MET Kaos UL helm

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Product-test MET Kaos UL

Afbeelding

De MET Kaos draait al enkele jaren mee en valt in de klasse lichte All Mountain helm.
Ik ging er mee de paden op om te zien of het een klassieker gaat worden.
Uiteraard met het nieuwste model.

Afbeelding

De Kaos is inderdaad een lichte All Mountain helm. In de maat M blijft de wijzer van de
keukenweegschaal hangen op 262 gram. Een heel net gewicht voor een AM helm.
En dat voel je ook wel op je hoofd als je over de paden rolt.De Kaos is uitgerust met de
nieuwste Ultimate Techniek van MET. Hierbij worden composiet vezels tussen de
polycarbonaat buitenkant en de foam binnenkant geplaats. Dit om de helm meer sterkte
te geven en de klap van een impact beter te verdelen over het binnenwerk. De impact
wordt als laatste door de In Mold Foam opgevangen. Een hardschuim met verschillende
dichtheden.

Om de helm in grootte te verstellen is hij aan de achterkant uitgerust met een draaiwieltje.
Je draait simpel het wieltje wat strakker of losser om de helm goed op je hoofd te zetten.
Bijkomend voordeel is dat de achterkant ook hoger of lager gezet kan worden. Maar het
hoger of lager zetten doe je eigenlijk maar een keer en dit gaat dan ook redelijk stroef.
Maar als het eenmaal zit blijf je daar normaal gezien van af.

Afbeelding

De riempjes waarmee je de helm onder je kin vastklikt zijn gemaakt van Kevlar. Het
afstellen van de riempjes doe je het liefste thuis voor de spiegel. Dit kan tijdens het biken
nogal eens vervelend zijn. Vooral door de manier waarop de riempjes door de geleiders
gevlochten worden. Dit kan aan de kant waar je de lengte van de riem (Die onder je kin
doorgaat) bepaalt nogal stroef gaan. Maar ook hiervoor geldt. Als het eenmaal zit blijf je
daar meestal wel vanaf.

Het vizier is verwijderbaar maar ik heb nog nooit begrepen waarom je het vizier van een
helm tijdens het mountainbiken wilt verwijderen.
De enige reden om hem te verwijderende helm is om deze te vervangen mocht het stuk
zijn gegaan bij het raken van een tak oid.

Het grootste nieuwtje en in mijn ogen het grootste pluspunt van de helm is de nieuwe
siliconenstrip aan de voorkant van de helm. Waar je normaal gezien een "stoffen" strip
ziet, daar is deze nu vervangen door een siliconen strip. De zogenaamde "thermo
stabiliserende polyurethaan morpho gel". Een hele mond vol.
Kort gezegd komt het er op neer dat de siliconen strip zich naar je hoofd vormt en het
zweet via de zijkanten afvoert zodat het niet in je ogen kan komen.
Het voelt in ieder geval heel prettig aan. Een stuk comfortabeler dan de stoffen die ik
gewend ben. Hoe het zweet wordt afgevoerd heb ik nog niet kunnen testen. Daar is het
nu simpelweg te fris voor.
De helm is in ieder geval uitgerust met 21 grote luchtgaten en zelfs nog 2 luchtgaten in
het vizier. Deze moeten de luchtstroom door de helm verbeteren.
Qua koelfactor krijgt de helm van MET een score van 7,5 en wordt hierbij gelijk gesteld
aan de Veleno en Inferno UL.

Het draagcomfort van de helm is in mijn ogen heel goed en het wieltje en siliconenstrip
maken het product helemaal af.

De helm is verkrijgbaar in de maten M (54-58 cm.) / L (58-61 cm.)
De Kaos komt in de kleur oranje-rood en in de kleur zwart.
De adviesprijs bedraagd € 129,95

Voor meer info klik je op:
http://www.met-helmets.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie