Duitse Harz gebergte

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

Is er iemand bekend met mountainbiken in het Duitse Harz Gebergte?
Zo ja, wat is je ervaring?
Ik vond op het forum hier een reactie uit 2016, dus wellicht zijn er recentere ervaringen. Er zijn genoeg routes:

https://www.volksbank-arena-harz.de/routen


Zo nee, zou je er voor een gereduceerde prijs wel eens heen willen om de mogelijkheden uit te proberen en verslag van te doen?
(Ik doe geen aanbieding, alleen een inventarisatie :-))
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ligt aan de prijs, maar daar een paar dagen rondrijden voor foto's en tekst is nooit een straf. Het is een schitterend gebied :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je nog een assistent nodig hebt? :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dice Oldskool schreef: vr 19 januari 2024, 14:24 Als je nog een assistent nodig hebt? :winkie:
Nou ja, voor de dynamiek van de foto's is een model wel het beste, dus zeker!
a33
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: za 14 januari 2023, 12:52

Ik heb daar in 2016 een mtb marathon gereden. Wat het marathon rondje betreft was dat niet veel anders dan in het Sauerland of de Eifel.
Maar ik heb toen links en rechts veel paadjes gezien die ze beter hadden kunnen gebruiken voor de marathon.
Je kunt ook een keer de lange klim naar de top van De Brocken met 1140 hoogtemeters doen
Trek Supercaliber
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Net een paar weken terug geweest.
Er gebeuren mooie dingen daar !

Ik ben trouwens benieuwd wat de ts wil, uit de vraag kan ik dat niet halen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

tiewrap schreef: vr 19 januari 2024, 23:27Er gebeuren mooie dingen daar !
Meer officiele trails?

Paar jaar geleden voor het laatst geweest maar toen wilde je nog wel eens vervelende bordjes tegenkomen voor interessantere trails buiten de bikeparks. Schijnt nu ook een trailpark te zitten waar ik nog niet geweest ben...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ja, het zijn er maar 3 dacht ik, maar die zijn best mooi gebouwd.
1 is nog niet af, maar ook veelbelovend.
Voor degene die goed zoekt is er meer moois te vinden.
Wel is er veel ook niet of slecht te rijden door ongevallen bomen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

De Bikeparken zijn daar idd best leuk en daar kan je je best een week of 2 prima vermaken vooral omdat de parken redelijk dicht bij elkaar liggen. Daarnaast een heerlijk gebied om te wandelen en te fietsen buiten de parken.

De vraagstelling is idd best bijzonder.... :~
Dat vraagt echt wel om meer uitleg...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ga er van uit dat hij forumleden de mooiste trails van de Harz laat zien, en dat helemaal gratis.
Zo niet, dan begint het naar spam te ruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

Nee hoor geen spam.

We hebben een hotel/pension op het oog dat in de Harz te koop staat. Zelf heb ik daar nog nooit gereden. Dus ik ben benieuwd naar de toeristische mogelijkheden.
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

In de laatste Bike (Duitstalig ), staan wat routes meen ik.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

In de herfst van '21 zijn we in de Harz geweest en afgelopen zomer. Nou ja.. zomer ;-)

Wat ik erg waardeer aan het gebied is dat het zich er goed leent om beetje te zwerven met de MTB, Gravelbike kan ook, want veel schotterpaden, maar vergis je niet, die kunnen opeens overgaan in een tamelijk wortelige of stenige afdaling of klim. Juist dat "zwerven" is wat ik eigenlijk het allerliefste doe.
Afbeelding

Afbeelding

Regelmatig wordt je dan na een klim beloond met mooie uitzichten. Als dat is waar je van houdt dan zit je in de Harz gebakken.
Afbeelding

Afbeelding

Op de link die je zelf ook al aanhaalt: https://www.volksbank-arena-harz.de/routen zijn zeker leuke route's te vinden. Bovenstaande foto's zijn ook gemaakt op stukken van die route's, maar het kan ook zomaar zijn dat je dan een pad volgt wat vervolgens zeker een paar km zo verdergaat:
Afbeelding

Afbeelding
waarbij zich echt geen enkel alternatief aandient. Ik heb een hekel aan modder, maar zelfs als je het leuk vindt is dit niet grappig meer. En je weet vooraf echt niet of je het wel of niet tegenkomt. Dus als je denkt daar een pension te starten zal je voor je gasten goed moeten weten of de route's wel of niet te berijden zijn.

En er zijn route's die bijna volledig uit asfalt bestaan maar ook waar je echt wel leuke en stukjes singletrack kan rijden die mij echt wel een wow gevoel opleverden. Daar kom je dan wel nadat je eerst bredere paden hebt gereden. Het hoort echt wel bij elkaar daar.

En verder heb je ook een aantal Bikeparks in het gebied. In de omgeving waar wij zaten (Goslar) had je Hahnenklee (https://bikepark-hahnenklee.de/) en een grappig parkje gericht op families met van alles wat, een eenvoudige flowtrail (zelf klimmen) jumplines, pumptrack, northshores etc.: Bike und outdoorpark Bad Salzdetfurth. https://sportstadt.bad-salzdetfurth.de/ of https://www.facebook.com/BOPbadsalzdetfurth/ (edit: afgelopen zomer was het gratis toegankelijk, nu moet je 5 euro per dag betalen zag ik) Wij hebben ons daar een middagje prima vermaakt en zijn vervolgens het dorpje in gegaan. Voor doorgwinterde parkbezoekers is dit waarschijnlijk helemaal niks. Dat park was overigens aangelegd door de gemeente zelf, wat ik heel tof vond om te zien is dat wandelaars en fietsers, van ieder pluimage elkaar daar in harmonie ontmoeten. Zo zag ik een paar meiden met hun fiets met mandje voorop de pumptrack over gaan. En dat vind iedereen prima en op andere plekken was er meer dan genoeg airtime.

Helaas hadden wij best slecht weer, en dat beperkt je dan wel. Ik had graag veel meer willen doen. Wij hadden echt wel pech want 50km verderop was het bijvoorbeeld dan wel weer prima weer.

Dus... leuk en mooi gebied, ik ben er wel verliefd op geworden, je kan er best veel en ook wandelaars komen prima aan hun trekken. Maar wil je toegevoegde waarde bieden dan zal je het zeker zelf ook echt wel moeten leren kennen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

twdi schreef: zo 21 januari 2024, 09:38 Nee hoor geen spam.

We hebben een hotel/pension op het oog dat in de Harz te koop staat. Zelf heb ik daar nog nooit gereden. Dus ik ben benieuwd naar de toeristische mogelijkheden.
Gelukkig, spam is niet helemaal ons ding. En sinds we betalende adverteerders hebben moeten we extra scherp opletten.

We hadden al een Harz topic, dat had je waarschijnlijk al gezien.
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=126870
Alweer een paar jaar oud, maar als je het achterstevoren doorbladert kom je misschien toch nog wat bruikbare info tegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

Bedankt voor jullie reacties! Mocht het zover komen, dan gaan we ons hier wel weer melden!
Top!
Plaats reactie