Prijsverschil Koga en Cube

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!

Bij Koga betaal je gewoon teveel voor het merk

ja
19
35%
ja, maar de kwaliteit ligt ook veel hoger dan bij cube
22
40%
nee, je krijgt waar voor je geld
14
25%
 
Totaal aantal stemmen: 55
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

beide hardtails, met shimano onderdelen. Vat dit niet verkeerd op, maar het ging mij om het verschil tussen de prijzen en de onderdelen die je ervoor terug krijgt. Daarom was de vraag ook of dit prijsverschil terecht was.

Wel een mooie bike:


http://www.koga.com/upload/template.asp ... nner-Alloy
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

themaniac schreef:beide hardtails, met shimano onderdelen.
Ja, maar kijk ook naar framemateriaal, bouw etc. En het is nogal een verschil of je een complete LX groep monteert, of een mengelmoes van Deore en mindere onderdelen met als garnering LX en XT derailleurs
themaniac schreef:Vat dit niet verkeerd op, maar het ging mij om het verschil tussen de prijzen en de onderdelen die je ervoor terug krijgt. Daarom was de vraag ook of dit prijsverschil terecht was.
Valt wel mee hoor, ik vat niet zo snel iets verkeerd op. Maar ik blijf wel van mening dat in ieder geval enkele variabelen gelijk dienen te zijn als je zaken met elkar vergelijkt. In dit geval betekent dat of 2 echt vergelijkbare fietsen met elkaar vergelijken of 2 fietsen met dezelfde prijs met elkaar vergelijken.

themaniac schreef:Wel een mooie bike
Koga heeft ze inderdaad wel eens lelijker gemaakt.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
robiba
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 26 augustus 2003, 13:53
Mijn mountainbike: cube reaction 2003
Contacteer:

jf schreef:bij koga weet je dat de kwaliteit goed is, bij Cube is dat nog maar de vraag. Dat lijkt me een beetje overdreven. Het frame van Koga wordt ook niet door zezelf gelast
mmmm... het gaat hier over Cube zie ik wel, even meedoen :wink:

Ik rij zelf een Cube reaction, men maat rijdt de Koga x-kontrol. Wat die lassen betreft vind ik die van de Cube vele malen netter gelast dan bij die Koga, koga laat zijn fietsen gewoon in Nederland lassen. Cube laat dat doen in het verre oosten, en walla zie hier het prijsverschil. Wat betreft de kwaliteit, daar kan ik weinig over zeggen. Ik denk dat het elkaar niet veel maakt, de tijd zal het leren tussen de X-control van men maat en die Cube van mij. Ik zal is vragen of hij zijn frame doormidden wil zagen voor een vergelijk :-D
Ik ben er in ieder geval nog zeer tevrden met mijn Cubje :-q
Diwwek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
Contacteer:

Ik heb ooit eens gehoord dat de huidige Koga's niet erg stijf zijn. In welke mate zou ik niet weten, misschien dat iemand hier wat meer duidelijkheid over kan scheppen?
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

robiba schreef:
jf schreef:bij koga weet je dat de kwaliteit goed is, bij Cube is dat nog maar de vraag. Dat lijkt me een beetje overdreven. Het frame van Koga wordt ook niet door zezelf gelast
mmmm... het gaat hier over Cube zie ik wel, even meedoen :wink:

Ik rij zelf een Cube reaction, men maat rijdt de Koga x-kontrol. Wat die lassen betreft vind ik die van de Cube vele malen netter gelast dan bij die Koga, koga laat zijn fietsen gewoon in Nederland lassen. Cube laat dat doen in het verre oosten, en walla zie hier het prijsverschil. Wat betreft de kwaliteit, daar kan ik weinig over zeggen. Ik denk dat het elkaar niet veel maakt, de tijd zal het leren tussen de X-control van men maat en die Cube van mij. Ik zal is vragen of hij zijn frame doormidden wil zagen voor een vergelijk :-D
Ik ben er in ieder geval nog zeer tevrden met mijn Cubje :-q
Kijk zo komen de verhalen in de wereld. jf zegt dat "bij koga weet je dat de kwaliteit goed is, bij Cube is dat nog maar de vraag." lijkt de quote van mij in jou post te zeggen. Maar je vergeet erbij te vermelden dat dat mijn interpretatie was van wat Nullius zei, wat ik in mijn post ook duidelijk vermelde. Ik zou het op prijs stellen als je in het vervolg wat zorgvuldiger om zou springen met quotes.

