Mountainbiken in het Reichswald bij Nijmegen?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

De camping is inmiddels geregeld, nu alleen nog routes voor twee dagen. Iemand suggesties voor wat we echt mee moeten pakken?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Ik kom net terug van het Reichswald. Het bos ligt erbij zoals te verwachten is in de winter. De waldwegen zijn goed te berijden, op de bospaden en de singletracks is het afwisselend. Je hebt stukken die goed te doen zijn, maar er zijn ook stukken waar het een flinke blubberzooi is. Een tussenstopje bij de wasbox op weg naar de camping is zeer aan te bevelen.

Je kunt je er makkelijk twee dagen vermaken. De eerste dag bijvoorbeeld een grote ronde van Milsbeek naar Kleve en weer terug, de tweede dag trails opzoeken tussen Milsbeek en Frasselt. Een rit door het Reichswald is ook heel goed te combineren met de MTB-route van Nijmegen.
modder zuigt!
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Kartoffel schreef:De camping is inmiddels geregeld, nu alleen nog routes voor twee dagen. Iemand suggesties voor wat we echt mee moeten pakken?
http://www.gps-tour.info/nl/92/detail.147201.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit rondje heb ik vorig jaar ergens in mekaar geknutseld. Heb zoveel mogelijk mooie stukken die ik ken verwerkt in één rondje. Inkorten is natuurlijk mogelijk of de rit over 2 dagen verdelen ;).

Het is ongeveer 60 km met bijna 1300 hoogtemeters.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ah kijk, dat zijn de reacties! Super Koenuhhh, dank. Hier kunnen we zeker mee uit de voeten. Ik denk dat we de route inderdaad over twee dagen verdelen zodat we nog lekker wat extra kunnen spelen op de leuke dingetjes die we tegen komen.

Daarnaast vond ik op GPSies onderstaande route:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=dnrglyuovzolxesa

Is het de moeite waard om deze paadjes eventueel nog extra op te zoeken? Of rijd je jezelf dan helemaal suf zonder veel extra leuke dingen? Ik begreep dat het stuk waar deze route ligt wel het leukste gedeelte van het Reichswald is?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Laatste keer dat ik in die hoek was viel het me op dat veel van de mooiste afdalingen daar verbouwd waren tot brede gravelpaden met om de 10m een hekje. Misschien dat er met wat zoeken nog wel leuks te vinden is, en op zich is de rit er naartoe wel mooi, maar niet zo technisch. Als je echt wilt spelen kan je beter vlak bij de Diepen blijven.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

suravida schreef: Als je echt wilt spelen kan je beter vlak bij de Diepen blijven.
Wel oppassen geblazen en goed kijken of de track die je wilt volgen ook na x meter nog bestaat. Mark en ik kwamen er zaterdag achter dat een deel van de singletracks / speeltuin vlakbij de Diepen enigszins in verval zijn geraakt: half vergane bruggetjes, drops met daarachter een boomstronk of een zwerfkei midden op je pad...
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Dat is inderdaad wel iets om op te letten. Als je routes zoekt, kijk dan goed naar wanneer deze zijn geplaatst. Mijn ervaring is dat bij oudere routes (zeg maar meer dan drie jaar oud) er een grote kans is dat je dichtgekieperde of bijna niet meer te rijden paden aantreft. De route vooraf controleren met topokaarten geeft ook geen 100% zekerheid. Die wegen en paden zijn er wel, maar de staat ervan zie je niet op de kaart. Het Reichswald is wel heel overzichtelijk, je rijdt gewoon iets verder en neemt de volgende afslag.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Dat zijn inderdaad goede tips, een boomstronk terug koppen maakt de rit er niet leuker op.

Zijn er meer mensen die de ervaring van Suravida delen? Elders in dit topic las ik dat het stuk boven de Nimweger Strasze juist het leukste zou zijn, maar als het klopt wat Suravida zegt dan is het misschien leuker om die te laten gaan en de rode route van Nijmegen te doen bijvoorbeeld? Of nog weer een andere route in het Reichswald? Biedt de omgeving bij de Diepen genoeg om er twee dagen te vertoeven?
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Ben dit jaar 4 of 5x in het Reichswald geweest en heb me er geen enkele keer verveeld. Iedere keer weer nieuwe paden gevonden. Eén keer tot boven die Nimweger Strasse geweest, maar heb dat op de andere ritten niet echt gemist ofzo.

Rode route Nijmegen weet ik zo niet de staat van op dit moment, laatste keer (anderhalve maand terug) waren veel stukken onbegaanbaar door houtkap.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Wat Suravida zegt klopt wel denk ik. Vermoedelijk gaat het om het stuk bij de Tiergarten. Met de rit van Koenuhhh rijdt je deze hellingen op, je krijgt dan uitdagende klimmen voor je kiezen. De rit heeft daar toch een paar leuke stukken. En als je daar dan bent, waarom niet even doorrijden naar het centrum van Kleve voor een 'Kaffee mit Kuchen'.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kleve is sowieso wel een leuke stad. Afgelopen zomer vanuit Zeddam naar het Reichswald gereden en viel me niet tegen hoe levendig Kleve was.
Overigens is er net naast de vast routes van Nijmegen ook nog genoeg leuks te beleven, zelfs nu de bosbouwers een deel van de paden verwoest hebben.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geldt voor RW en voor de (vaste) routes van Nijmegen.
Veel houtkap, daardoor veel schade aan leuke trails, daardoor af en toe een alternatief zoeken.
En Duitsers zijn berucht voor het verbreden, verharden en uiteindelijk asfalteren van bospaden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Als je leuke afdalingen zoekt kan je inderdaad het beste bij de Diepen en rond de vaste routes van Nijmegen gaan rijden. Bij Kleve is het ook leuk maar voordat je daar bent zul je eerst een groot gebied moeten doorkruisen zonder heel spannende paadjes. Zo op het oog zal die GPS track je wel langs de mooiste stukjes daar sturen.

Ik woon zelf in de buurt en ben eigenlijk altijd wel in een van de twee gebieden te vinden. Wanneer staat dit weekendje gepland? Afhankelijk van de drukte op school kunnen we eventueel wel samen een rondje maken? Zie PB :bier:
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Dank voor alle reacties en tips! Inmiddels zijn de twee dagen alweer voorbij (gevlogen), en ben ik weer thuis bij de kachel. We hebben onwijs genoten in het Reichswald, wat een mooie omgeving. Woensdag hebben we meer rondom Kleve gereden en een groot deel van het noordelijke bos doorkruist, donderdag zijn we rond De Diepen aan het spelen geweest met alles wat daar te beleven was. Een hele korte, simpele impressie:
https://youtu.be/w6VEnaJOnNo

Het is niet de meest spectaculaire video, maar geeft wel een aardig beeld van het bos. Nogmaals dank voor de tips, deze hebben zeker geholpen!
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Bekende beelden! Mooi dat jullie het naar de zin hebben gehad. :-q
Plaats reactie