Chiemgauer Alpen - Ruhpolding (met verslag)

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Over een kleine twee weken vertrek ik naar Zuid-Duitsland voor twee weken vakantie. We zitten in de plaats/stad Ruhpolding in de buurt van de Chiemsee. Uiteraard gaat de mtb (inclusief GPS) mee en ik ben daarom op zoek naar mooie mtb-routes in de omgeving.
Is iemand hier wel eens geweest en zo ja hoe was het?

Uiteraard heb ik al enig speurwerk op internet gedaan naar GPS files.
Echter krijg ik de indruk (die deels ook wordt bevestigd door Google Earth) dat een groot deel van de beschikbare routes over schotterwegen lopen
Omhoog is dat wel fijn, maar naar beneden zie ik, zoals iedereen eigenlijk, toch het liefst zoveel mogelijk single trial.

Routes die ik sowieso ga rijden:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=jpz ... =trackList (vergelijkbaar met een route uit het Duitse blad BIKE)
http://www.gps-tour.info/nl/92/detail.23002.html
http://www.gps-tour.info/nl/92/detail.9246.html

Dus als je tips hebt voor routes, laat het maar weten!
Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door michel3vb op ma 25 juli 2011, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hmm in 4km 900 hoogtemeters afdalen... :-q :-q :-q :-q :D :D :D :D Maak effe een filmpje :D
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

@mud mate: Filmpje wordt wel lastig, heb geen cam, maar zal wel proberen enkele foto's te maken!

Verder iemand hier ooit in de bovenstaande omgeving geweest?
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Hieronder volgt een kort verslag van de gereden routes rondom Ruhpolding:

Rauschberg, 25km + 1000hm:
Vanuit Ruhpolding een beklimming gedaan naar de top van de Rauschberg. Beklimming van ongeveer 8km met een gemiddeld stijgingspercentage van ruim 11%. Knap steil en dat allemaal over losse ondergrond (losse kleine steentjes waar je band in weg zakt). Bovenop genieten van het uitzicht om vervolgens te gaan afdalen. Afdaling was behoorlijk technisch met veel grote keien en wortels in de lengte. Sommige stukje moeten lopen omdat het gewoon weg niet te doen was. Daarnaast was ik bij alle ritten, zo ook deze, alleen op pad en dan ga ik geen echte risico's nemen. Leuke route maar wel zwaar, maar kon beter wat mij betreft.

Route: http://connect.garmin.com/activity/101297823

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Unternberg, 32km + 950hm:
Ik had deze route van gpsies gedownload en iets aangepast. Route stond beschreven als een bike & hike route naar de Unternberg. De beklimming was goed te doen. Op een gegeven moment hield de schotterweg op en moest er 100hm worden gelopen met de bike op de rug. Van daaruit weer op de bike verder naar de top. Op de top genoten van het uitzicht om vervolgens weer verder te gaan. Een stukje schotterweg gevolgd wat over moest gaan in een wandelpad. Dat wandelpad kon ik dus niet vinden (misschien bestond het ook wel niet), maar dat resulteerde er in dat iets van 3km dwars door het terrein ben gegaan. Toen kwam ik het pad weer tegen en ben ik daar vervolgens verder op gegaan. Het pad was niet fietsbaar, het ging constant op en neer ging en was niet breder was dan 30 a 40cm en bezaaid met wortels en stenen. Nadat ik dit achter de rug had ging ik volgens de openmtbmap Alps een nog moeilijker pad op (T3 ipv T2). Ik was al bang dat dit weer lopen zou betekenen maar dat was gelukkig niet waar. De afdaling ging door een soort droogstaande sloot die helemaal vol lag met keien. Hele gave afdaling en ook berijdbaar. Eveneens had ik weer het idee dat de route beter kon, maar het was toch wel leuk!

Route: http://connect.garmin.com/activity/101297805

Afbeelding

Het T3 path
Afbeelding

Hochfelln: 21km, 1150hm:
Een route die ik zelf had gemaakt via Mapsource. Er zaten weer wat stukken in met een T2 en T3 pad, maar ik ben en blijf eigenwijs dus ik ging het weer proberen. Tot zo'n 1300m hoogte alles fietsbaar. Toen begon het T3 naar de top van de berg. Bike op de rug en gaan. Alle mensen (Duitsers, Engelsen en Nederlanders) die ik onder weg tegen kwam verklaarde me voor gek (werd er telkens op gewezen dat je niet kon mountainbiken), maar ik moest bovenop die berg staan. Bovenop de berg was niks te zien, laag hangende bewolking. De afdaling moest gaan over een T2 pad. Normaal gesproken dus makkelijker dan het pad was ik omhoog was gelopen (wat naar beneden wel goed te doen was geweest). Ik kon het pad vanaf de top omlaag zien lopen en vanaf een afstandje zag het er redelijk makkelijk uit. Na een klein stukje dalen begon het gelazer alweer. Elke 20 a 30 meter was er wel weer een op stapje van een halve meter tot meer dan een meter. Leuk op een breed pad, dan kun je er nog wel overheen, maar minder leuk op een pad van 30cm breed met een afgrond van 100-en meters naast je. Helaas dus weer "veel" moeten lopen. Vervolgens ging de afdaling verder over een pad dat vroeger was gebruikt voor de bosbouw. Dat was wel heel stoer en lag bezaaid met takken, stenen, grote kuilen door die bosbouwvoertuigen etc. Route had weer beter gekund, maar heb wel genoten!

