Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010, 20:42 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Berichten: 12804
Mijn mountainbike: Sla Aap

Wat je van ver haalt is lekker dus waar je lang op moet wachten is fijner, toch? Hoe dan ook, na een iets langer dan geplande duurtestperiode is hier dan de uitsmijter van de Effetto Mariposa Caffélatex test.
Ik moet bekennen dat ik meerdere malen hoofdschuddend naar het geheel heb zitten kijken, in de banden heb geknepen en weer heb zitten kijken. Na jarenlang rondrijden met binnenbanden is het bijna magie dat je ze opeens niet meer hebt. Nou ja, bijna niet meer want er ging nog steeds een binnenbandje mee op elke rit. Gewoon voor de zekerheid, voor als de magie zou falen. Nodig of niet? Lees verder...


Na een halfjaar rond rijden met de Effetto Mariposa tubeless setup is de tijd voor een conclusie gekomen. Ik begon de test met de wielen in een XC hardtail waarmee ik standaard Nederlandse bosrondjes reed. Na afgelopen winter kan ik in ieder geval stellen dat het geheel bestand is tegen vorst en sneeuw.
Na een maand of twee heb ik de set verplaatst naar een AM fully. Helaas heb ik er geen echt ruig terrein mee op kunnen zoeken maar ik heb wel de nodige huppeltjes en sprongetjes gemaakt en tijdens een tripje naar de Hollandse heuvels van Limburg is er ook wel het een en ander voor de nopjes gekomen. Op echte bergen na heb ik de banden dus op gevarieerd terrein getest.

De setup is volkomen probleemloos gebleken. Geen lekkages, geen lege banden, geen leeg- en ook geen aflopers. De banden verloren wel wat druk als ze een tijdje in de schuur stonden maar niet meer dan binnenbanden. Het recept was eenvoudig, even op druk brengen en gaan. De afdichting was dus uitstekend en dit bleef zo, ook op de lange termijn. Ongeveer halverwege de test heb ik de lucht volledig uit de banden laten lopen en ze daarna weer opgepompt. Ook daarna geen problemen.

Ik heb gedurende de test voor zover ik weet geen lekke banden gehad maar dat zegt niet alles, ik rijd ook met binnenbanden zelden lek. Na demontage heb ik de banden zorgvuldig bekeken en ik heb weinig sporen van schade gevonden. Er waren wel een paar plekjes waar zich wat latex verzameld had en ondanks dat ik geen doorns of iets dergelijks heb gevonden zou het goed kunnen dat de latex daar kleine lekken heeft gedicht.

Afbeelding

De demontage was een prettige verrassing want ik had een flinke bende verwacht. Latex tegen het plafond, hilarische scenes met kleverige slierten half gestold rubber enzovoort. Niets van dat alles, er zaten een paar kleine klontjes latex op de velg en bij het ventiel maar het merendeel van de latex zat nog keurig vloeibaar in de band. Dit was er in no-time uit en zowel band en velg waren snel schoon. Naar mijn mening een groot voordeel want dit maakt een bandenwissel een stuk makkelijker.

Het viel me wel op hoe weinig latex er eigenlijk in zat. Bij de montage hebben we de handleiding gevolgd en (passend bij de maat en breedte van de banden) de juiste hoeveelheid latex gebruikt (in dit geval 50 ml). Een gedeelte daarvan vormt het seal voor de afdichting en het rubber van de band zal ook een deel absorberen dus ik vraag me af of er genoeg over was gebleven om eventuele lekken te dichtten. Zoals gezegd heb ik er geen problemen mee gehad maar bij omstandigheden waarbij lekrijden te verwachten is zou ik veiligheidshalve wat meer gebruiken bij de montage of het na verloop van tijd aanvullen. De geleverde hoeveelheid bij een set is daarvoor overigens ruim voldoende.

Afbeelding

Eén van de onderscheidende eigenschappen van dit product is volgens de fabrikant dat het schuimt. Daardoor verdeelt het zich beter door de gehele band en bied betere bescherming. Nou is dat verschil moeilijk te ervaren als je ermee rijd dus heb ik er op geheel eigen wijze in mijn thuislaboratorium een onvoorstelbaar onwetenschappelijke test mee gedaan.

Men neme: a) de cafélatex en b) sealant van het merk X. Deze gaan in potjes, deksel erop, schudden, witte jas aan en het resultaat bekijken.
De latex van merk X verspreid zich door het potje en zakt langs de wanden langzaam weer naar beneden. Het potje met cafélatex vult zich met schuim en dat blijft staan. Na ongeveer een halfuur begint het te zakken en na een dik uur is het merendeel weer naar de bodem gezakt. Welnu, of de cafélatex hiermee een betere werking heeft dan andere producten is natuurlijk niet bewezen maar ik kan wel zeggen dat het (vrij vertaald) ‘doet wat er op het blik staat’ en dat is altijd een pluspunt.

