Routes rondom Winterberg / Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Xfries schreef:@El Maroq: Tuurlijk, extremen zoals jij noemt bestaan ook. Ziet er ook zeker gaaf uit. Vraag van TO was echter duidelijk anders van insteek.. daar reageer ik op.
Ik ook. 17 feb 2017 in Winterberg geweest en daar heerlijk gefietst in de sneeuw tot 25cm diep. Het kan dus gewoon wel en ik betwist jouw bewering dat het niet zou kunnen. Temperaturen zijn daarbij niet zo heel schokkend of levensgevaarlijk. Kwestie van goed aankleden net zoals iemand bij het boarden zou doen in zulke temperaturen
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Lekker fietsen , 25 cm diep in de sneeuw :lol: ieder zijn meug :-q
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Zo, weer terug van Winterberg. Allemaal aangedrukte sneeuw en daarbovenop een klein laagje verse sneeuw. De hellingen (ook van de langlaufpaden) zijn te glad om te fietsen. Met banden met spikes zal het geweldig zijn. Ik had mijn fiets niet meegenomen. 25 cm verse sneeuw en een fatbike lijkt mij ook wel eens wat.
Haast u langzaam
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Spikes zijn niet zo snel nodig op de fatty met de grip die de standaard band al geeft op ijs wel uiteraard maar verder heb ik ze nog niet echt nodig gehad

https://streamable.com/ake0r
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Ha, met zo'n pak sneeuw heb je idd geen spikes nodig. Ziet er wel erg zwaar uit.
Haast u langzaam
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik wil met de fam in de meivakantie (laatste week april in dit geval) richting Winterbergen en zou graag wel willen fietsen daar natuurlijk. Echter op de site staat dat de opening onbekend is en weersafhankelijk. Meestal half/eind April zeggen ze maar ja, zeker weten doe ik het dus niet.

Is er sowieso goed te fietsen buiten dat bikepark? Hoe zit dat?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

MVMVML schreef: ma 28 januari 2019, 10:34 Ik wil met de fam in de meivakantie (laatste week april in dit geval) richting Winterbergen en zou graag wel willen fietsen daar natuurlijk. Echter op de site staat dat de opening onbekend is en weersafhankelijk. Meestal half/eind April zeggen ze maar ja, zeker weten doe ik het dus niet.

Is er sowieso goed te fietsen buiten dat bikepark? Hoe zit dat?
Buiten het Bikepark:
- in het gebied rond de springschans ligt een routenetwerk met technische trails. Weet even de naam niet meer, kun je vinden via Google. Zeker eeen aanrader.
- verder veel bossen en heuvels/bergen, met vooral veel schotterpaden, maar ook singletracks. Daar heb ik geen ervaring mee daar, maar veel keuze.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

drpaul schreef: ma 28 januari 2019, 17:37
MVMVML schreef: ma 28 januari 2019, 10:34 Ik wil met de fam in de meivakantie (laatste week april in dit geval) richting Winterbergen en zou graag wel willen fietsen daar natuurlijk. Echter op de site staat dat de opening onbekend is en weersafhankelijk. Meestal half/eind April zeggen ze maar ja, zeker weten doe ik het dus niet.

Is er sowieso goed te fietsen buiten dat bikepark? Hoe zit dat?
Buiten het Bikepark:
- in het gebied rond de springschans ligt een routenetwerk met technische trails. Weet even de naam niet meer, kun je vinden via Google. Zeker eeen aanrader.
- verder veel bossen en heuvels/bergen, met vooral veel schotterpaden, maar ook singletracks. Daar heb ik geen ervaring mee daar, maar veel keuze.
Ja hoopte ik al, er is dus sowieso goed te fietsen daar, los van het Bikepark (al hoop ik natuurlijk wel dat ie dan geopend is!).
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Afgelopen seizoen was de opening met Koningsdag, en dat was later dan normaal. Ze hadden de sneeuw moeten verwijderen met graafmachines en shovels, lag nog iets van 2 meter.

Mei vakantie moet wel lukken.
Trailpark aan de overkant van de weg is leuk. Desnoods kun je naar Brilon, daar ligt ook een trailnetwerk, ook wel de moeite.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dennisvdb schreef: di 29 januari 2019, 09:48 Afgelopen seizoen was de opening met Koningsdag, en dat was later dan normaal. Ze hadden de sneeuw moeten verwijderen met graafmachines en shovels, lag nog iets van 2 meter.

Mei vakantie moet wel lukken.
Trailpark aan de overkant van de weg is leuk. Desnoods kun je naar Brilon, daar ligt ook een trailnetwerk, ook wel de moeite.
Ik hoop het. De 'Meivakantie' valt grotendeels in April dit jaar :-{

He, Brilon. Dat is maar 30 km verderop. En gewoon openbaar zo te zien dus altijd open. Thnx.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Trailpark van Winterberg is ook vrij toegankelijk, en genoeg parkeermogelijkheden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dennisvdb schreef: wo 30 januari 2019, 00:31 Trailpark van Winterberg is ook vrij toegankelijk, en genoeg parkeermogelijkheden.
Top. Ik kan me sowieso wel vermaken daar dan dus.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Vorig jaar nog in Winterberg en Brillon geweest.

Brillon is ook erg leuk al ben je daar wel met een middag klaar, zit echt een geweldig sprongetje in waarbij je direct in de kombocht land, krijg er nog een lach van op mijn gezicht (niet teveel vaart hebben)

Trailpark Winterberg is gewoon tof om te doen, met een beetje ervaring zijn alle trails wel te rijden (mits je een dropper hebt of het zal omlaag doet) Bikepark zijn de flowtrails en het oefenbaantje goed te doen, ik als zuinige hollander natuurlijk geen liftpas gekocht en dan maak je heel wat hoogtemeters :o

De rest van de 'trails' van het routenetwerk is gewoon niet de moeite waard als je van een beetje spanning houdt, wel als je mooie vergezichten wilt of gewoon wilt fietsen voor de training.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Of gewoon een liftpas kopen of een ritten-kaart. Dan heb je wel fatsoenlijke tracks tot je beschikking.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Nu ga ik samen met mijn vriendin naar Winterberg vanaf 27 januari 2020 om te gaan skiën. Nu zie ik dat er eigenlijk weinig tot geen sneeuw gevallen is de afgelopen tijd. Daarnaast is de weerverwachting van de komende weken ook niet erg rooskleurig (als je verse sneeuw wilt). Dus besloot ik maar eens de webcams van Winterberg te checken.

Ook daar zie je dat het heerlijk zonnig is met een 4-5 graden op 500m hoogte. De pistes zijn wel gewoon open en daar ligt dan de kunst sneeuw.

Maar ik vroeg mij af of de routes rond winterberg rond deze periode gewoon prima te fietsen zijn? Want dan maken we er een fiets/ski vakantie van. Ik hoef niet perse naar dat bikepark heen maar als dat gewoon open is gaan we wel even kijken.

Maar de overige routes rond winterberg zijn die gewoon goed en prima te fietsen? We hoeven er geen martelgang van te maken om maar perse te fietsen.
#Skraleanjers
Plaats reactie