[Report] Merida Presscamp 2012: Big Ninety-Nine en One-Sixty

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Al meer dan tien jaar organiseert Merida halverwege februari een presscamp om het team en de nieuwe teambikes voor het komende seizoen aan de wereldpers voor te stellen. En zoals gebruikelijk was het ook dit jaar weer op Mallorca. Je weet wel, dat eiland voor de Spaanse kust waar je in februari altijd al in je korte broek in het zonnetje kunt fietsen. Alleen niet dit jaar. De kou die heel Europa een tijd lang in zijn greep hield had ook Mallorca bereikt, en in plaats van in de zon waren we dit jaar de nieuwe bikes aan het testen in de sneeuw. Desondanks, of misschien juist wel daardoor, was het weer een memorabel weekend, met als hoogtepunt het testen met het prototype van de nieuwe 29 inch full-suspension: de Merida Big Ninety-Nine.

Afbeelding

Multivan Merida Biking Team

Traditioneel is de kick-off van het weekend de presentatie van het team. Het Multivan Merida Biking Team gaat komend jaar verder in de samenstelling waarin het vorig seizoen is geëindigd. Het grote verschil met de teampresentatie van vorig jaar is dat onze nationaal kampioen Rudi van Houts dit jaar gewoon weer aanwezig was. Iedereen lijkt de roerige periode aan het begin van het vorige seizoen alweer vergeten te zijn, of spreekt er in ieder geval niet meer over. Verder is het team is al jaren behoorlijk stabiel in de samenstelling, wat volgens teammanager Andreas Rottler één van de factoren is die hebben bijgedragen aan de successen van de afgelopen jaren.

Concreet betekent dit dat het team komend jaar als volgt is samengesteld:
- José Antonio Hermida Ramos (XC)
- Gunn-Rita Dahle-Flesja (XC, Marathon)
- Ralph Näf (XC)
- Rudi van Houts (XC)
- Jochen Käß (XC, Marathon)
- Hannes Genze (Marathon)
- Andreas Kugler (Marathon)

Afbeelding

Voor de cross-country rijders van het team zijn de aankomende olympische spelen grotendeels bepalend voor de seizoensopbouw. Zo zullen zij dit jaar bijvoorbeeld de Cape Epic overslaan omdat deze meerdaagse race door Zuid-Africa gewoonweg te zwaar is om mee te nemen in de voorbereidingen van een olympisch jaar. Ondanks de goede prestaties van het afgelopen seizoen is nog geen van de renners definitief zeker van deelname aan de Spelen, al is dat voor de meesten niet veel meer dan een formaliteit.

Voor Spanje zullen twee renners worden afgevaardigd waarbij het zo goed als zeker is dat Hermida daar één van is. Hetzelfde geldt voor Noorwegen, waar de twee plaatsen zeer waarschijnlijk naar Dahle en Lene Byberg zullen gaan. Van Houts haalde met zijn vijfde plaats op het EK van afgelopen jaar reeds een nominatie binnen, en moet nu nog in een wereldbeker bij de eerste 16 eindigen om vormbehoud te tonen en zijn afvaardiging definitief te maken. Ralph Näf is de enige renner die nog echt strijd zal moeten leveren om uitgezonden te worden naar Londen. Door rugklachten gedwongen zijn seizoen vorig jaar vroegtijdig te beëindigen, en met zware concurrentie van een aantal sterke landgenoten zal de Zwitser goede prestaties in de wereldbeker moeten neerzetten om zijn kwalificatie zeker te stellen.

Afbeelding

Aangezien de marathon geen Olympische discipline is zal het seizoen van de renners die zich hier op richten niet veel anders er uit zien dan in andere jaren. De nadruk zal vooral liggen op de meerdaagse wedstrijden als de Cape Epic en de Transalp, wedstrijden waarin in het team in voorgaande jaren al meerdere successen wist te boeken. Daarnaast zullen ook de nationale en internationale marathon kampioenschappen een belangrijke plaats op de kalender innemen.

