[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
derek222
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 09:05
Mijn mountainbike: een harttail XC, zijn er ook andere dan ?

[quote="shiverer"]Het komt erop neer dat de totale hoogte van een 26" mountainbikewiel inclusief band even hoog is als een 28" racefietswiel met band.[quote]




Ik heb dit artikel nu meerdere keren gelezen en ik begrijp precies waar het over gaat, maar als ik bovenstaande quote even mag gebruiken om mijn scepsis aan te tonen, wat is nu dan precies hét grote voordeel ??? Volgens mij komt wiel omtrek toch gewoon overeen met 26 en bijvoorbeeld super moto's ?

Sterker nog, volgens mij heb ik in de start topic gelezen dat het stuur gedrag minder is dan een 26 met goeie slick.... wat is dan het behaalde voordeel, dat beetje lucht weerstand wat je mist ?


Ik heb er geen ervaring mee en zowel het artikel als het idee spreken mij aan, maar ik vraag me echt af of we hier niet te maken hebben met een psychologisch voordeel
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er is eerder in het topic al discussie gevoerd over brede of smalle banden icm rolweerstand. Volgens sommigen lopen brede banden lichter (of net zo licht). Daar is inderdaad het nodige over geschreven de afgelopen jaren maar dan met name over terreinbanden waar een bredere band minder weerstand heeft omdat hij zich beter voegt naar het terrein. Op de weg gaat dat volgens mij niet zo 1-2-3 op en het bepalende zinnetje 'bij gelijke druk en karkas' wordt vaak vergeten in deze discussie. Ook de samenstelling van het rubber maakt veel uit en dat kun je bij wegbandjes echt goed voelen. Ik tenminste wel, toen ik veel op de racefiets zat hield ik er training- en 'wedstrijd' bandjes op na waarbij de laatste lichter waren en een lagere rolweerstand hadden.

Hoe dan ook, in mijn ervaring rollen smalle bandjes op hoge druk op de weg lichter dan bredere. Smalle banden in 26" leveren qua omtrek een kleiner wiel op dat in combinatie met mtb verzetten op de weg gewoon minder effectief is, dat 'loopt' minder. Ik moet daar wel bij vertellen dat me dat pas opviel toen ik na veel km op racefietsen weer op een mtb op de weg ging fietsen dus ik kan me voorstellen dat veel mensen het gewoon prima vinden rijden. Ik vind een groter wiel dus beduidend prettiger rijden, vandaar de keuze voor een 28" velg. Je kunt inderdaad met brede, hoge 26" banden een wielomtrek bereiken die net zo groot is maar dan heb je een flinke band te pakken die je niet op dezelfde druk kunt rijden als een smalle (omdat de druk op de velg dan te groot wordt)

Zelfs al vind je dat bijvoorbeeld een Super Moto net zo goed of zelfs beter rolt heb je nog altijd het nadeel van het hogere gewicht dat je elke keer als je stopt en weer optrekt of klimt tegenkomt. Ik doe dat regelmatig op mijn wegrondjes (voornamelijk woon-werk verkeer tegenwoordig) en houd het dus liever wat smaller. Op het moment rijd ik op een 29er met 1,5 (weg) bandjes. Nog vrij breed, voor wat comfort omdat ik ook wel eens een schelpenpaadje ed. meepak maar gevoelsmatig mis ik de 'echte' racebandjes wel. Dat kan echter heel goed psychologisch zijn ;)
fmb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: za 2 mei 2009, 17:49
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc (2011)
Contacteer:

Er is vast wel een MTB of race-fanaat zijn die wetenschappelijk de verschillen tussen racefiets en MTB heeft onderzocht of kan onderzoeken. Gevoelsmatig zal de luchtweerstand voor het rollen van de band voor een raceband lager zijn, doordat de raceband een ander oppervlak heeft dan een MTB band. Maar er zijn natuurlijk meer factoren die een rol spelen (zithouding, frontaaloppervlak, gewicht, etc.).
TimZoet
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 december 2011, 13:49

Echt een goed artikel met een duidelijke uitleg! Was vrijwel meteen duidelijk.
Natuurlijk zijn er nog meerdere factoren die er meespelen tussen de verschillen zoals anderen al hebben genoemd.
Echter vormt dit wel een goede basis om het uit te voeren en een duidelijke uitleg te geven voor iedereen.
Mountainbike avonturier
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Deze wielen gebruik ik al sinds 2001. Het grote voordeel is dat ik geen banden hoef te wisselen na een dag mountainbiken en de volgende dag op de weg wil trainen. Vroeger was dit wisselen geen probleem maar met die latex is het wisselen van banden een stuk smeriger geworden. Ook heb ik ervaren dat met de nieuwe vorken het mogenlijk is om met cyclocross bandjes 32mm op deze velgen te rijden. Hoe smaller de bandjes zijn hoe minder stenen je raakt en hoe minder last in spoorvorming (wat veel mensen wel kennen dat ze van de ene naar de andere zijkant van een hol pad gestuurd worden)(ik bedoel niet het uitsturen uit een hol pad). Nu heeft Notubes een race/cyclocross velg op de markt gebracht. Dus is ook voor deze wielen wordt tubeless rijden mogenlijk. En behoren snakebites ook hier tot het verleden.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Ik ben op zoek naar slicks voor op mn 26inch mtb.. Ik hoor hier tegenstrijdige berichten, ga je nou harder als je een dunne slick hebt of wanneer je een brede slick hebt? Ik zit te twijfelen tussen een 1.25 en een 1.6 maar hoor hier ook mensen die met 2.0 rijden? Wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

wat ga je ermee doen ? en houd er rekening mee dat hoe smaller je gaat hoe lager je met je crankstel komt, dus let op met doortrappen in de bochten...
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Aah oke goeie tip! Ik kwam er al snel achter dat mn vraag eigenlijk in het onderdelendiscussie forum hoorde en heb de vraag daar nogmaals gesteld. Ondertussen is ie eigenlijk ook al beantwoord. Desalniettemin bedankt voor de reactie!
ATG
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 12:33
Mijn mountainbike: cannondale rush 5 - 2009

ik heb nog twee mtb naven liggen, en twee racefietswielen. Ik ruik een kans :) Iemand ervaring met zelf een wiel in elkaar knutselen? of is dit echt hogeschool fietsenmakerij... (tot n utoe liet ik mijn wielen spaken door iemand die er echt verstand van heeft) maar wil het zelf wel eens proberen...

aanrader v afrader?
CYCLO
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Voor alles moet een eerste keer zijn he?
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

ATG schreef:ik heb nog twee mtb naven liggen, en twee racefietswielen. Ik ruik een kans :) Iemand ervaring met zelf een wiel in elkaar knutselen? of is dit echt hogeschool fietsenmakerij... (tot n utoe liet ik mijn wielen spaken door iemand die er echt verstand van heeft) maar wil het zelf wel eens proberen...

aanrader v afrader?
Wat houd je tegen? in het slechtse geval haal je alles terug uiteen en breng je het naar iemand die het kan, kost het nog maar evenveel.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
ATG
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 12:33
Mijn mountainbike: cannondale rush 5 - 2009

maar zijn er ergens instructies voor hoe een wiel te maken?

door mijn lengte en gewicht (101kg) moeten ze namelijk wel meer dan 1 ritje meegaan.
CYCLO
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Natuurlijk zijn daar instructies voor te vinden, de zoekfunctie gaat je op het forum verder helpen daarmee en google (of andere zoekmachine naar keuze) op het http://www.." onclick="window.open(this.href);return false;.
bjornBulldog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 14:17
Mijn mountainbike: Cannondale Factory Racing

mijn 26 inch frame met 28 inch speedwheels ziet er uber vet uit en rijd als een tierelier, of is dat perseptie.
Rage with the machine.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ze rijden net als Rage against the machine :winkie: :winkie: :-q
Plaats reactie