Xtrail 29er

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Runningrob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 15:26

Fietssportief timmert aan de weg: Xtrail staat tegenwoordig te boek als een degelijk, prima merk. Sinds een aantal weken wordt er ook een 29er aangeboden. Een frame, 289 euro, dat naar wens wordt afgemonteerd.

http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... d-29er/760" onclick="window.open(this.href);return false;

Is er iemand die ervaring heeft met deze frames? Hoe zit het met geometrie, stijfheid en dergelijke? Ik denk er namelijk over na om deze fiets te bestellen, heb prima ervaringen met de winkel, al twijfel ik of andere merken qua prijs/kwaliteit veel onder doen. De Bulls Copperhead Plus bijvoorbeeld, komt heel goed uit de testen en heeft ten opzichte van andere 29ers in die prijsklasse een hele goede afmontage.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Ik denk dat je zo'n beetje de eerste bent, dus veel ervaring met dit 29erframe van Xtrail is er niet. Ik heb laatst eens een minimale afmontage ingevuld op de site en kwam toen net boven de 1000 Euro uit. Veel bijzonders heb je dan nog niet, dan is het verstandig eens naar de merken te kijken die iets rond de 1500 Euro uitbrengen, zoals de Bulls. Merida XT-editie of de Focus/Centurion komen ook goed uit de testen.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

X-trail frame komt toch van focus, zal met de 29er niet anders zijn denk ik.
En de focus red skin komt goed uit de test (mountainbikeplus).
Runningrob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 15:26

Wanneer ik marathons wil gaan rijden, is dan de 80 mm veerwerg op de Copperhead 29er Plus genoeg? Of kan ik beter voor 100mm gaan? (als dit zo is vind ik dat het enige nadeel aan de Bulls)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik vond de opbouw, mits je hem een beetje leuk maakt, niet echt meer X-trail prijswaardig zoals we van hen gewend zijn. Ik ben eigenlijk benieuwd of ze nog complete 29ers gaan leveren, want ik denk dat dat behoorlijk in de prijs zal gaan schelen.
Hij ziet er verder wel mooi uit...
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Runningrob schreef:Wanneer ik marathons wil gaan rijden, is dan de 80 mm veerwerg op de Copperhead 29er Plus genoeg? Of kan ik beter voor 100mm gaan? (als dit zo is vind ik dat het enige nadeel aan de Bulls)
De Xtrail zal ongetwijfeld goed zijn. Hun net opgebouwde imago zullen ze niet teniet doen door een slecht frame oid. Prijstechnisch is ie wel duur met een beetje leuke optie's maar dan is ie ook wel meteen naar je zin. Heb alleen geen flauw idee of je nog over de prijs kunt onderhandelen en of je dingen zoals een zadel weg kunt laten als je dat zelf al hebt??
Verder heb ik een "gewone" Copperhead 29er maar ik heb op mn Recon genoeg aan de 80mm veerweg. Ik weeg ongeveer 85kg en heb de vork wat zachter staan dan eigenlijk zou moeten! Daarmee gebruik ik maar zelden de helft van de veerweg en ik rij echt niet alleen over kiezelsteentjes. De Bulls hoeft daar niet op af te vallen dus.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Hoe kan je een beslissing over een fiets(frame) nemen als er slechts je slechts 1 maat van het frame weet?
Afmontage, prijs e.d. is dan toch nog helemaal geen issue?
Of ga ik nu te kort door de bocht? (kan best, ik heb de site niet echt zorgvuldig bekeken)
Runningrob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 15:26

Afmontage kun je zelf kiezen, maar aangezien hij qua prijs nauwelijks verschilt van de goed geteste bikes uit het lagere segment (wanneer je hem op de site samenstelt met een ongeveer gelijke afmontage), zoals de bikes uit de laatste editie van Bikefreak, heb ik deze aspecten vooralsnog buiten beschouwing gelaten.

Aangezien de Xtrail, zoals hiervoor aangegeven, zelf is samen te stellen en ik dus zelf onderdelen kan kiezen, en de prijs voor gelijke afmontage gelijk is, zou dit merk mijn voorkeur kunnen hebben. Daarvoor wil ik wel eerst weten wat de reacties op het frame zijn. Dat is dus de reden van mijn specifieke vraag naar het frame.

Je sneed de bocht inderdaad misschien een beetje;)
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Volgens mij zitten er ook medewerkers van FietsSportief op dit forum. Jammer dat zij het mysterie rond het frame van de 29er van Xtrail niet effe oplossen. De kans is vrij groot dat het van Focus komt (en dus goed is) maar ze zijn bij deze uitgenodigd om te reageren. :bier:
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Runningrob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 15:26

+1
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Ik weet het alweer Runningrob, was niet zo moeilijk ook :oops:
Het forumlid en tevens eigenaar van FietsSportief is .........'Fietssportief'. Veel makkelijker wordt het niet natuurlijk. Volgens mij is ie niet zo actief op het forum maar stuur hem anders eens een PB, valt misschien meer op én daar krijgt ie waarschijnlijk ook wel een melding van.
Succes én hou ons op de hoogte :bier:
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
peerke1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 16 september 2009, 12:15
Mijn mountainbike: Canyon Lux..Giant Revolt gravelbike en Giant TCR recert

tja voor duizend euro heb je ook een corratec,in duitsland een van de betere merken .
Overigens ook in nederland te koop.
Canyon Lux alp/fen kleur.. Giant Revolt gravelbike..Giant TCR advanced recert
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er is geen info te vinden over geometrie, stijfheid, bijzonderheden en frame inderdaad op de website.
Er is geen info te vinden in de testen over deze (en andere?) X-trails.
Ik zou dus niet snel een X-Trail op mijn shortlist zetten als ik een nieuwe 26'/29'er zocht.
Ik weet dat ze goedkoop zijn, maar dat is het dan ook wel. Voor mij niet het belangrijkste argument, maar voor een ander misschien wel.

Ik zou kiezen voor een shortlist met daarop fietsen die goed uit testen zijn gekomen EN waarover ik bv. op internet en elders goede reacties heb gelezen. Fietsen waarover wat langer is over nagedacht, zijn ge-fijn-tuned ism met test/wedstrijdrijders, fietsen die zich bewezen hebben doordat ze een langere ontwikkeling hebben doorgemaakt.

Misschien is het niet zo, maar bij X-trail heb ik het idee dat ze een graantje meepikken, door voor een fantastische prijs (snel) een redelijk degelijke bike in de markt neer te zetten. Door een goedkoop eenvoudig (vast oersterk maar ook zwaar) frame mooi af te monteren.
Dat werkt zeker in deze prijsklasse goed, maar niet in de 'top/high end' klasse denk ik. Bij meer 'gerenomeerde' merken siepelt de technologie vaak 'top-down': de meest geavanceerde oplossingen en frames siepelen door naar beneden naar de eenvoudigere, goedkopere modellen. Die profiteren mee van alle inovatie.

Dat is niet het concept van X-Trail denk ik. Helemaal niks mis mee overigens. Zoals eerder gezegd: er rijden veel gelukkige X-Trail bezitters rond.
Kan niet wachten op de eerste vergelijkende testen overigens, waarin een X-Trail meedoet.
En ben benieuwd naar wat 'Fietssportief' hierop te zeggen heeft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Er zijn in het verleden testen in mountainbike en in bike magazin.de geweest en daarbij kwam de fiets goed uit de bus.
Het enige wat ze konden vinden was het feit dat de stickers niet onder de lak zaten en er een "goedkope" ketting op de volledig xt afgemonteerde fiets zat.
Mijn aluminium full xtr xtrail kwam op 9.8kg en de X.0 kwam op 9,7kg beiden in de maat 56cm en das best een grote maat. Beide bikes waren afgemonteerd met een Sid wc en resp American Classic cq Fulcrum redmetal 1 wielen.
Ik vraag me af of mensen die een oordeel over deze fietsen vellen er uberhaupt ooit een meter mee gereden hebben.
Ik kan uit ervaring zeggen dat ik zelden een fiets gereden heb die fijner reed (op mijn peperdure Liteville na dan) en waarbij ik een betere service van een bedrijf kreeg. Gewoon zijn geld dubbel en dwars waard.

Over de 29" kan ik niks zinnigs melden net zoals iedereen hier, das dus ff afwachten maar als ik het afmeet aan de 26" modellen zit dat wel goed. Op de 26" zijn namelijk al nederlandse kampioenschappen op gewonnen.
tomtom1
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: za 13 augustus 2011, 14:51

Inmiddels al meer nieuws over de 29er van Xtrial? Ik ben namelijk ook (zeer) geïnteresseerd....maar vind hem (verhoudingsgewijs) met de 26ers en een beetje leuke afmontage ook vrij duur worden....
Plaats reactie