Merida Ninety-Nine

Tijdens het vorige presscamp kregen we al een kleine teaser toen er tijdens de testdag opeens een aluminium prototype uit de bus werd gehaald waar snel een aantal foto’s met Ralph Näf van werden gemaakt. De geruchten gingen toen al even dat Merida bezig was met het ontwikkelen van een nieuwe top-fully, de Merida Ninety-Nine, en we kregen te horen dat deze waarschijnlijk tijdens de wereldbeker in Offenburg geïntroduceerd zou werden. Dit werd uiteindelijk eind augustus tijdens de Eurobike, omdat tot twee maal toe na testen was besloten nog enkele grote wijzigingen in het ontwerp aan te brengen.

Afbeelding

De Merida Ninety-Nine borduurt voort op de techniek van de Ninety-Six. Ondanks dat de Ninety-Six in vele opzichten een zeer succesvol ontwerp was, bleek het veersysteem met name in de 16 inch versie niet volledig tot zijn recht te komen. Dit lijkt voor ons lange Nederlanders misschien een kleinigheid, maar in afzetmarkten als Zuid-Europa en Azië was dit wel degelijk een heikel punt. In de Ninety-Nine heeft Merida dit opgelost door te positie van de demper te verplaatsen van de boven- naar de onderbuis. Door de demper verticaal te plaatsen en het montagepunt op het frame voor de bottom bracket en omhoog te verplaatsen is een veersysteem ontstaan dat in alle frame maten hetzelfde veergedrag vertoont. Daarnaast heeft men door het combineren van het scharnierpunt van de achterbrug met het montagepunt van de demper ook nog eens wat gewicht kunnen besparen, een concept dat Merida “Co-Pivot” gedoopt heeft.

Een aantal andere grote veranderingen zijn terug te vinden in de achterbrug. Door de staande vork door te laten lopen om de zitbuis heen was het mogelijk om de brugverbinding die karakteristiek was voor de achterbrug van de Ninety-Six te laten vervallen, met een veel grotere tyre-clearance tot gevolg. De rocker-link is bevestigd op de zijkanten van de staande achtervork voor extra stijfheid, en de schijfremklauw wordt direct via een post-mount montage op de achtervork gemonteerd waardoor er geen extra adapter meer nodig is. Andere verbeteringen ten opzichte van de Ninety-Six zijn verder de deels interne kabelloop en het tapered 1,5 - 1 1/8 balhoofd. Daarnaast is men na het experimenteren met verschillende bracket hoogtes en balhoofd hoeken uitgekomen op een geometrie die geschikt is voor zowel 100mm als 120mm vorken. Leuk weetje is nog dat de uiteindelijke veerweg achter, anders dan dat de naam doet vermoeden, 104 millimeter is. Merida wilde echter graag met de naam dicht bij de legendarische voorganger blijven, en waarschijnlijk ook naamsverwarring met bikes als de One-Forty vermijden.

Merida Big Ninety-Nine Prototype

Bij de introductie van de Ninety-Nine merkten veel mensen al op dat het veersysteem behalve efficiënter ook vooral beter geschikt was om toegepast te worden met grotere wielen. Het was dan ook geen verrassing dat Merida tijdens het presscamp een prototype van een 29 inch full-suspension ten toon spreidde, de Merida Big Ninety-Nine. Wat wel een verrassing was, was dat er meerder prototypes in verschillende afmontages tot onze beschikking stonden om uitgebreid aan te tand te voelen en feedback op te geven.

De Merida Big Ninety-Nine is inderdaad in de meeste opzichten een Ninety-Nine met grotere wielen. Een opvallend verschil echter is dat bij de Big Ninety-Nine weer geen gebruik wordt gemaakt van het Co-Pivot concept. Door het scharnierpunt voor de bottom bracket te plaatsen zou in het geval van de twentyniner een te lange liggende achtervork ontstaan, wat volgens hoofd productontwikkeling Jürgen Falke onwenselijk bleek. Een van de doelstellingen bij de ontwikkeling van de Big Ninety-Nine was verder om zo dicht mogelijk bij de geometrie van de Ninety-Nine te blijven. Om dit te bereiken is een compacter balhoofd gecreëerd door de afstand tussen het onderste en het bovenste lager te verkleinen.

