ervaringen Maxxis Minion Semi Slick?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

mijn 'nieuwe' factory outlet Canyon Spectral heeft een Minion SS 2.3 als achterband, en een Minion DHR II als voorband.
Vooral de voorband rolt erg zwaar, dus overweeg die te vervangen voor een Ardent en de DHR alleen in het buitenland te gebruiken.

Zijn er mensen die al wat ervaring hebben met de Minion SemiSlick als achterband op NL trails? (veluwe, UHR). En de combi met Ardent als voorband?
Ik twijfel nog aan de grip van de SS, noppenprofiel op het loopvlak is heel erg minimaal.

NB de wielen waar ze omheen gaan zijn DT Swiss M1700 Spline II wielen, 30mm breed
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb de SS in mijn Remedy achter zitten en ik vind het voor de UHR wel prima en bij zanderige parcours een fijne band.
Hij rolt lekker door en op zich hebben de noppen aan de zijkant voor mij voldoende grip. Alleen bij het kantelen even wennen aan de vrij abrupte overgang van wel/niet pakken.

Voor ben ik ook nog zoekende, de DHF levert tonnen aan grip, maar is bijna een tractor en de DHRII nog niet geprobeert (ligt wel klaar), op dit moment ligt voor de standaard Bontrager band er omheen.

tip: Mijn vriendin heeft de nieuwe Spectral CF8.0 met 2.6 brede Rekons. Dat rijd best fijn en rolt nog heel aceptabel.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

Heb Ardent/Minion SS op m'n Nukeproof; perfecte combi op een wat lossere ondergrond. Licht rollend en toch veel grip waar je die nodig hebt. Zoals Jurf zegt is het inderdaad wel even wennen, maar dat komt je bochtentechniek alleen maar ten goede :wink:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Jurf schreef:
tip: Mijn vriendin heeft de nieuwe Spectral CF8.0 met 2.6 brede Rekons. Dat rijd best fijn en rolt nog heel aceptabel.
ziet er uit als een mooi compromis maar ik ben bang dat dat heel krap wordt, de DHR II loopt al rakelings langs de MudGuard op de RS Pike.

Op de nieuwe Spectral van je vriendin zit de nieuwe Pike RS met Boost denk ik? Die zal waarschijnlijk meer clearance hebben dan mijn 2016 Pike...
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik heb ook een Spectral, ook met DT 30 mm velgen, kwam ook met een Minion SS achter. Rijdt op zich best prima in Nederland (Noordwijk, Schoorl, UHR), goed grip in de bochten.

De Minion SS valt wel vrij 'vierkant' op zo'n brede velg en de lage nopjes in het midden komen nauwelijks boven de grote zijnoppen uit:

Afbeelding

In combinatie met een lage bandendruk heb ik dan ook het idee dat ik rechtdoor eigenlijk ook op de zijnoppen rijd. Niet echt een probleem want hoe vaak rijd je nu echt lang rechtdoor op een mtb-route, maar een WT-versie van de SS (die er aan schijnt te komen) zou fijn zijn.
Laatst gewijzigd door nielsvk op vr 23 maart 2018, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Bram87 schreef:
Jurf schreef:
Op de nieuwe Spectral van je vriendin zit de nieuwe Pike RS met Boost denk ik? Die zal waarschijnlijk meer clearance hebben dan mijn 2016 Pike...
Ja dat is de boost versie, de achterkant idem en dan nog steeds een stuk meer ruimte als mijn Remedy die ook Boost is want als we van wielset wisselen heeft zij duidelijk meer clearance.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jurf schreef:Ik heb de SS in mijn Remedy achter zitten en ik vind het voor de UHR wel prima en bij zanderige parcours een fijne band.
Hij rolt lekker door en op zich hebben de noppen aan de zijkant voor mij voldoende grip. Alleen bij het kantelen even wennen aan de vrij abrupte overgang van wel/niet pakken.

Voor ben ik ook nog zoekende, de DHF levert tonnen aan grip, maar is bijna een tractor en de DHRII nog niet geprobeert (ligt wel klaar), op dit moment ligt voor de standaard Bontrager band er omheen.

tip: Mijn vriendin heeft de nieuwe Spectral CF8.0 met 2.6 brede Rekons. Dat rijd best fijn en rolt nog heel aceptabel.
Ik zou de Aggressor voor eens proberen. Die is er nu ook eventueel in 2.5.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

nielsvk schreef: De Minion SS valt wel vrij 'vierkant' op zo'n brede velg en de lage nopjes in het midden komen nauwelijks boven de grote zijnoppen uit:

Afbeelding

In combinatie met een lage bandendruk heb ik dan ook het idee dat ik rechtdoor eigenlijk ook op de zijnoppen rijd. Niet echt een probleem want hoe vaak rijd je nu echt lang rechtdoor op een mtb-route, maar een WT-versie van de SS (die er aan schijnt te komen) zou fijn zijn.
Ik heb de 2.35 WT versie (edit: grapje, die bestaat niet, heb gewoon de 2.3), daar zitten de zij-noppen meer aan de zijkant. Rechtuit raken die de grond niet, tenzij je echt op hele lage druk rijdt. Zal wel even een foto maken.
Heb er inmiddels een paar ritten op zitten, ook op wat nattere paden en dat ging prima met de SS. Begin meer aan de DHR II voorop te twijfelen.
De Rekon is trouwens wel echt een achterband volgens Maxxis en ik heb bewust niet voor een 27,5+ fiets gekozen.
Aggressor is inderdaad een goede optie, die kan dan naar achter in het najaar of buitenland.
Laatst gewijzigd door BramVice op wo 4 april 2018, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Een Minion SS 2.35WT versie?
Nog niks over gehoord/gelezen. Site van Maxxis staat ook niks. Waar heb je die vandaan dan?
Foto's!!
Ride a bike!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

sorry, zit voor en achter door elkaar te halen, het is een gewone 2.3 SS. Maar ik he niet het idee dat de zijnoppen zo hoog komen:

Afbeelding

Of is 'ie gewoon versleten?
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

En als je op je fiets gaat zitten? :wink:
Tenzij je op 3bar gaat rijden zal de band vervormen als je erop gaat zitten.
Ride a bike!
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Wil deze band ook nog eens gaan proberen. Rij nu met Ikon achter maar als die op is word dit hoogstwaarschijnlijk de vervanger. ;)
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ben wel benieuwd naar je reden, de Ikon loopt ook niet zwaar toch? Leek me juist een mooie allrounder voor achterop
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Mede door de grotere zijnoppen op de SS.
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Rij er al twee seizoenen mee als achterband. Grip in de bochten is hetzelfde als een gewone DHF/R zolang je de fiets goed platlegt, wel paar rare momenten gehad toen ik tijdens een bocht op een glad stuk bij moest remmen - fiets komt dan rechtop te staat en gaat glijden. Remvermogen/tractie is een ander verhaal maar dat maakt alleen uit op steile natte afdalingen en klimmen.

Perfect:

UHR heel het jaar door
Niet al te steile DH tracks en technische stukken als het droog is

Gaat wel:

Steile droge DH tracks/paden
Bergschenhoek/Zoetermeer etc als het nattig is (mn omhoog)

Niet doen:

Steile technische tracks als het nat is. Vorig voorjaar een hele dag alle kanten op gegleden in Luik, op zich leuk maar efficient is wat anders.

Snap niet waarom die Aggressor geen Minion/HR2 achtige zijnoppen heeft..
Plaats reactie