel naar boven wijst en dan vul ik het geheel.
9 van de 10 keer is het dan opgelost.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Ik had al een nieuwe remleiding besteld voor het lampje ging branden hoorbonzaiking schreef:Dit Is de gouden tipDennis78 schreef:Wat tegenwoordig vaakvoorvaak is dat de achterrem sponzig blijft omdat de remklauw een liggende positie heeft op de achterbrug.
Dan wijst de nippel naar beneden, daardoor blijft er een beetje lucht in de remklauw achter.
Ik draai de remklauw altijd los zodat de nippel naar boven wijst en dan vul ik het geheel.
9 van de 10 keer is het dan opgelost.