Mountainbiken in Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

ATBJasper schreef: beter richting de ardennen dus??
Wil je eigenlijk wel naar het Sauerland? :~

Uit jou posts maak ik op dat je er helemaal niet zo'n trek in hebt. Iedereen geeft je tips maar jij valt zelf steeds weer terug op de Ardennen, probeer het gewoon. Bevalt het niet, ga je de volgende keer naar de Ardennen.
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Sieb schreef:
ATBJasper schreef: beter richting de ardennen dus??
Wil je eigenlijk wel naar het Sauerland? :~

Uit jou posts maak ik op dat je er helemaal niet zo'n trek in hebt. Iedereen geeft je tips maar jij valt zelf steeds weer terug op de Ardennen, probeer het gewoon. Bevalt het niet, ga je de volgende keer naar de Ardennen.
Nee, Sauerland lijkt me tof! Maar uit de posts lijkt het dat je er zonder gids niet veel kan.. vandaar.. maar ik zit al flink rond te kijken, en maak gretig gebruik van de gegeven links..!
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

Sauerland best mooi hoor.
Info: http://www.biken-willingen.de/nl/mountain-biking.html" target="_blank oa routes desnoods 2 per dag.
Verhuur GPS app.: http://www.biken-willingen.de/service/b" target="_blank ... rleih.html

Gewoon gaan :-q
Veni, vidi, vici
Stam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 10:57

Geweldig mountainbike gebied daar!
Een GPS is aan te raden, omdat ik vorige keer in plaats van 40km, een rit van 76km heb gemaakt omdat de wegwijzers
verdwenen waren door de storm. Ik vond het wel :winkie: maar mijn vriendin kon wel :((
lenbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: za 9 februari 2008, 20:06
Mijn mountainbike: Trek 8500 2008

Conclusie is dus dat je best naar Sauerland kunt gaan maar wel ff GPS moet regelen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Zelf regelmatig daar te vinden, maar dan Schmallenberg als uitvalsbasis. Komend weekend weer 3 dagen daar (wie weet snowbiken)
Veel klimwerk als je daar een liefhebber van bent. Niet voor niets zitten daar 2 van de zwaarste marathons (Saalhausen en GrafShaft) in de buurt. Qua singletracks minder bedeeld dan andere gebieden, maar ze zijn er wel.
Ipv GPS kan je ook een wandelkaart voor een paar euro aanschaffen en dat in combinatie met een beetje richtingsgevoel kom je een heel eind.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Nou, maar even dit oude topic omhoogschoppen; het gaat o.a. om de slechte bewegwijzering in `t Sauerland.

Donderdag naar Winterberg vertrokken en om in te komen eerst 20 km. wat zelf gefietst.

Vrijdag vol goede zin begonnen aan de Zwölf Achthunderter oftewel de Zaunkönig oftwel de Hochsauerland Zweitausender: 80 km. met 2602 hm. Dit is ROUTE 24.
Het hele dagverloop zal ik jullie besparen, maar na drie keer fout te hebben gereden i.v.m. de (afwezigheid van!)F*#%-bordjes, zijn we al vloekend ergens gaan vragen waar we nou eigenlijk waren. We zijn zo ver gekomen dat het gehucht waar we ons bevonden niet eens meer op de kaart stond. Uiteindelijk maar 63 km. in 5 uur (!) gefietst en er he-le-maal klaar mee. Wel héél veel hoogtemeters gepakt, dat dan weer wel.

Zaterdag ROUTE 18 oftewel Rund um den Kuhlenberg.
Rond de 40 km. met 900 hm.
Natuurlijk weer vol goede zin, maar met enige achterdocht over de bewegwijzering. Maarrrrrr: hoera, alle bordjes stonden redelijk daar waar ze moesten staan.
Dit is een mooie tocht met supermooie vergezichten en landschappen.
In de middag ROUTE 8 proberen te rijden. Amper Winterberg uit ging het al weer fout. Via een vette klim van ROUTE 24 en maar 15 km. verder, zijn we maar lekker wezen kijken bij de stuntbikers in het Bikepark :winkie: .

Zondag? Klaar met fietsen en lekker 2 uur wezen wandelen. :lol:

Mijn bescheiden mening:
Begin juli zat ik in Houffalize en qua bewegwijzering en afwisseling in landschap en trails, kies ik voor de Ardennen.
De gemütlichkeit :bier: en horeca in Winterberg wint het van Houffalize.
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 12:09
Mijn mountainbike: BergjeOp, BergjeAf

Het is erg jammer te horen dat ook jullie slechte ervaringen hebben met de bewegwijzering van diverse routes.
Zolang in dat gebied gewerkt wordt om de gevolgen van de storm van een aantal jaren terug weg te werken zullen er telkens routes voor een behoorlijke tijd minder of helemaal niet bewegwijzerd zijn.
Misschien maar eens contact opnemen met de plaatselijke organisaties aldaar.
Overigens heb ik van een hoteleigenaar een behoorlijk aantal routes op m'n GPS laten zetten.
Heb ik alvast wat uitdagingen om daar te biken.
Bedankt voor het lezen, hou het leuk en Let's Ride!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Komend weekend ga ik naar Winterberg met een paar vrienden.

Al die topics zo lezend op het forum hier maken me een stuk wijzer en ik zal er dan ook wel goed voorbereid aankomen. Ik heb geen goede navigatie gps (geen kaartmogelijkheden), wel een simpele andere (Amaryllo Trip Tracker) Ik ga daar nog even mee bezig om te kijken hoe goed deze als hulp kan dienen. Als die bij een afslag mij kan laten zien welke kant we op moeten ben ik al tevreden.

