[Review] 2012 Specialized Epic Comp 29 testbike

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

[Review] 2012 Specialized Epic Comp 29 testbike

Een week geleden mocht ik de Specialized Camber Comp 29 testen. In die review werd ik uitgedaagd door member aurelius om ook de Epic 29 te testen om tot een vergelijk te komen.

Deze uitdaging heb ik aangenomen en zo toog ik vanmiddag weer naar de Bike Sportive Specialized Concept Store (hele mond vol!) in Haarlem, maar nu om een Epic Comp 29 testbike op te halen.
Wederom een Large, maar dit keer met een 15mm lagere C-T afstand dan de Camber. Voor mij ligt de kritieke grens meestal rond de 19" en dit is dan net een klein stukje te laag.
In de winkel worden de vork en demper op de aanbevolen luchtdruk gezet. In het vooronder zit een Reba RL dual-air en de achterkant wordt afgedempt door de welbekende Fox/Specialized demper met de Brain-unit in de achtervork.
De Brain-unit kent een zevental standen tussen 'firm' en 'soft'. Op aanraden van de mecanicien wordt de unit op uiterst 'firm' gezet en dan één klik terug.

AfbeeldingAfbeelding

Het voorspel
Thuis aangekomen zet ik nog even de bike op mijn maatvoering. De 105mm lange stuurpen wijst met z'n neus naar beneden en dat laat ik maar even zo.
Van mij hoeft het niet allemaal zo racy, maar voor deze gelegenheid wil ik het wel ervaren. De zadelpen stel ik af tot de minimum insert, wat een millimeter of vijf lager is dan ik volgens de metingen zou moeten hebben.
Een kniesoor die daar op let, alhoewel het voor een eventuele aankoop wel degelijk een belangrijke factor is; een Large Epic 29 is voor mij dan gewoon te klein.

Zo ziet de Epic Comp 29 er uit in Large met de zadelpen op mijn stand (lees: de uiterste stand van de 400mm lange zadelpen):

Afbeelding

Klik hier voor de specificaties.

De rit van huis naar Spaarnwoude voert mij weer over de welbekende asfalt- en klinkerwegen. Op deze ondergrond is al duidelijk merkbaar dat de Epic een stuk soepeler in beweging komt en blijft dan zijn grote broer de Camber.
Voor mijn gevoel zal dat een combinatie zijn van totaalgewicht en banden. De Epic 29 is voorzien van Specialized Fast Trak 2.0 (V) en Renegade Control 1.95 (A) banden, welke een beduidend minder grof profiel hebben dan de Specialized banden op de Camber.

De beproeving
In de afgelopen week is de hoeveelheid regen dusdanig groot geweest dat het voor dit weekend gewoon even 'op' was in de regio. Er kon zelfs een zonnetje van af! Eindelijk échte mountainbike omstandigheden! 8)
Dit is een soort schril contrast met de omstandigheden vorige week en dat is eigenlijk jammer voor een pure vergelijking. Het mountainbikeparcours van Spaarnwoude is wederom decor voor de test. Daar aangekomen blijkt het parcours behalve deels geblokkeerd door de voorbereidingen rond Dance/Dutch Valley ook nog vochtig te zijn. Dát komt in dit geval wel goed uit, omdat er dan toch elementen van de vorige test (namelijk een zompige ondergrond) aanwezig zijn.

Vol goede moed passeer ik de start van het mountainbikeparcours en ga op weg. Vlak na de start passeren we één van mijn favoriete afdalingen in het parcours. Op deze afdaling merk ik al gelijk dat de handling van de bike meer lijkt op de voor mij vertrouwde Trek Topfuel dan op de testrit met de Camber.
Dit is niet de afdaling waar ik het verschil goed ga voelen. De lijnen zitten dusdanig in mijn hoofd geprent en loopt zo soepel dat je voornamelijk merkt dat de bike 'stuurt' en 'veert', meer haal je er even niet uit.
Wat volgt is twee oversteken over het water en een kort en pittig klimmetje. De vorige test stond ik onderaan al vast met chainsuck. Dit keer kan ik gewoon door blijven trappen. Dit heeft niet zozeer met het crankstel te maken, als wel dat ik niet terug hoef te schakelen om omhoog te komen. De bike is lichter dan de Camber en dat betekent concreet dat ik op het grote blad kan blijven in de klim. Geen beproeving voor eventuele chainsuck dus.

