[Report] UCI World Cup Downhill #6 La Bresse [round-up]

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Vrijdag 5 augustus:

We zijn LIVE and kicking!
Het is niet de eerste keer dat we (Yves en Wicked DJ) op een World Cup zijn, maar wel voor het eerst dat we ook daadwerkelijk up-to-date zijn met de reports.
Daarom live vanuit het La Bresse Perscentrum onze bijdrage.

Trackwalk
Het is alweer twee jaar geleden dat het World Cup Circus neerstreek in La Bresse. Toen voor het eerst, nu voor de tweede keer. Het parcours is in grote lijnen hetzelfde als twee jaar geleden. Toen in die tijd de eerste beelden werden vrijgegeven van de track werd er nog redelijk lacherig over gedaan. Eenmaal 'in het echt' viel het menig rijder tegen hoe lastig het parcours nog was. Dit jaar hebben ze daar nog een schepje bovenop gedaan, niet alles ten goede overigens. Er zitten een aantal gap jumps bij die veel krakende en zuchtende delen op de bike teweeg brengen. Zelfs de top 20 rijders krijgen het grotendeels niet voor elkaar om de drop off / gap jump goed te nemen. Aan de finish is de afstand tussen de laatste jump een flink stuk vergroot. Ook hier zie je duidelijk dat de rijders meer moeite hebben met de jump.
In het tussengedeelte van het parcours zitten een paar stukken waar menig rijder nog lang stond te puzzelen wat nu de ideale lijn zou zijn. Het parcours is grotendeels opgetrokken uit grasstukken en op de steile stukken van de berg liggen veel rotspartijen met een aantal leuke en lastige sprongen. Als de weersvoorspellingen uit komen en het gaat met bakken uit de hemel vallen gaat het nog een heel lastige wedstrijd worden. Zolang het parcours droog blijft is er nog niet veel aan de hand en is het prima te rijden.

Afbeelding
Justin Leov en Neko Mulally van Trek World Racing inspecteren het parcours

Afbeelding
Sam Blenkinsop van de vernieuwde Chalet Drop Off

Afbeelding
Greg Minnaar in action

Uitslagen Timed Training Session:
1. Gee Atherton 2:06.935
2. Marcelo Guitierrez 2:08.192
3. Greg Minnaar 2:08.733

Noviteiten
Evil Bikes zou "uitpakken" met een carbon frame. Tot en met de timed training konden wij 'm nergens ontwaren helaas. Gelukkig voor ons waren wij boven op de berg toen de eerste maagdelijke meters van de bike een feit waren. We maakten nog gekscherend de opmerking "straks breekt ie al na de start"... Helaas voor rijder Brook MacDonald kwam hij niet verder dan de 2e drop. Wij hoorden slechts een luide kraak bovenop de berg en zagen de fiets in een heel armoedige stand in het veld staan. Wellicht een 'stuck down' demper, wellicht een gebroken frame. We zijn er nog niet achter. (maar we gaan op onderzoek uit)
Gelukkig hebben we de foto's nog :D

Afbeelding

Afbeelding


Nog wat sfeerplaatjes:
Afbeelding
Uitzicht vanuit onze hotelkamer. De pitstraat met alle teamtenten/-bussen

Afbeelding
Uitzicht van onder de Chalet Drop Off

Afbeelding
Rocksectie

En dan nu...... Bier! Tot morgen! Cheers.

- Yves
- Wicked DJ

Afbeelding
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Leuk stukje tekst, Wicked!
Regen zou 't wel spectaculair maken, al hoop ik voor jullie dat 't droog blijft!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Goed. Dag 2. (Qualifying round)
maaf schreef:Regen zou 't wel spectaculair maken, al hoop ik voor jullie dat 't droog blijft!
Vooralsnog is er niet genoeg regen gevallen om het parcours lastiger rijdbaar te maken.

Vanochtend vroeg opgestaan om te genieten van een stevig ontbijt; er was immers een lange dag voor de boeg. Tijdens het ontbijt zagen we de buren (Team GT) ook ontwaken, alwaar langzaam maar zeker de rijders zich uitgebreid moesten aankleden (er is meer protectie verplicht tijdens deze race) dan ze normaal gesproken gewend zijn.

