Harz

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Patje1977
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 28 april 2009, 13:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

GPS is een must, bewegwijzering van de bestaande routes is een ramp. Weinig tot geen singletracks gevonden. Wij lagen in Hohegeis, dat is vlakbij de Brocken (niet op een zomerse zondag heengaan....). Routes zijn allemaal gemakkelijk te rijden. Blauw, rood of zwart betekend alleen maar een combinatie van afstand met hoogtemeters. Heeft niets van doen mbt technische vaardigheden. Dat was in ieder geval in onze regio de ervaringen. Wij hebben een 6-tal routes gefietst.

Overigens kun je ook een wandelkaart kopen. Je mag op elk wandelpad ook fietsen, in achtnemend dat wandelaars wel voorrang hebben!
Tamara
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 augustus 2003, 17:11
Mijn mountainbike: Cube ltd 2013

Patje1977 schreef:GPS is een must, bewegwijzering van de bestaande routes is een ramp. Weinig tot geen singletracks gevonden. Wij lagen in Hohegeis, dat is vlakbij de Brocken (niet op een zomerse zondag heengaan....). Routes zijn allemaal gemakkelijk te rijden. Blauw, rood of zwart betekend alleen maar een combinatie van afstand met hoogtemeters. Heeft niets van doen mbt technische vaardigheden. Dat was in ieder geval in onze regio de ervaringen. Wij hebben een 6-tal routes gefietst.

Overigens kun je ook een wandelkaart kopen. Je mag op elk wandelpad ook fietsen, in achtnemend dat wandelaars wel voorrang hebben!
Bedankt voor de tips! :-q
Ik dacht echt dat de kleur het niveau aan gaf, zoals bij skieen.
Mooi dat ik dit nu weet!
Tamara
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 augustus 2003, 17:11
Mijn mountainbike: Cube ltd 2013

Zo, onze vakantie zit er alweer op, maar het was geweldig! Boven verwachting geweldig!
Eerste week in de Ober Harz doorgebracht, tweede week in het Ost Harz. (voormalig Oost Duitsland)

De omgeving is geweldig en afwisselend. Sprookjes achtige bossen, watertjes (teigen) en rotsen (klippen).
Heel veel dieren, eekhoorns, muizen, roofvogels, vossen, reptielen....etc
Je kunt echt uren wandelend/fietsend in de bossen doorbrengen zonder ook maar iemand tegen te komen.

Wij hebben een aantal rode routes gefietst van rond de 25 a 30 km. Die waren best pittig, zowel de berg op als de berg af. Het had iedere dag wel geregend waardoor downhill ook best tricky was zo naast de afgrond.
Over het algemeen zijn de routes best goed aangegeven als je rond het nationale park fietst. Daar buiten zou ik je zeker aanraden gebruik te maken van GPS. Ik had een smartphone en dat voldoet op zich prima, echter zit ik er nu wel serieus over na te denken om iets serieuzers voor op de fiets aan te schaffen. Garmin Etrex bijvoorbeeld

Bikepark Hahnenklee zag er heel goed uit! Wij kwamen er letterlijk langs toen we een route aan het fietsen waren, maar voor zowel downhillers als cross country riders zag het er goed en beter uit dan bikepark Thale.

Zeker nog een plek waar ik graag nog een keer naar terug wil keren uiteraard met fiets!
styler
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 11 juni 2009, 11:09
Mijn mountainbike: Epic Expert 2009
Contacteer:

Wij zijn net terug en zaten in Ilsenburg. Het is geen singletrack paradijs maar het is hier heel leuk fietsen. Routes heb je eigenlijk niet nodig, als je gewoon elk wandelpad in gaat wat er leuk uit ziet heb je echt een leuke dag. Gps is dan wel handig om terug te komen.

Wij hebben ons goed vermaakt en gaan hier zeker nog eens naartoe!
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Mensen, de eeuwige conflict tussen wandelers en fietsers heeft nu ook in de Harz voor eerste wegafsluitingen voor mtb'ers gezorgd. Hier een overzicht voor de reeds verboden wegen, en verdere zullen begin 2013 volgen.

Op duitse fora is uiteraard een hevige discussie onstaan, hier te volgen.

Ik persoonlijk ervaar dit als zeer jammer, want de gemiddelde 3 bezoekjes per jaar
aan dit mooie gebied zullen het nu niet meer worden.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Wat Jammer .. Wij gaan in augustus met 4 kids om te wandelen maar stiekem ook om te verkennen of we het in 2014 met de MTB kunnen doen .. Bad Sacha wordt onze basis.

Jeroen
Mattijn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Flite (2012)
Contacteer:

Ik ben afgelopen weekend met de vereniging een weekendje in de Harz wezen mountainbiken. We verbleven in Hahnenklee (Bockswiese). We waren er net wat te vroeg in het seizoen, want 2 weken geleden werd er nog geskied en op sommige plekken lag dus zelfs nog wat sneeuw... Helaas zat het weer zaterdag niet echt mee. De hele dag regen gehad. (en vrijdag ook, ruim 5 uur gedaan over de heenreis, ipv 3,5 uur wat het normaal zou moeten zijn) Zondag was het overigens heerlijk weer, toen het zaterdag nog 2 graden was, was het zondag voor mijn gevoel rond de 12 graden.

Ikzelf heb maar 2 routes gefietst (sommigen van de club 4), maar het waren zeker mooie routes met pittige beklimmingen en relatief steile afdalingen. Wel heel veel brede paden, maar ook zeker een aantal mooie singeltracks en wortelpaden. De routes die ik heb gereden startten in Clausthal, maar er zijn natuurlijk ook routes die starten in de andere omliggende steden/dorpen.

Ook was ik nog even in Hahnenklee zelf met de kabelbaan omhoog geweest, waar ook een bikepark is. Zag er allemaal mooi uit daar, alleen overal heksen en zo op de daken :o .

De terugreis ging gelukkig een stuk sneller :).

Oh ja, de apfelstrudel met vanillesaus bij een restaurant in Buntenbock is erg aan te raden :D
KTM fan
Gebruikersavatar
Capablanca
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 16 mei 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 6.0, Canyon AL 9.9

Wij gaan begin Juli een week naar Bad Sachsa. Ik zal mijn ervaringen ook hier delen. Ben ook niet zo van de brede paden, maar mijn vrouw ziet dat wel graag. Die wil lekker gaan met haar 29er :-). Ik ben benieuwd.
Beter een halve spreuk...
BBC2012, DH2013, BBC2013
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

HA ! dat is leuk wij gaan precies een maand later .. ook naar B.S. we zijn benieuwd !
partyboj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 4 juli 2006, 18:20
Contacteer:

Als je van technisch rijden houdt, dan zou ik zeker rond Torfhaus gaan rondfietsen.
Geweldige paden daar (en dan doel ik niet op de gepijlde routes).
Gewoon een wandelkaart kopen!
supermtberrob
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 20 september 2006, 15:45
Mijn mountainbike: RED BULL ALLES XT

Ik ga in augustus naar Braunlage, een lang weekend mountainbiken. Mijn ervaringen zal ik ook posten!
Elke week fiets ik de Montferland Mtb route en 1x per jaar een weekend weg met het 'Ni-j Dieks Biketeam'
2007: Willingen
2008: Gulpen en Alpe d'huez
2009: La Roche en Ardenne
2010: Winterberg
2011: Gerolstein
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Heel graag ! wij gaan met 4 kleien kinderen, mocht het gebied nu zo goed bevallen dan gaan Els en ik vast nog een lang weekend terug met zn tweeen om daar wat rondjes te fietsen !
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

ben daar ook 1/2 September, wij gaan naar Goslar.
ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van jullie.
Gebruikersavatar
Capablanca
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 16 mei 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 6.0, Canyon AL 9.9

Vorige week in Bad Sachsa geweest. Is goed bevallen. De uitgepijlde routes vanuit BS zijn bepaald niet technisch, maar je kunt wel erg goed je conditie en kracht trainen op deze routes. Voor de leukere routes kun je beter de wandelpaden benutten. Zeker vroeg in de ochtend kom je bijna niemand tegen.

Mocht je nog naar Thale gaan (leuk attractiepark voor de kinderen, ook met rodelen en je kunt er in de bomen klimmen met klimtuig), dan kun je vandaar het Hexenstieg pad pakken om terug te rijden naar Bad Sachsa. Is in totaal ongeveer 70km.
(Iemand moet dan wel met de auto en de kinderen terug natuurlijk :-) ).

De eerste kilometers zijn dan erg leuk over het Hexenstieg pad. Zoals gezegd, het is eigenlijk een wandelpad, maar wij zijn maar 1x een groepje wandelaars tegengekomen. Zonde om zo'n pad niet te benutten, lijkt me. Moet geen probleem zijn, zolang je maar niet als een gek door de bochten gaat jagen. Wij hebben zo netjes mogelijk gereden.

Je moet overigens van goede huize komen om echt veel kilometers te maken in dit gebied, is me wel opgevallen. Het aantal hoogtemeters loopt best snel op.
Beter een halve spreuk...
BBC2012, DH2013, BBC2013
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

We gaan over precies een maand ! we zullen zien !! leuk dat jullie het naar de zin gehad hebben !
Wij nemen 4 kids mee, dus de fietsen blijven thuis helaas. echter we wandelen veel dus qua beweging komt het goed.. wellciht dat we eind september met zn 2en voor een lang weekend heen en weer gan en dan gaan de fietsen natuurlijk wel mee..
Plaats reactie