[Review] Easy Washer EX-1028

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

De Easy Washer EX-1028

Afbeelding

Inleiding
Omdat ik nogal de neiging heb om mijn fiets altijd grondig te “kuisen”, is zojuist een EasyWasher EX-1028 (http://www.easywasher.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) afgeleverd om te testen en om vervolgens mijn ervaringen op te tekenen in een review. Gezien het feit dat bij mij thuis het monteren van een tuinslang in de garage altijd uitloopt op een ongewenst waterballet heb ik hier wel oren naar. Ik ben zeer benieuwd naar het mobiele gebruiksgemak. Zal toch al snel beter zijn dan het vullen van een tuingieter om daarmee het waterballet in de garage te voorkomen maar toch het vuil van mijn speeltjes af te kunnen spoelen. Vooraf bedenk ik echter nog wel meer gebruiksgemak dan alleen het afspuiten van de fiets maar we zullen zien.
Informatie van fabrikant / leverancier
Aldus de leverancier is de EasyWasher leverbaar in twee verschillende types. De EX-1028 die door gebruik van een ingebouwde accu en watertank van 17 liter geheel mobiel bruikbaar is en de EX-1030 die het moet doen met een watertank van 15 liter en geen ingebouwde accu heeft. De laatste is wel te voorzien van een externe accu en, net als de EX-1030, via de 12 volt sigaretten aansteker van de auto werkzaam. Voor beide types is een aantal accessoires leverbaar dat via de webshop van EasyWasher aan te schaffen is. Hierbij kan je denken aan extra watertank, een zachte lange borstel, nieuwe slangen en elektriciteitssnoeren etc. Vooralsnog zie ik nog geen reden om in de aanschafmodus over te gaan en op voorhand al accessoires aan te gaan schaffen.

Verpakking

Ik heb een Easy Washer EX-1028 ontvangen die goed verpakt is en standaard de volgende onderdelen bevat:
- De washer zelf met afneembare tank;
- Waterslang;
- Spuitpistool;
- Lange zachte borstel;
- Opzetstuk dat doet denken aan een douchekop;
- Draagband om aan de washer te kunnen monteren;
- Diverse kleine reserve onderdelen zoals rubberen afsluitringen etc.;
- Gebruiksaanwijzing;
- Adapter om met 220 volt accu op te kunnen laden

Afbeelding

Nu de inhoud van de verpakking gecheckt is, bestaat er steeds minder het idee dat ik nog via de webshop accessoires moet gaan bestellen want het ziet er vooralsnog zeer compleet uit. Vooral het toevoegen van kleine reserveonderdelen vind ik zeer netjes. Niets is zo vervelend als wanneer de rubberen o-ringen gaan lekken je stad en land af moet lopen om deze te verkrijgen. Enige zorg is nu om ze ergens op te bergen waarvan je later nog weet dat ze daar liggen.

Aan de slag
Voordat ik de washer ga gebruiken lees ik eerst maar eens de gebruiksaanwijzing. Belangrijkste hiervan is dat ik lees dat er 12 maanden garantie op zit, de accu eerst 6 tot 8 uur geladen moet worden voordat hij vol is en dat de tank door een kwartslag te draaien van de washer los te halen is. Verder wordt nog melding gemaakt van het feit dat water tot 45 graden Celsius gebruikt mag worden maar ik heb ondertussen van de leverancier vernomen dat water tot 60 graden toegestaan is. Teksten over het verbod op het vullen van de tank met brandbare stoffen (dus geen potentiele vlammenwerper) of dat het niet de bedoeling is om de washer compleet onder te dompelen in water laat ik hier verder maar achterwege.
Vanwege de wettelijke garantietermijn van 24 maanden heb ik nog een mail naar de leverancier gestuurd en daar krijg ik keurig het antwoord dat er inderdaad 24 maanden garantie werd gegeven in de plaats van de genoemde 12 maanden. Daarnaast gaf de leverancier aan dat er ook na de 24 maanden geprobeerd wordt om een oplossing te vinden waarbij de klant goed geholpen is. Gelukkig kwamen garantieaanvragen maar weinig voor.

Gebruik

Na langere tijd heb ik eindelijk tijd om te gaan fietsen en mijn Gary Fisher eens goed vies te maken en daarna de easywasher te testen. Waar ik doorgaans probeer de modder zoveel mogelijk te ontwijken, rijd ik nu door alle modder zodat ik zeker ben dat alles goed onder zit en de washer zijn uiterste best mag gaan doen.
Thuis aangekomen laat ik de fiets mooi voor het huis staan en hoef ik dus niet met mijn vieze fiets door de garage en “tuin-/speelkamer” om achter het huis te komen waar de tuinslang zich bevindt.