Route: http://connect.garmin.com/activity/101297789

Afbeelding
Laatst gewijzigd door michel3vb op ma 25 juli 2011, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Leuke pics, leuke bike ook en leuke tekstjes (Y).
Ben benieuwd naar de rest.

De foto van het T3 pad ziet er ook wel leuk uit om door heen te raggen,
(heb op zo'n pad mijn derailleur een keertje een radslag laten doen...)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Zoals beloofd een verslag van de overige routes:

Zinnkopf, 40km + 1300hm:
Wederom om een zelfgemaakte route met Mapsource. Een iets langere route en met meer hoogtemeters dan de voorgaande dagen. Ik had de route zo gemaakt dat er over de gehele lengte van de route wat meer beklimmingen en afdalingen in zaten en niet zoals de vorige dagen 1x omhoog en 1x omlaag. Zodra je het bos in duikt kom je er ook niet meer uit en voert de route constant voor 95% over schotterwegen. Technisch gezien geen spectaculaire route, maar wel leuk om te rijden.
TIP: ga je deze route rijden.....keer de route om in mapsource dan is die mooier. De spaarzame technische stukken heb ik nu omhoog gereden ipv omlaag. Daarnaast is de top van de Zinnkopf vanaf de andere kant ook makkelijker bereikbaar.

Route: http://connect.garmin.com/activity/101297774

Rondom Sonntagshorn, 59km + 2270hm:
Een route met wat meer kilometers en ook hoogtemeters. Vanuit Ruhpolding gestart en via de parkeerplaats van het houthakkers museum de schotterwegen gevolgd naar de berghut Reiter Alm. Vanaf daar begon de pret! Een redelijk steil pad van zo'n 2,5 meter breed naar beneden. Door erosie allerlei gaten en gleuven in het wegdeuk. Dat maakte het icm met de steilheid juist leuk. Ik kwam hier voor de eerste keer en meteen tevens laatste keer een bordje tegen met "Bikers aufsteigen". Niet gedaan uiteraard :wink:. Halverwege rechts afgeslagen een wandelpad op wat overspoelt was door keien. (zag er ongeveer ZO uit ). Pad was ongeveer 40 a 50cm breed en naar beneden 100% berijdbaar. Gaaf stuk!
Op de parkeerplaats aangekomen vervolgde ik me weg over een schotterweg naar .......(weet de naam niet meer en kan het ook niet terug vinden) Deze schotterweg was af en toe niet normaal steil, stukken met een stijgingspercentage van 28%. Iets wat ik overigens niet lang vol houd, dus moest zo nu en dan even aan het zuurstof :wink: Vlak voordat ik de top bereikte hield de schotterweg op en ging het pad over in een trial. Na ongeveer over enkele wortels te zijn heen gereden hoorde ik achter me ineens tsssssssssssss......K*T. Lekke band. Daar staan je dan op ruim 1200m in niemandsland. Wiel er uit, band er af en binnenband er uit. Ja er zat een gat in me binnenband, denk een stootlek (misschien was de band al eerder iets leeg gelopen). Nieuwe biba er weer een oppompen. Ja en toen begon het. Had op dat moment nog geen (goede) fietspomp, dus ik had de keren dat ik alleen fietste de minipomp van me moeders stadsfiets. Na ongeveer 1000x keer pompen, en zelf lek te zijn, zat er denk nog geen 1,6 bar. Na nog 500x pompen werd de band maar niet harder. Toen maar besloten om verder te rijden. Na 100m en al tig keer de velg te hebben gevoeld maar weer gaan pompen. Hielp uiteraard niet, die pomp is simpelweg niet sterk genoeg. Enigste optie was om toch maar rijdend in ieder geval naar het dal te rijden. Ik was al op de top en moest sowieso naar beneden. Na iets van 500m en een klein stukje dalen over een aardig leuk paadje kwam ik een berghut tegen (stond niet op m'n GPS). Daar zag ik tot m'n geluk drie mountainbikers die net aanstalten gingen maken om weer weg te gaan. In "vloeiend" Duits uitgelegd dat mijn band zacht was en dat de luftpumpe niet sterk genoeg was om er genoeg druk in te brengen. Daar kwam gelukkig een goede minipomp te voorschijn en zo de band weer op druk gebracht. Ik was ze uiteraard zeer dankbaar :-q en vervolgens samen met hun afgedaald over een schotterweg naar het dal. Daar gingen zij links en ik rechts. Echter in de afdaling merkte ik dat me achterrem behoorlijk veel herrie maakte doordat die aanliep. Wiel er weer uit en gekeken, maar ik zag niks vreemds. Wiel er weer in en weer 200m gereden. Herrie was niet weg. dus weer het wiel er uit gehaald en blokken er uit. Zag niks vreemds dus alles maar weer in elkaar gezet. Was wel iets minder worden, maar bij wat hogere snelheden was het nog steeds niet weg. Het geintje met die band en me achterrem heeft me meer dan een uur gekost, maarja ik had geen haast en ik moest de route van mezelf afmaken!
Na een paar km door het dal ging het rechtsaf een grindpad op. Dat pad ging op een gegeven moment over in een singletrial omhoog. De weg ging verder over het asfalt naar de Heutal parkplatz. Vandaar uit verder geklommen via een schotterweg naar de Hochalm op 1400m. Toen begon het afdalen weer. Eerst een singletrial met enorm veel keien. Deze trial ging verder in het bos waar ik te maken kreeg met worteltapijten. Leuk leuk leuk :D. Je trial ging verder omlaag langs een waterval om vervolgens ook nog onder een waterval door te gaan. Het dalen ging verder over de trial tot aan het dal het dal. Daar kom je weer op een schotterweg die je langs water terug leidt naar het houthakkersmuseum.
Ondanks de tegenslag, was ik deze dag aardig in vorm en had ik het reuze naar me zin gehad!

