Toertochten Duitsland 2014

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
grizzly
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 21:35

@Darko360. De verschillen tussen de Nederlandse en Duitse veldtoertochten.

1. Over het algemeen hebben de Duitse toertochten meer hoogtemeters dan we in Nederland gewend zijn. Ga je wat verder weg naar de Eifel of Bergisch land (ten oosten van de Rijn, zuidelijk van het Ruhr gebied) dan krijg je hoogtemeters die vergelijkbaar zijn met Zuid Limburg.

2. De inschrijving gebeurt nauwgezet en kan dus voor vertraging zorgen. Dat is te verhelpen door een Scanformulier mee te nemen, zie post hieronder. Kan je geen Duits, geef dan bij de inschrijver aan dat je zelf je naam en adres op het formulier wilt invullen.

3. Je krijgt een rugnummer. Dat is een verplichting, omdat op die manier zichtbaar is dat je deelnemer bent aan een evenement. Dat is nodig voor de verzekering. Ook in Duitsland ben je dus verzekerd.

4. Het inschrijfgeld ligt iets hoger dan we hier gewend zijn. In 2014 is dit meestal 6 (gewone CTF) of 7 Euro (NRW-CTF-CUP) voor niet leden. Voor het rugnummer betaal je borg, meestal 1 of 2 euro. Dat krijg je terug bij het inleveren.
Kinderen onder de 16 jaar rijden meestal gratis mee, maar betalen wel borg voor het rugnummer. Heeft uw zoon of dochter thuis al de nodige kilometers geoefend, dan kan die de toertochten op licht glooiend terrein meestal prima aan. Over het algemeen wordt er iets minder fanatiek gereden dan in Nederland en de Duitsers zijn erg hoffelijk. Dat maakt het voor kinderen ook een leuke uitdaging. Speciale kidstours van 15 tot 20 km kent men niet.

5. Bij de inschrijving vind je meestal 2 rijen voor leden en niet leden. Om te weten in welke rij je moet gaan staan kijk je op de borden met daarop “Trimmfahrer”. Dat is voor de niet leden. De Duitse leden gaan staan in de rij “BDR Wertungskart” of “BDR Mitglieder”.

6. De route wordt bewegwijzerd met pijlen, linten of een combinatie daarvan. Vooral het rijden op linten is wennen. Over het algemeen zijn de routes in Nederland beter aangegeven dan in Duitsland. Daar vindt je vaak geen vooraankondiging van een afslag, dus is de kans groter dat je een afslag mist bij hoge snelheid.

7. Men kent meestal geen bewaakte fietsenstalling. Fietsendiefstal is nog zeldzaam, maar je kan beter zelf je maatregelen nemen.

8. Het afspuiten van fietsen na de tocht is niet altijd vanzelfsprekend. Ook het begrip verkeersregelaar is nog niet echt bekend bij de oosterburen. Mocht je een Bundesstraße (brede provinciale weg 100 km/h) moeten oversteken, dan wordt er soms wel een verkeersregelaar ingezet.

9. De after bike bestaat uit een “Kuchenbuffet” (ruime keus uit taartpunten) en “Grillwurst”. De pauze plaatsen zijn vergelijkbaar ingericht. Dus drank, bananen, koek/wafels en energierepen.

10. Vaak wordt er schriftelijk op gewezen dat deelnemers de “StVO und StVZO” moeten naleven. Dat is gewoon een afkorting voor de wegenverkeerswet. Dus dat je de verkeersregels moet volgen. Een helm is meestal niet verplicht maar wordt aanbevolen. En bij alle organisaties rijdt je voor eigen risico mee.

11. Leden die aangesloten zijn bij de Duitse BDR werken met een puntensysteem. Iets wat wij hier niet kennen. Het is dus voor de meeste dan ook niet van toepassing. Toch krijg je vaak als niet lid wel een stempelkaart mee. Die mag je gewoon aan de start en de “Kontrollstelle” laten afstempelen. Je neemt ze gewoon mee naar huis als aandenken. Het puntensysteem is opgericht om de fietssport aan te moedigen, want degene met de meeste punten na 1 jaar, wordt gehuldigd.

