Mountainbike.nl
http://www.mountainbike.nl/forum/

[Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=65637
Pagina 1 van 1

Auteur:  Wicked DJ [ wo 10 februari 2010, 21:04 ]
Berichttitel:  [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

Bike Sportive Piet de Wit testdag
Wat: Cannondale, Idworx, Rocky Mountain, Specialized en Storck.
Waar: Mountainbikeparcours Recreatiegebied Spaarnwoude
Wanneer: 31 januari 2010
Wie: Hil1, Wicked DJ en yves

Afbeelding

Het testen van bikes op de steeds talrijker wordende testdagen heeft zo zijn voor- en nadelen. Groot voordeel is dat je in korte tijd veel verschillende modellen kunt berijden. Een nadeel is dat je niet de gelegenheid hebt om er een paar uur met een bike op uit te trekken wat soms wel noodzakelijk is om het beste in zo’n fiets naar boven te halen.
De verslagen zoals ze hier staan opgetekend zijn dan ook op basis van de testritten en aangevuld met de jaren fietservaring die er aan vooraf gingen. Eerste indrukken zijn heel belangrijk en zo benaderen wij deze testen ook: Ze geven een indruk, zijn belangrijk, maar het venijn zit ‘m soms in de staart. Desalniettemin, de rij-impressies:



Cannondale Flash Himod 2
€ 3.999


Afbeelding Afbeelding

By Wicked DJ:
Dit was de eerste testfiets van de dag en om maar gelijk met de deur in huis te vallen; ook de beste van de dag.
Vooraf waren mijn verwachtingen niet eens zo hooggespannen bij deze Flash. Omdat ik niet bepaald in de categorie rijders val waar deze fiets op gericht is, had ik vooraf al het idee dat dit wel leuk was om te proberen en that’s it. Helaas voor mij ben ik zwaar teleurgesteld, in positieve zin weliswaar!
Man, man, man, wat een machine is dit. Gewoon een erg fijne hardtail die doet waar hij voor gemaakt is; hard gaan.
Op de vlakke en hobbelige stukken heb je het gevoel op een softtail te rijden, wat op zich niet zo vreemd is omdat de SAVE zadelpen de ergste schokken afdempt. De Lefty voorvork voelde strakker aan dan de Lefty die ik vorig jaar op o.a. de Rush reed. Vooralsnog wijt ik dit aan de langere veerweg op de Rush of het feit dat ik nu meer en meer gewend raak aan de Lefty. De Racing Ralph bandjes loodsten me goed door de opgevroren sneeuw en lieten me hopeloos in de steek toen het wat modderiger werd op het parcours. Nou staat de Racing Ralph van Schwalbe niet bekend om z’n allround eigenschappen, maar hier werden de gemakken en ongemakken wel erg scherp gesteld.

Afbeelding

Qua afmontage heb je op de Flash 2 weinig te klagen. Het is veel hoogwaardig wat de klok slaat. Dat mag ook wel met een adviesprijs van bijna 4000 euro. Het stuurtje van FSA was voor mijn smaak wat smal, maar sluit prima aan bij de doelgroep. Naarmate het parcours vordert werden de superlatieven over deze fiets steeds talrijker. Afdalen ging bij mij strak en de grootste verrassing kwam voor mij op de klimmen. Normaal gaat bij mij het tempo strak naar beneden als het parcours omhoog gaat, maar het verval in tempo was een stuk kleiner toen ik de klimmen deed op deze Flash. Ik kan me voorstellen dat een getrainde rijder hiermee gaten kan slaan ten opzichte van de concurrentie. Elke trap op de pedalen voelt heel effectief overgezet in een versnelling vooruit.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat er eindsprintjes gewonnen worden doordat deze Flash in het spel is.

Moet ik nog samenvatten dat deze fiets mij erg beviel? Bij deze.

by Hil1:
Niets aan te vullen op Wicked zijn bevindingen. Lekker ragfietsje, en stabieler en comfortabeler dan verwacht. Ik zou hier lang op kunnen rijden.

