Sauerland (Winterberg) vs. Eifel (Daun)

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Veeteetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 791
Lid geworden op: ma 21 juni 2010, 08:57
Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse

We willen in augustus/september graag nog een weekendje gaan biken in de Eifel maar nu ontdekte ik ook Bike Arena in ´t Sauerland.
Het liefst rijden we singletrails en routes met mooie landschappen (meren, bergen, rotsen etc.)... welke locatie is het leukste om naar toe te gaan??
Qua afstand maakt het voor ons allebei niets uit, zit 10 minuutjes rijtijdverschil in met de auto.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Voor mountainbikeroutes in Duitsland geldt bijna altijd dat ze wat suf zijn. Vrijwel geen singletracks.
Je kunt het beste wandelroutes rijden. Maar daar is meer over geschreven.

Sauerland zal iets meer hoogteverschil hebben dan de Eifel. Maar beide zijn prima fietsgebieden.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Wat betreft Winterberg en weinig singletracks. Tot nu toe hebben wij ook altijd de vaste routes gereden. We gaan aankomend weekend wat anders proberen:
http://www.gps-tour.info/de/touren/detail.61740.html
"Kurz nach Mollseifen erwartet uns ein sehr steiler Uphill, für den wir aber mit einem kilometerlangen Singletrail bergauf und bergab durch den Wald belohnt werden." Ben errug benieuwd....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
funnnbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 15 november 2008, 20:12
Mijn mountainbike: Epic Marathon

Ik heb in beide gebieden gereden, mijn voorkeur gaat duidelijk naar de Eifel. Twee keer een lang weekend in de omgeving van Daun gereden. De eerste keer met een lokale biker als gids. Prachtige afwisselende tracks, met de nodige leuke "technische stukjes".
Misschien is er ook in Winterberg leuk te biken, de "standaard" gepeilde routes vond ik echter niet de moeite waard.
Veeteetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 791
Lid geworden op: ma 21 juni 2010, 08:57
Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse

Waarschijnlijk gaat het Winterberg worden. Dit omdat er in de Eifel door een zware storm nogal wat bomen op de routes schijnen te liggen en er meer gelopen moet worden dan gefietst... ik ben zelf een beginnende biker en alles buiten Nederland is volgens mij voor mij al spectaculair. Mocht er iemand kort geleden in de Eifel geweest zijn en ontdekt hebben dat de bomen opgeruimd zijn, dan graag reactie. :-D
henk164
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 547
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 16:50

je kan het even aan forumlid eiri vragen

die kan je een hoop vertellen over de eifel
The Saint
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 29 januari 2006, 16:13
Mijn mountainbike: Opoe fiets :P

funnnbiker schreef:Ik heb in beide gebieden gereden, mijn voorkeur gaat duidelijk naar de Eifel. Twee keer een lang weekend in de omgeving van Daun gereden. De eerste keer met een lokale biker als gids. Prachtige afwisselende tracks, met de nodige leuke "technische stukjes".
Misschien is er ook in Winterberg leuk te biken, de "standaard" gepeilde routes vond ik echter niet de moeite waard.
Volgend jaar staan er weer 1 of 2 weekenden met de club ( http://www.dirtyhill.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ) op het programma. Na een aantal malen Ardennen denken wij om uit te wijken naar Duitsland.

Winterberg ben ik al eens geweest en het was leuk maar niet spannend.

Het idee van een Gids bevalt mij zeker, die kent de vette paden daar. Dan kan je mooie routes rijden en met de gps opslaan. Die kan je dan tijdens een clubweekend terug rijden met de hele groep.

Hoe ben jij aan die gids gekomen?
Een heilige met een zaklamp: Schijnheilige.

Talent in ontwikkeling
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Gisteren heb ik met een bikemaat een MTB clinic gedaan in de Eifel (Manderscheid) bij eifel-bike.de (Wolfgang Kubannek)
Naast clinics verzorgen ze ook guided tours.

Erg leuke dag gehad (ondanks het mindere weer) met een leuke tour langs o.a. Lieserpfad (bij Manderscheid Oberburcht omhoog) en Meerfelder Maar met gids/instructeur Uli.

Zeker aan te raden!
stefanmunter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 januari 2011, 10:58

Wij willen met een groep gaan mountainbiken in Winterbergen op 1 april 2011.
Wij vroegen ons alleen af of het dan al mogelijk is ivm evt. sneeuw e.d. de mountainbiketracks te gebruiken?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

stefanmunter schreef:Wij willen met een groep gaan mountainbiken in Winterbergen op 1 april 2011.
Wij vroegen ons alleen af of het dan al mogelijk is ivm evt. sneeuw e.d. de mountainbiketracks te gebruiken?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Bel (of mail) even naar Marleen of Harry van Bed and Breakfast Winterberg http://www.bb-winterberg.com/nl/. Zij zouden wel moeten weten hoe het afgelopen jaren was.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
josvveen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 30 juni 2010, 21:50

Wij gaan elk jaar eind april naar Winterberg, soms is het nog wel wat koud en nog wat overgebleven sneeuw maar verder geen probleem.

Eiffel of Winterberg is totaal verschillend. Bij Manderscheidt ( vlak bij Daun) kun je elk pad met je fiets induiken, je komt altijd weer ergens uit. Winterberg is voornamelijk lange shotter klimmen, totaal andere ondergrond ook.

De Harz vind ik persoonlijk een mooie combinatie van beide. Lange singletracks maar ook lange klimmen.
Gang is alles.
Focus_Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 18 februari 2011, 08:58
Mijn mountainbike: Focus Black Rider Fully ( limited )

Hallo
Mijn maat en ik zijn nu al voor de 4e keer naar winterberg geweest om te biken.
Wij gaan vaak in de maand setember of oktober en hebben tot nu nog steed heel mooi weer gehad ( korte broek en fiets shirt)
We hebben steeds overnacht in Pension Schreuder.
Eigenaar is zelf biker en heeft zelf routes gefiets en opgeslagen op zijn pc.
Nu kun je daar zo'n route gaan rijden en bij hem een gps huren voor een dan kosten 10 euro met de route die je maar wilt rijden.
Het pension zelf is goed eten en kamers voortreffelijk en de mensen erg vriendelijk en behulpzaam en ze beschikken over een verwarmde stalling cq werkplaats.
Je kunt eventueel sávonds winterberg nog even gezellig in
Plaats reactie