Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: vr 16 september 2016, 12:35 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 15 juli 2001, 02:00
Berichten: 5368
Afgelopen jaar bracht Polar de M450 fietscomputer uit. Het kleine broertje
van de V650. De M450 is uitgebracht om doelgericht te trainen op hartslag.
En gelukkig ook met ingebouwde GPS-sensor om je route op te slaan en te
analyseren.

Afbeelding

Zodra je het kastje uit de doos haalt valt het formaat op. Het is een kleine
7,3 cm. lang en 4,9 cm. breed. De hoogte van het apparaatje is 1,4 cm.
Voor de gewichtsliefhebbers: De M450 tikt net 52 gram aan.
Het display is 3,3 bij 3,3 cm. en voor het navigeren door de menu's zit er een
grote rode startknop aan de voorkant. Twee kleine knopjes aan de onderkant
en 1 klein knopje aan de linker- en rechterkant.
Het navigeren met de knoppen vergt wat gebruikerservaring wat niet meer dan
normaal is. De eerste paar keer zul je tijdens het navigeren in de menu's
in het verkeerde scherm terecht komen en je afvragen hoe je weer terug komt.
Maar dat heeft er misschien meer mee te maken dat we de gebruiksaanwijzing
pas een paar weken later lezen om te zien of we iets gemist hebben.

De standaard editie van de M450 komt met een witte onderzijde. Deze is
te vervangen door een andere kleur. De Special Edition wordt uitgerust met
een extra rode cover. Covers zijn te krijgen in de kleuren zwart, geel of rood
om een beetje met de bike te matchen.
Verder zit er in de doos van de Special Edition een standaard stuurhouder,
een verstelbare stuurhouder, H7 borstband en communicatiekabel.
De standaard versie wordt niet uitgerust met een borstband maar de Polar
producten zijn Bluetooth smart compatible. Helaas voor de ANT+ gebruikers
onder ons dit niet te verbinden met de M450.
Als laatste zit er onder in het doosje een snelstartgids. Die heb ik een paar
weken later maar eens doorgelezen op een druilerige dag.

Zo kwam ik er achter dat je met het computertje een orthostatiche test kunt
doen om je conditie te controleren door middel van je hartslag. Als je dit
vaker doet kun je zien hoe je lichaam het doet tijdens de trainingen en
tochten. Ook beschikt de M450 over een fitness test welke je helpt om je
VO2-max te voorspellen. Door dit met enige regelmaat te herhalen kun je
zien of je conditie door de tijd heen verbeterd of gelijk blijft.

Afbeelding

Tijd om op pad te gaan.
Voordat we op pad gaan hang ik de M450 nog even aan de pc voor de meest
recente update en om de hartslagzones in te stellen. Het is ook mogelijk om
een zone op slot te zetten door middel van de genoemde "zonelock". Zo krijg
je tijdens je training een melding als je de ingestelde zone overschiet of eronder
kruipt. Zo kun je dus doelgericht op een bepaalde hartslag trainen.

We monteren de standaard houder op de gravelracer en we gaan op pad.
Het GPS signaal wordt snel gevonden en ook onder bladerdek blijft het
signaal prima. Vooral in de zomer wil een GPS onder het dikke bladerdek
wel eens wat onnauwkeuriger worden. In de herfst als de bladeren gaan
vallen wordt het signaal in de bossen ineens een stuk beter.
De huidige snelheid wordt ook berekend door de GPS-locatie. Hier geldt
natuurlijk ook. Hoe beter je signaal, hoe nauwkeuriger de snelheid.

Afbeelding

Polar stuurde met de M450 ook de trapfrequentiesensor op.
Installeren van deze sensor was binnen 5 minuten gebeurd en het koppelen
met de M450 was vrij logisch en snel om te doen. Oké de eerste keer werkte
het niet maar dat komt omdat ik de sensor verkeerd om had zitten. Na het
omdraaien van de sensor begon er ineens een ledje te knipperen en werd
de sensor in de 450 netjes weergegeven.

Qua instellingen is er redelijk wat aanpassen. Schermen toevoegen en
vier gegevensvelden per scherm selecteren zoals snelheid, tijd, hartslag,
zone's, cadans etc. Genoeg keus dus.
Ook kun je kiezen voor het schermpje navigeer naar thuis. Er komt dan
een compas in beeld welke de richting aangeeft naar het startpunt.
Erg prettig als je de kortste weg naar huis wilt vinden. Of in ieder geval
die kant op wilt.
Persoonlijk vond ik het scherm met de hartslagzone's erg prettig om mee
te rijden. Het scherm is ook duidelijk genoeg om in een oogopslag te zien
waar je mee bezig bent. Ook in de volle zon is het prima af te lezen.