Cannondale RZ One Twenty 1
€ 3.199

By Wicked DJ:
Vorig jaar was ik erg enthousiast over de voorganger van deze fiets, de Rize 140. Dit jaar het familielid geprobeerd met 20mm minder veerweg aan de achterzijde, de RZ One Twenty 1 zoals deze voluit wordt genoemd. Een bike met acceptabel prijskaartje als je het afzet tegen de andere exoten die ik vandaag aan de tand gevoeld heb. Wat krijg je voor dit geld? Een hart van hydrogevormd 6061-T6 aluminium frame met variabele wanddiktes om het gewicht laag te houden zonder verlies aan stijfheid. Tevens is het frame voorzien van een driedimensionaal gesmede zitbuis, bracket en draaipunt onder voor stijfheid en optimale overbrenging., althans dat zegt de folder. Daaromheen zijn goede onderdelen gehangen, welke goed aansluiten op het frame.

Afbeelding

Op het moment dat ik op de fiets stapte viel me direct op dat ik enorm veel SAG had op de achterdemper, iets wat ik me van vorig jaar niet kon herinneren. Gelukkig had ik een shockpomp in de rugzak en die nam ik gelijk maar even ter hand om de demper wat bij te pompen, omdat deze veel te zacht stond. Toen ik de pomp aansloot en de druk las kreeg ik een verbaasde blik in mijn ogen. De demper stond al op 200 PSI en dat is in vergelijking met andere bikes die ik ken aan de hoge kant. Uiteindelijk de demper opgepompt naar 250 PSI om een SAG te krijgen van ca. 25%. Met deze instelling het terrein ingegaan, waarbij me opviel dat de demper nog steeds niet het gevoel gaf wat ik van een gemiddeld frame met RP23 gewend ben. Starten met een achterstand dus. De rest van de rit verliep in principe goed, al kon ik het niet zo worden met de zithouding en de werking van de achtervering. De zithouding hield op deze testbike het midden tussen comfortabel en sportief. Dit had tot gevolg dat je zelf ook niet meer weet wat voor houding je nu aan moet nemen; een beetje het tussen wal en schip gevoel. Ik kon er niet de vinger op leggen waar dit nu in zat. Wellicht dat het met een langere rit was gaan wennen, maar de testrit gaf mij gewoon niet het plug-and-play gevoel qua zit dat de Flash mij bijvoorbeeld wel gaf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Specialized Epic Marathon Carbon
€ 4.999


Afbeelding

By Wicked DJ:
Waar ik vorig jaar nog veel problemen had met de Epic, viel met dat dit jaar enorm mee. Met name de achterdemper was een verademing ten opzichte van die van vorig jaar. Sinds modeljaar 2010 monteert Specialized weer de oude vertrouwde Fox Brain demper, zij het in een nieuw jasje gestoken. Aan de voorzijde treffen we nog immer de eigen Brain vork aan en net zoals vorig jaar kon ik hier niet aan wennen. Het losbreekmoment is prima in te stellen, maar je blijft naar mijn mening nog steeds teveel hinder hebben van het moment tussen vasthouden en loslaten dat je als onderbreking voelt in de veerweg. Geen ‘los of vast’ dus, maar ‘vast, even de rem er op en dan los’. Als je even de werking van de vering laat voor wat het is valt direct op dat dit een fiets is waarvan je jezelf kan voorstellen dat er een grote schare liefhebbers voor is in de lage landen. Je hebt het gevoel op een snelle bak te rijden en dat wordt aangevuld met de geneugten van voor- en achtervering. Het carbon hart van de fiets werkt uiteraard mee aan de beleving en in positieve zin. De fiets ontpopt zich als een prima allrounder voor vele parcoursen in binnen- en buitenland, veel meer hoef ik er niet over te zeggen eigenlijk.

