mtben in de Harz

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

ik ben van plan om van de zomer of net ervoor de vast welverdiende vakantie te gaan vieren in de harz nu wil er ook lekker gaan trainen voor de marathons ik weet al welke plaats ik ga aandoen maar wat is handig? ik hoorde van een bikemaat dat vanuit de meeste plaatsen in de harz de routes wel aangegeven staan met 1 genummerd bordje en vervolgens met peilen is dit handig te volgen zonder extra kaart of raden ullie aan om dit toch met een kaartje te doen? En weet iemand waar de vaste routes aangegeven staan met de plaatsnaam waar ze starten?

alvast bedankt.
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

dit topic is leuk om eens te lezen,

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ee#p837040

verder krijg je hier, http://www.volksbank-arena-harz.de/, een hoop info,

en mij heeft dit boek ook al goed geholpen
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Kijk genoeg feedback dank je wel ik ga het allemaal eens rustig doorlezen.
josvveen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 30 juni 2010, 21:50

Twee jaar geleden ben ik in september in de Harz geweest, de routes zijn prima te volgen en er zijn er genoeg.

Het is een flink gebied met lange klimmen maar ook leuke singletracks.
Je kan ook gewoon lekker 'aan rijden' door elk pad in te duiken wat er leuk uit ziet.

Bij de Brocken (1142 meter) heb je ook mooie steile rotspaden.
Gang is alles.
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Nou ben inmiddels alweer een paar weken terug van vakantie. Het is leuk om hier even wat feedback te geven over het mtben in de harz.

allereerst de routeaanduiding is niet echt duidelijk waar de route start wordt het nummer gegeven van de route verder in het bos kom je alleen maar hetzelfde bordje tegen wat bij knooppunten en bij het toevallig kruisen van een route onduidelijk wordt.

een pluspunt is dat je wel in het bos overal de plaatsnamen ziet staan. ik zat in de omgeving Braunlage dit is een populair Loipe gebied (langlaufen ) en ook een wandelgebied. dus als je van de mtb route af bent of de weg kwijt volg gewoon de borden met de plaatsen en je komt gegarandeert en moe thuis want klimmen kunje hier oneindig.

Ook een rip op de mtb van Walkenried (daar zaten wij) naar de Brocken was zeer de moeite waard je kunt vrijwel helemaal door het terrein hier naar toe. aanrader is het pad van Oderbruck naar de Brocken is een hikerspad is zeer de moeite waard het is een rotsachtige klim en afdaling met als klapper onder weg de duivelsstenen. de tocht naar het hoogste punt van noord duitsland is niet extreem zwaar je volgt simpelweg de wandelroute en je staat na een halfuurtje klimmen op de top 1142m. als je graag wat zwaarder naar boven wilt rijden kun je ook vanaf Schierke vertrekken dit is de meest steile kant van de brocken.

conclusie: als je een gps hebt is het prima vertoeven op de mtb routes ik had er toen nog geen maar ik heb me geen moment verveeld veel klimmen kort lang steil en afwisselend qua omgeving: het gebied is wat dichter bebost dan bijv Sauerland. Ik vond het een geweldige vakantie ook het contrast tussen het oude oost en west duitsland is nog goed te zien. Het is lekker rustig in de bossen geen massa toerisme en minder druk als bijv Winterberg. de mensen zijn zeer vriendelijk en na de eerste keer de weg kwijt te zijn in de avond keurig teruggeloodst door de locals. Ook is er nog een Bikepark in Braunlage dus korom als fervent mtber hoef je hier geen minuut te vervelen.

Nadeel het is wel wat verder als het sauerland vanaf Nijmegen ongeveer 5 uurtjes rijden maar zeker de moeite waard als je van mtben houdt in duitsland.
Plaats reactie