Willingen en Winterberg met zoontje van 9 jaar

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
axmaster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 februari 2015, 12:50

Omdat ik vorig jaar zelf op zoek was naar informatie over mountainbiken in Willingen en Winterberg voor mij en mijn zoontje van 9, maar niet zoveel info vond hierbij mijn review.

Vorig jaar zomer in Willingen en Winterberg geweest. Via AirBnB keurig appartementje in de buurt gehuurd (ca. €30 per nacht). Mijn 'thuis'parcours is vooral Zeist en Amerongen. Mijn zoontje gaat af en toe mee naar Zeist, waar we een deel van het parcours afsnijden. We hebben biede alleen hardtails.

Willingen: heel klein parcourtje achter de lokale VVV. Daar hadden we na een half uurtje wel gezien. Toen met de gondelbaan de Ettelsberg op. Linksaf is het worldcup downhill parcours een maatje te groot voor mijn zoontje. Te stijl, te veel stenen en volgens mij ook beperkt onderhouden. Rechtsaf het freeride parcours op. Het bovesnte deel was perfect voor een 9-jarig mannetje. Lekkere bochten, niet te stijl, klein beetje springen, het kan er allemaal. het deel door het bos is minder. Vrij lange stukken waardoor je flinke snelheid maakt die vervolgens op een matig onderhouden parcours (veel ribbels) moet worden afgeremd. Het onderste deel richting gondelbaan is wel weer leuk omdat hij daar best hard kan gaan zonder het risico van het parcours te raken.

Winterberg: Ten opzichte van Willingen is Winterberg top. Mijn zoontje heeft eigenlijk alleen op de flowshore gereden (via de sleeplift). Op gegeven moment ging het steeds hoger op de wall ride. Door dit parcours vaak te rijden leerde hij het goed kennen waardoor duidelijk werd waar geremd moest worden, welke sprongen leuk waren, en welke te hoog etc. Hij heeft er twee topdagen beleefd. We hebben ook de free cross geprobeerd, maar dat vond hij toch wel te eng - het was vooral te stijl. Op een derde van beneden afgestapt, was in principe nog gevaarlijker is omdat er geen pad langs het parcours loopt. In een stijl bos naar beneden lopen is bepaald geen feest. Ook leuk is het oefenparcourtje aan het begin van het bikepark. Het is een leuke mix van BMX-achtige sprongen gemengd met een downhill sausje. Prima voor een 9 jarige ventje om even erin te komen (ook voor zijn vader trouwens, maar ik voelde me wel oud omdat er vooral kinderen op reden)!

Over vier weken gaan we weer een paar dagen rijden. Dit jaar huur ik echter 'echte' downhill bikes. Hard tails met V-brakes werken prima in Zeist en Amerongen, maar af en toe werden de velgen erg warm (bijna heet)! Het kan wel, maar zorg voor goede remblokjes. En ik moet er niet aan denken dat er iets met de remmen gebeurt. Ook gaan de skate knie- en elleboogbeschermers mee. Dat had mij vorig jaar wat schrammen bespaard. En de schaatsen gaan mee, in Willingen is de ijshal open. Reden om te schaatsen is dat zowel mijn zoontje als ik na drie dagen behoorlijk last van vingers, polsen, onderarmen, ellebogen en schouders kregen. Die downhill belasting is toch heel anders dan wat wij gewend zijn, een beetje afwisseling lijkt me zinvol

Kortom, met een 9 jarige zoontje kun je met name in Winterberg een paar hele leuke dagen samen op de fiets doorbrengen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, veel plezier !
We verwachten natuurlijk een verslag met foto's ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Leuk verslag! Je zult verbaasd zijn hoe snel jullie worden met een fully in dat terrein! Veel plezier!
Da Bikert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 646
Lid geworden op: za 27 augustus 2005, 15:12
Mijn mountainbike: is groen en springt
Contacteer:

Heb zelf 2 meiden die turnen leuker vinden, maar een vriend van mij nam zijn zoontje ook altijd mee naar winterberg, ging heel goed, tegenwoordig rijd hij al beter dan wij, hier was hij ook een jaar of 9 http://www.pinkbike.com/video/265611/" onclick="window.open(this.href);return false;
Filmpjes:

http://www.youtube.com/user/DaBikert" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaatjes:

http://www.pinkbike.com/u/dabikert/album/All/" onclick="window.open(this.href);return false;
axmaster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 februari 2015, 12:50

Leuk filmpje Da Bikert! En petje af voor dat ventje van 9! Dan moeten wij nog flink oefenen.

@KleinPalomino: Ik ben benieuwd of we nog terug kunnen naar een hardtail als we hier eenmaal met fully's gereden hebben:)
Plaats reactie