[review] Nitefighter L1A

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Review Nitefighter L1A

Afbeelding

Nitefighter L1A Right-Angle Light
"Licht onder een haakse hoek."
Een klein lampje met een grote lichtopbrengst.

De L1A-lamp van Nitefighter is een magnetische hoofdlamp welke ook los van
de houder gebruikt kan worden. Het doosje bevat de lamphouder, hoofdband
en 1 batterij. Zo kun je er dus direct mee aan de slag.

Het magnetische zal ik hier meteen even uitleggen.
Er zit namelijk een magneet in de voet van de lamphouder. Zo kun je lamp op een
metalen object bevestigen. Zo is het dus mogelijk om het licht onder een bepaalde
hoek te laten vallen. Dit voor het geval je beide handen vrij moet hebben, je geen
hoofdlamp wilt dragen of als je ergens met je neus bovenop zit.

Afbeelding

Het geheel ziet er solide uit en voelt goed aan voor een klein lampje.
De lichtbron bestaat uit een Cree led welke werkt op 1 AA batterij. De maximale
output volgens de fabrikant is 85 lumens. Dat klinkt tegenwoordig niet zo heel sterk
meer met al die zware fietslampen die meer dan 700 lumen aan licht geven. Maar dit
lampje is ook niet gemaakt om als main light te fungeren maar als noodverlichting bij
het wegvallen van je zware fietslamp.
De 85 lumens is namelijk net genoeg om het pad te zien waar je overheen biked. Je
moet alleen niet denken dat je net zo hard kunt fietsen als met de hoofdverlichting.
Want dan wil je jezelf nog eens verrassen. Zaak is wel om direct de weg naar huis te
pakken want op volle kracht blijft hij maar 1 uurtje branden. Maar als backup is dit een
prima klein lampje. De houder is dan ook niet groter dan 95 mm met een diameter
van 19 mm. Zo past het lampje ook heel gemakkelijk in je jasje of rugzak.

De laagste stand van de lamp bedraagd 10 Lumens.
Je vraagt je af wat je daarmee kunt. Eigenlijk alles wat je wilt, behalve flink doorfietsen.
De 10 Lumens komen voornamelijk van pas bij reparaties onderweg. Want als je midden
in de nacht een kapotte band krijgt of er breekt een ketting. Dan wil je de hoofdverlichting
sparen omdat je niet weer hoelang je aan het repareren bent.
Dit lampje levert op 10 Lumens meer dan voldoende licht om je fiets te repareren in het donker.
Voordeel is dat het lampje 20 uur blijft branden op deze lichtsterkte. Dus ook voor trekkers
onder ons is dat een ideaal lampje om mee te nemen. Je verbruikt namelijk alleen een paar
AA battarijen welke overal te verkrijgen zijn.

Afbeelding

De mogelijkheden van de L1A lamp zijn eindeloos. Ook bij het inpakken van een auto kom je
erachter hoe fijn het is om 2 handen vrij te hebben en te zien wat je aan het doen bent.
Of als je iets aan het zoeken bent.
Bij het wandelen heb ik de lamp ook al een aantal keer gebruikt. Lekker je handen vrij en
genoeg licht om te zien en gezien te worden.

Afbeelding

De 2 andere standen heb ik nog niet gebruikt. De stroboscoop om vervelende mensen af
te schrikken lijkt mij vrij goed te werken. Je ziet dan echt geen fluit en je wordt er niet goed
van als je er in kijkt.

De SOS functie is handig als er iets aan de hand is. Maar je bent wel afhankelijk van iemand
die ook daadwerkelijk ziet dat het een SOS signaal is. Het is verstandiger om je mobiele telefoon
op zak te hebben.
Verder is de lamp waterdicht bij flinke regen maar onderdompelen vind ik een te zware test.
Dat laat ik over aan de duikverlichting.

De houder van de hoofdband bevalt goed. Netjes instelbaar met aan de voorzijde een zachte pad
die makkelijk af te spoelen is. De hoek van de lamp is verstelbaar vanuit de houder. Zo heb je het licht
altijd waar jij het wilt hebben. Ook zit er nog een klipje aan de lamp voor deze aan je riem of
broek te bevestigen.

De lamp is verkrijgbaar bij o.a.www.isurvive.nl en http://www.nitefighter.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De prijs bedraagt € 39,95 maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie