Mountainbiken in het Reichswald bij Nijmegen?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

Kijk dat is nog eens fijn!
Was vandaag ook weer in het reichswald te vinden, probeerde het gedeelte van de hel van groesbeek weer terug te vinden maar zoals zovaak liet mijn richtingsgevoel en geheugen mij zwaar in de steek. Dus maar gewoon lekker 2 uurtjes rondgecrosst.
Is er maybe nog een uitgebreider kaartje adhw ik die route nog na kan fietsen? Het hele stuk tot het reichswald weet ik iig nog en het begin in het woud ook, daarna lijkt alles op elkaar :oops:
Het kaartje van de site geeft mij toch te weinig info..
Misschien eens met een groepje fietsen waarbij iemand een GPS heeft?
gr,
menno
NEOS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 358
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 20:14

Tidens de ATB tocht van Gennep in het voorjaar zijn zeker weten GPS jes gebruikt .
Dit stond op het Forum...
Hier waren wij als TC Gennep niet echt blij mee omdat we op sommige stukken alleen een vergunning krijgen voor de rit en verder is het eigenlijk verboden gebied voor ATB.
Dus je kan een boete krijgen al heb ik dat nog niet gehoord.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Er zijn wel twee wandelroutes die te fietsen zijn, die misschien een beetje als leidraad kunnen dienen. Als je bij de Diepen het bos in gaat, zie je vast ergens op bomen A5 staan, deze is een kilometer of tien en doet wel wat leuke stukjes. Met her en der wat uitstapjes kun je daar best wat van maken. Volgens mij kruis je als je die route rijdt ook de X7. Dat is geen rondje en die gaat wat meer over brede paden, maar over die route kom je volgens mij wel in Kleve uit, waar het tegenover de dierentuin bijzonder leuk biken is. Ga die stuwwal daar een paar keer op en af en je gaat zo richting de 1000hm. Maar misschien een keer met wat man afspreken? D'n Engel en ik kennen de paden!
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

ja ik kom idd dan ook die aanduidingen tegen op bomen, wist niet dat dat de wandelroutes waren!
Ja leuk als we een keer wat kunnen afspreken, aangezien ik in het onderwijs werk heb ik 6 weken vakantie dus ik schik me wel ergens :)
Sowieso ga ik van het weekend maar eens wat gerichter proberen te fietsen.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

De leuke stukjes liggen bij het rode hek (de brandenberg), de brandtoren, de gelrenberg (ook via asfalt te bereiken) en bij de dierentuin in kleve. Als je die stuk voor stuk verkent (zijn allemaal goed te vinden, via asfalt zelfs), en ze probeert te koppelen ken je binnen no-time de weg en kun je een mooie route maken van meer dan 80k en 1000hm die die stukken combineert. Het probleem is inderdaad dat alles op elkaar lijkt!
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
kaatje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 05:12
Mijn mountainbike: specialized
Contacteer:

ik heb het daar ook super naar mijn zin gehad maar wist helemaal de weg niet wel jammer ben richting frasselt gereden over een verharde weg met losse stenen wel een beetje jammer maar ik wist het echt niet heb het idee dat ik daardoor heel wat stukken heb gemist, hoe kan ik dat het beste doen heb niet eens de brandtoren gevonden , wat een kluns he :lol: was voor mij ook de eerste keer dat ik daar kwam, heeft iemand wat tips
NEOS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 358
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 20:14

Zie Google earth ........ veel fotoos van de omgeving daar.
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

De Brandtoren waar Juul op doelt ligt volgens mij in het bos tussen De Diepen en de Kartenspielerweg. Is het hoogste punt van het bos daar, kun je niet missen.

Rij je van die Brandtoren naar de Kartenspielerweg, dan kun je naar de het gebiedje bij de Brandenberg door eerst de heuvel af te rijden over asfalt, dan rechtsaf de asfaltweg langs de bosrand volgen. Na 2km? rechts een rood stalen hek, met daarachter een fietspad. Ga dat fietspad op, na ca. 150m linksaf bos in. Op een gegeven moment gaat het pad rechtdoor tegen een steile heuvel omhoog, volgens mij is dat de Brandenberg. Daar in die hoek van het Reichswald gaat het leuk op en af. Je kunt er uiteraard ook door het bos komen, met een beetje richtingsgevoel.

Ook erg mooi is het gebied langs de bosrand tussen Kleve en Donsbrüggen, en ook verder terug richting Nütterden/Schottheide is er mooi te biken, o.a. bij de Sieben Quellen.

Als je tijdens het verkennen in gaten houdt waar de autowegen en dorpen liggen, dan krijg je vanzelf een goed beeld van de topografie van het Reichswald.