Verder: Afgezien van het feit dat ook jij blijkbaar nog denkt dat Koga z'n frames nog allemaal zelf last (nee dus) zei ik niet zoveel anders dan jij.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
robiba
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 26 augustus 2003, 13:53
Mijn mountainbike: cube reaction 2003
Contacteer:

oooohhhh..... wat een drama, ik gebruik de woorden van JF :-{
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

robiba schreef:oooohhhh..... wat een drama, ik...
creatief met quoten. En nou hou ik op.

back on topic mar.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Wordt weer druk tijd dat 't zomer wordt - meesten blijkbaar kribbig met reageren omdat de winter voor de deur staat? :-{ **doe je de deur toch niet open :tong**
Elevation12,000
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 15 juli 2004, 12:59

jf schreef:Ik heb liever een Trek die zonder barends wordt geleverd dan een Koga met. Kwestie van smaak natuurlijk, maar toch ook nog een beetje het gevoel dat Koga de MTB's er vooral "bij" doet.

.
Hmm, Koga was in de tachtiger jaren een zeer gerespecteerde speler in de MTB wereld. Als een vd eersten brachten zij de ATB in NL uit. Ook memorabel zijn de elevated RidgeRunners en de diverse gelugte alu, carbon en ti modellen met Syncros all over van begin negentiger jaren. Eind negentiger jaren ging het naar mijn smaak erg hard bergaf. Nu komt Koga weer terug met kwalitatief hoogwaardige fietsen die welliswaar wel wat minder onderscheidend zijn als die van begin negentiger jaren.

koga laat zijn fietsen gewoon in Nederland lassen
Hierbij quote ik Robiba. Naar mijn weten werden Koga´s tot en met ´95 bij Miyata in Japan gemaakt. Heden ten dagen komt het leeuwendeel volgens mij bij Hodaka uit Taiwan vandaan. Onder supervisie van Miyata zogenaamd. Zeker weten doe ik het echter niet. De XControl is een appart verhaal. Dit is eigenlijk een Lapierre (ook van Accell). Geen flauw benul waar deze vandaan komt, maar in ieder geval worden ze niet in Nederland gelast
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

waar ze gemaakt worden:

Al sinds de start in 1974 wordt elke Koga-Miyata ontwikkeld en geassembleerd in ons hoofdkwartier in Heerenveen, Nederland. Een zorgvuldig proces, waarbij elke fiets van A tot Z met de hand wordt opgebouwd door één van onze monteurs. Voor Koga is dit een logische keuze, die voortkomt uit onze absolute kwaliteitsfilosofie.
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Jaja: wij, ons en hullie,,,,,,,,,,,,,,,,, maar als ze verliezen is het: zij, hun en zullie!
Aikon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 29 mei 2004, 11:37

themaniac schreef:waar ze gemaakt worden:

Al sinds de start in 1974 wordt elke Koga-Miyata ontwikkeld en geassembleerd in ons hoofdkwartier in Heerenveen, Nederland. Een zorgvuldig proces, waarbij elke fiets van A tot Z met de hand wordt opgebouwd door één van onze monteurs. Voor Koga is dit een logische keuze, die voortkomt uit onze absolute kwaliteitsfilosofie.
En waar worden ze gelast dan? Ontwikkelen en assembleren hoeft geen lassen te betekenen ;)
Elevation12,000
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 15 juli 2004, 12:59

