Routes rondom Winterberg / Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Monkey biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:47
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 29 inch fully 2012
Contacteer:

We zijn met 11 man eind april naar Winterberg geweest en ik vond het enorm tegenvallen. De routes lopen allemaal over bestaande veldwegen en singeltracks zijn ver te zoeken. We konden een gids krijgen maar die koste 30 euro per uur. Dat hebben wij maar even niet gedaan. Zal ongetwijfelt een goeie zijn maar de paden die wij hebben gereden rond om Winterberg daar konden wij geen andere paadjes en singeltracks ontdekken. Voor de wielrenners onder ons die geen mountainbike bloed bezitten vinden dit prachtig. En daar waren er in onze groep ook een aantal van. Ik persoonlijk vond de freecross afdaling in het bikepark nog het meest interessant. Ook hier ben ik met een maat van mij vanaf gereden. Super ervaring en met een dosis bluf en vriendelijk vragen gratis met de lift weer omhoog gegaan. Ik heb inmiddels mooiere lokaties bezocht en kom hier de komende jaren eerst niet weer.
jjwvangils
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 11 oktober 2011, 13:04
Mijn mountainbike: van Tuyl 250(winterbike) en stumpjumper 2010

@monkey biker mee eens. Mooier voor de racer dan de mtb. wij waren met hemelvaart in winterberg geweest. klimmen kan heel moou maar afdalen...... beide niet technisch. gelukkig was ik er al op voorbereid.
Na elke bocht aanzetten! Vol gas!!!
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Ben hier net 5 dagen met de racer geweest, genoten! Heb regelmatig paden gezien waar ik graag op was gereden en ik had me er met de mtb zeker vermaakt maar ik ben dan ook stiekem zo'n vermaledijde boswielrenner (het gaat mij meer om het "duursport element" dan het gepriegel hoewel ik dat ook niet uit de weg ga).
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Scott_Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: za 13 augustus 2011, 09:06
Mijn mountainbike: On-One Lurcher 29ér Carbon zelf opgebouwd f bouw

Hallo Mede bikers
Mijn fiets maat en ik zijn nu al een keer of 5 in winterberg aan het fietsen geweest.
Wij hadden een kamer in pensioen schrüder en de eigenaar was zelf een vervent mountainbiker.
Bij hem kon je een gps huren en zelf een route uitzoeken.
Wij hebben toen een route gereden waar al een tijdje niet was gefiets haast geen asfalt alleen puur natuur.
What Goes Up Must Come Down And Expect The Unexpected.

"Ze zeggen dat auto's rijden op geld en je vet maakt, terwijl fietsen lopen op vet en je geld bespaard"
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

@scott rider, wij gaan volgende week twee dagen biken. Weet je nog welke route je gereden hebt toevallig? Omdat we wee dagen rijden is 50 km wel genoeg. 66 km met 1600 hmtrs is teveel van het goeie... Vooralsnog lijken grimmigen en hochplateau het interessant als ik van aal reacties uit mag gaan. Thnx!!!
... Je zult er maar wonen! ...
Duert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 29 februari 2012, 13:37
Mijn mountainbike: Kona Stinky

Is er ook nog een "sluitingstijd" van dit gebied voor de winter? De planning is om met collega's een weekend te gaan in januari voor wintersport. Maar aangezien ik dan meer met m'n gezicht in de sneeuw lig dan op het board sta neem ik misschien de bike ook wel mee.

en aangezien er vorig jaar bijna geen sneeuw lag...
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

Ben een keer met nieuwjaar geweest. Had voor alle zekerheid de mtb mee genomen. 2 dagen op de mtb. Volgende ochtend heel winterberg wit. 1 mrt sneeuw, was geen straf. Heerlijk gewandeld in de sneeuw. Dus als je gaat, neem de mtb altijd mee.
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

Ben een keer met nieuwjaar geweest. Had voor alle zekerheid de mtb mee genomen. 2 dagen op de mtb. Volgende ochtend heel winterberg wit. 1 mrt sneeuw, was geen straf. Heerlijk gewandeld in de sneeuw. Dus als je gaat, neem de mtb altijd mee.
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

Duert schreef:Is er ook nog een "sluitingstijd" van dit gebied voor de winter? De planning is om met collega's een weekend te gaan in januari voor wintersport. Maar aangezien ik dan meer met m'n gezicht in de sneeuw lig dan op het board sta neem ik misschien de bike ook wel mee.

en aangezien er vorig jaar bijna geen sneeuw lag...
Als je er in januari kunt biken dan is dat een uitzondering...
Duert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 29 februari 2012, 13:37
Mijn mountainbike: Kona Stinky

Om maar even terug te komen op mijn eerdere vraag: de mountainbike gaat dus zeker mee. Volgende week gaan we al en sneeuw ligt er helemaal niet, dus snowboarden zit er niet in.

Weet iemand of t te doen is met een stel Hutchinson Python 2,1?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Python zal toch wel lukken, brede bospaden en gravel (schotter).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Duert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 29 februari 2012, 13:37
Mijn mountainbike: Kona Stinky

Yay, morgen al die kant op. Heb gewoon m'n RR eronder laten zitten, alleen voor en achter omgewisseld vanwege iets minder slijtage aan de middelste noppen. Nog even snel wat gps routes binnenhalen voor op de telefoon.

Nu alleen hopen dat het allemaal in t busje past...
amateurke
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 16 september 2012, 22:42
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL29 7.9
Contacteer:

Verleden week in Winterberg e.o. geweest. Zonder bike wel te verstaan. Nog twee dagen kunnen skiën. Wel een flinke wandeling gemaakt. Wat opviel was dat de paden veel beter begaanbaar zijn dan hier in het Limburgse Heuvelland. Heeft wss met de ondergrond te maken. Wij hebben alle dagen erg miezerig en mistig weer gehad. Dan ziet het landschap er altijd een stuk minder fraai uit. Hopelijk krijgen jullie beter weer; veel plezier!
Duert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 29 februari 2012, 13:37
Mijn mountainbike: Kona Stinky

We zijn weer terug en we leven nog!

Afgelopen vrijdag vertrokken en op ong 20km van winterberg kwamen toch de vragen "hebben we hier wel goed aan gedaan?", aangezien er toch best sneeuw lag. Bij aankomst de fietsen opgebouwd en zaterdag de panorama-tocht (42km en ruim 1000hm) gedaan. Mooie route en ondanks de sneeuw prima te doen op RR 2.25 op max 2 bar. Sterker nog: onwijs veel grip!

2x op m'n bek gegaan vanwege de gladheid. Eerste keer over een plas onder de sneeuw uitgegleden en een kleine schuiver gemaakt. De 2e x bij het dowhillen met een gangetje of 30km/uur een wegglijdend voorwiel gehad en een kleine 6 meter doorgeschoven. Gelukkig geen 500 meter ervoor toen ik nog een kleine 50km/uur ging.

Even wat foto's voor de impressie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zeker weten voor herhaling vatbaar, maar de volgende keer dat ik terugkom neem ik wel een fullface helm mee.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Zijn er ook steile technische routes te vinden?
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Plaats reactie