Altmuhltal panoramaweg

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Van donderdag tot en met zondag heb ik met een maat samen een fantastische route in Zuid-Duitsland gereden.
Het gaat om de Altmuhltal Panoramaweg dit is een lange afstand wandelroute van ruim 200km lengte met totaal
+/-5.000hm.
Het mooie van de route is dat je hem ook op de fiets mag rijden :-q . De route volgt de loop van de rivier de Altmuhl en ligt ten zuidwesten van Nurnberg afstand vanaf Utrecht +/-670km.
Hij begint in Gunzenhausen en eindigt in Kelheim. Kaart kan je in Gunzenhausen bij de vvv kopen het is de wandelkaart en bij de vvv wisten ze niet dat je er ook op mag fietsen.

Ik ben abonnee van het duitse blad Bike en daar stond in de laatste editie een special over deze route en dat maakte
me direct enthousiast. De 2 redacteuren hebben de route in 3 dagen gefietst en ze gaven aan dat dit wel erg zwaar was.

Wij hebben er voor gekozen om de route in 3,5 dag te rijden om zo ook nog wat van de omgeving te zien. We waren allebei in de gelegenheid om het in te plannen en het weer was perfect. We hadden onze spullen mee in de rugzak oa extra setje fietskleding, gewone kleding, gereedschap en spullen voor onderweg. Overnachten deden we in hotels langs de route en die zijn er genoeg. Er is namelijk ook een fietsroute direct langs de rivier over asfalt en grindwegen. Alles is hierop afgestemd dus ook de hotels. De hotels waar wij sliepen hadden afgesloten ruimtes voor stalling van de fietsen. De prijzen zijn erg netjes het was nog hoogseizoen en we betaalden incl. ontbijt voor 2 personen gemiddeld € 60,-.

Dag 1: Gunzenhauzen-Treuchtlingen 45km 700hm
We zijn donderdagochtend om 04.00 uur in de auto gestapt en kwamen om 10.00 uur aan in Gunzenhausen. We hebben de auto op een gratis parkeerplaats geparkeerd, omgekleed en op de fiets gestapt. Het was even zoeken naar het begin van de route maar na 15 minuten gevonden. De hele route is zeer goed uitgepijld en het is bijna onmogelijk om verkeerd te rijden. Het is ons 2 keer overkomen in een snelle afdaling waardoor we het bordje misten omdat het zo lekker rolde.
Het begint gelijk goed over grasland door het bos met licht klimmen. Achteraf kunnen we zeggen dat dag 1 erg mooi was, maar slechts een klein voorproefje van de overige dagen. Het is zoals gezegd een wandelroute en dat betekent dat er stukken zijn waar je met de fiets aan de hand moet lopen. Deze stukken zijn dan te steil (>22%), natuurlijke trappen of trappen gemaakt door de bosbeheerder. Dit is niet bevordelijk voor het ritme en een aanslag op je benen. Door de korte nacht en de auto rit was 45km het maximaal haalbare. Het was deze dag ook lastig om aan drinken te komen dus zorg dat je voldoende bij je hebt. De overige dagen ging dat beter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dag 2: Treuchtlingen-Eichstatt 50km 1170hm
We zaten vandaag om 09.00 uur op de fiets en het eerste stuk was vrij vlak dus prima om warm te worden. Na +/- 5km mochten we weer aan de bak een steile klim gevolgd door een stuk lopen. Maar na iedere klim volgt altijd een afdaling en ook nu weer. Dit is een mooie dag geworden prima temperatuur en een schitterende route. Er zitten single tracks in zowel klimmen als dalen. Technische stukken met rotsen en wortels, downhill-achtige afdalingen en trails op de helling die parallel aan het dal lopen. Uiteindelijk in Eichstatt een hotel gevonden in het centrum. Dit is een mooie stad met veel oude gebouwen die goed zijn onderhouden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag 3: Eichstatt-Beilngries 57km 1260hm
Ook vandaag op tijd vertrokken om op schema te blijven. Vandaag weer net zo mooi als dag 2 alle elementen die het fietsen leuk maken. Na de lunch in Arnsberg begint waarschijnlijk de zwaarste klim die je kunt fietsen op de route. Een steile singletrack tussen de 17 en 20% met wortels en rotsen en een omgevallen boom. Het uitzicht is echter de beloning je kijkt over het hele dal en de rivier terwijl je boven op de rots staat. Het laatste stuk hebben we via het verharde fietspad gereden omdat we iets achter op schema lagen. Je ziet zoveel mooie stukken dat je foto's blijft maken.
Omdat we de route niet kende is het ook lastig in te schatten hoe lang je over een bepaald stuk doet. De kaart is prima gedetailleerd en de afstand kan je prima inschatten. Het probleem zijn de stukken klimmen en met name de stukken die je moet lopen. Dit heeft veel impact op je gemidd. snelheid en maakt het lastig om in te schatten hoe lang je nog over een stuk doet. We hebben vooraf wel gezegd dat het niet om de prestatie zou gaan maar echt om te genieten en dan stop je soms wat langer. In Beilngries bleek als afsluiting van de "italiaanse week" een feest avond te zijn met muziek, bier en eten. We hadden besloten om tot een uur of 22.00 te blijven. Alleen raakte we aan de praat met een club Harley rijders allemaal 50plus en gepassioneerd over hun bikes. Ze zagen er stoer uit met leer en badges op de leren vesten. Dit was echter alleen als ze op pad gingen met de motor. Het was uiteindelijk zo gezellig dat we om 03.00 uur met teveel bier in bed lagen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier een filmpje van iemand anders van een deel van de route.
http://www.youtube.com/watch?v=LJBelUMFbg8" onclick="window.open(this.href);return false;

