Traben-trarbach ( Moezel )

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
siemstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 30 november 2008, 00:20

De laatste week van oktober heb ik een weekje vakantie in Traben-Trarbach gevierd. Naast het mooie weer had ik ook nog eens het geluk om enkele mooie en uitdagende MTB-tochten in deze omgeving te maken.

In de omgeving van Tr.-Tr. zijn enkele vaste routes uitgepijld. Zelf heb ik mij beperkt tot de route van 12 en de route van 20 km. Deze routes fietste ik dan in verschillende volgorde, aantallen, richting, etc. Zodoende was ik nooit te ver uit de buurt ( was alleen ) en had toch elke keer een "andere route".

De route van 12 km ( route 1 ) kenmerkt zich door 3 pittige beklimmingen van 20-24%. Alle 3 beklimmingen gaan over kinderkopjes. Hierdoor zijn deze klimmen alleen zwaar door de steilte, maar niet door de ondergrond. De rest van deze route gaat wel over onverharde paden ( voornamelijk langs de wijnranken ). De route is prima gepijld.
Route 2 gaat over 20 km en kenmerkt zich door tamelijk steile ( 8-15%) en iets langere klimmetjes over rotsachtige paden. Deze rotsondergrond was vaak ook nog eens met mos begroeid waardoor ze soms erg glad waren. Bij afdalingen was het dus goed opletten geblazen! Dit geldt met name voor het deel van de route in de bossen voor Starkenburg. Ook deze route is prima gepijld.

Mocht je ook eens van plan zijn om die kant uit te gaan, dan kan ik je Ella Vakantie-appartementen van harte aanbevelen. Deze appartementen zijn erg luxe ( max. 5 pers. ) en hebben een prachtig uitzicht! Je fiets is veilig te stallen in de ondergrondse garage. En voor goed eten zit je overal in Duitsland goed, dus in deze omgeving ook. Er zijn restaurantjes genoeg in de buurt. Zelf ben ik enkele malen naar restaurant Moselperle in Wolf ( 2 km vanaf appartement ) geweest. Erg lekker daar. De Flammkuchen die ze daar bereiden zal ik nog niet gauw vergeten!

Kortom, een zeer geslaagde vakantie in een fantastisch fietsgebied! Ook voor de wielrenner!
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Leuk dat je het hier naar je zin hebt gehad. Ik ben het gehele jaar door bijna elke weekend in Traben-Trarbach en ken zodoende het gebied erg goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de uitgepijlde routes technisch niet erg uitdagend vind en hierom eigenljk nooit rij. Dat wil niet zeggen dat het geen mooie tochten zijn, want de uitzichten die je hier zo af en toe hebt zijn schitterend en heb je zoals je al zei conditioneel ook af en toe een hele uitdaging.

Ik verzamel van dit gebied alle singletrails waarbij er voor ieder technisch niveau wel wat te vinden is en volg volgend jaar een DIMB cursus om als gids te mogen optreden. Verder kan je hier zien of er tochten worden georganiseerd in de omgeving waar je kosteloos kan meerijden. Dus als je nog eens in de buurt bent, geef maar een seintje.
siemstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 30 november 2008, 00:20

@eiri:
Bedankt voor de tip! Ik zal zeker eerst eens op de DIMB-site gaan kijken wanneer ik weer eens richting Tr.-Tr. ga.
Tja, mijn voorkeur ligt normaliter ook meer in de technische uitdaging dan in de toeristische. Maar ja, als je nog niet eerder in deze omgeving gefietst hebt, en je bent ook nog eens alleen, dan zijn zulke vaste routes wel een mooie uitkomst.
Nadat ik in mijn vakantie klaar was met mijn ( voorlopig ) laatste ritje zat ik een uurtje later in ons appartement een plaatselijk krantje te lezen, en wat zag ik in een advertentie staan...: een georganiseerde MTB-tocht die startte bij de fietsenhandel bij de brug ( ken je vast ). Bleek dat ik net een kwartiertje te laat langs die zaak heb gefietst, anders had ik dus ook enkele singletrails kunnen ontdekken... Balen! Maar zoals gezegd; volgende keer beter!
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Waarschijnlijk zal dat de fietsenhandel in Wolf, een stadsdeel, zijn geweest. Die hebben deze advertentie wekelijks. Bij genoeg aanmeldingen gaat de fietstocht door, maar dat kost iets van 25 euro per persoon.
siemstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 30 november 2008, 00:20

Nee, niet die in Wolf maar bij de brug in Trarbach ( klein zaakje ). Whatever... Dan weten ze daar wel van prijzen.
goof
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 5 mei 2010, 19:12
Mijn mountainbike: is zwart

eiri schreef:Leuk dat je het hier naar je zin hebt gehad. Ik ben het gehele jaar door bijna elke weekend in Traben-Trarbach en ken zodoende het gebied erg goed. Dat wil niet zeggen dat het geen mooie tochten zijn, want de uitzichten die je hier zo af en toe hebt zijn schitterend en heb je zoals je al zei conditioneel ook af en toe een hele uitdaging.

Ik verzamel van dit gebied alle singletrails . Dus als je nog eens in de buurt bent, geef maar een seintje.
PB :wink:
Live life on the edge, the view is much better there!
Plaats reactie