Wat mag er wel en wat mag er niet in de Duitse bossen ?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iedereen heeft wel eens gehoord van de (belachelijke) 2 meter regel.
In Duitsland mag je alleen fietsen op paden breder dan 2 meter.
achtergrond: een fiets heeft 1 meter nodig, dus om elkaar te kunnen passeren heb je minimaal 2 meter nodig.
Hierdoor zijn Duitse mtb-routes en mtb-evenementen toch net iets minder aantrekkelijk.
Het aandeel van singletracks in de routes is daardoor laag tot nul.

Hoe zit het nou echt ?
Beetje zitten googlen en ik vind een hoop, maar kom er niet goed uit.
Sterker nog, er lijkt geen beperking meer te bestaan.
http://www.gesetze-im-internet.de schreef:§ 14 Betreten des Waldes
(1) Das Betreten des Waldes zum Zwecke der Erholung ist gestattet. Das Radfahren, das Fahren mit Krankenfahrstühlen und das Reiten im Walde ist nur auf Straßen und Wegen gestattet. Die Benutzung geschieht auf eigene Gefahr. Dies gilt insbesondere für waldtypische Gefahren.
(2) Die Länder regeln die Einzelheiten. Sie können das Betreten des Waldes aus wichtigem Grund, insbesondere des Forstschutzes, der Wald- oder Wildbewirtschaftung, zum Schutz der Waldbesucher oder zur Vermeidung erheblicher Schäden oder zur Wahrung anderer schutzwürdiger Interessen des Waldbesitzers, einschränken und andere Benutzungsarten ganz oder teilweise dem Betreten gleichstellen.
Ieder Bundesland mag hier dus zelf verder invulling aan geven (en vanaf wijken).
Hoe zit dat nou precies, welke regels gelden er in welke Bundeslandern ?

Onze oosterburen hebben er ook een topic over.
Helaas alweer wat gedateerd.

Voor mij is NRW belangrijk, dat is hier(N-Brabant en Z-Limburg) over de grens
NRW:
recht.nrw.de schreef:Betreten des Waldes
(Zu § 14 Bundeswaldgesetz)


(1) Das Betreten des Waldes zum Zwecke der Erholung ist auf eigene Gefahr gestattet, soweit sich nicht aus den Bestimmungen dieses Gesetzes oder aus anderen Rechtsvorschriften Abweichungen ergeben. Das Betreten des Waldes geschieht insbesondere im Hinblick auf natur- und waldtypische Gefahren auf eigene Gefahr. Zu den natur- und waldtypischen Gefahren zählen vornehmlich solche, die von lebenden und toten Bäumen, sonstigem Aufwuchs oder natürlichem Bodenzustand ausgehen oder aus der ordnungsgemäßen Bewirtschaftung des Waldes entstehen.

(2) Absatz 1 gilt sinngemäß auch für das Radfahren, ausgenommen die Benutzung motorgetriebener Fahrzeuge, und das Fahren mit Krankenfahrstühlen auf Straßen und festen Wegen.

(3) Wer den Wald betritt, hat sich so zu verhalten, daß die Lebensgemeinschaft Wald und die Bewirtschaftung des Waldes nicht gestört, der Wald nicht gefährdet, beschädigt oder verunreinigt sowie andere schutzwürdige Interessen der Waldbesitzer und die Erholung anderer nicht unzumutbar beeinträchtigt werden. Im Wald dürfen Hunde außerhalb von Wegen nur angeleint mitgeführt werden; dies gilt nicht für Jagdhunde im Rahmen jagdlicher Tätigkeiten sowie für Polizeihunde.

(4) Organisierte Veranstaltungen im Wald sind der Forstbehörde vor Beginn der beabsichtigten Maßnahme rechtzeitig anzuzeigen, sofern sie nicht mit geringer Teilnehmerzahl zum Zwecke der Umweltbildung durchgeführt werden. Die Forstbehörde kann die Veranstaltung von bestimmten Auflagen abhängig machen oder verbieten, wenn zu erwarten ist, dass durch die Veranstaltung eine Gefahr für den Wald, seine Funktionen oder die dem Wald und seinen Funktionen dienenden Einrichtungen besteht.
En hier nog meer info.
Tot zo ver nog niets te vinden over 2 meter regeltjes.
Afgeschaft onder invloed van Brussel ? Dat zou fijn zijn.

Wel worden vaak de termen StraBen en festen Wegen gebruikt.
Zit daar een addertje onder het Duitse gras ?

Wie weet er meer ?
En dan natuurlijk wel info uit 1e hand, liefst met quote en bronvermelding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Er word idd met geen woord gerept over een minimale breedte: Landesforstgesetz NRW
Of:
DIMB Hier wordt overigens wel eea. over wegtypes vermeldt. Maar, bij punt 3 wordt er voor moutainbikers verwezen naar de DIMB regels: DIMB regels

Lijkt erop dat de 2 meter regel iig in NRW niet (langer) van toepassing is.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

De 2 meter regel is, voorzover ik weet, nooit van toepassing geweest in NRW.

