mooie route rond Winterberg?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
agent mulder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 14:17
Mijn mountainbike: EPIC CUSTOM, KONA ROVE LTD

Wie weet er een mooie route rond Winterberg, er zijn er namelijk nogal wat.
Weekend van 11-13 dec. gaan we met een groepje vrienden een weekendje trappen en stappen, en we hebben een huisje midden in het centrum, we kunnen dus alle kanten op. Let me know ;-)
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Winterberg...ja geweldig heb er nu alweer zin in. Maar zou daar zelf niet zo snel in december heen gaan. Vanwege regen en eventueel vorst.

Wij zijn er in september geweest en hebben gps logs gemaakt van de routes.

Er zijn verschillende mooie routes in Winterberg. Routes die ik je zo kan aanraden:

Bike Arena Sauerland Tour 11 "Panorama-Tour"

De panorama tour is een van de mooiste vaste routes, leuk hoogte verschil en vrij veel stukken offroad. Ook niet heel zwaar en de omgeving is werkelijk fantastisch. De route begeleiding is zeer goed en vooral de afdalingen plankgas over singletracks geven een geweldig gevoel. Ook is deze route goed te doen voor beginners. Hier wat foto's van deze route:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je echt uitdaging zoekt moet je de

Trailzauber zur Heidi-Hütte - Sauerland

gefietst hebben. Dit is een hele zware route, alleen maar offroad met super technische afdalingen. Ook bij de locals (je ziet geen nederlanders op deze route) staat deze aangeschreven als de mooiste van Winterberg. Dus ga deze als beginner niet fietsen, spd's thuis laten en zadels naar beneden. In totaal een kleine 1500hm. Wij zijn meerdere malen gevallen op deze route en moesten enkele malen van de fiets af om veilig beneden te komen. Maar het was een geweldige route! Het nadeel is dat deze alleen met gps te fietsen is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou voor verdere vragen kan je altijd ff reageren :)

En nog een recensie van onze duitse vrienden:
...Moin zusammen, da hat die forstautobahn-arena endlich mal mal eine tour mit anständigen Single Trails im Programm. Super Tour, geniale Trails nur der Anstieg Winkhausen bis kahler Asten zieht sich ein wenig, teilweise Asphaltstrasse. Besonders der Trail der an den Lenneplätzen beginnt ist hart, schwer zu finden aber suchen lohnt sich! Es könnten ein wenig mehr Wegpunkte sein. Jedoch, anstatt einfach nur copy und paste aus der BIKE hätte man die tour mal abfahren sollen, dann hätte man bestimmt gemerkt das es 1433hm und nicht 800hm sind!!!!!...
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

Kijk hier eens: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... a&start=15" target="_blank .

of deze: http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... thunderter" target="_blank (zwarte route)

en deze: http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... teau_runde" target="_blank (zwarte route)

Beide zijn mooie dagtochten
Veni, vidi, vici
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

de eerste is van deze 2 routes is dicht...die in willingen is idd ook leuk
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

nickster schreef:Trailzauber zur Heidi-Hütte - Sauerland

gefietst hebben. Dit is een hele zware route, alleen maar offroad met super technische afdalingen. Ook bij de locals (je ziet geen nederlanders op deze route) staat deze aangeschreven als de mooiste van Winterberg. Dus ga deze als beginner niet fietsen, spd's thuis laten en zadels naar beneden.
Waar zitten dan die super technische afdalingen in de route? Van Kahlen Asten naar Daubermühle? Als het echt zo technisch is, misschien eens leuk met afdalingsgereedschap voor op een avond/namiddag ...

Wel typisch dat Mountainbike Magazin het met "Fahrtechnik: mittel" aangeeft?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
agent mulder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 14:17
Mijn mountainbike: EPIC CUSTOM, KONA ROVE LTD

Nou dit weekend naar Winterberg geweest........... GAAF !

We hebben de 'Feldhasen-tour' gereden 32km/850 hm met een extra lus van 18 km. De extra lus was nodig omdat er bij een valpartij van één van ons de voorremhendel was afgebroken, dus terug naar Winterberg om dat te fixen. Gelukkig was er in het dorp al gauw een bikeshop gevonden en er zat al snel weer een nieuwe hendel op, ff een pauze met warme choco en natuurlijk apfelstrudel ! Daarna de kou weer in verder met de route.
Er lag een mooi laagje sneeuw en de ondergrond was nog zacht, dus perfect kunnen rijden in een prachtig wit landschap. Zwaar was het af en toe wel doordat er op sommige plaatsen toch wel modderig was, oppassen met afdalen was het advies en rustig klimmen. Eén keer de weg kwijt geraakt en we konden niet meer verder fietsen, het werd echt te steil, toen de fiets op de nek en een stuk gelopen om weer bij een pad uit te komen. Een mooi avondtuur al met al en toch de hele dag in touw want we zaten om 10.00 uur op de fiets en rond 16.00 uur weer terug bij 'ons huisje' natuurlijk inkl. pauze en voorrem fixen, maar toch dik 4 uur op de fiets. 's Avonds lekker eten en vervolgens stappen; bij 'Tenne' is het dan ook laat geworden, 05.00 uur eindelijk in het bedje, pffff Maar een echte aanrader ook in de winter met een laagje sneeuw, met de nadruk op laagje anders valt er niet meer te fietsen natuurlijk.
Foto's volgen ;-)
Zorba
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: za 14 november 2009, 11:59
Mijn mountainbike: brabant en omstreken

Over een paar weekjes een midweekje Winterberg. Die tour 11, de "panorama route" is die duidelijk aangegeven, kun je die rijden zonder kaart of gps? Of is een kaartje van de plaatselijke vvv wel aan te raden en dan ook voldoende? Thanks
Do not CROSS the road!
illuminatastigmata
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1171
Lid geworden op: wo 23 november 2005, 15:05

Ik was blij met de GPS,aangeven/markeren doen ze daar niet of nauwelijks,althans de routes die ik er heb gereden.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!!
Jan V.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 14 februari 2009, 16:46
Mijn mountainbike: Canyon 29

Afgelopen jaren regelmatig in de buurt van Winterberg om te fietsen. Na de 1e keer in Winterberg het rijden van vaste routes gelaten voor wat het is. Veel te veel zoeken naar verdwenen bordjes.
Wandelkaart kopen bij de vvv en lekker rondtoeren.
Langs Winterberg loopt de Rothaarsteig, een lange wandelroute. Je kunt deze goed volgen en vanaf deze route "uitstapjes" maken.
Als je de route richting Jagdhaus volgt kom je ook langs Schanze waar je zeker even naar de skihut moet gaan. Mooi plekje en goede apfelstrudel.
Duik je dan naar beneden komt je bij Latrop en Fleckenberg waar je flink wat hoogtemeters kunt maken.
Kan me er altijd prima vermaken.
Jan.
Plaats reactie