Wel is het zo dat de terreinbeheerders van het Reichswald geen grote fans zijn van mountainbikers, en dat je met name langs de bosranden in de buurt van bebouwing en boerderijen veel wandelaars en ruiters tegen komt. Gedraag je AUB met de gepaste beleefdheid en voorzichtigheid!
Tevens is het niet zo cool om met blokkerende wieltjes de steile afdalinkjes aan te vegen, het veroorzaakt een enorme erosie en het leuke spoortje wordt dan alras een levensgevaarlijke geul. Het bos zelf wordt er ook niet beter van als er bij elke bui een lading aarde wordt afgevoerd.
In het Reichswald zijn met name de gebieden aan de randen het leukst voor bikers. Maar die gebieden kunnen er gewoon niet zo goed tegen als er hele horden bikers over heen gaan.
Dat zelfde probleem speelt ook in de bossen bij Mook, Plasmolen en Milsbeek. Vandaar dat ook daar de terreinbeheerders het biken eerder bestrijden dan aanmoedigen.
Misschien dat deze laatste paragraaf op een ander deel van dit forum thuishoort. Maar ik vind in ieder geval zelf dat er met mate van deze gebieden gebruik gemaakt moet worden. Alhoewel ik wekelijks bike in de bossen bij Nijmegen, bezoek ik maar heel af en toe die kwetsbare stukken, ik wil er van genieten ipv ze stuk maken.
RL!
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 20 februari 2008, 23:28

@Marcel Frank: +1. Mooi betoog en ik onderschrijf de kwetsbaarheid van het gebied en de andere gebieden die je noemt. Wat dat betreft is het jammer dat er niet een soort regulering van de beheerders t.o.v. fietssport in die bossen is. Maar laten we als bikers dan in ieder geval zorgen dat we die gebieden met respect behandelen, zodat ze niet verboden worden o.i.d. :-q

Trouwens, voor fietsen in het Reichswald is het wel een aanrader om liefst met meerdere bikers te gaan en anders op zijn minst een mobiel bij je te hebben. De charme van het bos is m.i. de ongereptheid en het 'miles away from civilization' gevoel. Je kunt behoorlijk diep het bos in en daar word je niet toevallig gevonden mocht er iets vervelends gebeuren...of overdrijf ik nu?
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

tnx voor de tips marcel frenk :-q
Je betoog over de kwetsbaarheid van de gebieden hier rondom Nijmegen kan ik alleen maar onderschrijven. Vandaar dat ik meestal de routes volg en als ik zo nu en dan eens erbuiten ga let ik inderdaad op dat ik de ondergrond respecteer.
De natuur die we hier hebben ervaar ik als een prachtig kado, en laten we dat met zijn allen in ere proberen te houden.
beekman
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 8 december 2007, 16:11
Mijn mountainbike: Epic EC

Afgelopen weekend weer van ouds lekker gebiked in de Groesbeekse bossen en het Reichswald. Wij gaan dan met een vriend die nu in Malden woont en zijn hele leven al door deze omgeving biked. (een betere GPS kan je niet hebben!) Zelf heb ik de rode en groene routes al vaak gereden, maar daarna een ritje door het Reichwald blijft toch wel erg gaaf. Ook zijn we elk jaar weer van de partij bij de toertocht van Malden die ook vaak door het Reichswald leid.
Wij hebben ook een paar keer het terras bij de diepen bezocht maar wij zijn ook niet onder de indruk geraakt van het nog al (not) enthousiaste peroneel. (kan incidenteel zijn maar toch!).
1967downhill
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 12:28
Mijn mountainbike: Focus Raven 29r 3 - Merida 96 Team
Contacteer:

MennoE schreef:Misschien eens met een groepje fietsen waarbij iemand een GPS heeft?
GPS van Reichswald zit in mijn hoofd :-D

Marcel F. heeft zeker gelijk bovendien staat remmen met een geblokkeerd achterwiel voor mij niet gelijk aan fietsbeheersing. Net als Juul aangeeft: als je de boel hier combineert ben je zo een dagje kwijt.

Meenemen van mobiel is zeker noodzaak: heb 2 jaar geleden "mogen" assisteren bij een zware valpartij, op een locatie vlakbij de Karterspielerweg. Het duurde 30min voor we de hulpverleners bij de gewonde hadden. In de koudere periode is een warmtedeken dan ook geen overbodige luxe. Als ik het zo opschrijf is dat alleen trainen van mij in het Reichswald ook met een zeker risico verbonden :(
Het gaat alleen nog maar bergaf...

MTB Vereniging voor jeugd, recreanten en wedstrijdrijders, zowel Cross Country als Freeride: MTB Licht Verzet
Alex1985
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 8 april 2007, 17:47
Mijn mountainbike: Giant XTC 1, Giant Trance 1, Commencal VIP nuts

Iemand die een mooie GPS track heeft van route nijmegen + reichswald? Wil er volgende week is een rondje gaan rijden in mijn vakantie :).
kaatje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 05:12
Mijn mountainbike: specialized
Contacteer:

nou ik had mijn camera toch verloren en deze is bij de diepen afgegeven allemaal keigoed, maar die service daar is helemaal niks. ze hadden tegen mijn vriendin toch een grote mond op gezet dat ze het niet snapte waarom we de camera niet gelijk op kwamen halen enzov.. vond ik echt niet netjes ik ga niet even snel op en neer wij werken allebei keiveel en het is toch eventjes rijden. maar goed ik ga hem aankomende week ophalen maar iets drinken daar echt niet dus he :D
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Ik kijk een beetje op van de negatieve comments over De Diepen.

Kom er al jaren, over het algemeen wordt je er prima bediend.
Nu in de grote zomerdrukte moeten ze het doen met jeugdige vakantiehulpjes, wellicht is er sprake van een slechte lichting? Geen jeugd die deugt, maar slecht opgevoede snotapen?
Dit is zeker de intentie niet van de eigenaren.

De Diepen is een van de weinige toko`s waar je modderbesmeurd mag binnenstappen en gaan zitten. Ze hebben er zelfs een doos met doeken voor staan die je kunt gebruiken om het meubilair onbesmeurd te houden. Vind ik een pluspunt.
Plaats reactie