Afbeelding

In een notendopje het relaas van een voorheen tubeless noob: Na een halfjaar binnenbandloos rondrijden ben ik er wel van overtuigd dat het in principe werkt. In gebieden of situaties waar het risico op lekrijden hoog is lijkt het me zeker een aanrader. Ik vind het nog steeds een nadeel dat je niet heel makkelijk van banden wisselt maar dit gaat in de praktijk makkelijker dan verwacht. Ik heb geëxperimenteerd met druk maar heb geen echte verschillen bemerkt in grip of rijgedrag in vergelijking met het rijden met biba’s.

Voor de WW’s. De tubeless setup was beduidend lichter. Een velglint gebruik je sowieso en 50 cc latex weegt ongeveer 60 gram. Er zijn natuurlijk binnenbandjes te vinden van rond de 80 gram maar mij heeft de ervaring geleerd dat ik daar niet ver mee kom. Ik rijd dus normaliter met binnenbanden van rond de 150 gram per stuk waarmee er dus sprake is van een gewichtswinst van ongeveer 90 gram per wiel. Ook daar heb ik de praktijk niet veel van gemerkt maar er zijn mensen die er hun rechterarm voor zouden geven (wat overigens veel meer winst oplevert).

Wat betreft het product: Goed spul, ik zou het zo weer gebruiken.




Tekst & Foto's: George
Illustratie: Effetto mariposa

Met dank aan http://www.boneshaker.nl Meer info: http://www.effettomariposa.com

Het eerste deel van deze test vind je HIER

_________________
Black is the new Black.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010, 20:47 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: di 16 juni 2009, 18:03
Berichten: 26
een mooi verslag :) top


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010, 21:57 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 16 maart 2010, 23:29
Berichten: 2041
Mijn mountainbike: `s hebben 26" wielen
ja zeker :D
ik overweeg het ook te doen maar twijfel toch nog een beetje.
als het kon zoals autobanden zonder latex dan had ik het al gedaan.

voor de rest een sterk verhaal :-q

_________________
cube acid
scott scale
facebook


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 16:00 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: do 25 juli 2002, 15:01
Berichten: 478
Mijn mountainbike: 29er only
ras8176 schreef:
ja zeker :D
ik overweeg het ook te doen maar twijfel toch nog een beetje.
als het kon zoals autobanden zonder latex dan had ik het al gedaan.


Je bedoelt tubeless? Dit is er voor de MTB al jaren, alleen is dit niet zo licht als bovenstaande oplossing.

Verder een leuk artikel, en na de positieve bevindingen begin ik er toch ook wel aan te denken. Echter, met mijn lichte latex binnenbandjes heb de laatste jaren geen één keer lek gereden.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010, 09:24 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: za 3 juni 2006, 10:14
Berichten: 3144
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega, Kona Satori 29
Kan dit ook met banden breder als 2.5? Want ik heb het met notubes latex geprobeerd op een ust velg en dat werkt niet met Maxxis Minions :/ ik wil graag weer terug naar tubeless...


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010, 10:36 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Berichten: 12804
Mijn mountainbike: Sla Aap
Breder dan 2.5? Da's erg breed, zelfs voor DH sloffen. In de gebruiksaanwijzing van de caffelatex staat geen limiet voor de bandbreedte, alleen dat je boven de 2.1 een grotere hoeveelheid moet gebruiken (80-100 ml) maar ergens houd het natuurlijk op. Het probleem kan ook bij je velgen liggen, bij extreem brede banden moet je dito velgen gebruiken anders lopen ze er af.

Wat ging er eigenlijk mis met de notubes? Als je zekerheid wilt hebben dat het werkt zou ik voor UST banden gaan met alleen latex voor de lekbescherming. Dat zou foolproof moeten zijn...

_________________
Black is the new Black.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010, 11:24 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: za 3 juni 2006, 10:14
Berichten: 3144
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega, Kona Satori 29
Ik bedoel ook 2.5 banden :) bij notubes latex liep de band erg snel leeg, helemaal nadat ik een stukje had gereden, het kwam bij de randen naar buiten zetten. Velgen zijn ex823 die zijn zeker wel geschikt voor 2.5 maxxis banden lijkt me...


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010, 21:54 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: za 14 november 2009, 21:45
Berichten: 1582
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500
Ik heb vanavond Caffelatex in mijn banden gestopt, Nobby Nic' s Evo 2.25 op Mavic Crossmax ST velgen.

Eerst geprobeerd om het zonder het meegeleverde lint te doen (ik heb tenslotte tubeless velgen) echter de latex liep er toen aan alle kanten uit. Opnieuw begonnen met het meeleverde lint en toen ging het goed.

Na een rustig testritje van een half uur op asfalt geen enkel spanningsverlies te constateren, laat hem nu een dag staan en meet morgen weer, so far so good !


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010, 09:59 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 25 oktober 2007, 17:01
Berichten: 2701
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech Cyclocrosser/ Rildey Fenix SL
Beemer schreef:
Ik heb vanavond Caffelatex in mijn banden gestopt, Nobby Nic' s Evo 2.25 op Mavic Crossmax ST velgen.

Eerst geprobeerd om het zonder het meegeleverde lint te doen (ik heb tenslotte tubeless velgen) echter de latex liep er toen aan alle kanten uit. Opnieuw begonnen met het meeleverde lint en toen ging het goed.

Na een rustig testritje van een half uur op asfalt geen enkel spanningsverlies te constateren, laat hem nu een dag staan en meet morgen weer, so far so good !


Je moet echt zonder velglint kunnen rijden op die wielen.....
Eerst zonde latex, dan een stukje loshalen en dan met latex.

_________________
Born to ride a Storm.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010, 20:04 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: za 14 november 2009, 21:45
Berichten: 1582
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500
Ja dat nam ik ook aan alleen ik krijg niet voldoende druk in de band om hem goed in de velg te laten zetten in de velg ( de banden zijn niet tubeless !) waardoor de lucht er volledig uitloopt. Na het plakken van het lint dichtte het geheel direct veel beter en na het vullen met de latex, het rondschudden van de band en hem op druk te hebben gezet kreeg ik hem eenvoudig luchtdicht.

Nu na 24 uur gaan meetbaar drukverlies op mijn digitale meter, ik ben tevreden !

aanvulling:

nu na 3 weken met een paar stevige tochten ben ik helemaal happy, banden blijven goed op druk en nog geen lek gereden !


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 juni 2010, 19:05 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 25 april 2003, 19:42
Berichten: 9278
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Leuke verbeelding van het principe.

_________________
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Pinarello FP7 | Strava


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 9 augustus 2010, 19:03 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 22 september 2009, 16:12
Berichten: 43
naar aanleiding van deze review ook bovenstaande spul besteld, zal mijn eerste ervaring met tubeless zijn.
Dus ervaringen van een newbie :D zullen ook wel snel volgen

_________________
TORQ Fitness- sportvoeding


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 9 augustus 2010, 19:37 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 11 februari 2003, 19:47
Berichten: 891
Mijn mountainbike: Plastic straaljager ('15) + C'dale F700sl ('99)
m'n achterband (rara) bleef maar leeglopen, m'n voorband (roro) bleef redelijk op druk (elke week ca. halve bar bijpompen).
op vakantie merkte ik dat na de trip naar de vogezen (hoeveel uur hebben we 't over :roll: ) de achterband helemaal plat stond, dus toch maar een bibaatje d'r ingelegd. wat bleek... de 3 maanden caffe latex was weg... de band stond droog. de lucht (en latex) verween voornamelijk via het ventiel, maar een lege band had ik niet verwacht :x


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 10 augustus 2010, 14:10 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: za 29 november 2003, 16:14
Berichten: 719
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07
Vrijwel alle latex producten die op de markt zijn als middel om banden luchtdicht te maken drogen in de loop van de tijd op. Je krijgt dan een latexfilm aan de binnenkant van de band.
Je moet toch regelmatig vloeistof aanvullen, vaker naarmate de buitenband een dun en lekgevoelig karkas heeft.

Heb zelf geen ervaring met Caffélatex. Wel met de producten van Stan`s No Tubes en Joe`s No Flats. Joe`s heeft twee types sealant, een racer`s formula die extra lekdichtend is, maar ook extra snel indroogt. En een formule die bestendiger is. Maar Stan`s vloeistof houdt het toch het langst vol.

Voorlopig genoeg materiaal op voorraad, maar als dat zijn einde nadert maar eens Caffélatex proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 11 augustus 2010, 11:25 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 22 september 2009, 16:12
Berichten: 43
Dreezz schreef:
de lucht (en latex) verween voornamelijk via het ventiel, maar een lege band had ik niet verwacht :x


zou dan je ventiel niet lek zijn 8)

_________________
TORQ Fitness- sportvoeding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: