[Review] POC Trabec All-Mountain Helmet

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Review POC Trabec All-Mountain Helmet

Afbeelding

Voor het All-Mountain en Enduro segment testen wij deze mooi uitgevoerde
Helm van POC. Een Zweeds bedrijf dat maar 1 doelstelling heeft.
Een zo goed mogelijk product neer te zetten om de veiligheid van de biker
te waarborgen.

POC Sports is een Zweedse onderneming opgericht door Stefan Ytterborn in
het jaar 2004. POC richt zich voornamelijk op de markt van beschermende
kleding zoals helmen, body-armour, handschoenen en kleding. Misschien
herken je het merk ook vanuit de wielersport want POC is afgelopen jaar de
officiële leverancier van helmen en zonnebril voor de Garmin-Sharp wielerploeg.

Afbeelding

Voor http://www.mountainbike.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.mtbvakantie.com" onclick="window.open(this.href);return false; kregen we de POC Trabec
toegestuurd. Een mtb helm die aan de looks te zien gericht is op het All-Mountain
en Enduro segment.
Een helm die dus wel tegen een stootje moet kunnen. En als ik lees hoe de helm is
opgebouwd geeft dat een vertrouwd gevoel.
De helm is namelijk opgebouwd uit een polystyreen schaal waar Aramid doorheen
gevlochten is. Aramid zullen de meeste wel kennen van kogelvrije vesten. Maar bij
de helm zorgt de Aramid eigenlijk voor een betere verbinding met het polystyreen.
Het makkelijkste is om dit voor te stellen als een soort gewapend beton.
Maar bij deze methode wordt er voor gezorgd dat bij een flinke klap de schokgolf door
een groter gedeelte van het polystyreen wordt geabsorbeerd en de helm ook een flink
stuk sterker en duurzamer wordt.
De buitenschaal is gemaakt van 3 polycarbonaat schalen welke. POC heeft niet voor
een enkele schaal gekozen. Dit alles heeft weer te maken met de sterkte van de helm
en impact van klappen.

Afbeelding

Maar hoe zit de helm nu?
Nu komen we uiteraard bij een persoonlijk gedeelte. De helm komt in verschillende
maatvoeringen en ik val eigenlijk precies tussen 2 maten in. Maar voor mijn ovaal
vormig hoofd met een diameter van 54 cm. is de maat M/L goed aan de maat.
De verstelling aan de achterkant is vrij simpel gemaakt maar doet gewoon goed zijn
werk. Onderweg is het zelfs mogelijk om de helm met één hand nog net een tandje
strakker te zetten. Wel voelt het in het begin aan alsof de helm wat over mijn hoofd
wil schuiven maar na wat experimenteren met de bandjes zit de helm zoals het hoort
en heb ik geen last meer van verschuivingen.
Het gewicht van de helm is uiteraard iets zwaarder dan een XC-helm maar met 340 gram
valt dit alles nog reuze mee. Een full-face is een heel stuk zwaarder en voor All-Mountain
tochten niet practisch.
Het vervangbare vizier kun je omhoog en omlaag zetten maar bij een valpartij is de kans
groot dat het afbreekt. Dat is namelijk ook de bedoeling, zo kun je dus niet met je vizier
achter een tak blijven haken en je nek bezeren.

De helm is uitgerust met 16 luchtgaten. Als je de helm bekijkt ziet het er uit alsof hij bijna
helemaal dicht is. Maar tijdens het biken valt op hoe de doorstroming van de lucht is.
Ik heb een paar tochten gemaakt tijdens een flinke warme zomerdag en je merkt wel dat
je hoofd warmer aanvoelt maar het is allemaal niet zo spectaculair.
Mocht je in de Alpen een leuke trail aan het rijden zijn en het weer slaat om, dan ben je
weer blij met die paar graden extra. Zo werkt het verhaal 2 kanten op.

Afbeelding

Verder is goed te zien en te merken dat we met een Enduro-helm te maken hebben.
Het geheel ziet er uit als een afgeronde blok en niet zo snel en aerodynamischa als een
XC-helm. maar de afgeronde vorm is ook weer puur functionaliteit. Dit zorgt er namelijk
voor dat de helm beter kan rollen tijdens een valpartij. Ook valt de helm vrij ver in je
nek om de achterkant van de schedel goed te beschermen.
Goggles passen ook gewoon onder de helm. Het vizier zit daarvoor gelukkig niet in de
weg en dit is weer een voordeel als je de helm draagt tijdens Endurowedstrijden en dergelijken.

Afbeelding

De Trabec is te verkrijgen in 10 verschillende kleuren. Hoogglans zilver, wit, rood, groen,
lichtblauw, donkerblauw, zwart, zwartgrijs, roze en smoke.
Als laatste zijn er 3 varianten van de Trabec, de standaard, de Race en de Race MIPS.

De helm is verkrijgbaar in de maten XS/S M/L L/XL
De adviesprijs bedraagd € 160,- en is te bestellen via de website van POC: http://www.pocsports.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Of via deze directe link: http://www.pocsports.com/en/product/1231/trabec" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Dank voor reactie Pat.

Deze had ik gelezen.
Lijkt zo een zeer goede helm maar twijfel erg tussen deze en de Trabec Racer met MIPS.
'Be like water my friend'
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Hier nog een goede recente review;

http://nsmb.com/poc_trabec_race_mips_helmet_review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Biking skills or Hospital bills
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Ik ben nu al ongeveer een jaar gebruiker van de standaard versie.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden.
Ik gebruik ook nog een specialized S-works helm.
De POC is uiteraard wat zwaarder maar niet storend.
Pasvorm is prima en ondanks dat ie zwart is ook in de zomer niet te warm.
Ik kan m in ieder geval aanraden.
Plaats reactie