Product-test Endura MT500 Waterproof Pants

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

MT500 Waterproof pants

Afbeelding

Gezien de tijd van het jaar met koude winter- en regentochten is het een perfecte
periode om met de wind- en waterdichte overbroek van Endura onderweg te zijn,
namelijk de MT500 Waterproof Pants.

Afbeelding

De broek bestaat uit een 2,5 laags waterdichte en ademende stof. De buitenkant is een gladde
membraamstof die het water niet doorlaat terwijl de binnenkant iets plakkeriger aanvoelt en het
zweet van de benen naar buiten transporteert. De stiknaden van de broek zijn allemaal geseald.
Dit om te voorkomen dat hier water door naar binnen kan parelen.
En hierin is Endura prima geslaagd. Ik heb de broek al heel wat tochten aan en hij bevalt heel erg goed.
Bij de eerste tocht had ik mijn oude Endura binnenbroek in de Waterproof pants geklikt want die
mogelijkheid zit er uiteraard ook in, maar de binnenbroek was eigenlijk te versleten en zat niet meer fijn.
De tochten daarna heb ik een lekkere zomer bibshort eronder aan gedaan. En dat zit prima. Bij de heupen
zit namelijk een elastiek die je door middel van een koord nog wat aan kunt spannen. Ik heb de broek bij
het aantrekken niet verder aan hoeven spannen. Hij is tevens bij geen enkele tocht naar beneden gezakt
en blijft prima zitten.

Afbeelding

De pasvorm is in mijn ogen echt Endura. Mijn ervaring is dan ook dat ik in de broeken geen maat XL
moet nemen. Ik heb voor deze broek dus gekozen voor een maatje L. En die zit bij mij als gegoten.
Lang genoeg om net over de schoenen te vallen en niet te breed bij de heupen zodat het als een losse
rok valt. De vorm van de broek is tapered-fit. Dat wil zeggen dat de broek bij de enkels redelijk smal is
en naar gelang je verder omhoog gaat breder wordt. Een groot voordeel van deze pasvorm is dat je geen
last hebt bij de tandwielen van je bike. Alles blijft netjes binnenboord om het zo te zeggen.

De waterdichte panelen zijn gemaakt van een stretch stof zodat de broek wat beter mee kan bewegen
tijdens het fietsen. Bij het fietsen valt dit niet op. En dat wil zeggen dat het werkt. De broek glijdt lekker
mee op en neer en er valt ook goed technisch mee te rijden.
Verder zit er aan de onderkant van de pijpen een rits waar je de broek mee over je schoenen kunt doen.
Nu is dat bij mijn voeten niet helemaal waar. Dat pas simpelweg niet. Maar de broek glijdt daardoor wel
makkelijk over de benen bij het aan- en uitdoen.

De waterdichtheid van de broek is super. Ik heb afgelopen maanden in verschillende weersomstandigheden
gebiked. Van regen tot sneeuw tot in een lekker zonnetje, onder alle omstandigheden doet de broek wat
hij moet doen. Je benen drooghouden.
Ik rijdt met deze broek dus met een eigen bibshort maar bij het koude weer van afgelopen tijd heb ik er gewoon
een setje dunne beenstukken onder gedaan. Want de broek is wel wind- en waterdicht. Isoleren doet het niet
echt. Maar met een setje beenstukken is dit een perfecte combi. Je benen blijven zo onder alle omstandigheden
droog en lekker warm. Het zweet van je benen wordt trouwens ook prima afgevoerd. Ik heb geen enkele tocht
klamme benen gehad.

Met de duurzaamheid van de broek zit het ook wel prima. Na een paar maanden gebruik is er nog geen enkel
spoor van slijtage te zien. De Cordura stof werkt daar natuurlijk ook wel aan mee.
Verder is de broek nog super compact op te vouwen en past daardoor makkelijk in een rugzak. Ideaal voor
trektochten of langere Alpentochten.

De Waterproof pants is ook verkrijgbaar in 3/4 en in shorts.
En het enige wat ik jammer vind aan de broek is:" Dat ik hem niet jaren eerder heb gekocht."

De broek is verkrijgbaar in de maten S t/m XXL.
De adviesprijs bedraagd € 139,99.

Meer informatie is te krijgen via de volgende link:
http://www.endurasport.com/products/?ProductID=542" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Voor de beleving qua maat; wat voor maat draag je normaal gesproken in je normale broeken?
“Old, not obsolete”
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Marco79 schreef:Voor de beleving qua maat; wat voor maat draag je normaal gesproken in je normale broeken?
In de fietsbroeken XL, spijkerbroeken 34 breedte 36 lengte.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Pat. schreef:
Marco79 schreef:Voor de beleving qua maat; wat voor maat draag je normaal gesproken in je normale broeken?
In de fietsbroeken XL, spijkerbroeken 34 breedte 36 lengte.
Dank. ;)
“Old, not obsolete”
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klinkt als een goede broek voor woon-werkverkeer... Zou je 'm daarvoor aanraden, of is-ie daarvoor te "technisch"?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Klinkt als een goede broek voor woon-werkverkeer... Zou je 'm daarvoor aanraden, of is-ie daarvoor te "technisch"?
Ja gerust, wel met een binnenbroek met goede zeem. Niet voor over een spijkerbroek oid.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Helder, dan is-ie geschikt voor mijn gebruik. Heb zelf ook 34-36 (soms 32-36) als maat, dus dank voor de maatvoeringstip!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Ik heb deze broek al een jaartje en ben er zeer over te spreken, net als het bijbehorende jack overigens.
Plaats reactie