Afbeelding

Mocht je in de avonduren aan het fietsen zijn of de tocht duurt langer dan
je gehoopt had door een lekke band of gewoon pech onderweg. Dan kun
je simpel door een druk op de knop de achtergrondverlichting aanzetten.
En mocht je geen verlichting op je bike hebben dan zit er aan de voorkant
nog een klein ledje wat genoeg licht geeft om door overig verkeer gezien
te worden. Een leuke veiligheidsfeature.

De batterijduur van de M450 is als je de gps en hartslagmeter gebruikt rond
de 14 uur. Zonder de GPS en hartslagmeter zou het zelf in de 30 uur zijn.
Maar ik zie de logica er niet van in om de GPS uit te schakelen.
Er zit in ieder geval genoeg power in het kastje om een paar dagen achter
elkaar te biken.

Polar Flow
De software die gebruikt op de PC of Laptob heet Polar Flow. Hiermee maakt
de PC verbinding met de M450 en wordt alles gesynchroniseerd. De trainings-
sessies op het apparaat worden in de Flow software geladen en de g
De tochten/sessie die je gemaakt hebt worden in een dagboek geplaatst en
hier kun je dus grafieken en tabellen in terugvinden om je training of tocht
te analyseren.
Je vind er grafieken van je hartslag, snelheid, hoogteprofiel etc.
Het hoogteprofiel wordt trouwens gemaakt door de M450 en zijn ingebouwde
barometer. Dit zorgt voor een zeer nauwkeurige meting.

Vanaf een paar updates geleden is het mogelijk om je Polar Flow account te
koppelen aan je Strava account. Zodra je de M450 synchroniseert met Polar
Flow dan worden de gegevens automatisch doorgestuurd naar Strava.

De adviesprijs van de Polar M450 bedraagt € 159,90
De adviesprijs van de Special Edition bedaagt € 219,90

Voor meer informatie klik je op:
https://www.polar.com/nl/producten/cycling/M450

_________________
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
www.mountainbikereviews.nl
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Salsa Fatbike Blogtopic op mountainbike.nl


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 18 september 2016, 14:47 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 8 januari 2005, 11:45
Berichten: 1609
Ik heb hem ook. Ben best tevreden over het apparaat maar in vergelijking met de gps via telefoon lijkt hij niet altijd nauwkeurig te meten.een ronde drunese duinen die 26 km lang is komt bij mij op 24.8 km via de polar.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 22 september 2016, 07:10 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: zo 2 februari 2003, 18:29
Berichten: 1337
Mijn mountainbike: een stalen
goede review, zat er al een tijd naar te kijken en mede hierdoor er gisteren 1 gekocht, thanks

_________________
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 22 september 2016, 10:06 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 8 januari 2005, 11:45
Berichten: 1609
Gisteren heb ik ook de temperatuur functie gevonden. Nog niet in de praktijk getest. Via polar flow zijn je sport profielen te customizen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 22 september 2016, 13:59 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: vr 19 augustus 2016, 22:34
Berichten: 184
Bewaar het kabeltje dat erbij zit goed. Bij mij wilde hij alleen met dat kabeltje met m'n laptop praten. Hoop gevloek voordat ik daar achter was :-)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 22 september 2016, 14:50 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: za 12 mei 2012, 17:01
Berichten: 754
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD
Ik heb de Polar RC3-GPS. veel features zitten in beide apparaten.
De GPS vond ik dermate onnauwkeurig wat snelheid en afstand betreft dat ik een speedsensor gekoppeld heb. Daarna was dit probleem opgelost. Achteraf de route checken gaat wel prima.

De compas functie is erg handig om je auto terug te vinden :)

Ik heb in het begin gebruik gemaakt van de Zone optimizer functie.
Deze start bij je training met een analyse van de gesteldheid. Op basis van de own-index en je hartslag tijdens het "warm" fietsen gedurende een paar minuten.
Hij geeft dan aan of je kan trainen in je normale vastgelegde zones, of dat je rustiger aan mag doen (omdat je niet fit of voldoende hersteld bent)
Maar ook als je top fit bent, dus wat harder kan gaan.
Werkt verbazingwekkend goed. (Ik doe rustig aan en voel zelf best goed aan wat de dag gaat brengen, vandaar dat ie uitgeschakeld is)

Je own-index bepalen doe ik een paar keer per jaar.
VO2Max bepalen gaat prima, maar dan wel het liefst op een rechte weg zodat je de test goed kan uitvoeren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: