[Review]Optrix CycleX

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Optrix CycleX

Afbeelding

Inleiding
Door Ultra Outdoor Sports (http://www.ultraoutdoorsports.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) werd een Optrix CycleX (http://www.optrix.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) ter beschikking gesteld. De Cyclex is een waterdichte en stootvaste fietshouder voor de iPhone 5 voor montage van de iPhone 5 op het stuur van je fiets. Ik heb de Cyclex voor een ritje van ongeveer 20km gemonteerd om te zien hoe het gebruikersgemak maar ook de kwaliteit van de gemaakte beelden zijn. Later zal ik wellicht nog een test uitvoeren waarin de Cyclex wordt vergeleken met de populaire GoPro camera.

Verpakking en montage

De verpakking is overzichtelijk en bestaat uit de Cyclex, een “bumper” waarin de iPhone moet worden gemonteerd alvorens hij in de Cyclex geschoven wordt, de houder voor op het stuur en een korte gebruiksaanwijzing. Montage van de iPhone in de Cyclex geschiedt door de iPhone in de “bumper” te klikken en daarna in de Cyclex te schuiven. Door het gebruik van de bumper beschadigt de iPhone niet door het schuiven in de Cyclex en zit hij strak in de Cyclex. Hierna moet de Cyclex worden afgesloten door zowel de openingen aan de bovenkant als de onderkant te sluiten. Hierbij wordt nog gewezen op het feit dat overtollige lucht zoveel mogelijk de Cyclex moet verlaten om zodoende geen negatieve invloed (lees: lagere reactiesnelheid en accuratesse) op het Touch screen te krijgen. De Cyclex voelt solide aan maar je iPhone wordt er logischerwijs wel een stuk logger van.
De stuurhouder wordt eenvoudig op het stuur geklikt en daarna vastgezet met twee inbusboutjes en staat zeer stevig. De stuurhouder is voor een OS/31,8 stuur en dus niet geschikt voor een 25,4mm stuur. Dit is iets om rekening mee te houden bij mogelijke aanschaf van een Cyclex. Als de stuurhouder eenmaal gemonteerd is, is het zonder inbussleutel niet meer mogelijk om de kijkhoek aan te passen. In de praktijk zal het zo zijn dat je een middenweg gaat zoeken waarin de hoek wel aan te passen is en de Cyclex niet op ongewenste momenten naar beneden zakt. Het is in mijn ogen echter niet een ideale situatie. Mijn voorkeur zou bestaan in een vaste montage waarin handmatig nog allerlei verschillende kijkhoeken gekozen kunnen worden zonder gebruikt making van een inbussleutel.


Software

De Cyclex wordt out-of-the-box niet geleverd met speciale software maar deze kan in de AppStore worden gedownload. Er kan gekozen worden voor de gratis Optrix HD en de Optrix VideoPro ad € 8,99. Ik heb hier gebruikt gemaakt van de gratis Optrix HD versie.

Indruk tijdens de rit
Zoals ik al dacht was het even zoeken naar de ideale positie / kijkhoek. Opnames starten is makkelijk: eenvoudigweg op de opneemknop op het scherm drukken en de opname gaat lopen. Een nadeel is dat je niet eenvoudig op het schermpje kan kijken zodat je precies weet wat je opneemt. Dit is inherent aan het feit dat het scherm en de lens aan elkaar vastzitten waardoor je deze dus niet onafhankelijk van elkaar kan instellen. Na circa 15 minuten gereden te hebben, ben ik gestopt om de kwaliteit eens te beoordelen. Eerste voorzichtige conclusie; goede kwaliteit beeld en mindere kwaliteit geluid. Helaas zie ik verderop in de opname wel wat vaagheden door, wat later blijkt, vuil op de lens. Voor het tweede deel de kijkhoek op iets verder vóór mijn fiets gezet en wederom na een kleine 20 minuten gecheckt. Tweede voorzichtige conclusie was nog altijd positief over beeld en negatief over (bij)geluid. Het lijkt wel alsof ik op een fiets met oude roestige ketting reed. Zelf vind ik geluid minder belangrijk dan een goed beeld, maar het is wel een aandachtspunt. Helaas wederom vuil op de lens maar dat heb ik tijdens het fietsen al schoon proberen te vegen. Vuil op de lens zal echter minder snel voorkomen bij minder modderige ritten en als camera bijvoorbeeld op de helm gemonteerd zou worden.
De derde keer wederom iets aan kijkhoek veranderd (nu tussen de stand van de eerste en de tweede keer in) en weer op pad. Deze keer keer niet meer gestopt, maar lekker doorgeknald (op mijn relatief laffe tempo dan). Na circa 25 minuten kwam de melding dat mijn accu bijna leeg was en de opname was daarmee ten einde.

Afbeelding

Kwaliteit op computer

Thuisgekomen beoordeeld hoe de kwaliteit zich op een 27” inch scherm manifesteert. Je ziet nu duidelijk verschillen tussen de stukken waarop ik de “focuslock” (een functie in het instellingenmenu van de Optrix HD App) aan heb staan en waar ik de focuslock niet gebruik. Focuslock moet naar mijn mening aan staan omdat de iPhone anders steeds aan het scherp stellen is hetgeen de kwaliteit niet ten goede komt. De focuslock zal, naar ik heb vernomen van de leverancier, standaard in een nieuwe App worden ingebouwd.
De kwaliteit achter de computer valt mij, bij 27” full-screen, enigszins tegen. Voor een groot deel zal dit ook veroorzaakt worden doordat de Cyclex op het stuur gemonteerd is en je bij mountainbiken nu eenmaal veel stuurt. Het levert een onrustig en niet altijd even scherp beeld op. Nog altijd voldoende kwaliteit om de gereden route nog eens terug te zien maar het kan naar mijn mening beter. Het beeld is echter wel waarheidsgetrouw want mijn zoontje van 7 jaar geeft ongevraagd aan dat hij vindt dat papa wel erg langzaam fietst… Wanneer je het niet op full-screen op een 27” monitor terugziet wordt het toch al snel een stuk beter te volgen.


Linkje naar testbeelden

Conclusie

Ik ben verdeeld enthousiast over de Cyclex. Het zal nog even wat zoeken zijn naar de ideale instellingen maar voor een digibeet als ik, is het resultaat naar mijn mening al zeer acceptabel. Criticasters zullen zeggen dat de kwaliteit natuurlijk afhankelijk is van de kwaliteit van de iPhone 5 en niet van de Cyclex. Ik ben het daar ten dele mee eens. Ten dele omdat je een “kale” iPhone simpelweg niet met wat Duck tape op je stuur kan plakken en Optrix met de Cyclex blijkbaar in staat is om zonder verlies van kwaliteit een stevig huis om je iPhone te bouwen dat waterdicht en stootvast is en zeer solide staat op je stuur.
Nadelen zijn er natuurlijk ook en dat is naar mijn mening o.a. de keuze voor slechts 31,8mm sturen bij een “standaard” verpakking. De houder staat stevig maar de kijkhoek is eigenlijk niet te verplaatsen zonder inbussleutel. Voor het filmen tijdens het mountainbiken zou ik zelf liever kiezen voor een houder op de helm of op de borst (beide als accessoires ook leverbaar door Optrix). Wil je echter de iPhone ook als hulpmiddel voor routes gaan gebruiken dan is de Cyclex met stuurhouder wel zeer geschikt. Laatste nadeel is de beperkte opnameduur. Dit laatste is weer een beperking van de iPhone en niet aan de Cyclex toe te rekenen.
Naar mijn mening een heel leuke gadget om af en toe een stukje mee op te nemen maar vooralsnog geen volledig alternatief voor een “echte” camera. Voordeel van de Cyclex is wel dat je hem naast het fietsen ook goed kan gebruiken tijdens vakanties en dat je iPhone goed beschermd is (dus ook geschikt om je kinderen met de iPhone te laten spelen zonder dat je na een half uur terug moet naar de Apple-store om een nieuwe iPhone te kopen). Ik zou het persoonlijk al erg leuk vinden om de Cyclex mee met de kids het zwembad in te nemen al is het alleen maar om eens geprobeerd te hebben. En dit geeft dan ook meteen de veelzijdigheid van de Cyclex aan. Het is geen Action-Cam, een routeplanner, een Outdoor GPS of fietscomputer maar samen met de Iphone alles in één. Zoals vaak zal een alles in één apparaat ook nadelen hebben en zal de kwaliteit wellicht iets achter kùnnen blijven maar feit is dat de Cyclex mij positief verraste.
Of je bereid bent om hier € 129,- voor neer te tellen laat ik aan de lezer over. Een iPhone is zelf al een dure gadget en ik kan me dan ook voorstellen dat het geld niet direct een reden hoeft te zijn om het niet te kopen. Wellicht een leuk en zinvol cadeau voor onder de boom voor iemand die toch niet meer weet wat hij nu weer moet vragen!
Plaats reactie