Na dit klimmetje volgt het langere pad naar mijn favoriete afdaling in het parcours. In de test met de Camber kreeg ik op deze afdaling een dikke glimlach op mijn gezicht. Eens kijken hoe dit met de Epic is.
De Epic stuurt toch net iets nerveuzer langs de bomen die dichtbij het pad staan en waar je via (diepe) bochten langs moet manoeuvreren. Het gaat dus net even minder strak en met net even minder fun dan de Camber, maar wel beter dan op de 26-er Topfuel die ik normaliter daar overheen stuur. De twee drops in de afdaling zijn een eitje met een 29-er, zo ook met de Epic. Op dit punt moet ik de route onderbreken vanwege blokkades voor de Valley feestjes.
Ik rij met een omweg naar het centrumgebied van het parcours, dat wel gewoon goed toegankelijk is. De ondergrond is over de hele linie een stuk droger, maar nog nat genoeg om de omstandigheden van de Camber test te voelen.

Omdat de Epic, in tegenstelling tot de Camber, 7 standen van afstelling heeft door middel van de Braindemper wilde ik het verschil goed testen. Om dit te kunnen doen koos ik een rondje uit dat bestond uit klimmen, dalen en voldoende hobbels en kuilen om de vering goed aan te spreken. 7 rondjes werd me even te gortig, waardoor ik volstond met vijf. Twee rondes in de Firm stand, twee rondes in de Soft stand en één ronde in de middenstand.
De volledig 'soft' stand was voor dit rondje net even te soft, maar je merkte wel dat de bike beter aan de grond bleef plakken. De volledig 'firm' stand was ik na één rondje al zat. In die stand merk je heel duidelijk een klap in je vering die ik in vorige testen ook al vervloekte. 'Firm' - 1 is dan al veel beter, al voel je in de verte wel nog dat geklapper in de vering als je het eenmaal ervaren hebt. De zogenaamde 4 stand (van de 7 is dit dus het midden) is, zoals je zou verwachten, redelijk neutraal. Eigenlijk een beetje vlees noch vis, maar verder niet hinderlijk.

In grote lijnen stuurde de Epic Comp 29 strak genoeg over het parcours, ook over de smalle, bochtige singletracks met bomen die akelig dichtbij het 720mm brede stuur kwamen. Voor mijn gevoel beter dan mijn 26-ers, maar wel minder dan de Camber Comp 29. Ook op dit vlak wint de Camber het van de Epic. Om de Epic goed uit te dagen maak ik gebruik van een alternatief deel van het gebied waar je een zeer steile klim te verwerken krijgt. Zo eentje waarbij je neus altijd even op de stuurpen moet drukken om de bike niet te laten stuiteren. De Epic volbracht deze beproeving zonder al teveel moeite en zonder ongecontroleerd los te komen van de grond.

Mijn standpunt is nog steeds dat een 29-er op een parcours als dat van Spaarnwoude voor mij beter rijdt dan een 26-er, onafhankelijk van het merk. Daar waar ik normaal gesproken mijn momentum sneller kwijtraak, stuur ik met de 29-ers nét even een tandje strakker door de bocht, wat dan weer bevorderlijk is voor het behoud van de snelheid. Wél moet er gesteld worden dat de winst bij de Camber groter was dan bij de Epic. Helaas moet de Camber het dan weer op andere vlakken afleggen, waardoor bij de totaalscore de weegschaal uitvalt in het voordeel van de Epic, zowel qua oordeel als qua totaalgewicht. Zoals na de Camber test reeds was vastgesteld is de Epic 1,1 kilo lichter dan de Camber.