Wat ik me afvraag is welke bike ik het best kan meenemen. Ik lees dat er niet zoveel spannende singletracks zijn en veel hoogteverschil. Maar is de ondergrond wel MTB waardig dan? Ik bedoel dan flinke stenen en stronken enzo.
Met veel hoogteverschil en saaie ondergrond is het logisch dat ik m'n Taurine meeneem.
Met een wat ruigere ondergrond is de Scalpel de betere keuze.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Als je deze keuze hebt, dan de Scalpel ............ (Maar ik ben niet geheel onpartijdig in deze).
Veel "schotter", maar als je een beetje zwerft (geen vaste route e.d.) kom je ook leuke stukjes tegen die met een Scalpel lekkerder te rijden zijn.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Nou heren en dames,

Ik ben naar het sauerland geweest, en wel naar het pension wat hier eerder is genoemd. Het mooie Pension Schröder in Willingen.

Het was een fantastisch mooi weekje. Lekker gefietst, voornamelijk met routeborden. Af en toe wel verkeerd gereden, maar dat gebeurt in nederland ook op een onbekende route wel eens... één dag een gps gehuurd van het pension. dat was ook mooi, maar die dag zijn we vaker fout gereden dan de dagen ervoor, toen we met routeborden reden. Afin, het is mooi fietsen daar en in Willingen zijn de routes nog best goed te volgen.

het was sehr schön!
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

In het weekend van 1 augustus in Winterberg geweest; het is een mooi mountainbike gebied, met genoeg steile en lange! klimmetjes; technisch is het niet alleen niet te moeilijk (en dat hoeft van mij ook niet altijd). Je kunt er goed trainen.
Wat betreft de aanwezige routebordjes.......ik krijg de indruk dat de routes één keer zijn aangelegd en dat er verder weinig aan wordt gedaan. Tijdens route 24 (waarvan ik later op internet lees dat deze is "gesperrt") komen wij geen omgevallen bomen o.i.d tegen, alleen is het zonder GPS (of een kaart) niet te doen om deze route te fietsen. Wij hadden een GPS en dat ging prima; als op een gegeven moment een klein stukje van de route is afgesloten (een lint gespannen) is er nergens een omleidingsroute aangegeven, dat is toch gewoon laksheid?
Een storm van tijden terug vind ik geen goede reden om de mtb-routes niet goed voor elkaar te hebben(een omleiding is prima). Naar mening moeten alle routes gewoon eens per maand met een MTB of motor nagereden worden (en hersteld indien nodig).
Mijn advies; of met een GPS op pad en anders gewoon zelf een route gaan rijden (op de bonnefooi); steeds weer turen op een kaart vind ik iig niks.
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

Vandaag weer een tocht gemaakt met gps :wink:

De Hochplateau runde, 66km en 1700 hm, klimmen is veel schotter en ook wel asfalt maar de afdalingen waren super. Goed de tracklijn volgen om toch nog te "zoeken" naar de singletrails naar beneden, maar wat gaaf en soms ook erg stijl, prachtige tocht.
Hochheide hutte had de braadworst weer klaar en het malt biertje al koud :bier:
Eenmaal beneden in Willingen nog gaan zwemmen met vrouw en kids. Mooi daggie zo, en nu officieel naar de kl*te. 8)
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
JanJacob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 8 februari 2009, 23:40
Mijn mountainbike: Gary Fisher Hoo Koo E Koo 09

Ik kom net terug van twee weken Schmallenberg, in de buurt van Winterberg. Na veel plussen en minnen de HKEK in de kofferbak gekregen en daar mijn voorzichtige eerste kilometers in berggebied gemaakt. Wat opvalt is dat singletracks inderdaad schaars zijn, ook tijdens wandelingen heb ik vaak over grindwegen gewandeld. Voor mij is dat op zich prima, het hoeft nog niet zo heftig.

Wel een idiote fout gemaakt: Gaan rijden zonder plaksetje en voor het eerst mijn telefoon vergeten... Dat was fijn vijf kilometer wandelen met een lekke band.

Dat in Winterberg nog niet alle bordjes terughangen is niet zo gek, tijdens die storm een paar jaar geleden zijn er 25 miljoen (!!) bomen omgewaaid, 20% van het Sauerlandse bos is uit de grond gerukt.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

JanJacob schreef:Dat in Winterberg nog niet alle bordjes terughangen is niet zo gek, tijdens die storm een paar jaar geleden zijn er 25 miljoen (!!) bomen omgewaaid, 20% van het Sauerlandse bos is uit de grond gerukt.
Voordeel hiervan is dat je mooie uitzichten hebt. Wij zijn begin juli in winterberg geweest. Was maar goed dat we een gedetailleerde kaart hadden gekocht, want het was vaak zoeken naar de bordjes. Achteraf bleek het op gevoel verder rijden wel vaak goed te gaan.

Wat betreft overnachtingen, wij hebben een (voor ons) ideaal plekje gevonden bij bed and breakfast winterberg (http://www.bb-winterberg.nl" target="_blank). Op loop afstand van het centrum, rustige ligging en het fietspad voor de deur loopt bergaf naar de lift voor het downhill parcours. We wilden graag wat luxer overnachten dan hetgeen wat gangbaar is in Winterberg. De gemiddelde kamer in winterberg ziet er (van wat ik gezien heb) zo uit:
AfbeeldingAfbeelding
De kamers van de B&B zijn echt een wereld van verschil hiermee:
Afbeelding Afbeelding
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Plaats reactie