[Review] Rogelli Umbria Winterkleding

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Afbeelding

Rogelli Umbria winterbroek , - jack en Chase thermo ondershirt
Het wordt winter dus nieuw seizoen nieuw geluid..eeh ik bedoel nieuwe kleding. Altijd fijn om weer eens iets nieuws te kiezen dus ik kies voor iets van Rogelli gezien mijn zeer positieve ervaringen uit het verleden (ben reeds jaren zeer tevreden gebruiker van een winterjack van Rogelli). Ik ben benieuwd of Rogelli me deze keer weer aangenaam kan verrassen.

Made in Italy but designed in Noord-Brabant
Hoewel de naam iets exotisch doet vermoeden, is Rogelli een eerlijk Nederlands product dat begonnen is vanuit het immer mooie, rustieke en in het Brabantse landschap gelegen dorp Sint-Willebrord. Het was hier waar de grootse Nederlandse wielrenner Rini Wagtmans genaamd eind 1980 een groothandel in sportartikelen opende. Over deze Nederlander die in 1971 één dag in de gele trui reed, totaal drie touretappes won, geridderd is in de orde van Oranje Nassau, waarvan een biografie is verschenen, etc. etc., zijn meer dan genoeg anekdotes te lezen maar de aandacht ligt hier niet op de “witte bles” maar op zijn producten die ondertussen door hem, zijn zoon en kleinzoons, nog altijd vanuit Sint Willebrord, aan de man gebracht worden.

Eerste indruk
Het jack bestaat uit meerdere typen stof waarbij de voorkant winddicht is en de achterkant licht ademend. De binnenkant van het jack is zacht afgewerkt met een soort fleece. Pluspunt is dat de kraag ook van de binnenkant van fleece voorzien is. De ritssluiting is van de gerenommeerd fabrikant Opti. Daar waar de meeste mensen YKK waarschijnlijk kennen is Opti toch ook al meer dan 100 jaar producent van ritsen en voelt de rits absoluut niet als een Chinees of ander Aziatisch product. Achter de rits zit een goede flap waardoor de rits verder winddicht lijkt te zijn; niets irritanter dan een warm jack waarbij door de rits nog altijd de koude rijwind naar binnen komt. De onderkant van het jack is aan de binnenkant voorzien van een ”antislip” siliconen rand waarmee het naar boven “kruipen” van het jack voorkomen moet worden.
Verder ziet het jack er zeer goed afgewerkt uit en zijn de kleuren en logo’s mooi in het stof verwerkt op een dusdanige manier dat je je afvraagt wat je met deze techniek niet zou kunnen doen. Voor wat betreft maatvoering is de maat XL perfect zittend voor mij. Ik geloof dat ik met 1.92 cm lengte en een gewicht van circa 92 kg niet echt als slank maar ook niet als “zwaarlijvig” gezien hoef te worden, maar XL zit dus zoals gezegd als gegoten. De lengte van de mouwen is bij mij nogal eens een probleem omdat deze vaak te kort zijn maar gelukkig heb ik hierover ook niets te klagen dus vooralsnog een zeer tevreden man op basis van de eerste indruk.
De broek volgt eigenlijk grotendeels het bovenstaand verhaal. Optisch perfect qua afwerking en wederom geheel van binnen afgewerkt met zachte fleece. De gehele stof lijkt luchtdoorlatend te zijn maar de stof op de bovenbenen is aan de voorkant minder luchtdoorlatend dan aan de achterkant. Ook hier geldt dat de logo’s en kleuren op geniale wijze in het stof verwerkt zitten waardoor je niet kan zien hoe dit precies gedaan is. De bretels zijn niet te dik maar lijken breed genoeg om niet in je schouders te gaan snijden en het hele bovenpand lijkt te gaan zorgen voor nog wat extra warmte maar de stof is minder isolerend als de stof die gebruikt is voor de bovenbenen. De manchetten aan de onderkant van de benen is voorzien van “antislip” door middel van een rondlopend aantal siliconen bollen i.p.v. een doorlopende band. Het hoe en waarom hiervan weet ik niet maar ik zal na het gebruik wel bemerken in hoeverre de bollen afdoende zijn of dat ik liever een onafgebroken rand van “antislip” zou zien.
Aan de binnenkant valt de rode HD Ergonomic Carbon Gel Pad zeem op. Deze zeem lijkt op eerste gezicht dikker dan ik gewend ben. De zeem ziet er goed afgewerkt uit en kent verschillende diktes dus is niet overal gelijk verdeeld van comfortzones. Ongetwijfeld is dit gedaan om het comfort te verhogen maar een goede rit zal dit uit moeten wijzen.
Het thermo ondershirt is gemaakt van Dryarn. Volgens de info op het kaartje zal Dryarn licht en zacht moeten zijn en dat ik alvast bevestigen. Het zal ademend moeten zijn, antibacterieel en isolerend. Het antibacterieel ga ik niet testen maar het ademende en isolerende wel. Ook hier geldt dat de maat XL prima volstaat voor mij.

Het oog wil ook wat
Smaken verschillen maar in mijn persoonlijke situatie is het in ieder geval zo dat mijn vrouw mij niet het meest aantrekkelijk vindt op het moment dat ik in mijn fietsoutfit klaar sta om het bos in te gaan. Het zal natuurlijk wel aan mijn dynamisch atletisch lichaam liggen maar wellicht helpt een ietwat modieuzere en een “matching” setje wel om haar blik te wijzigen. Wonder boven wonder is haar blik deze zondagochtend anders en zegt zelfs mijn dochter van 5 jaar “oh papa wat mooi, is dat nieuw?”.