De climax
Aan het eind van een review verwacht men toch een soort van conclusie. Ik voel me dus geforceerd om een conclusie te trekken, al is het echt een samenvatting van datgene dat ik in de tekst hiervoor al beschreven heb.
Er zitten positieve kanten aan de Epic, maar ook negatieve aspecten. Dit voornamelijk afgezet tegen de eerder geteste Camber Comp 29. Omdat dit meer een test was die voortgekomen uit het rijden van de Camber en de vragen die er nog overbleven, kan dit niet worden beschouwd als een zuivere vergelijkende test. Daarvoor ben ik van mening dat je die op dezelfde dag in dezelfde omstandigheden moet uitvoeren.
In mijn zoektocht naar de ideale 29-er voor eigen gebruik komt de Epic 29 nadrukkelijker in beeld dan de Camber 29. De maatvoering die Specialized hanteert voor deze bikes, welke naar verluid voor 2013 niet gaat veranderen, is niet op mijn lijf geschreven. De Large (463mm C-T) is te klein en de Extra Large (520mm C-T) eigenlijk vrij groot, maar wel binnen de door mij gestelde marge van 20,5" C-T. Punt bij de XL Epic is voor mij de lengte van de bovenbuis. Dit zou ik op kunnen lossen door met een 80mm stuurpen te gaan rijden i.p.v. een 100mm, maar of dat nou zo past bij een XC-er als de Epic laat ik nog even in het midden.

Ik sluit dan af door te stellen dat de Epic mij op het goede spoor heeft gezet in de zoektocht, maar nog niet volledig heeft kunnen overtuigen. Dit zegt echter helemaal niets over de mogelijkheden en het plezier dat een Epic Comp 29 aan anderen kan geven! Ik ben er van overtuigd dat dit een bike is die vele rijders kan bekoren, zoals in het verleden al het geval was met de 26 inch versie. Een soort 'Must Try!' bike dus. Te beproeven bij uw lokale Specialized dealer die in het bezit is van zo'n speciale testbike.

Voor de round-up nog even wat plaatjes van de testbike

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Met dank aan: Bike Sportive Specialized Concept Store, Haarlem.

Wederom kunt u uw reacties kwijt in onderstaande comments. Wij zijn altijd dol op feedback, zowel positief als negatief :-q
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou Wicked, dat hem je 'm dan toch maar weer snel geflikt! Het is wederom een mooi verhaal geworden. Deze keer ga ik geen namen van andere 29'ers meer noemen die leuk zouden zijn om te testen. Nou... om bij ditzelfde mooie merk te blijven... nog eentje dan... Ik ben zelf altijd errug benieuwd geweest hoe de Stumpjumper FSR zich nou verhoudt tot zijn eenvoudigere en goedkopere broertje, de Camber :winkie: . Zou het verschil groot wezen? Maar Spaarnwoude is misschien niet het ideale testgebied om daar achter te komen, iets te weinig echte mountain?
Hoe dan ook, weer een mooie review!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

mooi verslag Wicked!

Bandjes op de Epic waren de Renegade achter en Fast track voor (en dat in een vochtig Spaarnwoude!! (langleve het meng-granulaat!)

Wellicht een optie om een zadelpen te monteren zonder achterstand en de pen om te draaien wat hem iets minder nerveus maakt dan nu?!
Ride First Work Later!!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

bikybiky schreef:mooi verslag Wicked!

Bandjes op de Epic waren de Renegade achter en Fast track voor (en dat in een vochtig Spaarnwoude!! (langleve het meng-granulaat!)

Wellicht een optie om een zadelpen te monteren zonder achterstand en de pen om te draaien wat hem iets minder nerveus maakt dan nu?!
Dan verander je toch de afstand tussen zadel en BB (oftewel de setback die je knieen misschien wel prettiger vinden).
Hier zou ik niets aan veranderen om de rijeigenschappen te veranderen.

Met mijn maatje 48 schoenen vond ik de 142mm achternaaf een groot probleem icm met een dubbel (lagere q-factor).
Toen ik de epic aan het testen was raakte ik regelmatig de liggende achterbrug.
Overigens vind ik het breekmoment van de achterdemper in de firm stand niet hinderlijk. Fiets reageert dan normaal gesproken als een hardtail, alleen op het moment dat er grotere klappen komen worden deze wat gedempt en hou je langer grip.
Dus maar goed dat er zoveel verschillende fietsen zijn, dan zit er altijd wel een merk/type tussen wat bij iemand hoort. :-q
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Trixie24
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 15:20

Nu nog een rondje op mijn stumpjumper evo 29 (volgende week) en je hebt de hele serie te pakken :p
Mooi verslag!
Plaats reactie