Batavus AM650 of toch iets anders...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
joshuavd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 juni 2011, 19:17

Hallo Allemaal,

Zelf ben ik al een aantal jaren aan het mountainbiken, maar na een tijdje van rust begin ik het weer wat meer op te pakken. Bij mijn laatste keer maakte ik een klap waardoor de velg van mijn oude giant fiets niet zo rond meer was als hij hoorde te zijn. Aangezien de voorvork ook niet al te best en er nog meer kleine dingen aan moeten gebeuren ben ik gaan kijken voor aan andere fiets. Het Budget wat ik hierbij in mijn gedachte had was rond de 1100 euro.

Bij een mountainbike zaak bij ons in de buurt hadden ze een overjarige Batavus AM650 (in mijn lengte). De specificaties van deze fiets waren:
- RockShox Reba SL
- Shimano Deore XT achter- en voorderailleur
- carbon frame
- volgens mij .... XT velg
- Shimano hydraulische schijfremmen
- Tubeless banden

Als ik naar de onderdelen op deze fiets kijkt dan lijkt het mij het wel een interessante fiets voor deze prijs. Alleen hoor ik bijna nooit iets over Batavus mountainbikes, bij ons in de buurt is het veelal Trek, Scott, Cube enz. Wat is jullie meningen over Batavus mountainbikes? Is het wat of kan ik beter verder kijken naar een andere fiets met waarschijnlijk iets mindere onderdelen in deze prijsklasse? Bijvoorbeeld een Cube LTD Team HS33.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ken geen Batavus MTB's, wel B-One dat van Batavus is. Heb je een linkje naar de bewuste fiets? Voor die prijs vind je ook mooi afgemonteerde fietsen bij de bekendere MTB-merken in ieder geval, prima budget.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
joshuavd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 juni 2011, 19:17

Dit is een foto van de fiets zoals hij op internet te vinden is http://mediaprovider.kennisnet.nl/Media ... 522485.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;. Hier is de foto van de fiets die ik zelf heb gemaakt http://www.spotfoto.nl/20110617_001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik zie alleen dat ik de foto eigelijk van de verkeerde kant heb genomen.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik vindt dit een mooie fiets, carbon frame, XT afmontage, XT wielen en de reba fork, top matriaal. :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

aurelius schreef:Ken geen Batavus MTB's, wel B-One dat van Batavus is. Heb je een linkje naar de bewuste fiets? Voor die prijs vind je ook mooi afgemonteerde fietsen bij de bekendere MTB-merken in ieder geval, prima budget.

Dat wel qua afmontage... Maar ook met een CARBON frame??? Gewoon een mooie fiets voor een mooie prijs. Als hij verder bevalt en past schat ik zo in dat je er een leuke fiets aan hebt. Ik ben alleen wel benieuwd naar het bouwjaar...
joshuavd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 juni 2011, 19:17

Het bouwjaar is volgens mij 2009, dat jaar zie ik tenminste terug komen op de sites waar deze fiets ook wordt getoond. Het lijkt mij dat mountainbikes ondertussen aardig doorontwikkeld zijn en dat er tussen een 2009 en 2011 fiets niet heel veel verschil zit of vergis ik mij hier in?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tegenwoordig heb je 10-speed, toen nog 9-speed. De Reba is niet de allerlaatste generatie, maar wel een model dat altijd bijzonder gewaardeerd is. Zo zijn er misschien nog een paar verschillen waar je plezier niet significant minder om zal zijn...
aurelius schreef:Ken geen Batavus MTB's, wel B-One dat van Batavus is.
Was... Be-One is opgericht door de Accell Group als het MTB-merk in plaats van Batavus(1997), toen zelfstandig doorgegaan (~2003), deels bij Batavus ondergebracht (~2005) en uiteindelijk geeindigd bij Blomson International (2006).
Accell Group is ook eigenaar van Haibike, Ghost en Lapierre (dat klinkt al een stuk meer MTB). Wat dat betreft zouden ze niet zo'n moeite moeten hebben gehad ergens een geschikt frame te vinden en er voor de verandering eens Batavus stickers op te plakken.


Bijzonder netjes afgemonteerde fiets, zeker voor die prijs. Alleen de PD-M647 downhill pedalen is niet erg consistent met de rest van de fiets, die willen sommige mensen al niet op fietsen waarvoor ze bedoeld zijn omdat ze te zwaar zijn.
Remleiding voor heeft nog wat liefde nodig, want zo gaat het niet functioneren (kabelbinder met de leiding om de stanchion) en de routing is ook niet ideaal.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

Lijkt me zeker geen dure aankoop incl. carbon frame. Voor 2011 bike betaal je al snel 2k+ voor gelijke afmontage. Maar een echt cool/hip merk is het natuurlijk niet :-)
Voor 1200-1400 koop je ook een goede 2011 fiets met alu frame en 10-speed, OK geen carbon maar wel wat nieuwer model. Geometrie zou je moeten vergelijken als er wat over te vinden is.
joshuavd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 juni 2011, 19:17

Bedankt voor jullie adviezen! Ik heb uiteindelijk toch voor deze Batavus gekozen en kan hem dinsdag de modder van de veluwe laten proeven ;)
Ook nog bedankt voor de tip van de remleiding Cheeta, ik heb gevraagd of ze dit meteen bij het afstellen konden meenemen. Met de pedalen moet ik nog even kijken wat ik daar mee doe. Op dit moment fiets ik nog niet met SPD pedalen, misschien moet ik hier toch mee beginnen. Op mijn nivo zal ik het gewicht van de PD-M647 pedalen nog niet gaan merken ;)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hé Joshuavd van harte met je aankoop. Heb je een gave fiets aan!!! En mbt die pedalen... Ik zou toch echt kijken voor platformpedalen hoor. Fiets veel prettiger (en je valt niet om :lol: ). Toch kun je ook met platformpedalen heel goed trekken aan je pedalen, maar je zit ten minste niet vast...

vb: http://www.bike-components.de/products/ ... dale-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

Gefeliciteerd met je bike! Goede koop :-)
joshuavd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 juni 2011, 19:17

Hey Mud mate, hoe kan je met de platvormpedalen trekken, je zit toch niet echt vast of zie ik iets over het hoofd? Ik denk dat ik eerst mijn pedalen van de oude fiets over zet. Om in ieder geval eerst aan de fiets te wennen zonder om te vallen, later ga ik dan alsnog beslissen waar ik voor ga. Of misschien meteen een setje pedalen zoals op de foto aanschaffen.
Plaats reactie