Ik was wellicht niet zo zorgvuldig in mijn voorgaande formulering. Ik zei dat Koga´s gemaakt werden in Japan en later Taiwan. Hiermee doelde ik eigenlijk op het frame. Afmontage gebeurt natuurlijk in Heerenveen.
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 11 maart 2004, 22:28
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

Aikon schreef:
themaniac schreef:waar ze gemaakt worden:

Al sinds de start in 1974 wordt elke Koga-Miyata ontwikkeld en geassembleerd in ons hoofdkwartier in Heerenveen, Nederland. Een zorgvuldig proces, waarbij elke fiets van A tot Z met de hand wordt opgebouwd door één van onze monteurs. Voor Koga is dit een logische keuze, die voortkomt uit onze absolute kwaliteitsfilosofie.
En waar worden ze gelast dan? Ontwikkelen en assembleren hoeft geen lassen te betekenen ;)
Klopt als een bus. Als je in de koga folder kijkt dan zie je dat er staat: "hand build" (met de hand in opgebouwd, wat mij eigelijk vrij logisch lijkt -> ik zie zo 123 nog geen productie lijn voor me waar de crossmaxen op de xrunner scandiums worden gezet door robots). "Hand made" (deels of geheel met de hand gefabriceerd zoals bijv. bij Cannondale 8) 8) ) is denk ik wat Mr Maniac bedoeld.

Om dergelijke termen te mogen gebruiken moet je als fabrikant kunnen aan tonen dat je dat ook waar maakt (net zoals bijvoorbeeld het "eco" keurmerk). Tenminste dat is in ieder geval zo in de EU en de VS.

Taal-technisch gaat het om details, maar van de term "hand build" krijg ik geen harde plasser.
Elevation12,000
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 15 juli 2004, 12:59

Bestempel me gerust als een Koga, alsook Miyata liefhebber. In ´92 begon ik met fietsen en dat was op een Koga. Daarna volgde er nog een stuk of twaalf.....

Desalnietemin kriebelt het een beetje bij me als ik dergelijke tekst lees:

Al sinds de start in 1974 wordt elke Koga-Miyata ontwikkeld en geassembleerd in ons hoofdkwartier in Heerenveen, Nederland. Een zorgvuldig proces, waarbij elke fiets van A tot Z met de hand wordt opgebouwd door één van onze monteurs. Voor Koga is dit een logische keuze, die voortkomt uit onze absolute kwaliteitsfilosofie. (Uit de Koga folder dus)

Geloof me: Om alleen al tot deze deze formulering te komen zullen ze clinics belegd hebben. Ze durven nog net niet het het woordje ´ambachtelijk´ er in op te nemen. Dan hadden ze zich van mij part echt onstervelijk belachelijk gemaakt. Er zit welliswaar handwerk aan de assemblage van een Koga en toegeven; het ziet er altijd strak uit. Een term als ´hand built´ is dus wel correct.

Alhoewel de tekst uit Koga folder bijna anders doet vermoeden, moeten we niet naïef zijn en niet gaan denken dat Koga(alsook Cannondale, Klein of Rocky) zich niet op het niveau van iets dergelijks als SyCip of Vanilla bevindt. Een bezoekje aan de site van een van beide zal snel duidelijk maken wat ik bedoel. Zij zijn het die exclusiviteit, zorg en handarbeid herdifiniëren.

Desalnietemin: In al de jaren dat ik fiets ben ik een maal vreemd gegaan. Dat was met een Cadex. Recentelijk een Yo Eddy (die moet een ieder gewoon in zijn verzameling hebben) en een Rafty aangeschaft, maar deze komen naast en niet ipv mijn Koga´s. Vroeger stond ik al te kwijlen bij H-Balls brute Miyata Elevation 12,000 en nog steeds heb ik een zwak voor deze fietsen. Ik ben dus positief, maar Koga´s marketingpraat is daar zeker niet debet aan.
Plaats reactie