Afbeelding

Idworx Alpine Rohler
€ 3.725


Afbeelding

By Wicked DJ:
Laat ik voorop stellen dat ik vooraf geen goed beeld had van de verkoopprijzen van de bikes die ik deze dag getest had. Had ik dit vooraf wel geweten, dan had de Alpine Rohler bij mij al in de min gestaan nog voordat ik er op had plaatsgenomen. Waarom dit harde oordeel? Puur op basis van de looks, begrijp me niet verkeerd.
Als ik een bike zie, dan beeld ik me er vaak een prijs bij in. In het geval van deze Idworx had ik zeker 1000 euro lager geschat. De relatief simpele poedercoatkleur draagt daar ook aan bij. Als je wat verder kijkt dan de prijs, dan zie je dat deze fiets tjokvol details zit die menig boscrosser echt niet warm maakt. Zeker niet degenen die gewoon zoveel mogelijk fiets voor zo weinig mogelijk geld willen hebben (you know who you are). Gelukkig is dat ook niet de doelgroep voor Idworx.
Bij de ontwikkeling van deze fietsen staat de fietspurist op een prominente plaats in de ontwikkelkamer.
Zonder je verder te verdiepen in de bedrijfsfilosofie kan je concluderen dat er eerst een fiets is ontwikkeld en pas helemaal aan het einde is gekeken wat dit nu eigenlijk moet kosten. Dat zie je niet veel merken doen met hun modellen en dat siert Idworx dan wel weer. Goed, behalve over fietsen praten is er op rijden net zo belangrijk. Dit was mijn eerste rit op een fiets met een Rohloff naaf, laat ik dat eerst even melden.
Toen ik eenmaal aan de zit van de fiets gewend was (dat ging vrij snel en vrij gemakkelijk), concentreerde ik me even op het rijden met de Rohloff naaf en kwam vrij snel tot de conclusie dat dit echt niets voor mij is. Ik irriteerde me enorm aan het “ik drijf een versnellingsbak aan”-gevoel dat de Rohloff naaf je in bepaalde versnellingen geeft. Je voelt de tandrollen van de versnellingen door het hele frame heen resoneren en dat is iets waar ik mezelf enorm aan kan storen. Ook vond ik het schakelen onder druk in de klim niet bepaald lekker gaan. Je moet toch echt eerst de ergste druk van het pedaal afhalen voordat je een versnelling lichter kunt schakelen. Iemand die graag Rohloff rijdt zal hier geen punt (meer) van maken, maar ik wist van mezelf al dat ik daar nooit aan zou wennen. De fiets moet mij gehoorzamen en ik niet de fiets, zo liggen de verhoudingen nu eenmaal. Verder voelt de fiets aan als een comfortabele allemansvriend. Geen spectaculair ‘racy’ zit, maar eigenlijk heerlijk comfortabel en echt gericht op de langere afstanden, hetgeen niet zo gek is voor een marathonfiets. De kracht van deze fiets zit in de details en de gemiddelde biker zal dit niet kunnen bekoren of opvallen. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er zelf ook niet gevoelig voor ben, maar ik kan het wel erg waarderen dat er merken zijn die dwars tegen alle stromen op roeien om een product te maken waarvan zijn menen dat het de perfectie benadert op fietsgebied. Idworx is daar een voorbeeld van en ik kan eigenlijk alleen maar zeggen ‘love it or leave it’.

By Hil1:
Mooi fietsje met weinig poespas. Je voelde waar de fiets voor bedoeld is. Comfortabele ride en uitgedacht concept. Leuke details zijn het fijne Syntace stuur en het Middleburn kettingblad. De Rohloff werkte prettig en het schakelen uit stilstand of bij langzaam rijden in technische stukken was erg prettig. Het is geen bike voor een racende Ralph, maar meer voor de biker die geniet van de omgeving en zijn tocht.

Afbeelding

Afbeelding

By yves:
Set and forget, erg speels en vriendelijk in rij eigenschappen ( mede door brede stuur, balhoofdhoek en 120mm reba maxle ). De Rohloff blijft schakelen, ook met serieuze prut zonder al te veel slepende geluiden. Wel bijzondere/mechanische trillingen in crank en grote stappen tussen de versnellingen ( vooral als je een race cassette gewend bent ).Echt gek ben ik niet van de Rohloff, maar vervelend vond ik hem ook weer niet. Rest van de afmontage is degelijk en doeltreffend, geen ultra sexy onderdelen. Ieder onderdeel past in het geheel zonder echte uitschieters in kwaliteit of niveau ( goede balans).
Frame heeft een opvallend kleurtje , maar lijkt in eerste instantie nogal saai wat vorm betreft . Beter kijken laat je zien dat er wel degelijk details zijn aangebracht ( langere drop-outs, kabelgeleiders speciaal voor rohloff, EBB ).
Dit soort details maken het frame kostbaar in productie zeker met de kleine oplage die Idworx produceert. Dit vertaalt zich in een erg hoge aanschafprijs. Niet voor iedereen zijn deze details de prijs waard maar ik ben wel blij dat er merken zijn die geheel hun eigen weg gaan en ieder detail maken zoals ze dat willen.....

Afbeelding

Idworx Power Rohler € 3.250

Afbeelding

By Hil1:
Wel een heel erg saaie fiets.... geen kwijlfiets. De Alpine Rohler sprak meer aan. Jammer ook dat er een vrij smal XC stuurtje op zat. Dit hielp niet voor het comfort. Omdat het een fiets voor grote mensen is kreeg ie een beetje de 'dranghek' look. Idworx geeft zelf aan dat deze fiets een grotere wielbasis heeft en daardoor zeer stabiel is voor de toerder.
Ook deze fiets maakte de verwachting waar. Weinig poespas en een lekkere 'doorrij'-fiets. Ideale winterbike. Ook leuk is dat er brede banden gemonteerd zijn voor het comfort en daarom een starre vork heeft. Een minpunt is dat volgens mij deze vork niet 'suspension-corrected' is. Dat wil zeggen dat er geen verende vork in kan, omdat dat de geometrie teveel veranderd. Dat is jammer want er zijn vorken die je behoorlijk zorgeloos kan gebruiken voor een lange tijd.



Met dank aan: Bike Sportive Haarlem, Piet de Wit Wormer, Cannondale, Specialized en Idworx

Auteur:  Dominee [ do 11 februari 2010, 23:06 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Bike Sportive / Piet de Wit Testdag 2010

Mooie, duidelijke en uitgebreide report..Niet dat ik er wat aan heb, met zulke prijzen!

Geeft in iedergeval wel een toegevoegde waarde aan het forum, zolang natuurlijk alle prijsklasse's aan bod komen.

Ga zo door :-q

Auteur:  Wicked DJ [ vr 12 februari 2010, 09:38 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Bike Sportive / Piet de Wit Testdag 2010

Dominee schreef:
Mooie, duidelijke en uitgebreide report..Niet dat ik er wat aan heb, met zulke prijzen!

Geeft in iedergeval wel een toegevoegde waarde aan het forum, zolang natuurlijk alle prijsklasse's aan bod komen.


In dit specifieke geval was het redelijk simpel; Er waren geen goedkopere :tong
Een van de elementen van een testdag is dat je de modellen kan testen die normaal gesproken niet bij een dealer aanwezig zijn en al helemaal niet om in het terrein aan de tand te voelen. Wij pikken daar op deze manier bij aan.

Overigens is het testen van modellen uit de voor de hand liggende categoriëen wel leuk, maar kom je vaak op hetzelfde uit. Het is voor iedereen goed mogelijk om een eigen oordeel te vellen over een fiets tussen de 750 en 1250 euro, daar deze bij de meeste dealers wel te vinden zijn. Naar onze mening voegt dan een fietstest in die categorie niet zoveel toe, tenzij je een specifieke eigenschap wilt testen o.i.d. (bijv. een duurtest)

Auteur:  Dominee [ vr 12 februari 2010, 09:49 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Bike Sportive / Piet de Wit Testdag 2010

Wicked DJ schreef:
Het is voor iedereen goed mogelijk om een eigen oordeel te vellen over een fiets tussen de 750 en 1250 euro, daar deze bij de meeste dealers wel te vinden zijn. Naar onze mening voegt dan een fietstest in die categorie niet zoveel toe, tenzij je een specifieke eigenschap wilt testen o.i.d. (bijv. een duurtest)


Daar heb je ook wel weer gelijk in, de lagere prijsklasse's staan inderdaad wel bij iedere dealer klaar!

Auteur:  Wicked DJ [ vr 12 februari 2010, 10:46 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Bike Sportive / Piet de Wit Testdag 2010

Dominee schreef:
Daar heb je ook wel weer gelijk in, de lagere prijsklasse's staan inderdaad wel bij iedere dealer klaar!


Alleen zit niet elke dealer er op te wachten dat je 'm gaat vies maken ;)

Auteur:  Erikje [ vr 12 februari 2010, 10:56 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale,Specialized,Idworx

Wicked DJ schreef:
Wat: Cannondale, Idworx, Rocky Mountain, Specialized en Storck.


Psst, 2 vergeten?! Leuk verslag hoor. :-q

Auteur:  Wicked DJ [ vr 12 februari 2010, 10:59 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale,Specialized,Idworx

Erikje schreef:
Psst, 2 vergeten?!


Nee, niet getest...
(om diverse redenen)

Erikje schreef:
Leuk verslag hoor. :-q


Bedankt.

Auteur:  Dreezz [ vr 12 februari 2010, 18:38 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

Erg leuk om te lezen idd :-q

't Lijkt me erg leuk om eens wat verschillende (hoger segment) bikes te testen... Luxe!

Auteur:  yves [ vr 12 februari 2010, 18:46 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

Dreezz schreef:
Erg leuk om te lezen idd :-q

't Lijkt me erg leuk om eens wat verschillende (hoger segment) bikes te testen... Luxe!


nou luxe..het was best afzien hoor in de prut en kou :D

Auteur:  Dominee [ vr 12 februari 2010, 22:29 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

yves schreef:
nou luxe..het was best afzien hoor in de prut en kou :D



Ehhhh... Sorry, vergeef mijn mede forum lid deze opmerking!!

Wij als forum bezoekers hebben respect voor jullie, dat jullie de kou hebben getrotseerd om ondanks alle ontberingen deze klus te klaren.
Om ons een objectief oordeel te kunnen geven over deze bike's!!

Respect... :bier:

Auteur:  cheeta [ za 13 februari 2010, 09:46 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

Dominee schreef:
Om ons een objectief oordeel te kunnen geven over deze bike's!!

Objectief is het dus absoluut niet...


Ziet er wel uit of jullie ondanks het gebrek aan zon, 25 graden, etc... toch de nodige lol hadden met boscrossers de heuvel af te driften en de vliegeigenschappen te testen.

Auteur:  Wicked DJ [ za 13 februari 2010, 11:20 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

cheeta schreef:
... de nodige lol hadden met boscrossers de heuvel af te driften en de vliegeigenschappen te testen.


Om niet te zeggen dat dit het hoogtepunt van de dag was :tong
Ik zie het yves nog zeggen... "Zou je dat nou wel doen met zo'n Flash?" :winkie:

Objectieve tests zijn het overigens nooit als je het te letterlijk opvat. Objectief zijn alleen de lab-tests...
De rest van de test is een optelsom qua objectiviteit, maar desondanks hebben we wel getracht om er een eerlijk oordeel over te vellen en dat is naar onze mening aardig gelukt.


Auteur:  Dominee [ za 13 februari 2010, 12:00 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

cheeta schreef:
Objectief is het dus absoluut niet...


Serieus bedoelt ook niet... :tong

Auteur:  bike gummer [ di 27 april 2010, 12:58 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

alle fietsen zijn mooi, als ik mocht kiezen deed ik de flash! heb die lefty's altijd al mooi gevonden, bovendien de beste vorken op de markt!

Auteur:  11-speed [ vr 30 april 2010, 20:21 ]
Berichttitel:  Re: [Report] Rij-impressies Cannondale, Specialized, Idworx

Ik heb zelf sinds een aantal maanden de Flash Hi Mod2 en ik ben elke keer nog onder de indruk. Heerlijke fiets!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/