Selle San Marco Aspide

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Producttest Selle San Marco Aspide

Voor Selle San Marco ging ik op pad met het nieuwe
Aspide Racing Protec Open zadel. Een nieuwe klassieker
misschien?

Afbeelding

Al bijna 80 jaar richt San Marco zich op het producren van zadels. Opgestart
in het jaar 1935 door Luigi Girardi in het dorpje Rosanno Veneto wat zich in
het noordoosten van Italië bevindt.
San Marco heeft door de jaren heen verschillende klassiekers op de markt
gebracht zoals onder andere de Concor, Rolls, en Mantra.

Zoals met zoveel spullen komt eigenlijk meteen de volgendevraag:
"Hoe weet ik nu welk zadel bij mij past? Het zijn er zoveel."
Daar heeft San Marco ook aan gedacht en daaruit is de Dima Selector gerold.
Een stukje software in de vorm van een duidelijke vragenlijst welke zorgt dat jij
het juiste zadel krijgt dat bij je lichaamsbouw en zitpositie past.
Dus voordat ik het zadel met de post binnen kreeg heb ik via de volgende link
( http://www.sellesanmarco.it/en/dima/ ) de Dima Selector ingevuld.

Afbeelding

Als ik het zadel uit de verpakking haal vallen direct de mooie lijnen op. Italiaans
design ten top. Het zadel voelt ook licht aan en meet 185 gram op de keukenweegschaal.
Wat verder opvalt is de grote open strook in het midden van het zadel. De zogenaamde
comfort zone. Het zitvlak voelt niet al te hard aan maar zelfs een beetje zacht. Dit dankzij
de nieuwe biofoam wat zich beter naar je zitbotten vormt.
De hoes van het zadel is een combinatie van Microfeel en Protek technologie. De Microfeel
zorgt ervoor dat het zadel een beetje ademend is en de hoes bijna niet vervormd tijdens het
fietsen. Ook zorgt het voor meer grip zodat schuiven over je zadel verleden tijd is.
De Protek zorgt voor (zoals de naam al aangeeft) bescherming van het zadel tegen weer en
wind. En modder en stenen uiteraard. Zadels hebben op mountainbikes heel wat meer te
verduren dan op een racefiets. Maar daar heeft San Marco ook rekening mee gehouden.

We hebben nu een heel scala aan technische woorden gehad maar het belangrijkste van
een zadel is natuurlijk. Hoe zit het nu.
Waar ik in eerste instantie bang voor was. Dat het te hard zou zijn voor mij, het zadel ziet
er namelijk heel erg dun en gestroomlijnd uit. Maar tijdens de eerste tocht viel me direct dat ik
me voor niets "druk" heb gemaakt. Na een aantal uur in het zadel heeft het zich al redelijk
naar mijn lichaam gevormd.
De uitsparing in het midden zorgt voor een betere bebloeding in de "dode" zones. En dat doet
het prima, bij een paar lange beklimmingen in Zuid-Limurg en op lange rechte stukken krijg ik
geen last van een gevoelloze delen. Je moet trouwens niet helemaal op het achterste gedeelte
van het zadel zitten. Hier zit namelijk een opstaand randje (die er voor zorgt dat je niet over je
zadel naar achter schuift) wat gemaakt is van carbon en daardoor niet comfortabel aanvoelt.

Afbeelding

De Microfeel grip op het zadel is wel prima, ik heb geen enkel moment van glijden meegemaakt
en je merkt gewoon dat het wat stroever zit. Met je beenbewegingen heb je daar trouwens geen
last van. Die glijden lekker aan de zijkant van het zadel op en neer.

Qua eindconclusie kan ik zeggen dat San Marco een prima product heeft neergezet.
En met behulp van de Dima selector kies je makkelijker het zadel wat bij je past.

De adviesprijs bedraagd € 145,-
Voor meer informatie over het zadel klik je op de volgende link:
http://www.sellesanmarco.it/en/products ... rotek-open
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Zolta
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 26 januari 2014, 00:16

Handig, hoewel misschien ook niet helemaal. Zo te zien kwam jij bijvoorbeeld uit op een waved zadel met het opstaande randje, niet de flat variant (die dit waarschijnlijk niet heeft?). Tijdens afdalingen gaat mij dat waarschijnlijk niet bevallen. Toevallig kom ik wel uit op mijn wensen -> een narrow en flat zadel. De Regale N. Maar.. nu zie ik ook dat deze niet in de off-road catagory staat en de gerecenseerde Aspide wel.
Ik wil er dus even aan toevoegen dat je je eigen wensen goed in de gaten moet houden.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Vond dit ook een waanzinng mooi zadel voor mijn nieuwe racert den Pino.
Afbeelding
Echter hoe persoonlijk een zadel kan zijn bleek uit mijn ervaring.
Mijn zitbotjes meten 12.5cm
De san marco's schommelen tussen de 13.2 t/m 13.4 cm.
Ik dacht "dat kleine verschil dat zou wel los lopen"
Zadel erop ik erover en 3x3 uur draaien maar.
Au.
Na enkele kilometers zat het zadel al niet meer fijn en hoe ik ook zocht naar een goede houding het kwam er maar niet van.
Na dus 9 testuren en de nodige kwetsuren op het zitvlees dit oogstrelend stukje zitleer ingeruild voor een fizik zadel van 12,5 de thar 29'er
Moraal van mijn verhaal.
Meet die botjes en gan nooit te smal maar zeker ook niet meer als een halve cm te breed.
Voor de rest is de san marco een mooie nieuwe zadellijn.
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

was je foto toestel kapot tijdens deze producttest?

(m.a.w. laat zien dat randje!)
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Iemand enig idee wat de verschillen in breedtes zijn van narrow en wide? Is niet te vinden op de San Marco site.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik zal de narrow vanmiddag even opmeten.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Pat. schreef:Ik zal de narrow vanmiddag even opmeten.
Ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de wide. Heb enige jaren terug een Aspide K (offroad versie, 130mm breed) gereden en dat was na 45 km een Selle SM :wink:
Plaats reactie