Na het ontbijt zijn we ingestapt bij de riders-shuttle om mee naar boven te gaan.
Boven aangekomen werden de bikes uit de shuttle geladen voor de eerste trainingsmeters.

Afbeelding

De Pits
Vanuit de pits is er vandaag niet veel bijzonders te melden. Het is over het algemeen gezellig druk door het grote aantal bezoekers. Geen spoor te bekennen van de carbon Evil Undead waarvan we nog steeds niet weten wat er nou mee gebeurd is. Men zwijgt er in alle talen over.
Bij Trek World Racing werd er druk gespeculeerd rondom het frame van Neko Mulally. Wij achten de kans groot dat hij 'm stuk heeft gereden, al zal het dan bij een (flinke) scheur gebleven zijn, want de bike zag er nog redelijk ongeschonden uit.

De sfeer
De sfeer in La Bresse is ook dit jaar weer goed. Gisteravond werd een selectie van de top-rijders (mannen en vrouwen) gepresenteerd op het grote plein midden in het dorp. Je kon duidelijk merken dat het voor de meeste rijders een "moetje" was, al deden ze het leuk op het podium. Door de stugge houding van de Fransen t.o.v. de Engelse taal moest alles heen en weer vertaald worden tijdens de interviews, maar dat scheen de rijders niet te deren.

Afbeelding
Okay... wie heeft een windje gelaten?

De track
Het gaat te ver om de hele baan tot in detail uit te leggen, maar we willen jullie enkele sfeerplaatjes van het parcours niet onthouden.

Afbeelding
Top sectie in perspectief over de schouder van Yves

Afbeelding
De speciaal gebouwde 'Chalet Gap Jump'

Afbeelding
Zicht vanaf de rand van de Chalet Gap Jump

Afbeelding
Stiekem toch best een beetje steil...

Afbeelding
Onderste gedeelte van het parcours, met relatief veel publiek op de bergwand

De kwalificaties

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De uitslag:
Afbeelding

Top 3 Elite Women:
1. Tracy Moseley 2:23.203
2. Floriane Pugin 2:25.292
3. Sabrina Jonnier 2:29.424

Top 3 Elite Men:
1. Aaron Gwin 2:01.493
2. Stevie Smith 2:03.596
3. Gee Atherton 2:04.566

Als Gwin morgen de winst mee naar huis neemt, dan neemt hij ook gelijk de overall titel mee naar huis. Trek World Racing heeft de beste papieren in huis voor een dubbelslag dit seizoen.
Wellicht gaan ze morgen al dat feestje vieren... (en dan zijn wij er bij uiteraard :D )

Over feestje vieren gesproken; we gaan ons in het feestgedruis begeven op het centrale plein en morgen vroeg weer op voor de Big Day.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

:-q

Hoef ik ook niet meer te sms-en met de vraag hoe het gaat daar :winkie:
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Dag 3 ; de wedstrijd

Nieuwe dag, nieuwe kansen.
Momenten nadat we gisteren onze post hebben gedaan begon het onbehoorlijk hard te regenen.
Met enkele tussenpozen is het daar niet meer mee opgehouden.
Op het moment van schrijven is het "aan de droge kant", maar is het parcours en de omgeving van de pitstraat aardig nat geregend.

Jammer genoeg zijn we de cardreader vergeten, anders hadden we jullie de eerste foto's kunnen laten zien van een totaal verregende pitstraat en een Mavic teamtent die is bezweken onder de druk van het water.

Enfin, we gaan onze lieslaarzen aantrekken, boodschappen doen en daarna vol goede moed de berg op voor de laatste trainingssessie, met aansluitend de wedstrijd.
De wedstrijd start dus vanuit een heel nieuw perspectief. Put your mudtyres on!!!
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Dag 3. De wedstrijd (vervolg)

En dan zijn we weer van de berg af, hebben ons losgerukt uit het feestgedruis om alhier verslag te doen.

