Onder de zon met de Tifosi Radius FC

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

In 2003 startte Tifosi met het op de markt brengen van sportbrillen tegen
een betaalbare prijs.
Tijd om eens met de Radius FC met fototec glazen de trails in te duiken.

Afbeelding

Bij het openen van de doos valt me op dat de bril van Tifosi netjes in een hardcase geleverd
wordt. Open deze hardcase en de bril zit dan nog in een zakje wat je tevens kunt gebruiken
om de lenzen mee schoon te maken.
De bril ziet er netjes en goed afgewerkt uit. In de pootjes zit een flexibele kern waarmee je de
breedte kunt instellen zodat de bril strakker of losser over je oren schuift. De pasvorm van
deze bril is gemaakt voor mensen met een smal gezicht. Voor mijn afmetingen past de bril
prima en hoef ik niets te buigen om passend te maken. De achterkant van de pootjes is
netjes verrubberd voor het draagcomfort. Datzelfde rubber komt ook weer terug in de
neusvleugels. Deze zijn bij de Radius vast en kunnen niet ingesteld worden. Hier heb ik ook
geen behoefte aan gehad. De bril valt goed op mijn neus zodat de glazen netjes rondom
mijn ogen liggen. Dat is tevens ook waar de letters FC voor staan. Het staat namelijk voor
Full Coverage, de lenzen lopen iets wijder naar buiten en een stukje dieper naar beneden.
Zo worden je ogen beter beschermd tegen de zon en opvliegende modder vanuit de paden.
De lenzen zijn tevens uitwisselbaar als daar behoefte aan is. Deze andere lenzen zul je nog
wel even los moeten bestellen want de Radius FC Fototec komt maar met één setje glazen.

Hoe zit dat nu in de praktijk?
De bril voelt licht aan en de keukenweegschaal blijft hangen op 24 gram, een mooi iets
want hoe lichter de bril des te groter het comfort. En met het comfort zit het wel goed.
Mede dankzij het instellen van de pootjes. Persoonlijk hou ik van een strak zittende bril
zodat deze onderweg nergens heen kan schuiven en de Radius is tijdens de lange tochten
geen mm. verschoven.

Afbeelding

De glazen.
Het belangrijkste van een zonnebril zijn natuurlijk de glazen. De glazen van de Radius zijn
aan de zijkant opengewerkt om condensvorming tegen te gaan. Dit werkt prima als je wat
snelheid kunt houden maar zodra je op wandeltempo aan het klimmen bent willen de glazen
toch wel wat aanslaan. Maar zodra je weer aanzet op de pedalen verdwijnt de condens vrijwel
direct.

Over het fototec gedeelte ben ik zeer verrast. Je ziet bijna niet dat het werkt. Maar dat doet het
wel zeker. En nog redelijk snel ook. De Radius gaat van volledig open (35,3% lichtdoorlatend)
naar volledig gesloten (13,5% lichtdoorlatend) in iets minder dan 10 seconden).

Afbeelding

Dat is redelijk snel maar om eerlijk te zijn vind ik het belangrijker hoe de bril reageert al je opeens
de donkere bossen in rijdt. En daar ben ik dus door verrast. Het gaat sneller dan je denkt.
voordat je pupillen groter aan het worden zijn is de bril al lichter gekleurd en daardoor zie je de
Kuilen, bulten , takken en stenen veel beter en sneller waardoor je weer minder hoeft af te remmen.
Bij het opzetten van de bril moest ik wel even wennen aan de kleur van de glazen. Het lijkt netof je
alles eventjes door een roze bril ziet. Maar een minuutje later weet je al niet beter en valthet hoge
contrast op. De glazen maken alles net iets scherper en mooier. Een prettige kleur om doorheen
te kijken. De glazen zijn ook licht genoeg om op een bewolkte dag te gebruiken en in de volle zon
doen ze prima hun werk.

Afbeelding

Als laatste wil ik nog even kwijt dat het frame gemaakt is van Grilamid TR-90, een hoog-waardig
polyamide nylon met hoge buigsterkte. Zo hoef je niet bang te zijn dat de bril snelstuk gaat.
Ik kan ook niets zeggen over de kwaliteit van de glazen en het frame.
Die reden is eigenlijk heel simpel. Mijn oude fietsbril is nu alweer 9 jaar oud en de glazenzijn
nog steeds in orde alleen het frame heeft afgelopen maand de tand des tijds niet meerdoorstaan.

Wat tevens interessant is om te vermelden is dat Tifosi 100% levenslange garantie geeft
op alle brillen tegen fabrieksfouten.

De adviesprijs voor de Radius FC bedraagt € 69,95

Voor meer info klik je op:
http://www.tifosioptics.com/products/1190300130/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
reynouts
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 15:22
Mijn mountainbike: Focus Raven 27r 5.0 2014

Mooie review. Ben al een tijdje op zoek naar een goede bril voor een smaller gezicht en ook met glazen die wat lager doorlopen.. Zou hem wel eens willen passen!
Plaats reactie