[Report]Ischgl: Ups and downs in Oostenrijk

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

In de Oostenrijkse Alpen, vlakbij de grens met Zwitserland vind je het pittoreske Ischgl. In de winter een
geliefde (en prijzige) skibestemming. De hoeveelheid hotels en appartementen getuigt hiervan evenals de
aanwezige skiliften. In de zomer begint Ischgl zich meer en meer te ontwikkelen tot een bestemming voor bikers.
In samenwerking met Hans Rey* is er de nodige tijd en moeite gestoken in het aanleggen, aanpassen en
bewegwijzeren van een aantal routes gericht op afdalen. Ischgl was al bekend als XC bestemming (onder andere
door de Iron Bike) maar komt nu ook in zicht voor de afdalers onder ons.

Afbeelding

Omdat we beschikten over weinig tijd en een te matige conditie om uren te klimmen gooiden we de big bikes in
de auto en zetten koers naar Oostenrijk. Het mogelijke bike-walhalla ligt op ongeveer 950km van onze hoofdstad.
Geen straf want de route bestaat grotendeels uit rechtdoor over de Autobahn en slechts gehinderd door wat
werkzaamheden en een paar tankstops vonden wij dit in een dag goed te doen.




Primaire levensbehoeften
Onderdak is er genoeg want zomers komt er (nog) geen kip en dat heeft als bijkomend voordeel dat je voor een
appel en een ei een appartementje kunt huren. We waren 40 euro per nacht kwijt voor een heel acceptabel
4 persoons appartement. In de lokale restaurants was men dolblij met een paar hongerige bikers. Een passerende
transalpgroep van een man of 40 zorgde voor lichte paniek in de keuken, ze zijn veel mensen in de zomer duidelijk
nog niet gewend. Op het niveau van pizza/pasta/schnitzel kun je prima eten voor redelijke prijzen van ongeveer
10-15 euro pp. Het nachtleven hebben we verder niet getest omdat we in drie dagen zoveel mogelijk wilden rijden
en dus al om half negen in de eerste lift bergwaarts wilden zitten.

Afbeelding

De trails
Kort gezegd: Vers, redelijk aangegeven en vrij technisch. Dit is hooggebergte ( +- 2600m) en zeker de afdalingen
die helemaal naar het dal ( +- 1500m) gaan zijn serieus steil. De trails zijn aangelegd of aangepast voor fietsers en
zijn eigenlijk pas net af. Het geheel lijkt nog een beetje in de kinderschoenen te staan maar je kunt je er al goed
vermaken. Niet alle bordjes zijn bijvoorbeeld aanwezig, dus een goede stafkaart of nog beter een GPS ( trails zijn te
downloaden) zijn geen overbodige luxe. Wij vonden het spoorzoeken niet eens zo vervelend, je komt dan ook op
mooie plekken buiten de routes. Als je bloed sneller gaat stromen van northshore, monstergaps en vette drops heb
je hier weinig te zoeken, die zijn er gewoon niet.

De trails beginnen allemaal tussen de 2300 en 2600m. Voor 35 euro kun je 3 dagen lang alle liften in het gebied
gebruiken, dit is erg goed geregeld. Single tracks met sneeuw, rotsen en korte switchbacks met af en toe duizeling-
wekkende afgronden naast je zijn de hoofdingrediënten. Verder naar het dal toe bestaan de trails uit rotsen
afgewisseld met modder, gras en wortels. De trails blijven met alle weertypen prima te berijden. Sommige trails gaan
in 6km rechtstreeks naar het dal toe en deze beginnen al aardig op downhill te lijken.
Andere trails maken gebruik van meerdere liften en gaan op en neer over de bergkammen. Een trail van plus
20km is zo makkelijk te rijden. Daarnaast kun je zelf creatief zijn en verschillende trails met elkaar combineren. De
aanwezige liften zijn perfect om combinatie routes uit te stippelen waarin je veel afdaalt en maar weinig zelf hoeft
te klimmen. Bij de lokale VVV kun je een boekje krijgen met alle informatie die je nodig hebt over de bestaande trails.

