Verslag Vakantie Schwarzwald *** Filmpjes en Foto's ***

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Jullie hebben je goed vermaakt zo te zien :-q - Gaaf verslag / foto's.

En nu voorlopig maar weer in de Dutch mountains hé :tong
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
sander [roekeloos]
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 februari 2010, 19:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction E CR '10 (90%)

ziet er heftig uit dat filmpje, gaat ook net goed een paar keer (ziet er niet altijd even gecontrolleerd uit... :lol: )
ik heb een soortgelijke afdaling deze vakantie in istrie nog met een pijnlijke klap tegen mijn scheenbeen moeten bekopen toen ik toch echt over mij stuur vloog en mijn spd pedalen niet loskwamen... ik was danwel de poplock vergeten na het klimmen weer uit te zetten :oops:

ik heb toen meteen mijn poplock uitgezet en ook het zadel 10cm lager gezet... zwaartepunt omlaag dus en dit ging stukken beter

verder mooi verslag en geslaagde vakantie lijkt me zo! respect
Gaan met die banaan
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Blijft een mooi MTB gebied daaro. Zelf zat ik net wat hoger bij Freudenstadt.
Hier een 'wandelpad' in de omgeving... leuke uitdaging... dat wel :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Vermakelijke filmpjes :-q
Super dat jullie het blijven proberen tot het lukt, en niet bang zijn om een keer onderuit te gaan. Jullie komen er wel.
Nog een tip voor de switchbacks: kijk waar je naar toe wil (de bocht om dus), niet naar waar je op dat moment rijdt. Als je dat onder de knie hebt ben je al voor 80% de bocht om.
mikstad
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: do 26 februari 2009, 22:42
Mijn mountainbike: Wil fietsen!

nielsvk schreef:Vermakelijke filmpjes :-q
Super dat jullie het blijven proberen tot het lukt, en niet bang zijn om een keer onderuit te gaan. Jullie komen er wel.
Nog een tip voor de switchbacks: kijk waar je naar toe wil (de bocht om dus), niet naar waar je op dat moment rijdt. Als je dat onder de knie hebt ben je al voor 80% de bocht om.
Thanks voor de tip!

We blijven idd gewoon proberen. Al erg veel geleerd deze vakantie en onze grens verlegd. Maar er moet nog steeds erg veel gebeuren!
Dutchy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: di 3 augustus 2010, 12:22
Mijn mountainbike: Merida Matts

Leuk filmpjes en plaatjes en tekst, gewoon een top verslag
en eindelijk ook eens iemand met Teamkleding (TDF) aan op de Mountainbike :D
Dat zie ik zelden :tong
Het geld groeit me niet op de rug, en daar baal ik van!
XTC999
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 894
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 13:29
Mijn mountainbike: is bijna altied smerig
Contacteer:

Mooi verslag, en wat is het daar toch mooi. :-q

Ben afgelopen zomer ook in Schwarzwald geweest met de familie. (graffenhausen, 1km van de rothaus brouwerij :bier: )
Wel even fietsje meegenomen achterop de auto.
Ben wel even aan het zoeken geweest naar mooie paadjes en uiteindelijk ook gevonden. (had natuurlijk weer niks voorbereid)
Ik had ook graag nog even in todnau willen kijken, hellaas niet van gekomen.
Maar ik ga zeker nog een keer terug.

Gaan jullie de volgende keer de feldberg op fietsen? :winkie:
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

nielsvk schreef:Vermakelijke filmpjes :-q
Super dat jullie het blijven proberen tot het lukt, en niet bang zijn om een keer onderuit te gaan. Jullie komen er wel.
Nog een tip voor de switchbacks: kijk waar je naar toe wil (de bocht om dus), niet naar waar je op dat moment rijdt. Als je dat onder de knie hebt ben je al voor 80% de bocht om.
Op de brommer ben ik het helemaal met je eens... Zeker op het circuit.

Maar die afgrond, 30cm hoge wortels en een drop in een bocht met een radius van een meter en 20% steil, daar 'kijk' ik niet zomaar overheen.

Het scheelt zeker, maar zonder techniek en lef ben je nog nergens.
mikstad
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: do 26 februari 2009, 22:42
Mijn mountainbike: Wil fietsen!

Brum schreef:
nielsvk schreef:Vermakelijke filmpjes :-q
Super dat jullie het blijven proberen tot het lukt, en niet bang zijn om een keer onderuit te gaan. Jullie komen er wel.
Nog een tip voor de switchbacks: kijk waar je naar toe wil (de bocht om dus), niet naar waar je op dat moment rijdt. Als je dat onder de knie hebt ben je al voor 80% de bocht om.
Op de brommer ben ik het helemaal met je eens... Zeker op het circuit.

Maar die afgrond, 30cm hoge wortels en een drop in een bocht met een radius van een meter en 20% steil, daar 'kijk' ik niet zomaar overheen.

Het scheelt zeker, maar zonder techniek en lef ben je nog nergens.
Ik ging ook te ver naar achteren hangen. Doordat ik te ver naar achteren hing kon ik niet meer goed sturen. Verder zou het leuk zijn als ik het achterwiel gewoon kan verzetten in zo'n switchback, maar dat is nog heel veel oefenen :winkie: Mijn fiets hielp ook niet heel erg mee (xc hardtail), voor zo'n afdalingen zou het stuur dichterbij en hoger moeten staan, dat scheelt ook al veel.

Maar in het echt is het veel moeilijker als dat het er op foto's/filmpjes uit ziet. Hier zie je niet hoe steil het is. En laat brum nu net ook hier zijn geweest, dus hij weet hoe het er int echt uit ziet :-q

Maar zeker een keer de moeite waard om nog een paar keer te gaan proberen!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Brum schreef:
nielsvk schreef:Vermakelijke filmpjes :-q
Super dat jullie het blijven proberen tot het lukt, en niet bang zijn om een keer onderuit te gaan. Jullie komen er wel.
Nog een tip voor de switchbacks: kijk waar je naar toe wil (de bocht om dus), niet naar waar je op dat moment rijdt. Als je dat onder de knie hebt ben je al voor 80% de bocht om.
Op de brommer ben ik het helemaal met je eens... Zeker op het circuit.

Maar die afgrond, 30cm hoge wortels en een drop in een bocht met een radius van een meter en 20% steil, daar 'kijk' ik niet zomaar overheen.

Het scheelt zeker, maar zonder techniek en lef ben je nog nergens.
Vooruit kijken is juist een onderdeel van die techniek!

Ruim voor dat je bij die switchback met wortel en afgrond bent, moet je dat allemaal al gezien hebben en je lijn gekozen hebben. Op het moment dat je daadwerkelijk bij de switchback met wortel en afgrond bent, moet je blik alweer gericht zijn op wat er daarna komt. Dat vereist idd lef, zeker bij een gapende afgrond, dus eerst zonder gapende afgrond proberen ;-)

Tuurlijk zijn er nog 1000 andere dingen die meespelen:

Lichaam naar achteren, maar zorg dat je armen gebogen blijven (anders kun je niet meer goed sturen)
Binnenste pedaal naar achteren (is persoonlijk, maar iig niet omlaag)
Afremmen vóór je de switchback in gaat
Zo ruim mogelijk aansturen
Je bike zo kort mogelijk de switchback door drukken, zonder remmen of hoogsten de remmen 'masserend'
Zo ruim mogelijk uitsturen

Natuurlijk doet iedereen het op z'n eigen manier, en is de ene switchback de andere niet, maar bovenstaande werkt in het algemeen goed (in combinatie met vooruit kijken dus!).

Qua materiaal helpen verder een brede riser en een omlaag verstelde zadelpen veel, naast banden met goede grip uiteraard. De geometrie van je bike maakt natuurlijk ook uit (xc hardtail niet ideaal maar zeker niet onmogelijk).
Plaats reactie