12. Veel organisaties kennen na afloop de zogenaamde “Ziegerehrung”. Dat is iets wat we hier ook niet kennen. Bij die huldiging na afloop wordt een aantal deelnemers naar voren geroepen om een beker in ontvangst te nemen. Dat kan zijn voor de grootste groep deelnemers, de oudste en de jongste deelnemer.
grizzly
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 21:35

Sinds kort is het ook in Duitsland mogelijk om bij de inschrijving gebruik te maken van scanformulier. Daarvoor is de website Scan&Bike opgericht: http://www.scan.bike/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het persoonlijke scanformulier dat je hier kan maken is voorlopig alleen bruikbaar in het Bundesland Nordrhein Westfalen (NRW). Dus voor deelname aan toertochten vlak tegen de Nederlandse grens ideaal.

Als je wilt zien bij welk evenement je Scan&Bike kan gebruiken klik je op “Veranstaltungen in NRW als Exceldatei”. Dan opent een Excelbestand met daarin een CTF toertochten kalender in NRW. Meteen handig om te bewaren op je computer, zodat je niet telkens op de algemene Breitensport kalender hoeft te zoeken.

Hoe vul je het formulier als buitenlander in?

1. De eerste 4 velden vul je NIET in (behalve als je in Duitsland bij een club bent aangesloten).

2. Bij “Name”, vul je de familienaam in.

3. Bij :”Vorname”, vul je voornaam in.

4. Dan je geboortedatum in het formaat DD.MM.JJJJ

5. Geslacht. De keuze uit “männlich” man en “Weiblich” vrouw.

6. Bij “Land” vul je de hoofdletters NL in.

7. Bij “PLZ” de postcode

8. Bij “Ort” je woonplaats/gemeente

9. Bij “Straße” je adres

10. Bij “Notfalltelefonnummer” het telefoonnummer van thuisblijvers bij een ongeval, begin met 0031.

Het vinkje bij “Teilnahme Rangliste” is voor buitenlanders niet van toepassing, dus leeg laten.

Nu druk je rechtsboven op de knop: “QR code generieren”

De pagina kan je nu afdrukken, maar let op, doe dit liggend (landscape). Zorg ervoor dat de QR code er volledig en in goede kwaliteit op staat. Neem dit formulier mee naar je toertocht in Duitsland. Bij de inschrijving laat je de QR code scannen en betaal je het inschrijfgeld. Klaar. De gegevens van de QR code zijn persoonlijk en worden niet op het internet opgeslagen. Bij sluiten van de browser zijn alle gegevens gewist. Alleen de organisatie krijgt de beschikking over je persoonsgegevens. Deelnemers aan het Duitse puntensysteem moeten bij terugkomst opnieuw laten scannen, maar dat is voor buitenlanders dus niet van toepassing.
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

Heb de titel even aangepast.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

@grizzly, thanks voor de info, aantal zaken zijn toch nieuw voor mij.
Dat ze niet zo nauw kijken wanneer ze een tocht uit zetten is ook mijn ervaring.
heb ook al eens mee gemaakt dat ze met een spuitbus pijlen op de grond of op een boom spuiten.
en dan doen ze dat rustig op het zand, en na 15 deelnemers is het onherkenbaar.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Vandaag Essen gereden. Rond 9 uur gestart. Toen nog drie lagen aan maar temperatuur liep snel op.

Eerste paar Km was vrij veel brede paden maar daarna hele leuke stukken gehad/gezien. Zaten paar behoorlijke klimmen in en in totaal iets meer dan 1200hm (op net geen 58Km). Aantal erg leuke afdalingen. Wel grappig om te zien dat veel duitsers met dikke fully's rijden maar bergaf er niets van "bakken"; lopen op plekken waar je gemakkelijk kan fietsen. Wat hebben ze trouwens in die rugzakken zitten? Enorme rugzakken bij zich voor een tochte van 40 resp. 60Km.