Afbeelding

Voor wie
Als XCer kun je hier prima omhoog ploeteren via asfalt of grindwegen en grotendeels via dezelfde weg naar beneden
rijden. Er passeren wekelijks diverse transalp tochten op hun weg door de Mountains en het jaarlijkse ‘Iron Bike’
evenement is ook populair. Enkele eenvoudige routes lopen door het dal waar je als beginner of gezin prima kunt rijden.
Voor hardcore freeriders is er weinig te beleven maar voor trailrijders des te meer. Omhoog met de lift, fietsend en
lopend nog hoger en dan als een speer naar beneden richting dal of wat langer over de singletracks flowen en genieten
van het imposante landschap. Meerdere liften zijn aanwezig dus het is mogelijk om een stuk te rijden, weer hoogte te
winnen en dit te herhalen. Het is wel verstandig om een goede basis conditie te hebben, ook afdalen is vermoeiend en
foutjes in het hooggebergte zijn niet heel aantrekkelijk. Ook een goede technische basis is belangrijk om hier te kunnen
rijden en vooral om er ook van te kunnen genieten. Mocht je hier twijfels over hebben dan kun je bij een van de twee
bikeschule lessen te volgen. Voor ieder niveau bieden ze tochten aan onder begeleiding van ervaren gidsen.

Materiaal
De meeste hoogtemeters brachten we door in een lift. We hoefden dus niet te kijken naar lichtgewicht materiaal, onze
relatief zware 150/160mm bikes waren ons wapen voor deze trip. Een fietsbare setup is echter wel een pre voor de
laatste hoogtemeters en de langere trails door de bergen. De ondergrond van stenen en rotsen vraagt om een set
stevige en brede allround banden. Daarnaast zijn uiteraard goede remmen een must en een grote(re) voorschijf
(+ 200mm) een aanrader. Kortom, het hoeft allemaal geen DH materiaal te zijn maar een beetje stevig is wel lekker
om eens goed los te gaan in de afdalingen.

Afbeelding

Onze ervaringen
Het is bijzonder om het ene moment nog in Amsterdam (in de regen) je fiets in te laden en de volgende dag meer dan
2700m hoog in de bergen te staan. De weg naar beneden was zeker de eerste dag een ‘oh ja’ belevenis. Zuurstofgebrek
bij de eerste klim, scherpe switchbacks, eindeloze afdalingen en meer moois maakten ons meteen duidelijk dat we geen
rondje arnhem aan het rijden waren. Dat we meteen op de eerste dag per ongeluk de ruigste afdaling al te pakken hadden
was goed voor de moraal. Dit geeft ook aan dat de bewegwijzering (nog) niet helemaal optimaal is.

Ischgl was rustig, comfortabel en betaalbaar. Geen dronken engelsen, geen drukte op de trails en bij de liften. Het leek
soms heel even alsof Ischgl en omstreken alleen voor ons open was. De service was over het algemeen goed. Ischgl is
als bestemming voor herhaling vatbaar maar als we dan een langere periode gaan, zouden we ons wel verplaatsen.
De interessante bereikbare routes rondom Ischgl hadden we na drie dagen wel zo’n beetje gezien. Concluderend hebben
we drie dagen lang heerlijk gereden over prachtige trails. Het rijden was fraai, soms pittig en soms heftig.
Yves zijn ‘brakeless DH’ op een skipiste liep gelukkig goed af maar was wel even schrikken.

Voor trail- en freeriders (onze insteek voor deze trip) is Ischgl de moeite waard om eens te bezoeken. Het zou bijvoorbeeld
een goede opwarmer zijn voor de Zwitserse en Franse Alpen. Voor een korte trip, zoals die van ons, leent het zich ook
uitstekend maar dan moet je niet opzien tegen een flink stuk rijden. Je kunt er natuurlijk een echte roadtrip van maken en
onderweg een paar duitse bikeparken meepakken maar dat is een ander verhaal.

Afbeelding

*Voor de jeugd van tegenwoordig: Who the f*ck is Hans Rey?
Hans "No Way" Rey. Hans Rey is een rasechte mtb pionier. Oorspronkelijk begonnen als trialrijder in de jaren ’70 maar
met de opkomst van de mtb stapte hij hierop over. Hij stuntte vrolijk door en zo werd hij een van de eerste, echte
freeriders. Naast trial rijden heeft Hans de laatste jaren op alle denkbare (en een aantal ondenkbare) manieren laten
zien wat je met een mtb kunt doen. Bike-skills zo hoog als de Oostenrijkse Alpen. Van trial naar trail met een paar
reuzensprongen op zijn voorwiel, damn…we’re not worthy…


Afbeelding


Tekst: George en Yves
Foto's: George en Yves

Meer info: http://www.ischgl.com/en-bikeholiday-tyrol.htm
Laatst gewijzigd door yves op di 9 februari 2010, 21:09, 3 keer totaal gewijzigd.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Interesting

Kan het de vergelijking met het gebied 'Portes du Soleil' doorstaan? (als je maar drie dagen wilt blijven)
Een gewezen verslaafde
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

yves schreef: Afbeelding
Mag ik die in high res?
Een gewezen verslaafde
Charge
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 4 september 2009, 12:29
Mijn mountainbike: TREK Fuel EX 9 ('10) | Kyoso (oud barrel) | RedBull PRO SL 3000 (reetfiets)

Erg mooie review van een geweldige trip! Zeker een aanrader en leuke foto's erbij! Laat er maar meer van deze komen!
Erin go bragh
MTB rookie
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 9 oktober 2009, 08:13

Afgelopen zomer zijn we een weekje in Ischgl geweest en daar hebben we voor het eerst een MTB gehuurd. Mijn kids kregen al snel de MTB-microbe te pakken en inmiddels staan er vier MTB's in de garage. :-D

Voor a.s. zomer hebben we twee weken Oostenrijk geboekt en de fietsen gaan mee 8)

(Onze afdalingen zijn trouwens nog wel iets minder heftig)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kijk nou, ik heb ook twee weken oostenrijk geboekt bij mezelf... en wel Ischgl. Dus dit report komt mooi op tijd. XC dus ook goed te doen daar? Wanneer waren jullie er?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Super verslag!
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

In dit topic kun je lezen over mijn XC ervaringen in Ischgl en die van anderen. Foto's van mijn vakantie kun je hier bekijken.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

ziet er goed uit daar!
Don't believe the hype!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

msxx schreef:Mag ik die in high res?
Check mail ;)
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Kijk nou, ik heb ook twee weken oostenrijk geboekt bij mezelf... en wel Ischgl. Dus dit report komt mooi op tijd. XC dus ook goed te doen daar? Wanneer waren jullie er?
Xc is prima te doen daar...link van 'faxe' geeft ook nog een hoop info hierover.

Onze insteek was echt trailrijden en vooral naar beneden rijden, met een iets dikkere fiets geeft dit net een beetje meer vrijheid om de remmen echt los te gooien.
We hebben een paar stukjes gereden die echt te ver gaan voor een xc fiets ( steil met dikke wortels en veel stenen kort achter elkaar ).
Maar dat merk je snel genoeg en dan loop je dat stuk gewoon... :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Cool, thanks. Dit belooft veel goeds. Faxe was in juni geweest, wij gaan dan ook.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Yves zijn ‘brakeless DH’ op een skipiste liep gelukkig goed af maar was wel even schrikken.
:~ Remmen stopte ermee ofzo?
Born to ride a Storm.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Yup, het vermoeden bestaat dat er wat vocht in de leidingen zat en het probleem veroorzaakt heeft. Verder reed Yves 'maar' met 180/180 schijven, ik met 203/185. Dat was best een pré op de lange, steile afdalingen.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1511
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

Altijd leuk dit soort verslagen! komen er hopelijk nog veel meer van ,

wel een beetje kale boel daar , werd het lager op de hellingen wat begroeider?

als dit een voor bereiding zou kunnen zijn voor bv Fa. of Zw. kun je dan misschien niet beter naar verbier ofzo? is ook ongeveer zoiets aan km en ondanks dat ik maar een klein referentiekader heb echt onwijs afwisselend !
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Plaats reactie