Iedere deelstaat mag inderdaad zelf de regels bepalen.

In ieder geval in Baden-Württemberg is de 2 meter regel nog van toepassing. Afgelopen week iemand uit die regio gesproken en die vertelde me dat de meeste bikers zich niet aan de regel houden en ook over smallere paden rijden. Volgens hem wordt er niet veel gecontroleerd (pakken ze je dan krijg je uiteraard een cadeaubon...).

Veel andere deelstaten hebben de regel nooit gehad of alweer afgeschaft. Zie ook: http://www.mountainbike-magazin.de/news ... 2208.2.htm
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

de duitse polizei is wel een stuk relaxter dan onze versie. maar als ze bonnen uitschrijven zijn ze wel altijd duur. erg vaak krijg je niet een waarschuwing, maar een tip/hint waar je wel mag rijden. boswachters zijn in heel europa de snelste niet. ik heb er wel eens eentje in DE 2 uur lang gek gemaakt toen ik nog een 125cc had en kinderachtig genoeg om het bos te vernielen en agentjes te pesten.

waar je wel voor moet oppassen zijn bordjes die prive terrein aangeven, en bordjes die waarschuwen voor een gevaarlijk pad. die staan er niet voor de grap.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Axium schreef:de duitse polizei
Ik ben welliswaar maar 1 weekje in Sauerland geweest (Willingen) , maar ik heb thuis moeten googelen om te zien hoe polizei auto's eruit zien ... werkelijk geen 1 gezien aldaar ! :winkie:
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Bowiex schreef:DIMB Hier wordt overigens wel eea. over wegtypes vermeldt. Maar, bij punt 3 wordt er voor moutainbikers verwezen naar de DIMB regels: DIMB regels
Via bovenstaande link ook de reglementen voor Niedersachsen opgezocht. Daar wordt ook niet over 2 meter gesproken, er staat wel dat je rekening moet houden met andere mensen (fietsers en ruiters specifiek genoemd).
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik rij heel regelmatig in het Wurmtal, en daar blijven we echt niet op de brede paden. Wat ik merk is dat voetgangers en ruiters erg vriendelijk zijn en netjes groeten als jij dat ook doet. Ze blijven ook netjes wachten om je te laten passeren. Dat is hier in Zuid-Limburg op de vaste routes wel anders waar wandelaars denken het alleenheerschappij te hebben over de paden.
Als zo'n regel echt al zou bestaan dan zouden we al lang een keer aangesproken zijn door een wandelend 'Gezetzbuch'. Maar heel duidelijk is het niet...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Dezelfde ervaring met wandelaars als Francois hierboven.
Geen enkel probleem met wandelaars, en keurig groeten en elkaar ruimte geven om te passeren (of zelf aan de kant stappen zodat je er langs kunt) oa in Daun, lieserpad.
Wel 1 mindere ervaring op dit lieserpad met 2 wandelaars, die deden moeilijk....... dit waren nederlanders!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik heb als leesvoer het Probos verslag "Schade en overlast door mountainbikers; perceptie of realiteit?!" van Patrick Janssen meegenomen op vakantie en kwam hierin een stukje tegen over de 2 meter regel.
Citaat van pagina 35:

Zoneren in de ruimte

Grootschalige afsluitingen van bos- en natuurterreinen worden meestal niet als
rechtvaardig gezien en daarom meestal ook niet geaccepteerd door mountainbikers,
zeker als de betreffende groep niet betrokken is geweest bij de besluitvorming,.
Bovendien heeft het tot gevolg dat nabij gelegen bos- en natuurterreinen intensiever
bereden zullen worden. Zoneren is daarom een maatregelen die altijd in een regionaal
perspectief moet worden bezien (o.a. Koopmans 2002). Een goed voorbeeld dat
afsluiten niet persé leidt tot een vermindering van de problemen is Baden-
Württemberg, waar al sinds 1990 alle paden van minder dan 2 meter breed verboden
zijn voor mountainbikers. Daar zijn meer sociale conflicten dan elders in Duitsland
(Wöhrstein 1998). Dit wordt verklaard doordat mountainbikers de wandelaars zien als
de veroorzakers van de beperkingen en daardoor minder vriendelijk worden
benaderd. Kleinschalige afsluiting van zeer kwetsbare gebieden is eerder acceptabel
en heeft nauwelijks gevolgen voor de omgeving.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bowiex schreef:Ik heb als leesvoer het Probos verslag "Schade en overlast door mountainbikers; perceptie of realiteit?!" van Patrick Janssen meegenomen op vakantie en kwam hierin een stukje tegen over de 2 meter regel.
Citaat van pagina 35:

Zoneren in de ruimte

Grootschalige afsluitingen van bos- en natuurterreinen worden meestal niet als
rechtvaardig gezien en daarom meestal ook niet geaccepteerd door mountainbikers,
zeker als de betreffende groep niet betrokken is geweest bij de besluitvorming,.
Bovendien heeft het tot gevolg dat nabij gelegen bos- en natuurterreinen intensiever
bereden zullen worden. Zoneren is daarom een maatregelen die altijd in een regionaal
perspectief moet worden bezien (o.a. Koopmans 2002). Een goed voorbeeld dat
afsluiten niet persé leidt tot een vermindering van de problemen is Baden-
Württemberg, waar al sinds 1990 alle paden van minder dan 2 meter breed verboden
zijn voor mountainbikers. Daar zijn meer sociale conflicten dan elders in Duitsland
(Wöhrstein 1998). Dit wordt verklaard doordat mountainbikers de wandelaars zien als
de veroorzakers van de beperkingen en daardoor minder vriendelijk worden
benaderd. Kleinschalige afsluiting van zeer kwetsbare gebieden is eerder acceptabel
en heeft nauwelijks gevolgen voor de omgeving.
Wat wil je hiermee zeggen ?
Wij vermoeden dat de 2 meter regel geschiedenis is, en jij komt met een quote van een verslag uit 2004, waarin staat dat die 2 meter regel in 1990 geintroduceerd werd.
Dat zou je oud nieuws kunnen noemen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Misschien is het handiger het gewoon aan de Duitse bikers te vragen... ik ga een dezer dagen weer eens richting Wurmtal en zal eens proberen er één te 'vangen' :-) al is de kans groot dat je een Limburger aanspreekt...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Zie ook stukje naar boven.

De 2 meter regel is, voorzover ik weet, nooit van toepassing geweest in NRW.

Iedere deelstaat mag inderdaad zelf de regels bepalen.

In ieder geval in Baden-Württemberg is de 2 meter regel nog van toepassing. Afgelopen week iemand uit die regio gesproken en die vertelde me dat de meeste bikers zich niet aan de regel houden en ook over smallere paden rijden. Volgens hem wordt er niet veel gecontroleerd (pakken ze je dan krijg je uiteraard een cadeaubon...).

Veel andere deelstaten hebben de regel nooit gehad of alweer afgeschaft. Zie ook: http://www.mountainbike-magazin.de/news ... 2208.2.htm
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Wat wil je hiermee zeggen ?
Wij vermoeden dat de 2 meter regel geschiedenis is, en jij komt met een quote van een verslag uit 2004, waarin staat dat die 2 meter regel in 1990 geintroduceerd werd.
Dat zou je oud nieuws kunnen noemen...
Ik kwam het toevallig tegen, ik dacht, ik deel het even. Daarbij vond ik de boodschap in het citaat omtrent het zoneren van ruimte wel een erg interessante.

Het vermoeden van jullie ( :~ of was het ons, als in wij.... :winkie: ) was reeds ontkracht door Owwwwk.
owwwwk schreef: In ieder geval in Baden-Württemberg is de 2 meter regel nog van toepassing. Afgelopen week iemand uit die regio gesproken en die vertelde me dat de meeste bikers zich niet aan de regel houden en ook over smallere paden rijden. Volgens hem wordt er niet veel gecontroleerd (pakken ze je dan krijg je uiteraard een cadeaubon...).

Veel andere deelstaten hebben de regel nooit gehad of alweer afgeschaft. Zie ook: http://www.mountainbike-magazin.de/news ... 2208.2.htm
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

owwwwk schreef:Zie ook stukje naar boven.

De 2 meter regel is, voorzover ik weet, nooit van toepassing geweest in NRW.

Iedere deelstaat mag inderdaad zelf de regels bepalen.

In ieder geval in Baden-Württemberg is de 2 meter regel nog van toepassing. Afgelopen week iemand uit die regio gesproken en die vertelde me dat de meeste bikers zich niet aan de regel houden en ook over smallere paden rijden. Volgens hem wordt er niet veel gecontroleerd (pakken ze je dan krijg je uiteraard een cadeaubon...).

Veel andere deelstaten hebben de regel nooit gehad of alweer afgeschaft. Zie ook: http://www.mountainbike-magazin.de/news ... 2208.2.htm
Klopt, NRW had een 3 meter regel !

Hier nog een linkje:
http://www.landypedia.de/index.php/Fahr ... d_und_Flur" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Hadden jullie deze al?

http://www.mountainbike-magazin.de/know ... htm?skip=4" onclick="window.open(this.href);return false;

En de link naar het topic waar bovenstaande link uit naar voren kwam:

http://www.mtb-news.de/forum/t/wo-darf- ... en.617764/" onclick="window.open(this.href);return false;

De uitgebreide bijdrage van HelmutK is erg interessant.
Plaats reactie