Afbeelding

Tijdens het weekend stonden er exemplaren met zowel RockShox en Shimano XT 3x10 als met DT-Swiss en SRAM X0 2x10 voor ons klaar. Qua vering waren beide setups redelijk vergelijkbaar, waarbij de RockShox combinatie misschien nét iets strakker aanvoelde dan de DT-Swiss. Op het gebied van het schakelwerk echter waren de bikes met de SRAM afmontage naar mijn mening duidelijk in het voordeel. Dit was niet persé te wijten aan de XT groep, maar vooral aan het verschil tussen de dubbel en de triple voorbladen. Tijdens de presentatie over de Ninety-Nine was al aangegeven dat bij de ontwikkeling specifiek rekening was gehouden met de dubbel cranksets die tegenwoordig in het XC-race circuit gebruikelijk zijn, en dit was voor mij duidelijk merkbaar tijdens het rijden. Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met persoonlijke voorkeur, maar bij de 3x10 was ik steeds op zoek naar de juiste versnelling, waar de 2x10 heel natuurlijk aanvoelde.

Afbeelding
Foto door Aiji Kley, thanx! ;-)

Bottom-line is dat Merida met de Big Ninety-Nine best wel eens een succesnummer in huis zou kunnen hebben. De fiets rolt in alle omstandigheden gewoon ontzettend makkelijk. Gekscherend noemden we het al een ideale fotografenfiets: in tegenstelling tot de andere modellen had je op de Big Ninety-Nine tijdens het fietsen nagenoeg geen erg in de ruim tien kilo aan foto apparatuur op je rug. Het prototype waar we op reden was ruim 12 kilo, maar je had op geen enkel moment het gevoel met een zware fiets op pad te zijn. Wanneer het uiteindelijke carbon productiemodel straks echter zo’n twee kilo lichter is denk ik dat je zeker zult merken dat je een strakke, lichte fiets onder je kont hebt die met gemak overal overheen gaat.

Merida One-Sixty

Dat Enduro populair is, is ook Merida niet ontgaan. Om ook in dit segment te kunnen voorzien wordt het komende jaar de One-Sixty op de markt gebracht. In het verleden zou deze bike waarschijnlijk onder de UMF vlag zijn uitgebracht, maar vanaf komend jaar zullen alle free-ride, enduro en dirt gerichte fietsen gewoon weer onder de Merida naam verkocht worden. De One-Sixty maakt aan de achterkant gebruik van een 160mm veersysteem met virtual pivot point, en hoewel er subtiele verschillen zijn met het gepatenteerde VPP systeem van Santacruz zou deze laatste wel eens “not amused” kunnen zijn... De 3000 versie die tot onze beschikking stond was afgemonteerd met SRAM X0 met Truvativ chainguide, en zal naast de Fox Float demper en Fox 36 vork standaard geleverd worden met RockShox Reverb verstelbare zadelpen.

Afbeelding

Meer foto's van de bikes en het presscamp
Eat, sleep, ride, repeat
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Lekkere pics weer man!

Sneeuw op Mallorca, droom van iedere reporter :tong

Mooie weergave.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

Ziet er goed uit! Had al van Aiji gehoord dat het weer idd niet geweldig was, maar toch ziet het er ook wel weer tof uit. Meer van dit soort Report's..!
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

En, omdat het kan, nog eenmaal de video's van Dusseldorf Airport om 5 uur 's ochtends met in de hoofdrol de topreporter van MTB.nl!

http://vimeo.com/36606615
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

spemmert! ;-)

Ik bedenk me voortaan nog wel een keer voordat ik weer voor jouw camera ga staan...
Eat, sleep, ride, repeat
dekster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 8 februari 2012, 13:17
Mijn mountainbike: Cannondale flash carbon

Oeh. Ik denk dat Gunn-Rita Dahle-Flesja in een bloedvorm verkeerd. Ik kan het verkeerd zien hoor!... :)

Mooi artikel. Bedankt!
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Vorm is tijdens zo'n weekend lastig te beoordelen, maar ze is duidelijk van plan om te gaan knallen dit jaar. Gezien de prestatie op het EK van vorig jaar denk ik dat we zeker wat van haar kunnen gaan verwachten, ze heeft duidelijk de weg naar de top weer gevonden.
Eat, sleep, ride, repeat
Plaats reactie