Ook laatste paar Km veel brede paden. Bij de worstkraam was het nogal druk, die hebben we dus moeten skippen.... (:-()

Uiteindelijke een leuke en lekkere tocht gereden in een leuke sfeer. Heb toch het idee dat het daar net allemaal wat gemoedelijker is dan hier.


jonjon schreef:
The GIANT Men schreef:A.s. zondag toertocht Essen. Iemand enige ervaring met deze toer.
http://www.sturmvogel-essen.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
55 km 980 hm.
2x in essen gereden. de ene was de andere niet. Vooral de laatste keer hadden ze er toch veel uitgelaten en was er (voor het gebied dan) veel schotter en verhard in verwerkt. Er worden meerdere tochten in essen georganiseerd en ik weet niet zeker of de sturmvogels nu de partij is met oog voor paden? Maar overall is het wel een gebied met potentie :-q . Dus wellicht moet je je laten verassen. Het is wel allemaal toppie georganiseerd en er hangt een veel betere sfeer als in menig nederlands tochtje.
StAlTiCa
scalpietje
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 9 maart 2011, 21:59

deze tocht vandaag ook gereden ,altijd verrassend hoeveel groen er midden in de roerpot is
lekker gereden al was de route niet altijd even duidelijk aangegeven
ik denk dat in die mega rugzakken meters worst zitten en minstens een heel brood ,ik zou anders niet weten waarom ze na iedere beklimming een pauze pakken
je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
darko360
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 november 2013, 18:51
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 8.9 2014

@Grizzly, bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg. Dat gaat zeker goedkomen zo.
Ik ga de kalenders eens in de gaten houden, dan gaan we zeker een keer die kant op!
grizzly
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 21:35

Misschien kan dit filmpje je nog overhalen om Grefrath te proberen:
CTF-Grefrath 2013: https://www.youtube.com/watch?v=LIypVrISeTA" onclick="window.open(this.href);return false;
darko360
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 november 2013, 18:51
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 8.9 2014

Die is as zaterdag al. Dat is te kort dag.
scalpietje
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 9 maart 2011, 21:59

de tt van grefrath kan ook vanuit venlo beginnen 45 en 62 km
info op http://www.dustnmud.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
scalpietje
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 9 maart 2011, 21:59

de tt van grefrath kan ook vanuit venlo beginnen 45 en 62 km
info op http://www.dustnmud.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

scalpietje schreef:de tt van grefrath kan ook vanuit venlo beginnen 45 en 62 km
info op http://www.dustnmud.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Uuhh leg eens wat beter uit. Is het de route van GreFrath en hoe kom je dan op de route. Rij je deze dan "zwart".
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

TT Grefrath heeft twee startpunten. Vanuit startpunt Venlo is het oaar Km naar de route.
StAlTiCa
grizzly
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 21:35

Zaterdag 24 mei 2014 wordt in Essen (D) een toertocht georganiseerd. Keuze uit 33, 47 en 61 km.
Startplaats is de sporthal Lührmannwald 1A te Essen.
Starttijd is van 8.00 tot 10.00 uur.
De langste afstand kent een 1200 hoogtemeters en die bevinden zich rond het dal van de rivier de Ruhr. De eerder gehouden toertocht van Essen Ruhrpott Mounty ging wat meer zuidelijker in Bergisch Land.
Meer info op: http://www.blitzkray.de/5-ctf-rrc-blitz-essen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kom je met de auto, vergeet dan de Umweltplakette niet op de voorruit. Alleen met die sticker mag je in Essen rijden. Alternatief is de auto buiten de stad laten staan en met de MTB naar de start rijden.
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

2 jaar geleden heb ik die tocht van Essen Blitzkray gefietst, idd redelijk wat klimwerk maar heel veel asfalt, nog veel meer dan de Essen Steele. en de laatste 10 km alleen maar vlak langs de Ruhr.
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
Plaats reactie