Dag 4 Beilngries-Kelheim 69km 1300hm
Na een korte nacht en met een lichte kater toch maar om 09.15 uur op de fiets gestapt. Besloten om de eerste 20km over het verharde fietspad te rijden om op schema te blijven. Bij Riedenburg zijn we nog 1 keer de echte route op gegaan. Hier zit ook gelijk de langste klim om te lopen (15min). Op de top heb je echter weer een prachtig uitzicht met een geweldige afdaling. Omdat we om 15.00 uur de trein moesten halen in Saal a/d Donau ook de laatste 20 km weer over het fietspad gereden. We hebben door de stukken over het verharde fietspad niet de hele route gezien, maar dat komt de volgende keer. We gaan hem zeker nog een keer rijden en dan met een grotere groep. Op het station bleek dat we niet de enige waren die de fiets mee wilde nemen in de trein en het paste net. We hebben de aansluitingen bij het overstappen (2x)gelukkig wel gehaald. De DB had vertraging maar daar werd je netjes over geinformeerd de aansluitende treinen stonden te wachten en gezinnen met kinderen werden geholpen met de fietsen door personeel. De NS kan daar nog wat van leren. Na 2.30 uur treinen weer in Gunzenhausen aangekomen, de auto stond er nog dus snel omkleden fietsen achterin
en nog even langs de Mac. Het was rustig op de weg dus het gas kon erop en zo waren we om 01.00 uur weer thuis moe maar voldaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Conclusie:
Voor liefhebbers van klimmen, afzien, lopen met de fiets, single tracks en technische trails is dit zeker een aanrader. Het is prima te doen vanuit Nederland en kost maar een paar vrije dagen zeker als je het weekend mee pakt. De volgende keer parkeren we de auto wel aan het eindpunt in Kelheim. Dan met de trein naar het beginpunt in Gunzenhausen en 1e overnachting. Er zijn veel fietsers die de normale route rijden en die willen allemaal met de trein terug aan het einde van de dag. Verder is het ook niet echt lekker om bezweet 2.30 uur in de trein te zitten. Door het om te draaien heb je de treinreis aan het begin en op de laatste dag ook niet de druk van het moeten halen van de trein de auto staat er toch al. Mijn maat heeft geen fully en ik kon via een bevriende fietsenmaker een Cube AMS demo lenen voor hem. Dat was een goede keus want het kan met een hardtail maar of je rug en de fiets daar beter van worden betwijfel ik. Wij waren erg blij met de fully's, ik heb zelf een Giant Trance. We zijn de hele route maar 4 medefietsers tegen gekomen en alleen in het weekend. Ook het aantal wandelaars was erg beperkt. Er zijn stukken door het bos waar je wel tussen de brandnetels rijdt er liggen soms bomen op de route, maar je ziet wel dat er onderhoud aan de route is. Ondanks dat het een wandelroute is zie je dat hij op sommige stukken is aangepast voor mtb-en bijv. doordat er boomstammen in een steile afdaling als afscheiding liggen. Er zijn voldoende mogelijkheden om stukken over te slaan als je niet op schema ligt omdat de route ook de rivier loop volgt.

Als je meer info wil stuur even een pb.
Laatst gewijzigd door Trek8000slr op do 25 augustus 2011, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vlees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 7 augustus 2010, 11:52
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element, Trek 69er
Contacteer:

Gaaf, ik kijk wat rond voor een meerdaagse route om te gaan doen. Heb je soms ook campings langs de route gezien?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ziet er gaaf uit... Zeker het overwegen waard om een keer te doen. Wat is jullie advies. Hardtail of Fully?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gaaf!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Vlees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 7 augustus 2010, 11:52
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element, Trek 69er
Contacteer:

mud mate schreef:Ziet er gaaf uit... Zeker het overwegen waard om een keer te doen. Wat is jullie advies. Hardtail of Fully?
Hmm.. Ivm je fully advies, hoe schat je het in? Doable met een hardtail 69er met bagage op freeloads??
Wellicht wat meer lopen.. :(
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

mud mate schreef:Ziet er gaaf uit... Zeker het overwegen waard om een keer te doen. Wat is jullie advies. Hardtail of Fully?
Ik zou kiezen voor een fully, hardtail kan we hebben er 2 gezien maar met rugzak en de stevige afdalingen zou het mijn ding niet zijn. Ik heb er over getwijfeld vooraf, maar ben toch blij dat ik mijn fully heb meegnomen.

groet Paul
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Vlees schreef:
mud mate schreef:Ziet er gaaf uit... Zeker het overwegen waard om een keer te doen. Wat is jullie advies. Hardtail of Fully?
Hmm.. Ivm je fully advies, hoe schat je het in? Doable met een hardtail 69er met bagage op freeloads??
Wellicht wat meer lopen.. :(
Ik denk dat het kan, maar je zult wat minder snel in de afdalingen zijn en misschien iets meer lopen omdat je meer gewicht achter hebt dus sneller bokken van je voorwiel.

groet Paul
hans zwaal
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 09:07

Heel gaaf! Denk binnekort ook maar eens te gaan als ik tijd heb
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Even een praktische vraag, heb je nou tussendoor op campings overnacht?
Hoe heb je je bagage/tent meegenomen?
Plaats reactie