Route: http://connect.garmin.com/activity/101297735

Afbeelding

Afbeelding

Fellhorn & Steinplatte, 59km + 2100hm:
De laatste route. De route werd beschreven als een route met veel singletrials, dus deze moest ik zeker rijden. In plaats van te starten in Ruhpolding ben ik nu gestart in Reit im Winkl, iets meer dan 20km van Ruhpolding. Op de parkeerplaats van het Steinbacher Hof hotel, ga je rechts van de skischans omhoog via een asfaltweg. Na flink stijgen tot zo'n 1250m kom je bij de Hindenburghutte. Hier sla ik rechtsaf een schotterweg op die naar het Staubingerhaus op zo'n 1550m gaat. Van daaruit stijg je nog iets en dan komen de trials. De trials gaan over een Alpine wandelpad naar Steinplatte parkplatz. De trials zijn redelijk goed te rijden al moet er her en der wel worden gelopen, veelal een stukje omhoog. Daarnaast is het uitzicht heel mooi! Aangekomen bij de Steinplatte parkplatz moest ik van me zelf nog even klimmen naar 1850m, het hoogste van alle routes. Klim gaat over een schotterweg die op sommige plekken behoorlijk steil kan zijn. Bovenop de berg heb je een heel mooi uitzicht over zowel Duitsland als Oostenrijk! Vervolgens ben ik weer terug gegaan naar de Steinplatte parkplatz. Een groot deel over de schotterwegen, maar soms een stukje afgesneden door een wandelpand op te schieten. Het ging zelfs zo lekker dat ik een klein stukje de verkeerde kant op reed :wink:. Vervolgens verder afgedaald over een schotterweg. Op een gegeven moment weer links een trial op geschoten die naar de Hindenburghutte moest leiden. Eerste deel van de trial was goed te doen. Vervolgens ging het over een wederom een Alpine wandelpad. Dit was iets te veel van het goed. Het was steeds 10 meter dalen en vervolgens 10 meter klimmen. De klimmen waren nauwelijks te doen om dat het meestal een soort van trap (van rotsen en wortels) omhoog was. Het mocht de pret niet drukken en het pad gaan daarna weer over in een normaal trial om vervolgens via een schotterweg aan te komen bij de de Hindenburghutte. Van daaruit een klein stukje afgedaald over een schotterweg om dan verder af te dalen over een wandelpad richting de startlocatie. Afdaling over het wandelpad was steil, wortels en keien dus gaaf om te rijden! Aangekomen op de startlocatie via een toeristische route terug gereden naar Ruhpolding. Paden waren niet spectaculair, maar stukken beter dan over het asfalt terug waar het verkeer met 80 km/h je voorbij raast! Samenvattend was dit een mooie route, zowel de route zelf als de natuur!

Route: http://connect.garmin.com/activity/101312142

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die groene berg links is de Steinplatte
Afbeelding

Afbeelding

Conclusie: Mooi gebied om te mountainbiken. Mooie natuur en veel mooie trials. Techniek nog een klein beetje bijschaven en de volgende keer een goede minipomp (inmiddels 1 besteld) meenemen en dan gaat het helemaal goed komen! Een nadeel van deze omgeving is dat de bergen als het waren allemaal punten omhoog zijn. Je kunt niet, zoals je dat in Oostenrijk wat meer kunt, bovenop een berg een leuke ronde maken.

P.s. alle foto's gemaakt met me telefoon, ik vindt ze niet tegen vallen op een groot scherm!
Plaats reactie