Koud hè
“Zeg heb jij dat weer besteld: pokkenweer, Hee, last van kouwe tenen kouwe oren kouwe klauwen…” Henk Spaan en Harry Vermegen hebben er ooit nog een nummer van gemaakt maar vanochtend is het toch echt rond het vriespunt dus “koud hè” en ideaal om deze winterset te proberen. Volgens de leverancier is deze set het best bruikbaar vanaf 10 graden Celsius en kouder dus valt vandaag binnen het aanbevolen gebruik. Ik weet van mezelf dat ik me snel helemaal koud voel als ik alleen al koude oren, voeten of vingers heb dus goed gekleed met overschoenen, een helmmutsje en goede handschoenen vertrek ik rond 8:30uur van huis voor een lokaal rondje. Eerste wat opvalt, is dat de zeem in het begin nogal dik aanvoelt. Ik overtuig mezelf ervan dat dit gewoon even moet gaan “zetten” en fiets vol goede moed verder. Goede moed is vooral te danken aan het feit dat ik totaal geen koude voel. Mocht ik op dit moment binnen in een café gezeten hebben terwijl de gemeentelijke ambtenaar op het rookverbod zou controleren, dan zou hij direct zijn bonnenboekje tevoorschijn getoverd hebben want ik blaas, zonder sigaret in mijn hand of mond toch aardig wat rookpluimen in de rondte maar dat is nu dus slechts een teken van de kou ;-). Nog een tweetal straten, het viaduct omhoog en halverwege links af het viaduct naar beneden rechtstreeks het veld in en we zijn echt begonnen. Nog altijd geen enkel teken van koude maar ook niet van enorme zweetproductie dus vooralsnog: precies goed.
Nog even terugdenkend aan de eerste meters bedenk ik mij halverwege mijn standaardronde opeens dat ik geen zeem meer voel dus het “vreemde” gevoel van het begin is volledig weg. Ondertussen lijkt de buitentemperatuur niet gewijzigd maar ben ik van binnenuit meer opgewarmd zonder dat dit leidt tot enorme pannenkoeken onder de oksels. De kleding zit strak om het lijf maar niet te strak waardoor er voldoende bewegingsvrijheid blijft bestaan. Nu ik er goed over nadenk merk ik er eigenlijk gewoon helemaal niets van. Van rijwind die door de kleding heen komt voel ik ook niets dus ook dat is een goed teken.
Na ongeveer anderhalf uur kom ik erachter dat ik nergens een slecht gevoel over heb en dat zelfs het klokkenspel ook nog volledig operationeel voelt waar ik daar bij andere kleding wel eens last van heb gehad. Blijkbaar doet de zeem goed zijn werk. Ik denk op dit moment ook nog even aan de siliconen strip in het jack en de siliconen bollen aan de manchetten van de broekspijpen en kom tot de conclusie dat beide opties werken want zowel het jack als de broek zijn niet omhoog “gekropen”.
Thuisgekomen merk ik pas bij het afstappen dat ik blijkbaar toch gezweet heb want zowel mijn rug als de mouwen zijn vochtig geworden. Het fijne hierbij is dat ik er niets van heb gemerkt tijdens het fietsen en eerlijkheidshalve moet ik ook vermelden dat ik al snel een overactieve vochthuishouding heb bij enige inspanning. Dat het nu dus onopgemerkt is gebleven tijdens het fietsen zie ik als positief. Voor een groot deel reken ik de fleece aan de binnenkant een grote rol toe in het niet bemerken van nattigheid van binnenin de kleding. De fleece lijkt droog te blijven waardoor je niet vastplakt aan het stof en geeft een zacht en droog gevoel.

Conclusie
Deze op het eerste gezicht goed uitziende set voldoet in alle aspecten aan mijn hoge verwachtingen. De set ziet er goed uit, oogt technisch zeer verzorgd, is heerlijk warm maar weer niet te warm en sluit qua pasvorm goed aan bij mij en bij mijn ideeën van een XL. Omdat de zeem na een korte wen-periode ook goed voor mij lijkt te zijn kan ik niets anders dan een positief verhaal opschrijven.
Met een adviesprijs van circa € 270,- totaal (lange broek € 99 Jack € 139 en ondershirt € 32) lijkt me dit een zeer goede set voor gebruik vanaf het moment dat het kwik richting 5 graden of tot zelfs onder nulpunt gaat. Mocht de set qua design niet aan de wensen voldoen dan heeft Rogelli daarmee rekening gehouden door de set ook in Rood en zelfs Groen uit te voeren maar heeft Rogelli ook nog andere modellen in de catalogus staan. Even in de catalogus van Rogelli kijkend denk ik dat ik maar eens moet sparen voor een Caserta lange MTB broek en een Malesco Baggy met losse binnenbroek want ik ben wel overtuigd van de kwaliteit van Rogelli. Laat de “witte bles”en zijn nazaten dus maar lekker doorgaan met het produceren van eerlijke Nederlandse producten!

Voor meer informatie en verkooppunten zie http://www.rogelli.com" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.facebook.com/rogellisportswear" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Plaats reactie