Afbeelding

Ik draai met een simpele handbeweging de tank van de easywasher en vul hem met een mix van warm en koud water in de keuken. Een klein negatief puntje is dat de tank dusdanig groot is dat hij niet geheel onder de kraan past waardoor ik hem niet compleet gevuld krijg in de keuken. De rest van het vullen gaat dan maar met koud water in de garage. Als laatste gooi ik er, bij gebrek aan wash-and-shine autoshampoo, wat Dreft bij en ga ik aan het werk.
Het aansluiten van de slangen gaat simpel door middel van een soort verkleinde versie van de bekende Gardena koppelingen. Ik begin met het standaard spuitpistool en zet de schakelaar op “accu”. Een zacht gebrom begint en de easywasher brengt de tank op druk. Vol verwachting begin ik met de grote schoonmaak.
De straal is niet heel erg krachtig maar genoeg om de meeste modder er gemakkelijk van te spuiten. Ik ben aangenaam verrast door de kracht van de straal omdat ik nu ook niet het risico loop dat ik vuil in de lagers spuit dus wat mij betreft absoluut geen “hogedrukreiniger” maar precies goed voor de fiets.
De angst die ik had dat de Dreft een enorm schuimend effect zou hebben is onterecht en het werkt verrassend goed. Ik zet op een later moment de zachte borstel nog op het toestel en ga dan verder met de laatste schoonmaakwerkzaamheden. De zachte borstel is naar mijn mening voor de fiets niet echt heel erg geschikt. Het water komt niet echt gelijk verdeeld over de lengte van de hele borstel maar met een redelijke straal uit het begin van de borstel. Borstel is wel weer handig en smal genoeg om goed tussen de cassette te kunnen komen. Ik geef de fiets een uitgebreide poetsbeurt waarbij niets overgeslagen wordt. Handig van het kleine spuitpistool en de niet al te hoge druk is dat ik ook goed bij moeilijk bereikbare plaatsen kan komen zoals de hoekjes en gaatjes bij de link bij de achterdemper. Aan het einde merk ik dat ik nog altijd wat water over heb dus neem ik de voorkant van mijn auto ook meteen maar even mee. Het water is dan echter snel op dus ik kom tot de conclusie dat één tank volstaat voor een zeer uitgebreide poetsbeurt. Wellicht zijn twee tot drie fietsen ook mogelijk waarbij alleen het zwaar overtollige vuil kan worden verwijderd.
Ik droog uiteindelijk de fiets af met een versleten t-shirt en de Gary Fisher ziet er weer zo goed als nieuw uit.

Conclusie

Ik ben zeer enthousiast over de easywasher. Het is een handzaam apparaat dat niet het predicaat hogedrukreiniger verdient maar juist daarom precies goed is voor je fiets. Ik kan me voorstellen dat als je vaak met de fiets op of zeker ìn de auto op pad gaat het een zeer zinvolle aanvulling is op je collectie fietsgerelateerde gadgets. Hij is zeker niet onmisbaar maar wel erg handig in gebruik. Voor mij heeft het apparaat zijn meerwaarde omdat ik niet meer hoef te klungelen met tuinslangen en met een vieze fiets door het huis hoef.

Afbeelding

Waar ik van te voren nog dacht aan meerdere toepassingen, vind ik dit niet meer nodig om een aankoop te verdedigen. Toch kan ik me nog altijd wel meerdere gebruiksgemakken bedenken (tuinspeelgoed van de kinderen en nog veel meer). Alleen je fiets is de aankoop al meer dan waard vind ik. Voor mij is het de beste upgrade van mijn fietsen van de afgelopen tijd.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb er ook één maar dan zonder de accu,
ben er meer dan tevreden over beste koop van laatste tijd zeker met de mud op dit moment we laten de mud waar het vandaan komt
Ik ben voor de gene gegaan zonder accu omdat ik in mijn omgeving wel wat problemen zag met kapotte accu's en lekkage van het water reservoir wat overigens wel opgelost werd door de fabrikant maar deze was goedkoper en ik ga altijd met de auto dus vanuit de kofferbak spuiten met die hap
Symbolio
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 12:47

Ik heb deze EX-1028 ook. Heerlijk product al gebruik ik zelf de opzetborstels niet. Ik woon in een appartement op de tweede verdieping dus met een tuinslang klooien vanaf het balkon was een totale non optie. Op deze manier elke rit de fiets in de standaard zetten en dan kan het schoonmaken beginnen. Gebruik wel erg weinig water (en enkel water). Kan met 1 vulling de fiets zo'n 5x volledig afspuiten al mijd ik ook op mijn vaste routes vaak de modderpoelen als ik ze zie aankomen ;)
freeriderxs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 29 april 2008, 17:52

Een hele goede optie dit.
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Ik heb hem onlangs ook aangeschaft voor in de camper. Ik zit nog in de gewenningsfase, aangezien ik de luxe gewoon ben van een tuin inclusief tuinslang. De eerste keer was het water op net voordat de fiets schoon genoeg was, ik was iets te royaal geweest denk ik. Intussen heb ik wat meer vaardigheden. Mijn ervaring is dat nog niet aangedroogde modder er zo af gaat, net als stof. Maar laat de fiets niet te lang staan, anders is het echt boenen en is het reservoir snel te klein.
Thuis gebruik ik overigens warm water met een heel klein beetje afwasmiddel, itt de aanbevelingen van de fabrikant...

mijn score: 7.5/10
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Miker V schreef: Thuis gebruik ik overigens warm water met een heel klein beetje afwasmiddel, itt de aanbevelingen van de fabrikant...
Gebruik ik ook: warm water en afwasmiddel. Werkt prima en warm (maar geen heet) water mag ook wel van de fabrikant (heb ik nagevraagd :bier: ).
Plaats reactie