[Review] Effetto Mariposa Caffélatex, let's go tubeless.
Geplaatst: ma 7 december 2009, 12:38
Effetto Mariposa Caffélatex, let's go tubeless.
Bij het aanbod van een tubeless set voor een test ontstond er lichte paniek in de testcrew.
Wie gaat dit testen? De heersende mening was dat een van de frequente xc-ers dit maar moest doen
en uiteindelijk wierp ik me als tubeless ‘maagd’ geheel vrijwillig op als tester.
Ongehinderd door eerdere ervaringen met UST, No-Tubes en vergelijkbare produkten kon ik hier mooi
een frisse blik op werpen, toch? De merknaam klinkt overigens als een personage uit een slechte film
maar in werkelijkheid is het een klein bedrijf dat specifieke spulletjes maakt zoals een zaag voor carbon
en momentsleutels.
Door allerlei beslommeringen mijnerzijds duurde het even voor ik de set in huis had maar die tijd kon ik
dan weer goed gebruiken om wat informatie en tips in te winnen. Ik was sowieso toe aan een set
nieuwe banden en bestelde een paar 2.0 Michelin AT’s. Deze wilde ik in eerste instantie met een paar
vrij nieuwe mavic 317 velgen gebruiken voor de winter setup van mijn singlespeed.
Omdat de gebruiksaanwijzing van de Caffélatex echter expliciet het gebruik van velgen geboord voor
Schräder (auto ventiel) uitsloot zijn we voor de test uitgeweken naar een set DT 5.1.
Tips, tricks en een eerste indruk...
Het pakket ziet er verzorgd en compleet uit. Ruim voldoende velglint en latex voor zowel 26” als 29”
met verschillende bandbreedtes. Ventielen, injectiespuit, slangetje en dergelijke ogen degelijk
en zijn makkelijk in het gebruik. Ook de gebruiksaanwijzing is duidelijk maar helaas alleen in het Duits.
Zorgvuldige montage van het velglint is noodzaak dus verwijderden we het oude velglint en lijmresten,
controleerden de velg op beschadigingen en braampjes, schuurden de binnenkant lichtjes op en
ontvetten het geheel voor de montage van het lint.
Conform de gebruiksaanwijzing monteerden we de banden eerst met een binnenband om het lint
goed aan te drukken (bijkomend voordeel is dat ook de banden zich alvast ‘zetten’)
Voor het daadwerkelijke tubeless maken verwijderden we de binnenband, monteerden het tubeless
ventiel in de velg en smeerden een beetje zeepsop op de velg. Vervolgens pompten we eerst de band
op zonder latex.
Tip: Verwijder hiervoor al het binnenwerk uit het ventiel, zeker als je geen compressor gebruikt, je krijgt
dan makkelijker en sneller lucht in de band.
Vervolgens deden we de aanbevolen hoeveelheid latex in de band en volgde een cyclus van pompen,
draaien, schudden en bewegen, tot de band luchtdicht was en bleef.
Een van de redenen dat ik me nooit aan tubeless heb gewaagd was dat het me een enorme kliederboel leek.
Met wat hulp van tubeless veteraan Yves verliep het binnenbandloos maken van het voorwiel echter soepel
en snel. Zonder compressor maar met een goede vloerpomp (Joe Blow rules, baby!) was er in no-time
sprake van een luchtdicht geheel, indrukwekkend.
Het achterwiel ging een stuk minder soepel maar dat had ik gelukkig aan Yves overgelaten en het deed me
goed om te horen dat de latex zo’n beetje tegen het plafond zat.
Er zijn natuurlijk meer redenen dat ik me nooit eerder aan een tubeless setup heb gewaagd. Eerlijk gezegd zie
ik er niet zo veel voordelen aan. Ik rijd sowieso zelden lek en vind het gewichtsverschil te verwaarlozen.
Het gepruts en geklieder met latex staat me niet erg aan en het lijkt me erg onhandig dat je niet
makkelijk even van band kunt wisselen.
Ik ben wel erg benieuwd naar de prestaties van het systeem in de praktijk met als hoofdvraag natuurlijk:
Blijft dit werken? Ik ben ook benieuwd of er een merkbaar verschil is in rijgedrag zonder biba’s.
Hoe dan ook, de eerste test (de montage) heeft het systeem wat mij betreft glansrijk doorstaan.
Wordt vervolgd…
Tekst: George
Foto: Effetto mariposa
Met dank aan http://www.boneshaker.nl" target="_blank Meer info: http://www.effettomariposa.com" target="_blank
Bij het aanbod van een tubeless set voor een test ontstond er lichte paniek in de testcrew.
Wie gaat dit testen? De heersende mening was dat een van de frequente xc-ers dit maar moest doen
en uiteindelijk wierp ik me als tubeless ‘maagd’ geheel vrijwillig op als tester.
Ongehinderd door eerdere ervaringen met UST, No-Tubes en vergelijkbare produkten kon ik hier mooi
een frisse blik op werpen, toch? De merknaam klinkt overigens als een personage uit een slechte film
maar in werkelijkheid is het een klein bedrijf dat specifieke spulletjes maakt zoals een zaag voor carbon
en momentsleutels.
Door allerlei beslommeringen mijnerzijds duurde het even voor ik de set in huis had maar die tijd kon ik
dan weer goed gebruiken om wat informatie en tips in te winnen. Ik was sowieso toe aan een set
nieuwe banden en bestelde een paar 2.0 Michelin AT’s. Deze wilde ik in eerste instantie met een paar
vrij nieuwe mavic 317 velgen gebruiken voor de winter setup van mijn singlespeed.
Omdat de gebruiksaanwijzing van de Caffélatex echter expliciet het gebruik van velgen geboord voor
Schräder (auto ventiel) uitsloot zijn we voor de test uitgeweken naar een set DT 5.1.
Tips, tricks en een eerste indruk...
Het pakket ziet er verzorgd en compleet uit. Ruim voldoende velglint en latex voor zowel 26” als 29”
met verschillende bandbreedtes. Ventielen, injectiespuit, slangetje en dergelijke ogen degelijk
en zijn makkelijk in het gebruik. Ook de gebruiksaanwijzing is duidelijk maar helaas alleen in het Duits.
Zorgvuldige montage van het velglint is noodzaak dus verwijderden we het oude velglint en lijmresten,
controleerden de velg op beschadigingen en braampjes, schuurden de binnenkant lichtjes op en
ontvetten het geheel voor de montage van het lint.
Conform de gebruiksaanwijzing monteerden we de banden eerst met een binnenband om het lint
goed aan te drukken (bijkomend voordeel is dat ook de banden zich alvast ‘zetten’)
Voor het daadwerkelijke tubeless maken verwijderden we de binnenband, monteerden het tubeless
ventiel in de velg en smeerden een beetje zeepsop op de velg. Vervolgens pompten we eerst de band
op zonder latex.
Tip: Verwijder hiervoor al het binnenwerk uit het ventiel, zeker als je geen compressor gebruikt, je krijgt
dan makkelijker en sneller lucht in de band.
Vervolgens deden we de aanbevolen hoeveelheid latex in de band en volgde een cyclus van pompen,
draaien, schudden en bewegen, tot de band luchtdicht was en bleef.
Een van de redenen dat ik me nooit aan tubeless heb gewaagd was dat het me een enorme kliederboel leek.
Met wat hulp van tubeless veteraan Yves verliep het binnenbandloos maken van het voorwiel echter soepel
en snel. Zonder compressor maar met een goede vloerpomp (Joe Blow rules, baby!) was er in no-time
sprake van een luchtdicht geheel, indrukwekkend.
Het achterwiel ging een stuk minder soepel maar dat had ik gelukkig aan Yves overgelaten en het deed me
goed om te horen dat de latex zo’n beetje tegen het plafond zat.
Er zijn natuurlijk meer redenen dat ik me nooit eerder aan een tubeless setup heb gewaagd. Eerlijk gezegd zie
ik er niet zo veel voordelen aan. Ik rijd sowieso zelden lek en vind het gewichtsverschil te verwaarlozen.
Het gepruts en geklieder met latex staat me niet erg aan en het lijkt me erg onhandig dat je niet
makkelijk even van band kunt wisselen.
Ik ben wel erg benieuwd naar de prestaties van het systeem in de praktijk met als hoofdvraag natuurlijk:
Blijft dit werken? Ik ben ook benieuwd of er een merkbaar verschil is in rijgedrag zonder biba’s.
Hoe dan ook, de eerste test (de montage) heeft het systeem wat mij betreft glansrijk doorstaan.
Wordt vervolgd…
Tekst: George
Foto: Effetto mariposa
Met dank aan http://www.boneshaker.nl" target="_blank Meer info: http://www.effettomariposa.com" target="_blank