[Review] Hope 40T-Rex Ratio Expander

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Hope T-Rex Ratio Expander

Inleiding
Van Mantel in Arnhem ontvingen we een 40 tands Hope T-Rex Ratio Expander. Tijd dus voor een test en review. Ik rijd met een Shimano cassette en kies dus voor de Shimano variant van de T-Rex. Hope heeft ook een specifieke SRAM variant voor gebruik met een 10 speed 11-36 SRAM cassette (X5/PG-1030, X7/PG-1050 en X9/PG-1070).

Afbeelding

Principe
De T-Rex lijkt een reactie op de komst van SRAM XX1. De bedoeling is om aan de voorkant met een single narrow-wide tandwiel te rijden en achter met een 10 speed cassette. Om toch in de buurt te komen van het bereik van een dubbel of SRAM XX1 heeft Hope een 40 tands tandwiel gemaakt voor een 10 speed cassette waarbij de 17t vervangen wordt voor de 40t T-Rex. Het moge duidelijk zijn dat het natuurlijk nooit gelijk is aan het bereik van een dubbel of SRAM XX1 maar het trapt in ieder geval weer lichter dan een 36t.

Installatie
Hope adviseert de T-Rex te gebruiken met een 11-36 10 speed XT cassette van Shimano of een 10 speed 11-36 van SRAM. Een mail naar Hope leert dat het gebruik met een 11-34 cassette nog niet getest is. Eigenwijs als ik ben, probeer ik het dus eerst met een 11-34 XT cassette die ik hier nog heb liggen. Dit blijkt al snel niet verstandig want het werkt gewoon niet goed. Als de ketting op de 34 ligt dan raakt deze de T-Rex waardoor het gebruik van de 34 onder belasting niet werkt. Weer iets geleerd en dus meteen maar een 11-36* monteren. Met de 11-36 totaal geen problemen van aanlopen dus we kunnen op pad. Het kost wel wat meer aandacht om alles goed af te stellen dan normaal maar dat mag de pret niet drukken. Voornamelijk de B-tension schroef is iets om op te letten want je moet ervoor zorgen dat het bovenste derriewieltje niet te ver van de T-Rex af komt te staan maar mag de T-Rex uiteraard ook niet raken. Dit zorgt er uiteindelijk wel voor dat het derriewieltje verder van de 11t af staat dan bij gebruik van een 11-36 cassette zonder T-Rex.

Afbeelding

Licht, lichter...
Met aan de voorkant een 30t drop-stop van Wolftooth en een 11-40 aan de voorkant kan ik hier in de buurt geen klimmetje vinden waarbij de 40 echt nodig is. Dan maar van de “officiële” gebaande paden af en gewoon lekker een stukje pionieren zonder de natuur te vernielen uiteraard. Schakelen van en naar de T-Rex verloopt soepel en met de ketting op de T-Rex loopt alles gewoon zoals het moet en bijzonder licht. Je merkt wel dat door het verwijderen van de 17 het schakelen van de 15 meteen naar de 19 gaat en dat het verschil dus wel erg groot is maar het werkt wel gewoon.

Conclusie
Leermoment voor mezelf is dat ik me in het vervolg beter kan houden aan de instructies van de fabrikant. Ik vrees echter dat ik gewoon lekker eigenwijs blijf. Is de aanschaf van een T-Rex aan te raden? Technisch gezien werkt het gewoon goed. Het verschil tussen 15 en 19 is door het verwijderen van de 17 wel erg groot. Hier moet je dus rekening mee houden bij aanschaf van de T-Rex. Daarnaast moet je vóór de aanschaf wel duidelijk voor ogen hebben waar je gaat rijden om te kijken of de T-Rex daadwerkelijk van meerwaarde kan zijn voor je fiets. Dit laatste geldt eigenlijk wel vaker. Als je echter gewoon toe bent aan iets nieuws en je zoekt iets moois dan is de aanschaf van de T-Rex wel te verdedigen. Dit is echter al snel het geval als je iets van Hope koopt maar dat is slechts mijn persoonlijke mening. De T-Rex is trouwens verkrijgbaar in zilver, zwart en goud dus je hoeft niet met zo’n gouden bling bling exemplaar rond te fietsen ;-).

Aanbieding
Op het moment van schrijven van deze review is de T-Rex in de aanbieding bij Mantel voor €64,95 in de plaats van de gebruikelijke €79,90. Verzenden bij Mantel is vanaf €75,- gratis dus het is slim om er meten maar iets bij te bestellen om de verzendkosten ad € 4,95 te besparen.

jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Goede review!

Hoe uit zich het tijdens het rijden dat de 17t weg is gehaald?
Ik las bij een soortgelijke variant van e13 dat ze de 40t van hun merk niet aanbevelen met een 11-36 cassette. De shift permance zou dan niet ideaal zijn. (Zie de faq op de website van e13)

Waarmee zou dat te maken hebben?
Biking skills or Hospital bills
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

jaspero schreef:
Hoe uit zich het tijdens het rijden dat de 17t weg is gehaald?
Je merkt dat het verschil tussen 15 en 19 wel erg groot is maar het schakelt gewoon zonder problemen. Ik schakel bijna nooit onder grote belasting maar het liep, voor mij, soepel genoeg.
jaspero schreef:Ik las bij een soortgelijke variant van e13 dat ze de 40t van hun merk niet aanbevelen met een 11-36 cassette. De shift permance zou dan niet ideaal zijn. (Zie de faq op de website van e13)

Waarmee zou dat te maken hebben?
Ik denk, zoals het ook in de FAQ van de e13 staat, dat het te maken heeft met de timing. De cassette is in het geheel goed openlopend samengesteld. Als je daar een kransje uithaalt dat klopt de timing niet meer hetgeen het soepele schakelen niet ten goede komt. Ik heb daar zelf weinig hinder van ondervonden. Ik weet trouwens niet of er nog een verschil is in timing van een 11-36 en een 11-34 dus wellicht zou dat nog een extra issue kunnen zijn. But, these are just my thoughts :bier:
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Ik hoor ook van mensen die 15 en 17 weghalen en er een 16 voor terug doen. Heb je al een beter verloop!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb ook sinds een maand de 40t T-rex maar dan in combinatie met een Hope 30t narrow wide blad. Ik heb alleen bij de cassette de 15 en 17 vervangen door een 16, en wellicht hierdoor dat ik helemaal geen last heb van een gat bij het schakelen.
Maar ik ben erg blij met deze 1x10 setup. In Malmedy zijn er wel een paar stukken waar het iets meer stoempen is, maar ik kom nog wel overal OK boven. Heb ook mijn uiterste best gedaan om de ketting er af te laten stuiteren maar dat is me tot dusver nog niet gelukt. (En ik heb echt heel erg mijn best gedaan ;-) )
Ben trouwens ook erg happy dat Hope een zilveren krans levert, nu moeten mensen 2 keer kijken om het te zien.
Al met al ben ik erg tevreden ermee. Eind van de zomer maar eens kijken hoe het zich in de Vogezen houdt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Heb jij een sram of shimano cassette Suravida?
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Shimano XT
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Waar heb je die 16t vandaan als ik vragen mag.
Biking skills or Hospital bills
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Waarschijnlijk van de 11-32 xt cassette. Wellicht ook los te krijgen:

Y1YR16000

http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... -bl-162029" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Bij bike-components verkopen ze hem los, maar ook bij Rose heb ik hem gezien.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Mooie review! Heb zelf de 42T gehad van OneUp maar mistte de 17 teveel. Ook een 16T er tussen gehad maar kon niet wennen. Nu maar weer gewoon met 36 naar boven!
Vighor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 558
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Muru Witjira fatbike, Nicolai Argon Fat, Turner King Khan

Ik heb de T-Rex met een 1070 Sram cassette op mijn fatbike. Werkt perfect, ik merk er verder niks van. Behalve dan het grotere bereik natuurlijk :D
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

zenegroen schreef:Mooie review! Heb zelf de 42T gehad van OneUp maar mistte de 17 teveel. Ook een 16T er tussen gehad maar kon niet wennen. Nu maar weer gewoon met 36 naar boven!
Eerste rit gister met de trex. Voelde gister inderdaad alsof ik vaak op de 17t wilde trappen. Vooral op de flowy stukken om snelheid te behouden. 15t was soms te zwaar en de 19t te licht.
Verder ging het echt goed. Gewoon gemonteerd de b-tension iets aangepast en schakelde goed. Van de 15t omhoog moet ik soms even de schakel lever iets na de klik vasthouden. Maar heb ik niet als probleem ervaren.
Biking skills or Hospital bills
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Ter informatie voor allen:

Ik heb ook de T-rex aangeschaft om met een 2x10 wedstrijden als de Transalp en Four-peaks etc te fietsen.
Ik had in 1e instantie eean alternatief er tussen gezet maar dat schakelde niet helemaal lekker.
Na wat zoeken heb ik uiteindelijk gekozen voor de 13T cogring van Absolute Black. Hiermee vervalt de 11 en heb je een sluitring voor de 13. Je mist dus het grote mes maar met een 44 of 46 voor en 13-40 achter kom je gewoon overal. Schakelt perfect, ook op de 40 en geen berg te steil!!...... in NL gooi je gewoon de 40 eraf en de 11 erop zonder veel werk!!
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Die optie van absolute black ziet er goed uit.
Ik twijfel tussen een 16t van one-up of die van absolute black. Weet niet of ik de 11t wil missen?
Biking skills or Hospital bills
Plaats reactie