Het was een beetje nat en een beetje droog. Het heeft tijdens de wedstrijd niet echt fanatiek geregend, dus de omstandigheden waren voor alle rijders redelijk gelijk.
Ten opzichte van de kwalificaties van gisteren lagen de tijden toch wel een stuk lager (zo'n 9 á 10 seconden). Verreweg de meeste rijders reden hun run op Maxxis Wetscreams, al dan niet getweaked door het middendeel af te knippen. Goede runner-up in de bandenkeus was de Dirty Dan van Schwalbe. Bij Commencal-Animal-Atherton Racing reden ze dit jaar gelukkig wel in de modder op de 'eigen' Continental banden en wel de Mud King, i.p.v. de afgestifte Wetscreams van de concurrent.

Zowel bij de heren als bij de dames geen verrassende uitslagen. Het podium was gevuld met rijders die er wel vaker hadden gestaan. Noemenswaardig bij de heren was de 4e plek voor Fabien Barel. Nog geen jaar geleden moeite hebben om überhaupt te lopen, maar nu voor eigen publiek een podiumplaats pakken. Dát mag op zich wel een prestatie genoemd worden :-q

Qua atmosfeer was het net zoals 2 jaar geleden, al was het publiek dit jaar wel veel moeilijker binnen de lijnen te houden. Het waren een beetje Tour de France praktijken, waar publiek probeert om zo gevaarlijk dicht mogelijk bij de rijders te komen. Helaas waren er bij de organisatie te weinig mensen op de heuvels die er iets van durfden te zeggen.
Gelukkig heeft dit verder niet tot valpartijen o.i.d. geleid.

Afbeelding

Uitslagen

Elite Women:
1. Tracy Moseley
2. Florianne Pugin
3. Sabrina Jonnier
4. Rachel Atherton
5. Emmeline Ragot

Elite Men:
1. Greg Minnaar
2. Gee Atherton
3. Aaron Gwin
4. Fabien Barel
5. Cameron Cole

En uiteraard wat plaatjes van de dag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Mooi verslag, mooie foto's. Zit nu net op Eurosport2 wat beelden te bewonderen... :-q Toch wel een beetje iets meer muddy geworden vergeleken met deze pics...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wicked DJ schreef:Tijdens het ontbijt zagen we de buren (Team GT) ook ontwaken, alwaar langzaam maar zeker de rijders zich uitgebreid moesten aankleden (er is meer protectie verplicht tijdens deze race) dan ze normaal gesproken gewend zijn.
Het is altijd hetzelfde liedje in Frankrijk, de internationale regels (in dit geval de UCI rules, maar op andere vlakken zijn er ook voorbeelden) zal ze een rot zorg zijn en ze doen wat ze zelf goeddunkt... Fascinerende is dat ze er altijd mee wegkomen om dingen te regelen alsof het een "lokaal" evenement was.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Mooi verslag, top!
maartenv
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2064
Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 11:42
Mijn mountainbike: Neuron CF
Contacteer:

Leuk! Lekker verhaaltje.
Hesse
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 02:09

Heel fijn! Mooie drop-off ook, sjeezus
Stijntje
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 16 juni 2004, 17:36
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Alloy 1 29er

Was het moeilijk om het publiek binnen de lijnen te houden, ja? Bij de Tour is het meestal andersom begreep ik.

Maar, damn, wat een drops en jumps voor die adrenaline junks. Een 30 cm drop is spannend genoeg voor mij... Deden er nog Nederlands mee eigenlijk?
De dood of de gladiolen!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Franse publiek staat het liefst waar ze niet mogen ( en vaak ook kunnen ) staan..

Helaas doen er ( nog) geen nederlanders mee aan de WC DH. Maar wat niet is kan nog komen..
Yugor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 16:41
Mijn mountainbike: B W Green
Contacteer:

Ik was nog net op tijd om de laatste 3 van de laatste schans te zien vliegen : Suprised :
Had graag iets meer gezien..
Wicked DJ schreef:...Het is alweer twee jaar geleden dat het World Cup Circus neerstreek in La Bresse.
Wat was de DH wedstrijd van vorig jaar dan? Toen wel uitgebreid rondgekeken, de berg opgeweest en foto's gemaakt. :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nissan European DH Cup van X-Free deed dit en vorig jaar ook La Bresse aan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie