[Report] Merida Bike Camp (2011)

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Merida Bike Camp
In hetzelfde weekend als de teampresentatie van het Multivan Merida team, worden ook vernieuwingen in de renstal gepresenteerd. Werden afgelopen jaren onder andere de Ninety.Six en de O.Nine geïntroduceerd, dit jaar komen de Taiwanezen met een carbon high end uitvoering van de reeds bestaande One.Twenty.

Merida past op alle carbonframes haar Double Chamber Technology toe. Dit houdt in dat de onderbuis is voorzien van een tussenschot. Dit tussenschot vangt buigende momenten nog beter op en zorgt voor maximale zijdelingse stijfheid in het frame. Dit systeem past Merida al toe in de huidige frames, maar in 2010 zorgen ze voor nog meer gewichtsbesparing door de binnenkant van de framebuizen volledig egaal te maken, wat door de fabrikant de 'chique' naam Anti Wrinkle System (AWS) mee krijgt.

Op de toepassing van AWS na, blijven de O.Nine en de Ninety.Six grotendeels ongewijzigd. Het nieuws voor komend jaar ligt in het marathon/toursegment, de One.Twenty.

  • Voor 2011 zet Merida in op de volgende modellen:
  • O.Nine (HT XC)
  • Ninety.Six (FS XC)
  • One.Twenty (FS marathon/tour)
  • Trans Mission (AM)
  • One.Five.O (AM/FR)

Merida One.Twenty Carbon

Presentatie
In het modeljaar 2010 biedt Merida al een 120 mm full suspension aan, de One.Twenty. Een model met 120 mm travel voor en achter. Alle versies van de One.Twenty hebben een aluminium frame en voor 2011 wordt daar een carbon uitvoering aan toegevoegd, de 'One Twenty Carbon'. Het frame is voorzien van een one-piece carbon rocker en een 18" frame zonder demper weegt 1,83 kg, wat toch heel netjes te noemen is.

De definitieve setup is nog niet bepaald, maar in ieder geval zal de fiets worden uitgerust met een Fox F120RLC, DT SWISS XM 1550 Tricon wielen, de nieuwe SRAM X.0 10 speed groep en FSA componenten. De demperkeuze is nog onzeker, maar dit gaat mogelijk de DT Swiss M270 demper worden.

Afbeelding

"Met dit model in carbon uitvoering zet Merida in op de mensen die liever een comfortabeler model willen dan de Ninety.Six, zonder op kwaliteit in te hoeven leveren. Toch is het frame door het relatief lage bottom bracket goed geschikt voor XC tochten. Het frame moet voor Eurobike al beschikbaar zijn, hetzij in beperkte oplage", aldus hoofd R&D Juergen Falke.

Test
Hoog tijd om de fiets eens aan de tand te voelen. Doordat de productiebikes dus nog niet beschikbaar zijn, zullen wij het moeten doen met de pre productie modellen. Ook geen straf, want het enige wat eigenlijk verschilt, is een 3*9 SRAM X.0 setup en het feit dat de demper op de productiemodellen dus anders kan worden. Een leuk detail, op sommige testbikes is in plaats van de DT demper een Fox Float RP23 gemonteerd.

Het testen vond plaats tijdens het Merida Test camp op Mallorca, op een daarvoor uitgezet testparcours. Het parcours bevatte veel verschillende elementen om alle kanten van de fiets te kunnen testen. Klimmetjes, afdalingen, singletracks en lekker rotsig terrein.

Afbeelding

Het was vooral ’s ochtends erg druk, maar er was gelukkig nog een 18" versie met DT demper beschikbaar. Even naar teammecanicien Marco Fröbe om de fiets af te stellen en de pedalen te laten monteren. De vork en demper afstellen en op pad ermee. De demper is niet voorzien van een pro pedal instelling, maar met een normale lock out. De route begon met een klim en de demper begon te pompen, dus hup de demper dicht en daar liep ik eigenlijk meteen tegen een ergernis op. Ik had nog niet eerder met deze DT demper gereden, maar lockout is ook letterlijk 100% dicht en dat is eigenlijk het laatste waar ik bij deze fiets op zit te wachten. 120 mm fully’s die toch meer op comfort zijn gericht mogen er naar mijn idee wel een wat actiever veersysteem op na houden. Dit was echter een fiets met de geometry van een tourfully, maar de combi van veersysteem en demper maakte het meer een slecht uitgebalanceerde racefully. Tot zover uphill, op het vlakke en downhill presteerde hij gelukkig stukken beter. Zowel op de singletracks als in de afdaling kon ik prima uit de voeten met de One.Twenty. Het frame is zijdelings erg stijf en door het lichte gewicht lekker wendbaar, zonder in de afdaling nerveus stuurgedrag te vertonen. Terug op het testkamp kwam ik Juergen Falke (Head R&D) tegen en legde hem mijn bevindingen voor. Hij erkende het al meer gehoord te hebben en vroeg mij de RP23 eens te proberen, hij was benieuwd naar mijn bevindingen bij die setup. "Merida is er zelf dus ook duidelijk nog niet uit" dacht ik bij mezelf.

Afbeelding

Nadat ik me tegoed had gedaan aan wat salades en heerlijke Spaanse spiesjes van de barbecue, werd er net een 18" frame met de RP23 demper terug gebracht. Na het afstellen weer op naar het parcours en de fiets bleek met die setup veel beter te reageren in de klim. De pro pedal functie deed zijn werk, hoewel de demper toch het gewenste comfort gaf. Ook de rest van het parcours gedroeg de RP23 zoals ik dat van het element gewend ben, hoewel de DT Swiss demper op die vlakken ook prima voldeed. Onderaan de afdaling werd ik helaas in de steek gelaten door de lekbestendigheid van de Rocket Ron. Dat werd terug lopen....

Hoewel de adviesverkoopprijs nog niet bekend is, zal het prijskaartje niet iedereen even blij gaan maken. Het is gewoon een full carbon high-end afgemonteerde fiets waar lang niet iedereen een toereikend budget voor (over) heeft. Een concreet eindoordeel is nu nog moeilijk te geven, omdat de definitieve setup en de adviesverkoopprijs nog onbekend zijn.

Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

Je mag van mij wel wat vrolijker kijken als je op zo'n fiets zit. Mooie bidonhouder hebben ze trouwens bedacht - net als de rest van de fiets. Wel in de richting van 'te druk' maar het gaat net.. (y)
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Charge
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 4 september 2009, 12:29
Mijn mountainbike: TREK Fuel EX 9 ('10) | Kyoso (oud barrel) | RedBull PRO SL 3000 (reetfiets)

Ik sluit me aan bij pvdh, erg druk... op de foto met de cranks, zitbuis, demper en bidonhouder staat maar liefst 5 x 'Merida'... Iets te druk wat mij betreft, verder mooie fiets!
Erin go bragh
Capricorn
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 10 juli 2008, 19:53
Mijn mountainbike: '97 Proflex 857 + '11 Trek Remedy 9.9

Opvallend dat Merida pas in 2011 met een bike komt die andere merken al enkele jaren in hun productlijn hebben. Behalve een redelijk licht frame lijkt er verder niet veel spectaculairs in te ontdekken. Zwart met rood en wit is ook lekker origineel.

Die one-piece carbon rocker lijkt trouwens verdomd veel op die van de Trek Fuel EX (die Trek overigens nog steeds niet (?) in massaproductie heeft genomen).
datrudutch
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 11 april 2004, 20:20

ze hadden al langer een alu model.
Plaats reactie