[Review] Sealskinz Lightweight Overshoe

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Sealskinz Lightweight Overshoe
Aangezien de weergoden nu toch definitief gekozen lijken te hebben dat ze de thermostaat voorlopig terug gaan draaien waardoor ik deze week weer mocht “krabben” om door mijn autoruit te kunnen kijken, wordt het tijd voor een lichte overschoen. Volgens Sealskinz voldoet de Lightweigt Overshoe exact aan mijn eisen; warm maar niet te warm en goede bescherming tegen modder etc. Sealskinz noemt het zelf een 3 op een schaal van 5 in de “Thermal Rating / Climate Guide” dus dat zal goed moeten komen.

Afbeelding

Lekker zacht
Zoals de titel doet vermoeden is de overschoen in ieder geval erg licht te noemen. Dit zeker in vergelijking met een dikkere neopreen winteroverschoen die ik later dit jaar ga gebruiken. De buitenkant van de schoen is glad en lijkt daarmee waterdicht of -afstotend te zijn. De binnenkant is heerlijk zacht door middel van een soort fleece. De neus is mooi verstevigd aan de onderkant en de er zit één brede klittenband sluiting midden onder de zool. De schoen is aan de achterkant voorzien van een YKK ritssluiting die aan de binnenkant afgeschermd is met dezelfde heerlijke fleece als waarmee de rest van de binnenkant bekleed is. Om het geheel af te toppen is aan de bovenkant de schoen voorzien van een antislip rand die moet voorkomen dat de schoen afzakt tot op de enkels tijdens de rit. So far so good dus en op eerste gezicht een mooi product. Eerst maar eens het bos in om de schoen in het veld te mogen ervaren.

Afbeelding

Warm en droog
Met schoenmaat 44 zit je met de XL (47-49) aan de goede kant. Ze zitten dan niet te strak maar ook niet te los dus durf ik te stellen dat de Sealskinz Lightweight Overshoe klein valt. Met een gemiddelde temperatuur van ongeveer 6 graden en weinig zon ga ik het bos in. Na een aantal kilometers kom ik erachter dat ik nog niets gemerkt heb van de overschoenen. Ze zijn licht en subtiel genoeg om niet op te merken dus dat vind ik een pluspunt. Ik heb ondertussen lekker warme voeten maar niet te warm dus dat lijkt inderdaad op een score van 3 op een schaal van 5. Na enige plassen en wat moddergevechten tussen fiets en elementen merk ik nog altijd niets van de overschoenen en lijken mijn voeten nog altijd droog. Thuisgekomen heb ik nog altijd comfortabel warme voeten maar zijn de sokken nog steeds droog; geen zweet en geen water dat de schoenen binnengedrongen is. De modder op de Sealskinz laat ik even drogen en veeg ik binnen enkelen seconden nadat het gedroogd met een doekje ervan af en ze zijn klaar voor hergebruik.

Afbeelding

Conclusie
Korte conclusie is dat ik van mening ben dat de Sealskinz Lightweight Overshoe mooi afgewerkte, lichte, dunne, comfortabele en warme maar niet tè warme overschoenen zijn die voor het najaar en voorjaar precies goed zijn. Mochten de weergoden zich gaan laven aan temperaturen onder het vriespunt dan zou wellicht een dikkere neopreen overschoen geen overbodige luxe zijn. Voor nu dus zeer tevreden met deze Sealskinz Lightweight Overshoe die ik ook nog eens prima geprijsd vind met winkelprijzen rond 35 euro en 40 euro.

http://www.sealskinz.com/UK/lightweight-overshoe" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Blijven ze ook goed zitten als je er een stuk mee door het zand moet lopen, bijvoorbeeld? Mijn overschoenen slippen nog wel eens van de neus af.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

foto van hoe de overschoen om de schoen heen zit zou, in deze productinformatie, ook niet misstaan!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

U vraagt wij draaien. Foto's zijn ongeveer 5 minuten oud dus excuses voor late reactie :wink: .
Lopen door bos met veel bladeren is geen probleem en overschoen zit zover onder de punt dat losschieten niet snel zal gebeuren. Niet in de laatste plaats door mede gebruik van brede klittenband midden onder de zool.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb ze ook bevallen goed, voor de echte winter zijn ze niet warm genoeg maar zitten goed rond de schoen en over de voorkant blijven ze goed zitten
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

:)
thx.

Daar hebben we wat aan!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kijk, dank voor de interactie:). Ik ben aan een nieuw setje toe dus zal deze zeker overwegen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Kapitein Iglo schreef:Kijk, dank voor de interactie:) ...
You're welcome! Op deze manier is het leuk om een review te schrijven en hopelijk ook zinvol voor de lezers :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Heb ze mede door de goede review ook besteld. Bij het bestellen alleen niet aan gedacht dat ze klein uitvallen. Hopelijk valt het mee anders moeten ze maar retour.
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Ik rij al een jaar met deze overschoen, en ik vind ze echt perfect. ik trek ze over een gewone mtb schoen heen
zonder klikkers.
overschoen blijft goed zitten tijdens eventuele wandelingen, en ik heb nog nooit koude voeten gehad met de ze overschoen, voor mij is deze ook in winter warm genoeg.
Ik heb ook nog nooit natte voeten gehad, en dan ben ik aardig door de plassen en blubber gereden.
Echte een aanrader.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

juliska schreef:Ik rij al een jaar met deze overschoen, en ik vind ze echt perfect. ik trek ze over een gewone mtb schoen heen
zonder klikkers.
overschoen blijft goed zitten tijdens eventuele wandelingen, en ik heb nog nooit koude voeten gehad met de ze overschoen, voor mij is deze ook in winter warm genoeg.
Ik heb ook nog nooit natte voeten gehad, en dan ben ik aardig door de plassen en blubber gereden.
Echte een aanrader.
Vandaag ook aangehad door de modder en heerlijk warme en droge voeten. Bij schoonspuiten van de fiets meteen ook de schoenen meegenomen en bleef droge voeten houden en de overschoenen weer schoon :winkie:
Plaats reactie